گزارش دومین رویداد SkillUp با موضوع فرانت‌اند

998

SkillUp سری رویدادهایی است که به‌شکل فصلی و با هدف انتقال تجربه در حوزه‌های روزِ دنیای تکنولوژی برگزار می‌شود. در هر رویداد با دعوت از متخصصان یک حوزهٔ پیشرو در دنیای تکنولوژی، نحوهٔ ورود به آن حوزه، کاربردهای آن در کسب‌وکارهای ایران و جهان، چشم‌اندازهای آینده و رشد آن حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از گذشت دو سال از برگزاری اولین رویداد SkillUp با موضوع یادگیری ماشین، دومین رویداد SkillUp، پنج‌شنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۱ توسط کوئرا در دانشگاه شریف با حمایت دیجی‌کال‍ا برگزار شد.

موضوع دومین رویداد SkillUp: فرانت‌اند

در دومین رویداد SkillUp، مهندسین ارشد نرم‌افزار حوزهٔ فرانت‌اند در شرکت‌های مطرح دربارهٔ چالش‌های توسعهٔ فرانت‌اند و راه‌حل آن‌ها ارائه دادند.

در این رویداد، بیش از ۳۰۰ نفر از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از سراسر کشور حضور داشتند.

این رویداد شامل ۳ بخش اصلی بود:

۱. ارائه‌های تخصصی توسط:

  • امیرحسین بکان، چپترلید فرانت‌اند دیجی‌کال‍ا
  • امیر کبیری، مهندس فرانت‌اند در دیجی‌کال‍ا
  • سعید تاج‌فرد، تیم‌لیدر فرانت‌اند اسنپ دکتر
  • پویا مظفرمقام، چپترلید سابق فرانت‌اند پنل توسعه‌دهندگان کافه‌بازار
  • محمدصالح فدایی، تیم‌لیدر فرانت‌اند آچاره
  • سید صالح شجاعی، توسعه‌دهنده فرانت‌اند در «شب»
  • مجتبی افراز، توسعه‌دهنده فرانت‌اند در Hahn

سخنرانی اول: تیم فرانت‌اند دیجی‌کال‍ا، از تغییر تکنولوژی تا ساختن آینده

امیرحسین بکان در این ارائه دربارهٔ ساختار تیم فرانت‌اند دیجی‌کال‍ا و چالش‌های افزایش تعداد اعضای تیم در مقیاس بالا صحبت کرد. از گذشتهٔ دیجی‌کال‍ا، آن‌چه در حال حاضر در تیم فرانت‌اند دیجی‌کال‍ا رخ می‌دهد و آن‌چه که دیجی‌کال‍ا در بلندمدت می‌خواهد به آن برسد نیز سخن به میان آمد. نقش Developer Experince به‌عنوان یک عامل مهم در افزایش رضایت اعضای تیم‌ها نیز در این ارائه مطرح شد.

سخنرانی دوم: The Wonderful World of JS Bundling

در این ارائه، مجتبی افراز مروری بر روش‌های مختلف لود کردن اسکریپت‌ها در جاوااسکریپت انجام داد. همچنین ابزارهایی نظیر Webpack، Vite و… مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، این نکته مورد بررسی قرار گرفت که ابزارهای توسعهٔ نرم‌افزار روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند و باید آن‌ها را آگاهانه انتخاب کنیم.

سخنرانی سوم: How Browsers Work

امیر کبیری در این ارائه، نحوهٔ کارکرد مرورگر در پشت صحنه هنگام وارد کردن آدرس یک وب‌سایت در address bar را مورد بررسی قرار داد؛ از ارسال درخواست به DNS جهت یافتن آی‌پی متناظر با دامنه، تا نحوهٔ parse شدن کدهای HTML، CSS و JS. همچنین نکاتی جهت افرایش پرفورمنس صفحات وب نیز مورد بررسی قرار گرفت.

سخنرانی چهارم: Core Web Vitals

محمدصالح فدایی در ارائهٔ خود ابتدا پرفورمنس در وب را مورد بررسی قرار داد، سپس به متریک‌های مختلف Core Web Vitals که توسط گوگل ارائه شده‌اند اشاره کرد. این نکات جهت بهبود UX وب‌سایت‌ها از نظر پرفورمنسی بسیار حیاتی هستند. همچنین اشتباهات متداول در رعایت Core Web Vitals بررسی شد.

سخنرانی پنجم: Clean Code in JS

در این ارائه، سعید تاج‌فرد دربارهٔ مزایای نوشتن کد تمیز توضیح داد. قوانینی نظیر KISS و DRY نیز مورد بررسی گرفتند. در ادامه، نکاتی که در نوشتن کدهای بهتر در جاوااسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرند بررسی شدند.

سخنرانی ششم: Micro Frontends

پویا مظفرمقام در این ارائه از چالش‌های توسعهٔ فرانت‌اند در مقیاس بزرگ صحبت کرد و از بین راه‌حل‌های مختلف، Micro Frontends را مورد بررسی قرار داد. روش‌های مختلف دیپلوی کردن برنامه نیز بررسی شد. در نهایت، تجربهٔ استفاده از Micro Frontends در پنل توسعه‌دهندگان کافه‌بازار به اشتراک گذشته شد.

سخنرانی هفتم: Monorepos

در این ارائه، سید صالح شجاعی دربارهٔ مدیریت تغییرات پروژه به کمک ساختار Monorepo، تفاوت آن با ریپازیتوری‌های معمولی و مزایا و معایب آن توضیح داد.

۲. شبکه‌سازی: در این بخش، شرکت‌کنندگان با یکدیگر آشنا شدند و از تجربیات و دغدغه‌های خود گفتند. سخنرانان رویداد نیز در کنار آن‌ها حضور داشتند و به پرسش‌وپاسخ با افراد پرداختند.

۳. پنل گفت‌وگو: در بخش پایانی رویداد، ارفع مدی به‌عنوان مجری در کنار سخنرانان حضور داشت. آن‌ها به گفت‌وگو با یکدیگر دربارهٔ مهارت‌های نرم و سبک زندگی برنامه‌نویسان پرداختند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نیما حیدری‌نسب

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments