آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی؛ آیا هوش مصنوعی جای برنامه نویسان را می‌گیرد؟

2714
آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی

بسیاری از متقاضیان دوره آموزش یادگیری ماشین افرادی هستند که مایلند برنامه نویسی با هوش مصنوعی را درک کرده و به‌طور موثری با AI نرم‌افزارهای کاربردی طراحی کنند. اما سوالی که بسیاری از متخصصان برنامه‌نویس در ذهن خود به‌طور مداوم دارند، آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی است. با کوئرا بلاگ تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به بررسی پاسخ و سایر جوانب این موضوع بپردازیم.

آیا هوش مصنوعی در آینده می‌تواند جای برنامه نویسان را بگیرد؟

مایلیم در همین ابتدا مهم‌ترین دغدغه متخصصان را بررسی کنیم. در واقع هر هوش مصنوعی یک ابزار است؛ ابزارها برای سهولت بخشیدن به امور ساخته شده‌اند؛ به‌طوری‌که به انسان‌ها کمک کنند کارهای خود را سریع‌تر و موثرتر انجام دهند. این ابزارها در حین سرعت بخشیدن به کار، کیفیت آن را به‌طور چشم‌گیری افزایش و خروجی‌های دقیق‌تری ارائه می‌دهند. برای توصیف دقیق و پاسخ به سوال «آیا هوش مصنوعی در آینده می‌تواند جای برنامه نویسان را بگیرد؟»، باید بگوییم که برنامه‌نویسی فقط کد نوشتن نیست؛ بلکه هر برنامه از ساختار و نظم به‌خصوصی تبعیت می‌کند و باید از معماری خاصی برخوردار باشد. هوش مصنوعی‌های موجود مانند ChatGPT در حال حاضر قادر به ارائه کدهای ساختاربندی‌شده و معماری نرم‌افزار نیستند؛ بلکه تنها می‌توانند برنامه‌های ساده تا کمی پیچیده را بنویسند. پرسش‌های کاربران از ChatGPT نشان دادند که کدهای ارائه‌شده توسط این هوش مصنوعی اغلب دقیق نیست و حتی خروجی ارائه نمی‌دهند؛ به بیان ساده‌تر این کدها اجرا نمی‌شوند. یکی از بایدهای برنامه‌نویسی ایده‌پردازی است؛ کاری که تا این لحظه هوش مصنوعی قادر به انجام دادن آن نیست. هوش مصنوعی تنها می‌تواند پاسخ‌های سوالات شما را جواب دهد و نمی‌تواند ایده‌ جدید یا کدهایی با معماری نرم‌افزاری صحیح ارائه دهد. در ادامه به بررسی پاسخ‌های ChatGPT و گوگل بارد -هوش مصنوعی گوگل- در خصوص آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

پاسخ ChatGPT

آیا چت جی پی تی جایگزین برنامه‌نویسان می‌شود؟
آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی: آیا چت جی‌پی‌تی جایگزین برنامه‌نویسان می‌شود؟

از چت جی‌پی‌تی پرسیدیم که: «آیا هوش مصنوعی در آینده می‌تواند جای برنامه نویسان را بگیرد؟» او پاسخ داد: «نقش هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی به‌طور مداوم در حال تغییر است. اما با توجه به دانش من که به سپتامبر 2021 تعلق دارد، بعید است که هوش مصنوعی در آینده نزدیک به‌طور کامل جایگزین برنامه‌نویسان شود. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که جنبه‌های خاصی از کدنویسی را خودکار کند؛ مانند نوشتن کدهای ساده یا کمک به رفع اشکال. اما برنامه‌نویسی به خلاقیت، مهارت‌های حل مسئله و درک عمیق سیستم‌هایی نیاز دارد که هوش مصنوعی ممکن است نتواند به طور کامل آن‌ها را درک کند. به‌جای جایگزینی برنامه‌نویسان، هوش مصنوعی به احتمال زیاد حجم کار آن‌ها را کاهش می‌دهد، وظایف خاصی را کارآمدتر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد روی چالش‌های سطح بالاتر تمرکز کنند. بنابراین، هوش مصنوعی و برنامه‌نویسان به احتمال زیاد در آینده با هم همکاری و همراهی خواهند داشت!»

حال از او پرسیدیم که «تاثیر هوش مصنوعی روی برنامه‌نویسی چیست؟» و پاسخ زیر را دریافت کردیم.

«تاثیر هوش مصنوعی بر برنامه‌نویسی می‌تواند قابل توجه باشد. در ادامه به چند تاثیر هوش مصنوعی بر برنامه‌نویسی اشاره خواهم کرد.

  1.  نوشتن خودکار کد: هوش مصنوعی می‌تواند با نوشتن کد، الگوها یا حتی برنامه‌های کامل بر اساس مشخصات ورودی، به خودکارسازی وظایف تکراری کمک کند. این موضوع می‌تواند منجر به سرعت بخشیدن به روند توسعه و کاهش خطاهای انسانی شود.
  2. تشخیص و رفع اشکال: تکنیک‌های هوش مصنوعی مانند تجزیه‌وتحلیل استاتیک و یادگیری ماشین را می‌توان برای شناسایی اشکالات، تجزیه‌وتحلیل الگوهای کد و رفع‌ ایرادات به کار برد. این تکنیک‌ها می‌توانند کیفیت و کارایی کد را افزایش دهند و در زمان و تلاش برنامه‌نویسان در رفع اشکال‌ها صرفه‌جویی کنند.
  3. پردازش زبان طبیعی: الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) مبتنی بر هوش مصنوعی، برنامه‌نویسان را قادر می‌سازند تا با استفاده از زبان انسان کد بنویسند. این امر باعث می‌شود برنامه‌نویسی برای غیر برنامه‌نویسان قابل دسترس‌تر باشد و امکان همکاری آسان‌تر بین توسعه‌دهندگان و کارشناسان فراهم شود.
  4. تست و تضمین کیفیت: هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای تست نرم‌افزار را با شبیه‌سازی تعاملات کاربر و تشخیص ناهنجاری‌ها یا نقص‌ها خودکار کند. این موضوع می‌تواند کیفیت نرم افزار را بهبود بخشد و اتکا به تست دستی را کاهش دهد.
  5. دستیارهای هوشمند و تکمیل کد: ویرایشگرهای کد مبتنی بر هوش مصنوعی و محیط‌های توسعه یکپارچه هوشمند (IDE) می‌توانند تکمیل کد هوشمند، تشخیص خطای بلادرنگ و پیشنهاداتی برای بهبود کد ارائه دهند. این امر فرآیند توسعه را ساده می‌کند، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا کدهای تمیز و ساختاربندی‌شده بنویسند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی‌که هوش مصنوعی می‌تواند جنبه‌های خاصی از برنامه‌نویسی را خودکار کند، تخصص و خلاقیت افراد برنامه‌نویس برای کارهایی مانند حل مسئله، طراحی سیستم و درک نیازهای کاربر ضروری است. بنابراین، تاثیر هوش مصنوعی بر برنامه‌نویسی بیشتر یک همکاری و تقویت است تا جایگزینی کامل.»

پاسخ گوگل بارد

آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی: آیا گوگل بارد جایگزین برنامه‌نویسان می‌شود؟

حال به سراغ هوش مصنوعی به‌روز و محبوب گوگل یعنی بارد (Bard) رفتیم و سوال‌های خود را مجدد از آن پرسیدیم. اولین سوال ما این بود: «آیا هوش مصنوعی در آینده می‌تواند جای برنامه نویسان را بگیرد؟» پاسخ بارد را در ادامه خواهید دید.

«بعید است که هوش مصنوعی در آینده نزدیک به‌طور کامل جایگزین برنامه‌نویسان شود. همان‌طور که هوش مصنوعی به توسعه خود ادامه می‌دهد، این امکان وجود دارد که وظایف بیشتری را خودکار کند و عملکرد برنامه‌نویسان را سازنده‌تر و کارآمدتر کند.

با این حال، هنوز کارهای زیادی هستند که نیاز به نبوغ و خلاقیت انسانی دارند، مانند طراحی معماری نرم‌افزار، حل مسائل پیچیده و اشکال‌زدایی کد. بعید است که این وظایف به این زودی‌ها توسط هوش مصنوعی خودکار شوند.

علاوه بر این، برنامه‌نویسان فقط مسئول نوشتن کد نیستند. آن‌ها باید درک عمیقی از فناوری‌های اساسی داشته باشند، بتوانند به طور موثر با سایر افراد تیم ارتباط برقرار سازند و نیز به‌طور مستقل یا به‌عنوان بخشی از یک تیم کار کنند. این مهارت‌ها به‌راحتی خودکار نمی‌شوند.

به‌طورکلی، این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی نقش مهمی را در برنامه‌نویسی ایفا کند، اما بعید است که به‌صورت کامل جایگزین برنامه‌نویسان شود و آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی از بین برود. برنامه‌نویسان باید بتوانند از توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده کنند و راه‌حل‌های نوآورانه ارائه دهند.

در ادامه از بارد پرسیدیم که «نظر تو راجع‌به تاثیر هوش مصنوعی بر برنامه‌نویسی چیست؟» پاسخ‌های بارد مانند پاسخ‌های ChatGPT بود؛ اما افزون بر آن‌ها دو مورد را خاطرنشان کرد که در ادامه خواهید خواند.

  1. «تولید زبان‌های برنامه‌نویسی جدید: هوش مصنوعی برای توسعه زبان‌های برنامه‌نویسی جدید که قدرتمندتر و کارآمدتر هستند استفاده می‌شود. این زبان‌ها می‌توانند نوشتن کد را برای برنامه‌نویسان آسان‌تر کنند و همچنین می‌توانند به بهبود کیفیت و امنیت کدها کمک کنند.
  2. ارائه توصیه: هوش مصنوعی می‌تواند توصیه‌هایی برای بهبود یا ایجاد کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های جدید به برنامه‌نویسان بدهد. این موضوع در زمان برنامه‌نویسان صرفه‌جویی زیادی می‌کند و خلاقیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.»

چرا هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین برنامه‌نویسان شود؟

آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی: چرا هوش مصنوعی جایگزین برنامه‌نویسان نمی‌شود؟

دلایل زیادی برای عدم جایگزینی هوش مصنوعی با برنامه‌نویسان وجود دارد که همه‌ آن‌ها به مهارت‌های شناختی انسان‌ها بازمی‌گردد. یکی از مهارت‌های شناختی مهم برای هر برنامه‌نویس، بیان و حل مسئله است. برنامه‌نویسان حرفه‌ای مسائل را به‌خوبی تشخیص داده و با دانش خود راه‌حل‌های خوبی در نظر می‌گیرند. در ادامه به چند دلیل اشاره خواهیم کرد که بنا بر آن‌ها، هوش مصنوعی قادر به جایگزینی با برنامه‌نویسان نیست.

فهم انسان از مسئله و نیاز کاربر

برای ارائه برنامه‌های کاربردی باید برنامه‌نویس مسئله و نیاز کاربر را به‌درستی متوجه شود. یک برنامه‌نویس پس از درک مسئله، تلاش دارد با همکاری تیم توسعه‌دهنده رابط کاربری مناسبی برای آن در نظر بگیرد تا برنامه با نیاز کاربر تطبیق پیدا کند. برنامه‌نویس با استفاده از تحقیقات بازار، تحلیل رقبا، ارتباط با مخاطب و بررسی میزان کارایی برنامه‌های پیشین می‌تواند نیاز کاربران را تشخیص دهد؛ کارهایی که در حال حاضر هوش مصنوعی نمی‌تواند از عهده آن‌ها برآید. همچنین هوش مصنوعی قادر به ارتباط با طراحان و مدیران پروژه نیست؛ ارتباطی که به‌منظور تشخیص نیاز کاربر صورت می‌گیرد و کارایی نرم‌افزار را دو چندان می‌کند.

شناخت و رفع اشکال برنامه توسط برنامه‌نویس

رفع اشکال یک فرآیند جدایی‌ناپذیر از برنامه‌نویسی است. کاربران و افراد فعال در حوزه تست نرم‌افزار با بررسی هر برنامه اشکالات آن را کشف کرده و به برنامه‌نویس یا تیم توسعه‌دهنده ارجاع می‌دهند. برنامه‌نویس/ برنامه‌نویسان موظف به حل این مشکلات هستند. حل ایرادات موجود در یک برنامه نیاز به بررسی تمام کدهای پیشین دارد و این امر مستلزم شناخت مهندسی نرم‌افزار و منطق کدها است؛ کاری که در حال حاضر هوش مصنوعی قادر به انجام آن نیست.

توانایی ایجاد ارتباط موثر با کارفرما

برنامه‌نویس پیش از طراحی یک برنامه، باید نیاز کارفرما را به‌خوبی متوجه شود. این کار نیاز به ارتباط صحیح با کارفرما و پرسیدن سوال‌هایی در جهت شناسایی مشکل دارد. در حال حاضر AI نمی‌تواند با افراد ارتباط برقرار کند. هوش مصنوعی‌های حاضر چت‌بات‌هایی هستند که با گرفتن برخی دستورات (Prompt) می‌توانند قطعات کد تحویل دهند. هیچ AI تا این لحظه نتوانسته ارتباطات انسانی موثر برقرار کند. بنابراین نمی‌توان نیازها و مسائل خود را برای آن‌ها بازگو کرد.

امکان ایجاد ارتباط با زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر و پایگاه‌های داده

برای ساخت سیستم‌ها و برنامه‌های بزرگ مانند سیستم‌های مدیریت محتوا و خرده‌فروشی‌های آنلاین، باید چندین برنامه و پایگاه داده را به یکدیگر متصل کنیم؛ زیرا یک زبان برنامه‌نویسی و یک پایگاه داده پاسخگوی نیازهای وسیع کاربران این سیستم‌ها نخواهد بود. برنامه‌نویسان برای ایجاد ارتباط بین کتابخانه‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی و پایگاه‌های داده زمان و انرژی زیاد صرف می‌کنند. همچنین این کار توسط برنامه‌نویسان با تجربه و حرفه‌ای صورت می‌گیرد. توسط هوش مصنوعی‌های فعلی نمی‌توانیم سیستم‌های بزرگ طراحی کنیم؛ چرا که این ابزارها قادر به ارتباط بین عناصر اصلی برنامه نیستند.

به‌روزرسانی نرم‌افزار توسط انسان

فرآیند به‌روزرسانی یک نرم‌افزار نیاز به دانش به‌روز، همکاری با سایر توسعه‌دهندگان و مدیران پروژه دارد. برای به‌روزرسانی نرم‌افزار برنامه‌نویس/ برنامه‌نویسان باید کدهای نوشته‌شده و منطق آن‌ها را درک کنند، سپس این کدها را ریفکتور کرده و با اضافه کردن کدهای جدید به‌روزرسانی را انجام دهند. برخی از به‌روزرسانی‌ها نیاز به ایجاد ارتباط بین زبان‌های مختلف و پایگاه داده دارند که این کار در توان هوش مصنوعی‌های فعلی نیست.

چگونه از هوش مصنوعی برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم؟

حال که به سوال مهم این روزهای برنامه‌نویسان درباره آینده برنامه نویسی با وجود هوش مصنوعی پاسخ دادیم و جواب دو هوش مصنوعی برتر در این زمینه را بررسی کردیم، نوبت آن است که بدانیم چگونه از امکانات این ابزارها برای ارتقا کار خود استفاده کنیم. به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی جایگزین برنامه‌نویسان نمی‌شود؛ اما احتمالا فردی که کار با این ابزار را بداند جایگزین فردی بشود که نمی‌داند چگونه از AI به‌منظور تسریع امور و افزایش خلاقیت خود استفاده کند. در ادامه با 12 دستور و پرامپت مهم ChatGPT برای برنامه نویسان، بهینه‌سازی کد و تسریع امور آشنا خواهیم شد.

1. توصیف کد

برای آنکه چت جی‌پی‌تی یک کد را برای شما توصیف کند، ابتدا باید Concept یا Function را به او بدهید و بخواهید که در یک زبان برنامه‌نویسی مشخص آن را برای شما توصیف کند. دستور زیر نحوه انجام این کار را نشان می‌دهد.

Explain how the {concept or function} works in {programming language}.

به‌عنوان مثال، این دستور باعث می‌شود ChatGPT تابع popcount را در زبان C++ توضیح دهد.

Explain how popcount function works in c++

در این کد باید کانسپت یا تابع را جایگزین Concept یا Function کرده و زبان برنامه‌نویسی که از این کانسپت و تابع در آن استفاده می‌کنید را با Programming Language جایگزین کنید.

دستور دیگری که می‌تواند تکه کد را توضیح دهد، دستور زیر است.

Explain how the below {programming language} code works {code snippet}

مثال زیر را در این چت‌بات کپی کنید تا نتایج آن را ببینید.

Explain how the below c++ code works

حال تکه کد مدنظرتان را در ادامه کپی کرده یا بنویسید تا نتایج دقیق را مشاهده کنید.

مثالی دیگر برای توصیف کد، استفاده از پرامپت زیر است.

Explain the time and space complexity of the below code written in {programming language} {code snippet}

حال برای استفاده کافیست زبان برنامه‌نویسی و تکه کد را جایگزین موارد مرتبط کنید. به‌ مثال زیر دقت کرده و آن را به همراه تکه کدتان در چت‌بات کپی کنید.

Explain the time and space complexity of the below code written in python

2. نحوه نوشتن کد

توسعه‌دهندگان با طیف گسترده‌ای از دستورات کار می‌کنند. بنابراین هنگام انتخاب یک تابع یا زبان برنامه‌نویسی جدید، به خاطر سپردن نحوه نوشتن کدها در آن دشوار می‌شود. اینجاست که ChatGPT با ارائه نحوه صحیح نوشتن Syntax به همراه مثال‌های مناسب به برنامه‌نویسان تازه‌کار کمک می‌کند. بدین منظور باید از دستور زیر استفاده کنید.

What is the correct syntax for a {statement or function} in {programming language}?

به‌عنوان مثال، دستور زیر به این هوش مصنوعی می‌گوید که نحوه نوشتن صحیح کد برای تابع fetch در جاوااسکریپت چیست. بنابراین می‌توانید همین خط را در این چت‌بات کپی کرده یا آن را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.

What is the correct syntax for a fetch function in javascript?

توسعه‌دهندگان با طیف گسترده‌ای از دستورات کار می‌کنند. بنابراین هنگام انتخاب یک تابع یا زبان برنامه‌نویسی جدید، به خاطر سپردن نحوه نوشتن کدها در آن دشوار می‌شود. اینجاست که ChatGPT با ارائه نحوه صحیح نوشتن Syntax به همراه مثال‌های مناسب به برنامه‌نویسان تازه‌کار کمک می‌کند. بدین منظور باید از دستور زیر استفاده کنید.

What is the correct syntax for a {statement or function} in {programming language}?

به‌عنوان مثال، دستور زیر به این هوش مصنوعی می‌گوید که نحوه نوشتن صحیح کد برای تابع fetch در جاوااسکریپت چیست. بنابراین می‌توانید همین خط را در این چت‌بات کپی کرده یا آن را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.

What is the correct syntax for a fetch function in javascript?

3. رفع باگ

بخش زیادی از زمان در توسعه نرم‌افزار صرف یافتن اشکالات در کد می‌شود. این موضوع نه تنها بهره‌وری یک فرد را مختل می‌کند، بلکه آماده‌سازی کد را نیز به تاخیر می‌اندازد. با استفاده از ChatGPT می‌توان به‌راحتی با مشکلات موجود در کد آشنا شد و در رفع اشکال کمک گرفت. کد زیر نحوه رفع باگ در این چت‌بات را نشان می‌دهد.

How do I fix the following {programming language} code which {explain the functioning}? {code snippet}

به‌طور مثال می‌توانید دستور زیر را کپی کنید؛ دستوری که به چت جی‌پی‌تی می‌گوید چگونه تابعی که در ادامه‌ دستور آمده را در c++ رفع خطا کنم. باید پس از این خط کدهای خود را کپی و درج کنید.

How do I fix the following c++ code which finds minimum element of the array

4. بهترین روش کدنویسی

دانستن بهترین شیوه‌ها هنگام کدنویسی بسیار مهم است. این شیوه‌ها خواندن کد را آسان و همچنین به حفظ انسجام کدها هنگام توسعه برنامه‌ها کمک می‌کنند.

ما می‌توانیم از ChatGPT بخواهیم مجموعه‌ای از قوانین و توصیه‌هایی را ارائه دهد که باید هنگام کدنویسی برای یک زبان برنامه‌نویسی خاص رعایت شوند. دستور زیر این کار را برای ما انجام می‌دهد.

Show me best practices for writing {concept or function} in {programming language}.

برای دریافت پاسخ از این چت‌بات کافیست تابع یا کانسپت را جایگزین concept/ function و زبان برنامه‌نویسی را جایگزین programming language نمایید.

5. بهینه‌سازی کدها

همیشه توصیه می‌شود بهینه‌ترین کد را بنویسید؛ زیرا عملکرد برنامه را بهبود می‌بخشد و به صرفه‌جویی در منابع کمک می‌کند. بهینه‌سازی می‌تواند روی تعداد خطوط یا پیچیدگی مکانی و زمانی برنامه تمرکز کند. دستور زیر بهینه‌سازی کد توسط چت جی‌پی‌تی را انجام می‌دهد.

Optimize the following {programming language} code which {explain the functioning}: {code snippet}

تکه دستور زیر کدها را از نظر تعداد خطوط بهینه می‌کند. باید در ادامه این دستور کدهای خود را قرار دهید.

Optimize the following python code which returns a list containing squares of all the elements in the list

مثال زیر دستوری برای بهینه‌سازی کد از نظر پیچیدگی زمانی را نشان می‌دهد. در این مثال هم باید کد خود را در ادامه این دستور درج کنید.

optimize the following c++ code which returns the sum of all the elements in a particular range of array indices for q queries

6. تولید کد

می‌توانیم از ChatGPT برای نوشتن یک کد بر اساس الزامات ارائه‌شده استفاده کنیم. توصیف الزامات برای به دست آوردن نتایج مطلوب بسیار مهم است. از دستوری که در ادامه آمده بدین منظور استفاده کنید.

Write a program/function to {explain functionality} in {programming language}

توصیف الزامات کد و همچنین زبان برنامه‌نویسی که مایلید این چت‌بات کد مناسب آن را ارائه دهد، جایگزین موارد خط‌دار کنید.

7. تبدیل کد

اغلب برنامه‌نویسان نیاز به تبدیل کد دارند؛ بدین معنا که کد را از یک زبان برنامه‌نویسی به زبان دیگر تبدیل کنند. این کار زمانی مورد نیاز است که یک سازمان در پی تغییر فناوری‌های نرم‌افزاری خود برمی‌آید. همچنین این عمل در حین یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید مفید است؛ زیرا باعث می‌شود بدانیم چگونه همان کار در یک زبان دیگر پیاده‌سازی می‌شود. از دستور زیر به‌منظور تغییر کد در ChatGPT استفاده کنید.

Convert the following {programming language 1} code to {programming language 2}: {code snippet}

حال کافیست زبان برنامه‌نویسی مبدا را با programming language 1 و زبان برنامه‌نویسی مقصد را با programming language 2 جایگزین کنید. در ادامه باید تکه کدی که مایلید از یک زبان به زبان دیگر تغییر دهید را با code snippet جایگزین کنید.

8. مترجم یا کامپایلر

ChatGPT می‌تواند مانند یک مترجم یا کامپایلر عمل و کدهای شما را تفسیر کند. برای رسیدن به این هدف، نیازی به دانلود چیزی ندارید. این کار به شما امکان می‌دهد کد را در خود مرورگر بنویسید و نیازی به نصب برنامه‌های دیگر نخواهید داشت. می‌توان از این دستور هنگام آزمایش کدها یا به‌منظور یادگیری نحوه تفسیر و اجرای هر کد استفاده کرد. برای آنکه چت جی‌پی‌تی مانند یک کامپایلر یا مترجم عمل کند، دستور زیر را در آن اجرا کنید.

I want you to act like a {programming language} interpreter/compiler. I will give you {programming language} code, and you will execute it. Do not provide any explanations. Do not respond with anything except the output of the code. The first code is: {code}

برای دریافت خروجی دقیق، به‌جای programming language زبان برنامه‌نویسی مدنظرتان را نوشته و به‌جای code، تکه کد را به‌منظور تفسیر توسط ChatGPT قرار دهید.

9. دریافت مشاوره برای طراحی وب‌سایت

ما می‌توانیم از ChatGPT برای دریافت مشاوره و پیشنهاد در مورد طراحی UI/UX وب‌سایت خود کمک بخواهیم تا در ابتدا بدون کمک تیم طراحی، ظاهر بهتری به سایتمان بدهیم. دستور زیر بدین منظور استفاده می‌شود.

I want you to act as a web design consultant. I will provide you with details related to an organization needing assistance in designing or redeveloping its website, and your role is to suggest the most suitable interface and features that can enhance user experience while also meeting the company’s business goals. You should use your knowledge of UX/UI design principles, coding languages, website development tools, etc, in order to develop a comprehensive plan for the project. My first request is “I need help creating a {website type} for {purpose}.”

باید نوع سایتی که می‌خواهید طراحی کنید را با website type و هدفتان از طراحی این سایت را با purpose جایگزین کنید.

10. پیشنهاد فریم‌ورک

انتخاب فریم‌ورک یا کتابخانه مناسب قبل از شروع یک پروژه مهم است. یک فریم‌ورک و کتابخانه می‌تواند به‌شدت بر عملکرد، مقیاس‌پذیری و پیچیدگی پروژه تاثیر بگذارد. اغلب تصمیم‌گیری برای استفاده از فریم‌ورک مناسب دشوار است؛ اما می‌توانیم از ChatGPT برای ایده گرفتن در این زمینه استفاده کنیم. دستور زیر به این چت‌بات می‌گوید که یک فریم‌ورک یا کتابخانه مناسب برای فرانت‌اند یک وب‌سایت ارائه دهد.

Can you recommend a suitable front-end framework/library for my website?? I’m making {type of website}.

type of website را با نوع سایتی که می‌خواهید داشته باشید جایگزین کنید.

11. کامنت‌نویسی برای کدها

نوشتن کامنت هنگام توسعه یک برنامه بسیار مهم است. کامنت‌ها به درک عملکرد یک تابع یا کد کمک می‌کنند و می‌توانند برای توسعه‌دهندگان نوپا کارآمد باشند. ChatGPT می‌تواند به ما در نوشتن کامنت مناسب برای یک قطعه کد معین کمک کند. کافیست برای رسیدن به این هدف از دستور زیر استفاده کنید.

Regenerate the code snippet below, but please include comments on each line of code {code}

کدی که مایلید برای آن کامنت بنویسید را با enter code جایگزین کنید.

12. تولید فایل Readme

Readme بخش مهمی از برنامه است که حاوی هدف برنامه و دستورالعمل‌هایی برای دانلود یا استفاده از پروژه است. نوشتن یک Readme خوب منجر به جذب افراد بیشتر به برنامه خواهد شد. دستور زیر نحوه نوشتن فایل Readme توسط ChatGPT را نشان می‌دهد.

Generate documentation for the code below. You should include detailed instructions to allow a developer to run it on a local machine, explain what the code does, and list vulnerabilities that exist in this code. {code}

کافیست کدی که مایلید فایل Readme آن را تهیه کنید با code جایگزین نمایید تا چت جی‌پی‌تی خروجی دقیقی ارائه دهد.

آنچه در آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی خواندیم

هوش مصنوعی یک ابزار است که سرعت برنامه‌نویسی را افزایش می‌دهد؛ بدین معنا که دیگر برای مسائل ساده نیازی به فکر کردن و نوشتن کد ندارید؛ بلکه کافیست از این ابزارها استفاده کنید. البته کدهای ارائه‌شده توسط هوش مصنوعی‌هایی نظیر ChatGPT نیاز به بازبینی و اصلاح دارند تا اجرا شوند. نگرانی بسیار از برنامه‌نویسان در خصوص جایگزینی آن‌ها با هوش مصنوعی ما را بر آن داشت که این مقاله را بنویسیم و با ارائه دلایل منطقی نشان دهیم چنین چیزی حداقل در این سال‌ها امکان‌پذیر نیست. AI یک ابزار قدرتمند برای حل مسائل ساده برنامه‌نویسی، تبدیل کد، کامنت‌نویسی و… است؛ اما فعلا نمی‌تواند جایگزین منطق و شیوه تفکر انسان شود.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما درباره آینده برنامه نویسی با وجود هوش مصنوعی چیست؟

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments