چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟ – ۲۸ کاربرد AI برای کاربران عادی و حرفه‌ای

93
چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

چند سالی است که هوش مصنوعی نوعی انقلاب در صنایع مختلف به راه انداخته و باعث شده مشاغل و زندگی روزمره میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آسان‌تر شود. در واقع این روزها تقریبا در هر حوزه‌ای شاهد چند هوش مصنوعی نوظهور هستیم و با انتخاب ابزار صحیح، هوش مصنوعی می‌تواند وظایف روزمره شما را با بهره‌وری دیده‌نشده پیش ببرد. بنابراین چه جزو افرادی باشید که می‌خواهید با شرکت در بوت کمپ هوش مصنوعی و دوره یادگیری ماشین به متخصصی در این حوزه تبدیل شوید و چه جز افرادی که صرفا می‌خواهند نیازهایی روزمره را برطرف کنند، این مطلب به کمک‌تان خواهد آمد. با کوئرا بلاگ همراه باشید تا به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم و بیشترین نفع را از توانایی‌های آن ببریم.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟ – ۲۸ کاربرد مهم

اگر به فکر استفاده از هوش مصنوعی برای امروز کاری و روزمره افتاده‌اید، در ادامه به ۲۸ مورد از وظایفی می‌پردازیم که می‌توانید با اتوماسیون یا ادغام آن‌ها با هوش مصنوعی، به نتایجی بهتر از همیشه برسید. برای اینکه همه‌چیز در منظم‌ترین حالت باشد، وظایف قابل انجام با هوش مصنوعی را به سه دسته‌بندی کلی تقسیم کرده‌اید:

  • وظایف هوش مصنوعی مبتنی بر متن (Text-Based)
  • وظایف هوش مصنوعی مبتنی بر عکس و ویدیو (Image/Video-Based)
  • وظایف هوش مصنوعی مبتنی بر صوت (Audio-Based)

هرکدام از انواع ابزارهای هوش مصنوعی موجود در این مطلب، کاربردهای متعدد در حوزه تجارت، بهره‌وری شخصی و حتی سرگرمی دارند. در ابتدا کار را با وظایف مبتنی بر متن شروع می‌کنیم.

متن‌ و محتوانویسی با هوش مصنوعی

متن‌نویسی و سایر وظایف مربوط به «پردازش زبان طبیعی» از آسان‌ترین کارهایی است که می‌توانید با هوش مصنوعی‌های امروزی انجام دهید. ابزار فوق محبوب ChatGPT یکی از بهترین مثال‌ها برای ابزارهای پردازش زبان طبیعی است که می‌تواند تقریبا به هر سوال یا فرمانی پاسخ دهد.

تبلیغ‌نویسی و محتوا‌نویسی برای وب‌سایت

نوشتن متون تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین نیازهای اکثر کسب‌وکارهای امروزی به حساب می‌آید و اگر بتوانید متونی باکیفیت و جذاب در صفحات فرود (Landing Pages) سایت خود قرار دهید، مخاطبانی هرچه بیشتر به دست می‌آورد. چنین کاری بدون کمک هوش مصنوعی بسیار دشوار خواهد بود، حصوصا اگر به کپی‌رایتری حرفه‌ای دسترسی نداشته باشید.

تبلیغ‌نویسی با AI

اما در صورت استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید متون تبلیغات متقاعدکننده‌ای بنویسید که نظر مخاطبان را جلب و آن‌ها را ترغیب به اقدام مورد نظر شما خواهد کرد. از سوی دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند به آنالیز محصولات و خدمات بپردازد، بزرگ‌ترین نقاط قوت آن‌ها را شناسایی کند و پیام‌هایی بنویسد که مخاطبان را هیجان‌زده می‌کنند. به این ترتیب تا حد زیادی در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید و سایتی باکیفیت‌تر خواهید داشت.

  • ابزارهای پیشنهادی: Jasper ،Copy.ai و Writesonic از بهترین ابزارهای تولید متن فعلی هستند.

خلاصه‌نویسی مقالات طولانی

مطالعه مقالات طولانی گاهی از اوقات واقعا وقت‌گیر است، خصوصا اگر بخواهید دائما در جریان آخرین ترندها و اخبار صنعت خود قرار بگیرید. اما به کمک هوش مصنوعی، می‌توانید خیلی سریع نسخه‌ای خلاصه از مقالات مورد نظرتان را بخوانید و با تمام نکات کلیدی آشنا شوید.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم
  • ابزارهای پیشنهادی: ChatGPT ،Bing AI و Gemini معمولا بهترین عملکرد را در خلاصه‌نویسی متون دارند.

نوشتن ایمیل‌های حرفه‌ای

نوشتن ایمیل‌های حرفه‌ای کار به هیچ وجه آسانی نیست، خصوصا اگر بخواهید کارفرمایی بالقوه را تحت تاثیر قرار دهید یا ایده‌هایی پیچیده را مطرح کنید. اما هوش مصنوعی می‌تواند به شما در ساختاربندی ایمیل، انتخاب کلمات مناسب و حصول اطمینان از عدم وجود مشکلات نوشتاری و خجالت‌آور کمک کند. حتی ممکن است براساس مضامین ایمیل، پیشنهادهایی برای بهبود هرچه بیشتر متن دریافت کنید و بهتر قادر به انتقال افکار و ایده‌های خود باشید.

ایمیل نویسی با استفاده از هوش مصنوعی

ساخت سریع فرمول‌های اکسل

اکسل از قدرتمندترین ابزارهای ممکن برای مدیریت و تحلیل داده به حساب می‌آید، اما فرمول‌نویسی در آن معمولا فرایندی وقت‌گیر و پیچیده است. هوش مصنوعی می‌تواند این فرایند را سرعت ببخشد و فرمول‌نویسی را آسان کند.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

با توصیف آنچه دقیقا نیاز دارید، بسیاری از ابزارهای هوش مصنوعی امروزی فرمول صحیح را در اختیارتان خواهند گذاشت و بنابراین از یادگیری پیشرفته اکسل بی‌نیاز خواهید شد. این رویکرد ضمنا دقت و بهینگی فرمول‌نویسی را بالا می‌برد.

  • ابزارهای پیشنهادی: CodePal و ChatGPT می‌توانند نیازهای شما را درک و فرمول‌سازی کنند.

رزومه‌نویسی

نوشتن روزمه‌های حرفه‌ای و جذاب، کاری واقعا چالش‌برانگیز است، خصوصا اگر بخواهید در بازار اشباع کار، متمایز ظاهر شوید. هوش مصنوعی در این زمینه هم به کمک‌تان می‌آید و با نوشتن رزومه‌های دقیق، شانس به دست آوردن فرصت‌های شغلی را بالا می‌برد. حتی می‌توانید قالب‌بندی رزومه (که در ابزارهایی مانند ورد مایکروسافت واقعا آزاردهنده است) را به هوش مصنوعی بسپارید.

رزومه نویسی با AI

علاوه بر قالب‌بندی و نوشتن متون خام، هوش مصنوعی می‌تواند رزومه شما را تحلیل کند، تاکید بیشتر بر مهارت‌ها و تجارب مرتبط شما داشته باشد و کاور لتری (Cover Letter | CV) بی‌نظیر بنویسد.

  • ابزارهای پیشنهادی: با استفاده از Resume.io و Resume Genius، رزومه‌هایی بی‌نقص خواهید داشت.

دیالوگ‌نویسی و داستان‌سرایی

اگر نویسندگی خلاق یا سناریونویسی می‌کنید و برایتان سوال شده که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم لازم است بدانید که ابزارهای امروزی حتی از پس نوشتن چنین متونی نیز برمی‌آیند. دیالوگ‌نویسی به هیچ وجه کار آسانی نیست، خصوصا اگر بخواهید شخصیت‌هایی باورپذیر خلق کنید که جملاتی واقع‌گرایانه و جالب به زبان می‌آورند.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

هوش مصنوعی می‌تواند براساس مضامینی که در اختیارش می‌گذارید دیالوگ بنویسد و مشخصه‌های مختلف کاراکترها را تعریف کند. به این ترتیب در زمان و وقت شما صرفه‌جویی خواهد شد، خصوصا اگر به سد نویسنده برخورده باشید.

  • ابزارهای پیشنهادی: Sudowrite ،ChatGPT و Japser در نوشتن داستان‌های خلاقانه و اصیل به کمک‌تان می‌آیند.

مکالمه دوطرفه راجع به هر موضوعی

چت‌بات‌های هوش مصنوعی (AI Chatbots) طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و اکنون می‌توانند راجع به تقریبا هر موضوعی با شما مکالمه کنند. چه به دنبال گفتگو راجع به آخرین اخبار باشید، چه یادگیری راجع به موضوعات جدید و چه گفتگوی روزمره، دستیارهای هوش مصنوعی می‌توانند دقیقا همان چیزی باشند که به دنبال‌شان می‌گردید.

مکالمه با AI

جالب‌تر اینکه می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید در نقش یک مربی شخصی، یک دوست دوران کودکی یا هر نقش مشابه دیگری فرو برود و سپس با برقراری مکالمات باکیفیت، غافلگیرتان کند.

  • ابزارهای پیشنهادی: Character AI ،ChatGPT و Gemini از بهترین چت‌بات‌های مکالمه‌گر امروزی به حساب می‌آیند.

درک سریع‌تر مفاهیم پیچیده

ورود به حوزه‌های جدید و یادگیری مفاهیم پیچیده (چه در محیط کار، چه محیط درسی و چه برای علایق شخصی) می‌تواند انرژی فراوانی از هرکسی بگیرد. اما هوش‌های مصنوعی مبتنی بر مدل‌های زبان طبیعی این فرایند را برایتان آسان خواهند کرد.

برای مثال این ابزارها می‌توانند اطلاعات پیچیده را تبدیل به داده‌هایی خردتر و قابل هضم‌تر کنند، مفاهیم کلیدی را به صورت مجزا توضیح دهند و ایده‌های نو در اختیارتان بگذارند. این رویکرد قاعده‌مند باعث می‌شود آموزش را به ترتیب و به صورت بخش‌بندی‌شده پشت سر بگذارید و داده‌هایی قابل درک به دست بیاورید.

  • ابزارهای پیشنهادی: ChatGPT و تمام جایگزین‌های آن می‌توانند موضوعات پیچیده را به بخش‌های خردتر تقسیم کنند.

تمرین برای مصاحبه شغلی

این احتمالا یکی از متفاوت‌ترین موارد در مطلب چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم باشد، اما به خوبی نشان می‌دهد که چه کاربردهای خلاقانه‌ای می‌توان برای ابزارهای امروزی پیدا کرد. با توجه به اینکه مصاحبه شغلی برای اکثر افراد ترسناک و استرس‌آور است، ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌گر به شما در تمرین مصاحبه کمک خواهند کرد و اعتماد به نفس‌تان را بالاتر خواهند برد.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

برای اینکه این تمرین به بهترین شکل پیش برود، لازم است اطلاعاتی کلی راجع به فرصت شغلی، پیش‌نیازهای آن و تجارب قبلی خود در اختیار هوش مصنوعی بگذارید. بعد ابزار مورد نظر سوالات بالقوه کارفرما را از شما می‌پرسد و در یافتن بهترین پاسخ‌ها کمک‌تان می‌کند.

  • ابزارهای پیشنهادی: با ChatGPT و Gemini می‌توانید برای مصاحبه‌های شغلی در هر حوزه‌ای آماده شوید.

افزایش ترافیک سایت با تحلیل سئو

افزایش ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین اهداف بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی به حساب می‌آیند و «بهینه‌سازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) نیز مهم‌ترین استراتژی ممکن برای دستیابی به این مهم است. ابزارهای هوش مصنوعی نیز در این زمینه کارایی خود را نشان می‌دهند و با تحلیل سایت شما، اطلاعاتی ارزشمند برای بهبود سئو در اختیارتان می‌گذارند.

سئو با AI

به عنوان مثال هوش مصنوعی با بررسی موفق‌ترین سایت‌ها در «صفحه نتایج جستجو» (SERP)، کلمات کلیدی پرمخاطب را شناسایی می‌کند، پیشنهادات مختلف در اختیارتان می‌گذارد و حتی مشکلاتی را تشخیص می‌دهد که می‌توانند به رده‌بندی شما در موتور جستجو آسیب بزنند.

  • ابزارهای پیشنهادی: Surfer SEO ،Rank Math و GrowthBar بدون تردید به افزایش ترافیک سایت شما کمک خواهند کرد.

بهبود سبک نوشتار

چه در حال نوشتن یک بلاگ پست باشید، چه گزارش مالی، چه رمان داستانی و چه هر چیز دیگر، سبک نوشتار و ادبی شما اثری قابل توجه روی خوانندگان خواهد گذاشت. ابزارهای هوش مصنوعی امروزی می‌توانند این متون را تحلیل و بازخوردهایی برای بهبود هرچه بیشتر آن‌ها ارائه کنند.

برای مثال ممکن است راه‌هایی تازه برای سرراست‌تر کردن یا بالا بردن دقت متن پیشنهاد دهند. علاوه بر این، خیالتان از بابت مشکلات گرامری و نوشتاری هم آسوده خواهد بود.

  • ابزارهای پیشنهادی: Grammarly ،Rtyr و Writesonic می‌توانند متون شما را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که بهترین تجربه ممکن را در اختیار خوانندگان بگذارند.

بازنویسی و بهبود وضوح متن

گاهی از اوقات مفهومی در ذهن دارید که نمی‌دانید چطور آن را به دیگران انتقال دهید. برای مثال شاید بخواهید از نوشتن جملات و عبارات تکراری در متن خودداری کنید و از سوی دیگر، کلمات مناسب را برای انتقال ایده‌ای پیچیده پیدا نکنید.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

هوش مصنوعی اما تسلط کامل بر زبان‌های مختلف جهان دارد و به شما اجازه می‌دهد به خوبی خودتان را ابراز کنید. بهترین ابزارهای این دسته‌بندی می‌توانند کلمات، عبارات و ساختارهای جمله‌بندی نوین را به شما پیشنهاد کنند. از سوی دیگر، همین ابزارها از نوشتن جملات تکراری یا جملات درهم‌ریخته نیز جلوگیری خواهند کرد.

  • ابزارهای پیشنهادی: Quillbot ،Copy.ai و WordAI می‌توانند هر متنی را در کسری از ثانیه بازنویسی کنند.

کدنویسی و بهبود کدهای قبلی با استفاده از هوش مصنوعی

کدنویسی و برنامه‌نویسی، فرایندی معمولا پیچیده‌ و وقت‌گیر است، خصوصا اگر در حال کار روی پروژه‌ای بزرگ یا یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید باشید. اما به کمک AI می‌توانید کدهایی بهینه‌تر بنویسید و کدهای قبلی را بهبود دهید. هوش مصنوعی می‌تواند به شما کدهای جدید پیشنهاد دهد، خطاها را بیابد و به پیش‌نیازهای شما پاسخ دهد.

کدنویسی با AI

نکته مهم اینکه فرقی ندارد توسعه‌‌دهنده‌ای کهنه‌کار هستید یا کدنویسی تازه‌کار، در هر صورت می‌توانید از هوش مصنوعی برای بهبود مهارت‌های کدنویسی و بهره‌وری خود کمک بگیرید.

  • ابزارهای پیشنهادی: Github Copilot ،CodePal و Divi AI کدنویسی را به مراتب آسان‌تر از همیشه می‌کنند.

تشخیص سرقت ادبی

این روزها دقیقا به خاطر محبوبیت هوش مصنوعی، بیشتر از همیشه شاهد تولید متن با ابزارهای هوش مصنوعی و یا سرقت ادبی هستیم. خوشبختانه هوش مصنوعی راهکار مقابله با این مشکلات را نیز در اختیارمان گذاشته و چه استادی باشید که مقالات دانشجویان را بررسی می‌کنید، چه سردبیری که بر مقالات یک‌ وب‌سایت نظارت دارید و چه هر وضعیت مشابهی، می‌توانید چنین محتویاتی را شناسایی کنید.

ابزارهای هوش مصنوعی امروزی به تحلیل متون و مقایسه بغل به بغل آن‌ها با دیتابیسی عظیم از محتوای متون می‌پردازد. در صورتی که الگوهای و ویژگی‌هایی یکسان نیز میان متون پیدا شود، از این موضوع باخبر خواهید شد.

ابزارهای پیشنهادی: Originality.ai ،GPTZero و GoWinston.ai از بهترین گزینه‌های کنونی برای تشخیص سرقت ادبی و محتوای تولید شده با هوش مصنوعی به حساب می‌آیند.

طراحی گرافیکی، هنر و ادیت ویدیو با هوش مصنوعی

برخی از پیچیده‌ترین کارهایی که به صورت دیجیتالی انجام می‌شوند، عناصری مانند عکس و ویدیو را در برمی‌گیرند. این دست از وظایف معمولا اهمیت زیادی هم برای کسب‌‌وکار دارند، اما متاسفانه افراد کمی از مهارت‌های هنری و تدوین برخوردار هستند. هوش مصنوعی می‌تواند این رویه را تغییر دهد و افراد بیشتری را وارد فرایند ادیت عناصر بصری برای پروژه‌های شخصی و تجاری کند.

طراحی آثار هنری سفارشی

طراحی آثار هنری کاری واقعا دشوار است که استعداد، تلاش و مهارت فراوان می‌طلبد. به همین خاطر هم هست که بسیاری از هنرمندانه حرفه‌ای و کهنه‌کار، به درآمدهای کلان می‌رسند. اما خبر خوب اینکه هوش مصنوعی بخش اعظمی از موانع را از میان راه برمی‌دارد و اجازه می‌دهد با اندکی خلاقیت، آثار هنری منحصر به فرد و زیبا پدید بیاورید.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

بسیاری از هوش‌های مصنوعی کنونی می‌توانند براساس توصیفات شما (مانند سبک، رنگ‌بندی و سوژه)، تصاویر و ویدیوهای گوناگون بسازند. به این ترتیب دیگر لازم نیست زمان قابل توجه را صرف پدید آوردن یک اثر هنری یا عنصر گرافیکی بی‌نقص کنید.

  • ابزار پیشنهادی: Midjourney یکی از بی‌نقص‌ترین ابزارهای حال حاضر برای طراحی آثار هنری و گرافیکی است.

ساخت تصاویر حرفه‌ای از محصولات

زمانی که تصاویری باکیفیت از محصولات خود را در جایی مانند فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌دهید، برداشت اولیه مردم راجع به آن‌ها بسیار مثبت خواهد بود. اما ویرایش تصویر کاری واقعا پیچیده است و برای دستیابی به بهترین نتایج باید متخصصانی را استخدام کنید که دریافتی‌های قابل توجه طلب خواهند کرد.

تصویر محصول حرفه‌ای با AI

اما به کمک هوش مصنوعی می‌توانید کیفیت تصاویر خود را به آسانی بالا ببرید و ظاهری حرفه‌ای و جذاب به آن‌ها ببخشید. برای مثال هوش مصنوعی می‌تواند نورپردازی، رنگ‌بندی و قاب‌بندی تصاویر را بهبود دهد و به شما در حذف پس‌زمینه، افزودن افکت‌ها و نمایش رنگ‌بندی‌های مختلف محصول یاری برساند.

  • ابزار پیشنهادی: Magic Studio تصاویری که از محصولات خود ثبت کرده‌اید را به سطوحی تازه می‌برد.

طراحی لوگو و عناصر گرافیکی کسب‌وکار

اگر بخواهید برندی اثرگذار بسازید و آن را در ذهن مخاطبان خود حک کنید، طراحی یک لوگو منحصر به فرد و به‌یادماندنی، ضروری خواهد بود. اگر این کار را به متخصصات بسپارید متحمل هزینه فراوان خواهید شد و اگر خودتان کار را پیش ببرید، چالش‌هایی بسیار دشوار را پشت سر خواهید گذاشت.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

هوش مصنوعی اما می‌تواند ظرف تنها چند دقیقه، لوگوهایی حرفه‌ای در اختیارتان بگذارد. حتی می‌توانید پا را فراتر ببرید و از هوش مصنوعی بخواهید لوگو را براساس رنگ، سبک و نمادگرایی مورد نظر شما طراحی کند. به صورت مشابه، امکان ساخت سایر عناصر گرافیکی کسب‌وکار – مثلا کارت‌ ویزیت، سربرگ و عناصر شبکه‌های گرافیکی – هم مهیا خواهد بود تا تصویری یکپارچه از برند خود برای مردم و شرکا ترسیم کنید.

  • ابزارهای پیشنهادی: برای طراحی لوگو نگاهی به Looka ،Logo.ai و همینطور Wix Logo Generator بیندازید.

تصویرسازی سفارشی

با تصویرسازی سفارشی برای وب‌سایت، متون چاپی و اپلیکیشن‌ها، ظاهری منحصر به فرد و حرفه‌ای به آن‌ها خواهید بخشید. اما متاسفانه کار با ابزارهایی مانند ادوبی ایلاستریتور به هیچ وجه آسان نیست و مهارت و تجربه فراوان می‌طلبد.

تصویرسازی با استفاده از هوش مصنوعی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، هوش مصنوعی می‌تواند فرمان‌های متنی شما را برداشته و تصویر به آثار هنری کند. بنابراین خیلی ساده سبک هنری، رنگ‌بندی و ایده‌های مفهومی خود را در اختیار ابزار هوش مصنوعی می‌گذارید و تصویرسازی‌های بی‌نظیر تحویل می‌گیرید. به این ترتیب موانع مهارتی در دنیای تصویرسازی از بین می‌روند و هرکسی می‌تواند ایده‌های جدید خود را به تصویری واقعی تبدیل کند.

  • ابزار پیشنهادی: Illustroke ابزاری بی‌نقص برای ساخت سریع و آسان انواع تصویرسازی و وکتور است.

ساخت و ادیت ویدیو

در جهانی که مردم به سرعت به هر ویدیویی در یوتیوب و پلتفرم‌های استریم محتوا دسترسی دارند، ساخت ویدیوهایی که گیرا ظاهر شوند نه‌تنها تجربه و مهارت فراوان می‌طلبد، بلکه نیازمند منابع پردازشی گران‌قیمت هم هست. بنابراین اگر نیاز به ساخت ویدیوی تبلیغاتی یا پستی برای شبکه‌های اجتماعی دارید و برایتان سوال شده که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم که بهره‌وری بیشتری به دست آید، باید نیم‌نگاهی به ابزارهای امروزی و قابلیت‌های حیرت‌انگیز آن‌ها بیندازید.

ساخت و ادیت ویدیو با AI

ابزارهای ادیت ویدیو با AI هم تدوین ساختار کلی را آسان می‌کنند هم اجازه می‌دهند افکت‌های گوناگون را به محتوا اضافه کنید و یا اصلا ویدیوهای کاملا جدید تولید کنید. از سوی دیگر امکان تحلیل محتوای ویدیو و ارائه پیشنهاد برای بهبود هرچه بیشتر آن نیز وجود خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که ابزارهای تولید و تدوین ویدیو، در اشکال گوناگون از راه می‌رسند. برای مثال با برخی ابزارها می‌توانید آواتاری دیجیتالی بسازید که متون نوشته شده از سوی شما را می‌خواند. برخی دیگر هم اجازه می‌دهند دست به کارهایی جزئی‌تر مانند حذف بخش‌های هجو از صدای ضبط‌شده (مثلا بخش‌هایی که مِن‌مِن کرده‌اید) بزنید.

  • ابزارهای پیشنهادی: Synthesia ،FlexClip و Descript همگی می‌توانند در دو فرایند ساخت ویدیو و تدوین ویدیو به کمک‌تان آیند.

ساخت تصاویر پروفایل حرفه‌ای

اگر به تصویری که از خود در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های می‌سازید اهمیت بدهید، می‌دانید که ثبت کردن تصاویر پروفایل بی‌نقص گاهی واقعا چالش‌برانگیز می‌شود، خصوصا اگر به تصویربرداری حرفه‌ای یا استودیو دسترسی نداشته باشید.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

هوش مصنوعی بار دیگر در این حوزه هم به کمک می‌آید و تصاویر شما را بهبود می‌بخشد. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر قدیمی‌تر شما را اسکن کند و به کمک آن‌ها، تصاویر جدید، کاملا متفاوت و باکیفیت بسازد. این یعنی به بی‌نهایت فرصت برای ساخت تصاویر جذاب از خودتان دسترسی دارید، آن هم بدون نیاز به دوربین گران‌قیمت و عکاس حرفه‌ای.

  • ابزارهای پیشنهادی: Aragon و Try it on می‌توانند سلفی‌ها و دیگر تصاویر شما را تبدیل به تصاویر پروفایل جذاب کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ هوش مصنوعی چهره که شما را شگفت زده خواهند کرد

ادیت حرفه‌ای تصاویر

ادیت تصویر یکی از آن کارهایی بوده که برای دستیابی به بهترین نتیجه، همیشه به عکاسان و گرافیک دیزاینرهای حرفه‌ای واگذار شده است. اما به لطف AI، تمام این فرایند شکلی دسترس‌پذیر پیدا کرده و تازه‌کاران هم می‌توانند با دسترسی به ابزارهای گوناگون و حتی محصولات شرکت ادوبی – از جمله Adobe Firefly – مثل حرفه‌ای‌ها ادیت کنند.

ادیت حرفه‌ای تصویر با AI

ابزارهای ادیت تصویر هوش مصنوعی نورپردازی، رنگ‌بندی و قاب‌بندی تصاویر را به صورت خودکار تنظیم می‌کنند. از سوی دیگر می‌توانید به آن‌ها افکت اضافه کنید، عناصر ناخواسته را حذف کنید و حتی تصویر را به سبکی کاملا متفاوت در بیاورید.

  • ابزارهای پیشنهادی: برای کسب بهترین تجربه از ادیت تصویر با هوش مصنوعی، HitPaw ،Fotor و Remove.bg را تست کنید.

بهبود وضوح و افزایش ابعاد تصاویر

اگر نیاز به حفظ تصاویر قدیمی یا بازیابی تصاویر کم‌رزولوشن دارید، هوش مصنوعی در این زمینه هم به کمک‌تان می‌آید. این روزها هوش‌های مصنوعی مبتنی بر تصویر مختلفی داریم که وضوح کلی تصویر را افزایش می‌دهند و رزولوشن آن را بالا می‌برند، آن هم بدون از دست رفتن کیفیت.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

این ابزارها به تحلیل تصویر مشغول می‌شوند، نقاط کم‌کیفیت را پیدا می‌کنند و سپس آن‌ها را به‌گونه‌ای بهبود می‌دهند که وضوح و جزییات بیشتری به نمایش بگذارند.

بیشتر بخوانید: 15 ابزار هوش مصنوعی که کیفیت عکس را بالا می‌برند

ساخت وب‌سایت با استفاده از هوش مصنوعی

راه‌اندازی یک بلاگ شخصی یا سایتی که نمونه‌کارهای شما را نمایش می‌دهد، کاری معمولا دشوار است، خصوصا اگر آشنایی چندانی با طراحی وب یا کدنویسی نداشته باشید. در چنین اوقاتی می‌توانید به سراغ ابزارهای ساخت وب‌سایت با هوش مصنوعی بروید و ظرف تنها چند دقیقه، سایتی کامل بسازید.

ساخت وب‌سایت با AI

برخی از محبوب‌ترین ابزارهای ساخت وب‌سایت امروزی (مانند Wix) از هوش مصنوعی برای تولید و طراحی تمام سایت کمک می‌گیرند. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید توصیف سایت مورد نظرتان و فشردن یک دکمه است. البته که ابزارهایی دیگر نیز داریم که به شما اجازه می‌دهند از هوش مصنوعی در طراحی کلی، قالب‌بندی، انتخاب رنگ‌ها و همینطور محتوا نیز کمک بگیرید. برخی اوقات حتی به ویژگی‌هایی اضافه مانند تعبیه فرم تماس، لینک‌های شبکه‌های اجتماعی و گالری تصاویر نیز دسترسی خواهید یافت.

  • ابزارهای پیشنهادی: Wix AI ،Framer AI و Hostinger AI به بهترین هوش‌های مصنوعی طراحی وب مجهز شده‌اند.

تولید و ویرایش صدا با هوش مصنوعی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، از هوش مصنوعی می‌شود در فرایند تولید و ویرایش اصوات نیز کمک گرفت. از ساخت صداهای انسانی و موسیقی گرفته تا ویرایش موسیقی متن و مواردی از این دست، هوش مصنوعی زندگی را برای افراد فعال در حوزه صداسازی آسان کرده است. مقاله چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم را با کاربردهای AI در این زمینه ادامه می‌دهیم.

ساخت کتاب صوتی

تولید کتاب صوتی فرایند واقعا زمان‌بر است، خصوصا اگر به صداپیشگانی حرفه‌ای و یا مهارت‌های مهندسی صدا دسترسی نداشته باشید. هوش مصنوعی اکنون این کار را نیز آسان کرده و می‌تواند بدون هیچ زحمتی، نوشته‌ها را به گفتار (آن هم به شکلی طبیعی) تبدیل کند.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

بنابراین نویسندگان یا افرادی که محتوای آموزشی می‌سازند می‌توانند به کمک هوش مصنوعی جامعه مخاطبان خود را گسترش دهند و یا منابع آموزشی دسترس‌پذیرتر تدارک ببینند.

  • ابزارهای پیشنهادی: Listnr و Murf از بهترین گزینه‌ها برای صداسازی با هوش مصنوعی هستند.

تبدیل متن صفحات وب به صوت

اگر مایل به فراگیری موضوعات تازه و پیچیده باشید، با اندکی جستجو در گوگل به سایت‌هایی می‌رسید که مقالاتی طولانی نوشته‌اند و مطالعه آن‌ها واقعا وقت‌گیر به حساب می‌آید. خبر خوب اینکه با ابزاری تولید صوت و تبدیل نوشتار به گفتار امروزی می‌توانید هر صفحه‌ای در وب را به فایلی صوتی تبدیل کنید و سپس هنگام رسیدگی به کارهای دیگر خود، به آن گوش دهید.

تبدیل صفحه وب به صوت

این قابلیت به درد افرادی می‌خورد که عادت به پیش‌برد چندین کار مختلف به صورت همزمان دارند یا از کم‌بینی رنج می‌برند و شنیدن را به خواندن ترجیح می‌دهند.

  • ابزار پیشنهادی: برای تبدیل هر صفحه وبی به فرمت صوتی از Speechify کمک بگیرید.

ادیت حرفه‌ای موسیقی

تدوین موسیقی (به‌خصوص به‌صورت حرفه‌ای و برای آلبوم‌های گوناگون) فرایند بی‌نهایت چالش‌برانگیز است، زیرا نیاز به مهارت فنی فراوان و همینطور سلیقه موسیقیایی درست دارد. در این فرایند، باید ترک‌های مختلف (مانند وکال و صدای سازها) را مستر کنید و به‌گونه‌ای کنار هم قرار دهید که اصواتی معرکه تولید کنند.

ادیت آهنگ با استفاده از هوش مصنوعی

اما اگر چنین مهارت‌هایی را در خود نمی‌بینید، می‌توانید به سراغ نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بروید و ادیت موسیقی را مثل حرفه‌ای‌ها پیش ببرید. هوش مصنوعی می‌تواند ترک موسیقی را آنالیز کند، ایرادات آن را بیابد و کیفیت صدا را ببهود ببخشد. از سوی دیگر نیز هیچ نیازی به تجهیزات حرفه‌ای نخواهید داشت و همه‌چیز روی کامپیوتر یا مرورگر کامپیوتر پیش خواهد رفت.

  • ابزارهای پیشنهادی: Lala.ai ،Landr Srudio و Izotope از پیشرفته‌ترین ابزارهای ادیت موسیقی با هوش مصنوعی هستند.

ادیت و انتشار پادکست

اگر به دنبال ضبط اپیزودهایی طولانی و انتشار مداوم پادکست باشید، بدون تردید باید فرایندهایی پیچیده را پشت سر بگذارید و وقت و انرژی فراوانی را صرف این کار کنید. اما اگر به دنبال بهره‌وری بالاتر هستید و برایتان سوال شده که چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم که به این بهره‌وری هرچه بیشتر برسیم، باید به سراغ ابزارهایی بروید که به شما در برش زدن و چیدمان فایل‌های صوتی کنار یکدیگر، حذف نویز پس‌زمینه، افزایش کیفیت صدا و حتی حذف قسمت‌های هجو کمک می‌کنند.

ساخت پادکست با AI

با دسترسی به چنین قابلیت‌هایی، پادکست‌سازی هیچوقت به این اندازه آسان نبوده است. بنابراین اگر به فعالیت در این حوزه علاقه دارید اما از پیچیدگی‌های فنی می‌ترسید، آستین خود را بالا بزنید و کار را با هوش مصنوعی پیش ببرید.

  • ابزار پیشنهادی: Podcastle بهترین انتخاب ممکن برای تولید، ویرایش و انتشار پادکست به حساب می‌آید و در تمام مراحل کمک‌تان می‌کند.

ساخت و تولید موسیقی‌های اصیل

و در نهایت به آخرین مورد در مطلب چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم می‌رسیم که تولید آهنگ‌ها و موسیقی‌های اصیل است. هوش مصنوعی‌های امروزی می‌توانند براساس ژانر، مود و سازهای مورد نظر شما، انواع و اقسام آهنگ‌ها را بسازند و حتی به آن‌ها لیریکس و ملودی اضافه کنند.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

این توانایی بیش از هر کس دیگر به درد تولیدکنندگان محتوایی می‌خورد که نیاز به موسیقی پس‌زمینه دارند. از سوی دیگر، موسیقی‌دانانی که نیاز به اندکی الهام گرفتن دارند و یا افرادی که از ساخت و گوش سپردن به موسیقی لذت می‌برند نیز می‌توانند از چنین ابزارهایی کمک بگیرند.

  • ابزار پیشنهادی: با اندکی آزمون و خطا با Mubert خواهید دید که تولید موسیقی چقدر آسان و سریع است.

آیا هوش مصنوعی فقط برای متخصصین و حرفه‌ای‌ها کاربردی است؟

اینکه صرفا بگوییم هوش مصنوعی ابزاری کارآمد است، به خوبی حق مطلب را ادا نمی‌کند. تا همین ۵ سال پیش، شرکت‌های غول تکنولوژی جزو معدود کسب‌وکارهایی بودند که از هوش مصنوعی کمک می‌گرفتند. اما حالا همه ما تعاملی روزمره با هوش مصنوعی داریم، حتی اگر خودمان متوجه این موضوع نشویم.

طی یکی دو سال اخیر، هوش‌های مصنوعی مولد (Generative AI) بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار گرفته‌اند و اکنون میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارند. یکی از اولین بازیگران این حوزه، هوش مصنوعی ChatGPT بود که طی تنها ۵ روز به ۱ میلیون کاربر رسید. برای مقایسه باید گفت که نتفلیکس در ۳.۵ سال و اینستاگرام در ۲.۵ ماه به این تعداد از کاربران دست پیدا کردند. بنابراین می‌توان با قطعیت گفت که مردم به استقبال ابزارهایی رفته‌اند که می‌توانند زندگی را برای آن‌ها آسان‌تر کنند.

چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

اما ChatGPT تنها یکی از صدها و بلکه هزاران ابزار موجود است. برای مثال شرکت گوگل با فاصله کمی از ChatGPT، هوش مصنوعی گوگل بارد (اکنون Google Gemini) را در اختیار مردم قرار داد. از نام‌های بزرگ که بگذریم، انبوهی ابزار دیگر نیز پیدا می‌کنیم که برخی کاربردهایی کاملا مشخص و برخی کاربردهایی عمومی دارند. به عنوان مثال می‌شود به ابزارها و اپلیکیشن‌های محبوبی مانند Snapchat AI ،Grammerly و Spotify AI DJ اشاره کرد. بنابراین تقریبا هرکسی می‌تواند کاربرهای گوناگون برای هوش مصنوعی بیابد و نمی‌توان گفت که AI فقط برای گروه مشخصی از افراد مناسب است.

پاسخ به سوالات متداول پیرامون اینکه چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم

همانطور که با مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، کاربردهای هوش مصنوعی بی‌شمار است و با گذشت هر روز نیز انبوهی ابزار جدید از راه می‌رسند که کارهایی هرچه بیشتر را آسان می‌کنند. بنابراین فراموش نکنید که کاربردها و توانایی‌های هوش مصنوعی تنها به مواردی که در این مطلب آورده‌ایم ختم نمی‌شود و اینکه چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم تا حد زیادی بستگی به خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب خودمان دارد.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (Artifical Intelligence | AI) به توانایی سیستم‌های کامپیوتری در رسیدگی به وظایفی گفته می‌شود که معمولا نیاز به هوش مصنوعی دارند، مثلا درک بصری، تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری و ترجمه به زبان‌های مختلف. هوش مصنوعی در هر لحظه حجمی دیوانه‌وار از داده را پردازش می‌کند، الگوهای مختلف را می‌آید و به کمک الگوریتم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دست به پیش‌بینی می‌زند.

آیا می‌توان به رایگان از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرد؟

متاسفانه بخش اعظمی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی فعلی (از جمله اکثر مواردی که در این مطلب آورده‌ایم) پولی هستند، اما در میان آن‌ها، مواردی کاملا رایگان را نیز پیدا می‌کنید. از جمله مثال‌های این موضوع می‌شود به دستیار نوشتاری Writesonic، ابزار Github Copilot برای کدنویسی و گوگل بارد برای پژوهش اشاره کرد. البته تمام این ابزارها یک نسخه پولی با قابلیت‌های هرچه بیشتر نیز دارند.

منبع: Elegant Themes

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments