گزارش سومین رویداد SkillUp با موضوع بک‌اند

491

SkillUp سری رویدادهایی است که به‌شکل فصلی و با هدف انتقال تجربه در حوزه‌های روزِ دنیای تکنولوژی برگزار می‌شود. در هر رویداد با دعوت از متخصصان یک حوزهٔ پیشرو در دنیای تکنولوژی، نحوهٔ ورود به آن حوزه، کاربردهای آن در کسب‌وکارهای ایران و جهان، چشم‌اندازهای آینده و رشد آن حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از برگزاری دومین رویداد SkillUp با موضوع فرانت‌اند در خرداد ۱۴۰۱، سومین رویداد SkillUp، جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ توسط کوئرا در دانشگاه شریف با حمایت تپسی برگزار شد.

موضوع سومین رویداد SkillUp: بک‌اند

در سومین رویداد SkillUp، مهندسین ارشد نرم‌افزار حوزهٔ بک‌اند در شرکت‌های مطرح دربارهٔ چالش‌های توسعهٔ نرم‌افزار و راه‌حل آن‌ها ارائه دادند.

در این رویداد، بیش از ۲۵۰ نفر از توسعه‌دهندگان بک‌اند از سراسر کشور حضور داشتند.

این رویداد شامل سه بخش اصلی زیر بود:

۱. ارائه‌های تخصصی توسط:

  • علی یادگاری، Engineering Manager در تپسی
  • سینا شاه‌حسینی، Engineering Manager در تپسی
  • رضا کرامتی، VP of Engineering در آیتول
  • صالح خزاعی، CTO پیام‌رسان بله
  • محسن سمیعی، Lead of Platform پادرو
  • محمد جعفری، Senior Software Engineer در کوئرا

ارائه اول: چالش‌های استخدام و بازار کار توسعه‌دهندهٔ بک‌اند

در این ارائه، محسن سمیعی دربارهٔ مهارت‌های مختلفی که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای فعالیت در بازار کار باید داشته باشند صحبت کرد. او همچنین به مهارت‌های نرم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش از مهارت‌های یک مهندس نرم‌افزار اشاره کرد. در نهایت، او عنوان کرد که در مسیر تبدیل شدن به یک مهندس نرم‌افزار، نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید و همیشه سعی کنید بهترینِ خودتان باشید.

ارائه دوم: نقشهٔ راه تبدیل شدن به یک توسعه‌دهندهٔ بک‌اند

رضا کرامتی در این ارائه از موارد فنی و غیرفنی موردنیاز برای تبدیل به یک توسعه‌دهندهٔ بک‌اند سخن گفت. او همچنین به تفاوت‌های بین توسعه‌دهندهٔ نرم‌افزار با مهندس نرم‌افزار اشاره کرد. زبان برنامه‌نویسی تنها یک ابزار است و مهندسی نرم‌افزار فراتر از به‌کارگیری زبان‌های برنامه‌نویسی است.

ارائه سوم: توسعهٔ نرم‌افزار مبتنی بر پارادایم Functional

محمد جعفری در این ارائه ابتدا به قانون Moore اشاره کرد. در ادامه، او به اهمیت موازی‌سازی در برنامه‌ها پرداخت. پارادایم Functional می‌تواند به موازی‌سازی برنامه‌ها کمک به‌سزایی بکند. او به Ansible به‌عنوان یکی از مثال‌های انجام کار به‌شکل declerative اشاره کرد و به شباهت‌ها و تفاوت‌های پارادایم Functional با پارادایم‌هایی نظیر شی‌گرا پرداخت.

ارائه چهارم: چگونه کدی بنویسیم که هک شویم

در این ارائه، صالح خزاعی به بررسی آسیب‌پذیری‌های موجود در OWASP Top 10 از طریق مثال‌های کاربردی پرداخت؛ از Broken Access Control گرفته، تا Injection و Insecure Design. او همچنین خاطرنشان کرد که در اکثر مواقع، برنامه‌نویس نیز علاوه بر کارشناس امنیت باید موارد امنیتی را در نظر داشته باشد.

ارائه پنجم: چالش فنی بک‌اند + راه‌حل‌های تکنیکال

علی یادگاری در ارائهٔ خود دربارهٔ چالش‌هایی که در تپسی به مرور زمان با آن‌ها مواجه شدند و راه‌حل آن‌ها صحبت کرد. او به جایگزینی Redis با Hazelcast برای دستیابی به بازدهی بیشتر در تپسی نیز اشاره کرد.

ارائه ششم: معماری میکروسرویس تپسی

در این ارائه، سینا شاه‌حسینی ابتدا به تعریف معماری نرم‌افزار و اهمیت آن در توسعهٔ نرم‌افزار پرداخت. در ادامه، از تفاوت‌های معماری Monolith با میکروسرویس سخن به میان آمد. در نهایت، او دربارهٔ نحوهٔ به‌کارگیری معماری میکروسرویس در تپسی توضیح داد.

۲. شبکه‌سازی: در این بخش، شرکت‌کنندگان با یکدیگر آشنا شدند و از تجربیات و دغدغه‌های خود گفتند. سخنرانان رویداد نیز در کنار آن‌ها حضور داشتند و به پرسش‌وپاسخ با افراد پرداختند.

۳. پنل گفت‌وگو: در بخش پایانی رویداد، امیرحسین مهدی‌پور، مدیر محصول در کوئرا به‌عنوان مجری در کنار سخنرانان حضور داشت. طهمورث ابراهیمی، Head of Platform تپسی و احسان نامداری، Engineering Manager در تپسی نیز در این بخش به‌عنوان میهمان حضور داشتند. آن‌ها به گفت‌وگو با یکدیگر دربارهٔ حرفه‌ای‌گری در کار پرداختند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نیما حیدری‌نسب

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments