۹ کتاب آموزش پایتون برای مبتدی‌ها و حرفه‌‌ای‌ها

8217
کتاب آموزش پایتون

 درباره‌ی اینکه چه زمانی باید پایتون را یاد گرفت اتفاق‌نظر وجود ندارد. عده‌ای می‌گویند پایتون بهترین زبان برنامه‌نویسی برای شروع است و عده‌ای دیگر معتقدند این زبانِ فوق‌العاده باید جزء آخرین‌ زبان‌هایی باشد که یاد می‌گیرید. فارغ از اینکه حق با کدام‌یک از این دو طرف باشد، اصل ماجرا فرقی نمی‌کند: پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و بسیاری از افراد این زبان را برای یادگیری انتخاب می‌کنند. به همین ترتیب برای یادگیری پایتون گزینه‌های متعددی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. از میان این روش‌های گوناگون، بسیاری مطالعه‌ی کتاب آموزش پایتون را ترجیح می‌دهند و ما در این مقاله قصد داریم ۹ کتاب‌ را در زمینه‌ی آموزش پایتون به شما معرفی کنیم.

 البته فرقی ندارد که یک برنامه‌نویس آماتور و یا یک جادوگر دنیای برنامه‌نویسی باشید. ما در اینجا کتاب‌هایی را از سطوح مبتدی تا پیشرفته معرفی کرده‌ایم که در هر صورت به کارتان می‌آید.

کتاب آموزش پایتون: سطح مبتدی

کتاب Python Crash Course

کتاب Python Crash Course

اگر در این فکر هستید که زبان پایتون را به‌صورت فشرده یاد بگیرید، بهترین گزینه برای شما مطالعه‌ی کتاب Python Crash Course خواهد بود. این کتابِ عملی و پروژه‌محور را می‌توان مقدمه‌ای کامل بر زبان پایتون دانست. به لطف Python Crash Course بدون فوت وقت می‌توانید به حل مسائل بپردازید و برنامه‌نویسی را شروع کنید.

در میان صفحات این کتاب اطلاعات فراوانی را درباره‌ی موضوعاتی مثل کتابخانه‌ها و ابزار‌های زبان پایتون (مانند NumPy و Pygal)، ساختن بازی‌های دوبعدی و ایجاد وب‌اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی‌شده خواهید یافت.

این کتاب از دو بخش اصلی به وجود آمده است. تأکید بخش اول کتاب، بر نوشتن صحیح برنامه‌ها و اضافه‌کردن آن‌ها به یک پروژه است. بخش دوم کتاب جالب‌تر است و شامل کاربرد‌های عملی می‌شود. در این قسمت تمرکز کتاب بر انجام سه پروژه‌ی مهم است: ساختن یک بازی آرکید (arcade) با ژانر تهاجم فضایی، مصور‌سازی داده‌ها با استفاده از کتابخانه‌های پایتون و ساختن یک وب‌اپلیکیشن ساده.

ممکن است علاقه‌مند باشید: پایتون چیست؟ آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Python

 کتاب Head-First Python

 کتاب Head-First Python

اگر دستور‌العمل‌های خشک و بی‌روح پایتون حوصله‌تان را سر برده، به شما کتاب Head-First Python را پیشنهاد می‌کنیم. ساختار این کتاب با شیوه‌ی یادگیری مغز شما سازگار است: این کتاب به‌جای به‌کار‌بردن محتوای متنی طولانی و طاقت‌فرسا، بیشتر از محتوای بصری استفاده کرده است.

کتاب Head-First Python سفری به دنیای پایتون است. سفری که با ساختار‌ داده‌ها و توابع از‌پیش‌تعریف‌شده‌ی پایتون شروع می‌شود و با وب‌اپلیکیشن‌های پایتون، مدیریت دیتابیس، مدیریت خطا (exception handling) و آماده‌سازی داده (data wrangling) ادامه می‌یابد.

در این کتاب درباره‌ی موضوعات جالبی بحث شده است که نمونه‌ای از آن‌ها comprehension‌‌ها، context manager‌ها، decorator‌ها و generator‌ها هستند. این کتاب حواس مختلفتان را در یادگیری پایتون درگیر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تبدیل به یک برنامه‌نویس پایتون تمام‌عیار شوید. 

کتاب Learn Python the Hard Way

کتاب آموزش پایتون- کتاب Learn Python the Hard Way

یکی از ارزشمند‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ی یادگیری پایتون کتاب Learn Python the Hard Way است. این کتاب پایتون را با استفاده از ۵۲ تمرین عالی به شما آموزش می‌دهد. برای انجام این تمرین‌ها ابتدا باید کد‌هایتان را با‌دقت بنویسید (البته بدون copy و paste کردن!) و سپس خطاهایتان را برطرف و کدتان را اجرا کنید. با این کار نحوه‌ی کدنویسی خوب و شگرد‌های برنامه‌نویسان حرفه‌ای برای برطرف‌کردن خطاها را یاد می‌گیرید.

کتاب Learn Python the Hard Way با آموزش نصب محیط پایتون شروع می‌شود و در ادامه به آموزش ریاضیات ابتدایی، متغیر‌ها، رشته‌ها، ساختار داده، برنامه‌نویسی شی‌ءگرا و بعضی موضوعات مهم دیگر می‌پردازد.

این کتاب ادعا می‌کند که به‌ازای هر دقیقه‌ای که برای خواندن آن صرف می‌کنید به شما پاداش می‌دهد و در نهایت هم یکی از قدرتمند‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی را یاد خواهید گرفت.

کتاب Python Programming

کتاب Python Programming

کتاب Python Programming مقدمه‌ای بر علوم کامپیوتر است. این کتاب سعی دارد تا از طریق پایتون که یکی از غیر‌استاندارد‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است، استاندارد‌ترین مفاهیم علوم کامپیوتر را توضیح دهد!

در کتاب Python Programming تلاش شده تا مفاهیم ابتدایی علوم کامپیوتر به‌سادگی تمام و البته بدون سطحی‌نگری توضیح داده شود. تمرکز اصلی این کتاب روی مهارت‌های اصلی در علوم کامپیوتر مانند طراحی، برنامه‌نویسی و مهم‌تر از همه حل مسئله است. بنابراین، از این کتاب می‌توان به‌عنوان کتاب مرجع در ترم‌های اولیه‌ی رشته‌ی علوم رایانه نیز استفاده کرد. 

کتاب آموزش پایتون: سطح متوسط و پیشرفته

کتاب Python Cookbook

کتاب آموزش پایتون

Python Cookbook به معنی کتاب آشپزی پایتون است. این کتاب دستور‌العمل‌های خوش‌مزه‌ای از پایتون را در اختیار شما می‌گذارد تا برنامه‌نویسی با پایتون ۳ را یاد بگیرید و یا دانشی که در پایتون ۲ داشته‌اید را به‌روز‌رسانی کنید. تمرکز این کتاب بر زبان پایتون و تکالیف مرتبط با کاربرد‌های این زبان است. با کمک این دستور‌العمل‌های لذیذ می‌توانید تبدیل به یک سرآشپز حرفه‌ای در زبان برنامه‌نویسی پایتون شوید.

کتاب آشپزی پایتون دستورالعمل‌هایی در حوزه‌هایی مانند ساختار داده و الگوریتم، تکرار‌گر‌ها و مولد‌ها، کد‌‌گذاری و پردازش داده، توابع، کلاس‌ها و اشیا و همزمانی (Concurrency) دارد. هر کدام از این دستور‌العمل‌ها شامل یک مسئله و یک راه‌حل برای آن مسئله هستند. به همراه این راه‌حل‌ها نمونه‌های کدی آورده شده که به درک بهتر کمک می‌کنند.

کتاب Introduction to Machine Learning with Python

کتاب آموزش پایتون

گفته می‌شود که کاربرد‌های بسیار یادگیری ماشین هیچ انتهایی ندارد و حوزه‌ی استفاده‌ی آن می‌تواند به وسعت تخیل ما باشد. به همین دلیل است که کتاب Introduction to Machine Learning with Python تلاش کرده تا به قوه‌ی تخیل افراد پر‌و‌بال بدهد. این کتاب روش‌هایی را به شما می‌آموزد تا با استفاده از پایتون و کتابخانه‌ی scikit-learn، بتوانید راه‌حل‌هایی برای مسائل یادگیری ماشین خود پیدا کنید.

کتاب Introduction to Machine Learning with Python با اصول مقدماتی یادگیری ماشین شروع می‌کند و سپس مزایا و معایب الگوریتم‌های مختلف آن را بیان می‌کند. در این کتاب از موضوعات پیشرفته‌ی بسیاری مانند پردازش داده، ارزیابی مدل و پایپ‌لاین‌ها نیز صحبت به میان آمده است.

به‌طور خلاصه این کتاب به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های یادگیری ماشین خود را با استفاده از پایتون تقویت کنید.

 کتاب Fluent Python

کتاب آموزش پایتون

کتاب Fluent Python بهترین گزینه‌‌ برای افرادی است که می‌خواهند در کدنویسی با پایتون دستشان راه بیفتد. این راهنمای عملی به شما کمک می‌کند تا مؤثر‌ترین کد‌ها را با استفاده از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی پایتون (که اغلب نادیده گرفته می‌شوند) بنویسید. به‌طور کلی، بسیاری از برنامه‌نویسان الگو‌هایی که از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر آموخته‌اند را با پایتون تطبیق می‌دهند و در نتیجه از بخش اعظمی از قابلیت‌های عالی پایتون بی‌نصیب می‌مانند. Fluent Python با آموزش چنین قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی تبدیل به کتابی ارزشمند برای یادگیری پایتون شده است.

این کتاب ابتدا به مدل داده‌ی پایتون می‌پردازد و در ادامه مباحثی مانند ساختار داده، توابع، اصطلاحات شی‌‌ءگرایی، کنترل جریان (Flow Control) و برنامه‌نویسی متا (Metaprogramming) را مطرح می‌کند. کتاب Fluent Python راهنمایی جامع برای آموزش قابلیت‌ها و کتابخانه‌های اصلی پایتون است که در نهایت امکان کدنویسی کوتاه‌تر، سریع‌تر و خوانا‌تر را برای شما فراهم می‌کند.

کتاب Programming Python

خواندن کتاب Programming Python را به افرادی توصیه می‌کنیم که با اصول ابتدایی پایتون آشنایی دارند و حالا واقعاً می‌خواهند در این حوزه کاری انجام دهند. این کتاب با استفاده از مثال‌های فراوان به شما کمک می‌کند که با زمینه‌های کاربردی اصلی پایتون عمیقاً آشنا شوید. این زمینه‌ها شامل مواردی مانند مدیریت سیستم، رابط گرافیکی (GUI)، اپلیکیشن‌های تحت‌وب، شبکه‌سازی و دیتابیس‌ها می‌شود.

این کتاب با توضیحات مفصلی از پایتون شروع می‌شود و سپس موضوعاتی مانند برنامه‌نویسی سیستم، برنامه‌نویسی رابط گرافیکی و برنامه‌نویسی اینترنت را مورد بحث‌و‌بررسی قرار می‌دهد.

کتاب Programming Python سعی کرده تا با ذکر مثال‌های فراوان مطالب را برای خوانندگانش جا بیاندازد. با این حال همچنان می‌توان آن را کتاب فشرده‌ای دانست که در نوشتن مطالبش شرط اختصار را رعایت کرده است.

کتاب Grokking Algorithms

کتاب Grokking Algorithms به‌خوبی ثابت کرده است که یادگیری الگوریتم‌‌ها در پایتون حتماً نباید حوصله‌سر‌بر باشد. این کتاب بر خلاف اکثر کتاب‌های مرجع الگوریتم، از آوردن محتوا‌های متنی طولانی خودداری می‌کند و در عوض الگوریتم را به شیوه‌ای جالب و با استفاده از تصاویر آموزش می‌دهد.

Grokking Algorithms با مطالب ساده‌ای مانند مرتب‌سازی (sorting) و جست‌و‌جو (searching) شروع می‌کند و در نهایت به سراغ مطالب پیچیده‌تری مانند فشرده‌سازی داده‌ها (data compression) و هوش مصنوعی می‌رود.


منبع:

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
الهام احمدی

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
sadra
1 سال قبل

👍👍👍

Mohammad
1 سال قبل

عالی بود ممنون 🙂

Fse
Fse
2 ماه قبل

خانم محترم اگر میخواستیم کتاب های انگلیسی را سرچ کنیم به همان زبان انگلیسی در وب سرچ میکردیم. انتظار میرفت که در این مقاله فارسی حداقل یک کتاب فارسی هم معرفی شود.

reyhaneh karami
ادمین
2 ماه قبل
پاسخ به  Fse

ممنونم از فیدبکتون. سعی میکنیم در آینده نزدیک این مطلب رو کامل‌تر کنیم و کتاب‌های فارسی خوب رو هم معرفی کنیم.

شهلا
شهلا
1 ماه قبل
پاسخ به  Fse

منابع فارسی بدونه هیچ تعصبی بدرد نمی خورند دوست عزیز. سعی کن از چشمه آب بخوری نه از کوزه شکسته