پایتون چیست؟ آشنایی با زبان برنامه‌نویسی Python

2377
پایتون چیست؟

با توجه به اینکه این روزها صدها زبان برنامه‌نویسی مختلف داریم که توسعه وب و اپلیکیشن را از همیشه آسان‌تر کرده‌اند، تقاضا برای آموزش برنامه‌نویسی هم سر به فلک کشیده است. در این میان، آمارها نشان می‌دهند که میزان علاقه به آموزش پایتون نیز از سایر زبان‌ها بیشتر است. این زبان برنامه‌نویسی منحصر به فرد با ویژگی‌هایی مانند خوانایی بالا و سهولت در یادگیری از راه رسیده و از طرف دیگر، نیاز به برنامه‌نویسان Python نیز دائما افزایش می‌یابد. در ادامه این مطلب با کوئرا بلاگ همراه باشید تا ببینیم زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست و چه کاربردهایی در دنیای برنامه‌نویسی دارد. علاوه بر این، مهم‌ترین مزایا و معایب پایتون را نیز به بررسی می‌کنیم و به اکثر سوالات شما راجع به آن پاسخ می‌دهیم.

زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست ؟

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی کامپیوتری است که معمولا از آن برای ساخت وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها، اسکریپت‌نویسی و تحلیل داده استفاده می‌شود. اما به خاطر چندمنظوره بودن پایتون، می‌توان از آن در انبوهی از حوزه‌های دیگر مانند بازی‌سازی، یادگیری ماشین، هوش منصوعی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل نیز کمک گرفت و همین موضوع، اصلی‌ترین وجه تمایز آن با زبان‌های تک‌منظوره مانند HTML ،CSS و JavaScript به حساب می‌آید.

زبان پایتون چیست

همین انعطاف‌پذیری در کنار خوانایی بالا و کاربرپسند بودن باعث شده پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی باشد. در واقع نظرسنجی‌ها و تحقیقات نشان می‌دهند که Python چهارمین زبان برنامه‌نویسی پرمخاطب جهان است و توسعه‌دهندگان حدودا ۵۰ درصد اوقات از این زبان برای رسیدگی به وظایف خود کمک می‌گیرند. از سوی دیگر، آشنایی با زبان‌های پایتون و Rust از پرتقاضاترین مهارت‌ها در میان شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی به حساب می‌آیند و بنابراین آینده شغلی این زبان، هنوز هم روشن است.

در واقع می‌شود گفت که چه مهندس نرم‌افزار شرکتی بزرگ باشید و چه برنامه‌نویسی تازه‌کار، به طور یقین کاربردهای متعددی برای زبان پایتون پیدا خواهید کرد. با توجه به اینکه قواعد نحوی (یا به اصطلاح سینتکس) این زبان هم تفاوت چندانی با زبان‌های انسانی ندارد، پایتون را می‌توان یکی از سرراست‌ترین زبان‌ها برای یادگیری به حساب آورد.

اگر بخواهیم توصیفی فنی‌تر از ماهیت پایتون داشته باشیم، باید بگوییم این زبان «چندمنظوره» (General Purpose)، «ماژولار» (Modular)، «شی‌گرا» (Object-Oriented)، «متن‌باز» (Open-Source)، «سطح بالا» (High Level) و «مفسری» (Interpreted) است.

ویژگی های پایتون

در ادامه می‌بینیم معنی هر یک از ویژگی‌های پایتون چیست و باید منتظر چه مواردی باشید:

  • چند منظوره: زبان‌های چند منظوره، زبان‌هایی هستند که در حوزه‌های گوناگون مانند اتوماسیون، تست، توسعه اپلیکیشن‌های وب، علوم داده، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و توسعه اپلیکیشن موبایل کاربرد دارند و صرفا در زمینه‌هایی خاص کاربردی ظاهر نمی‌شوند.
  • ماژولار: از آن‌جا که پایتون زبانی ماژولار است، به شما اجازه می‌دهد توابع را به فایل‌های گوناگون تقسیم کنید. سپس می‌توانید این بلوک‌های کوچک را به توابع و برنامه‌های دیگر اضافه کنید تا کارایی‌هایی تازه به دست بیاورند. در نتیجه، ادغام کدهای پایتون با سایر تکنولوژی‌ها، فرایندی آسان و بی‌دردسر خواهد بود. از سوی دیگر می‌توانید بلوک‌های کد‌ را در قسمت‌های مختلف برنامه فراخوانی کنید، بدون اینکه نیاز به بازنویسی کد‌ها داشته باشید.
  • شی‌گرا: در زبان‌های شی‌گرا، همه‌چیز به شکل یک «آبجکت» یا «شی» دیده می‌شود. هر آبجکت زیر مجموعه یک «کلاس» است که ماهیت، وضعیت، رفتار و مشخصه‌هایی منحصر به فرد دارند. این ساختار باعث می‌شود پروژه‌های برنامه‌نویسی (خصوصا پروژه‌های بزرگ و پیچیده) با سهولت بیشتری پیش بروند.
  • متن‌باز: متن‌باز بودن پایتون به این معناست که به صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفته و هرکسی می‌تواند به بهبود پایتون و یا ساخت افزونه برای آن مشغول شود. همین ویژگی باعث شده که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تا امروز، انبوهی کتابخانه، فریم‌ورک و ابزار گوناگون برای پایتون ساخته شود و این زبان توانمندی خود را در گذر زمان از دست ندهد.
  • سطح بالا: زبان‌های سطح بالا، زبان‌هایی هستند که شباهت زیادی به زبان انسانی دارند و برخلاف زبان‌های سطح ماشین، به صورتی نوشته نمی‌شوند که برای پردازنده‌ها قابل فهم باشند. پایتون به شما اجازه می‌دهد که بدون درک تمام جزییات مربوط به اجرای بهینه برنامه‌ها روی سیستم‌های کامپیوتری، شروع به برنامه‌نویسی کنید.
  • مفسری: پایتون در دسته‌بندی زبان‌های «مفسری» قرار می‌گیرد. زبان‌های «کامپایلی» مانند جاوا و #C نیاز به یک کامپایلر دارند تا پیش از اجرای برنامه، سورس کد آن به اجرا درآید. پایتون اما ساختاری متفاوت دارد. کدهای این زبان را درون فایلی به نام «سورس کد» قرار می‌دهید و برای اجرای این فایل، لازم است کدها به صورت خط‌به‌خط به «زبان ماشین» تفسیر شوند.

برخی از کاربردهای پایتون چیست ؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، آشنایی با پایتون یکی از پرتقاضاترین مهارت‌های امروزی در زمینه برنامه‌نویسی به حساب می‌آید. اما شاید بخواهید بدانید که بعد از یادگیری این زبان، در چه پروژه‌هایی می‌توانید از آن کمک بگیرید.

زبان پایتون چیست

در ادامه تنها برخی از موارد کاربرد پایتون را با یکدیگر بررسی کرده‌ایم:

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: از آن‌جا که پایتون زبانی باثبات، انعطاف‌پذیر و ساده است، بهترین گزینه برای بسیاری از پروژه‌های یادگیری ماشین (Machine Learning | ML) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence | AI) به حساب می‌آید. در واقع پایتون جزو محبوب‌ترین زبان‌ها میان داشمندان داده است و بی‌شمار کتابخانه و ابزار برای کار در حوزه‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دارد.
  • اتوماسیون یا اسکریپت‌نویسی: اگر نیاز به انجام دادن کارهایی تکراری دارید، می‌توانید همه‌چیز را با اتوماسیون از طریق پایتون برای خود ساده‌تر کنید. به نوشتن کدهایی که فرایندها را به صورت خودکار پیش می‌برند، اسکریپت‌نویسی گفته می‌شود. در جهان کدنویسی، از اتوماسیون برای بررسی خطاها در فایل‌های گوناگون، تبدیل فایل‌ها، محاسبات ساده و حذف موارد تکراری در داده کمک می‌گیرند. حتی تازه‌کاران هم می‌توانند از پایتون برای اتوماسیون وظایف ساده کامپیوتری – مانند تغییر نام فایل‌ها، پیدا کردن و دانلود محتوا یا ارسال ایمیل – استفاده کنند.
  • تحلیل داده: تحلیل داده هم حوزه دیگری است که درست مثل AI و ML، با سرعت زیادی رشد می‌کند. پایتون نیز در این مسیر رشد بی‌تاثیر نبوده و به محققان اجازه می‌دهد مقادیر زیادی از داده را دستکاری کنند و بسیاری از فرایندهای تکراری و خسته‌کننده را بدون دخالت انسانی پیش ببرند. در این زمینه، کتابخانه‌هایی مانند Numpy و Pandas حسابی کاربری ظاهر می‌شوند.
  • بصری‌سازی داده: پایتون انبوهی کتابخانه برای نمودارسازی و بصری‌ساده داده دارد و اصلی‌ترین دلیل این غنای ابزاری، متن‌باز بودن آن است. به عنوان مثال به کمک ابزارهایی مانند Matplotlib و Seaborn می‌توان داده‌ها را دگرگون کرد و به انبوهی اطلاعات ارزشمند دست یافت.
  • برنامه‌نویسی اپلیکیشن: پایتون زبانی چند منظوره است و یعنی می‌توانید هر جور اپلیکیشنی که برایتان قابل تصور باشد را با آن بسازید، چه اپلیکیشن‌های متکی بر بلاکچین، چه اپلیکیشن‌های پخش صوت و تصویر و چه اپلیکیشن‌های یادگیری ماشین.
  • توسعه وب: پایتون گزینه‌ای معرکه برای توسعه وب نیز هست، چرا که انبوهی فریم‌ورک توسعه وب مانند Django ،Pyramid و Flask را برای آن می‌یابید. بسیاری از سایت‌ها و سرویس‌های مشهور امروزی مانند اسپاتیفای، ردیت و Mozilla با همین فریم‌ورک‌ها طراحی شده‌اند.
توسعه وب با Python
  • بازی‌سازی: اگرچه پایتون را نمی‌توان زبانی استاندارد در صنعت بازی‌سازی به حساب آورد، اما در ساخت بازی‌های کوچک و ساده کاربردی خواهد بود و می‌توانید به کمک آن، به سرعت یک نسخه پروتوتایپ‌ از بازی‌های بزرگ‌تر خود بسازید.
  • توسعه زبان: طراحی ساده و بی‌شیله‌پیله پایتون و قواعد نحوی آن باعث شده شاهد شکل‌گیری انبوهی زبان برنامه‌نویسی مشابه باشیم. زبان‌هایی مانند Cobra ،CoffeeScript و Go همگی قواعد نحوی مشابهی نسبت به پایتون دارند. همین موضوع نشان می‌دهد پایتون زبانی معرکه برای آغاز برنامه‌نویسی نیز هست. زمانی که تازه شروع به برنامه‌نویسی کرده‌اید، آشنایی با پایتون باعث می‌شود راحت‌تر سایر زبان‌ها را درک کنید.
  • امور مالی: پایتون در امور مالی هم کاربردی ظاهر می‌شود و برای مثال در تحلیل‌های کمی و کیفی از آن کمک می‌گیرند. علاوه بر این، پایتون ابزاری بی‌نهایت ارزشمند در پیش‌بینی آخرین ترندهای بازارها و اتوماسیون جریان‌های کاری به حساب می‌آید.
  • سئو: این مورد احتمالا عجیب‌ترین کاربرد پایتون در فهرست ما باشد، اما پایتون حتی در زمینه «بهینه‌سازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) هم کاربرد دارد. سئو تا حد زیادی نیازمند اتوماسیون فرایندهای گوناگون است و پایتون می‌تواند در اتوماسیون وظایفی مانند پیاده‌سازی تغییرات گروهی در صفحات وب و دسته‌بندی کلمات کلیدی به کمک‌تان بیاید.
  • طراحی: وقتی این سوال در ذهن‌تان شکل گرفت که کاربردهای پایتون چیست احتمالا انتظار نداشتید که «طراحی» هم یکی از پاسخ‌ها باشد. اما از پایتون در اپلیکیشن‌های طراحی گرافیکی دوبعدی مانند Paint Shop Pro و Gimp و همینطور نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی سه‌بعدی مانند Lightwave ،Blender و Cinema 4D هم استفاده می‌کنند که به خوبی نشان می‌دهند این زبان چقدر انعطاف‌پذیر است.

تاریخچه نسخه‌های مختلف پایتون چیست ؟

زبان برنامه‌نویسی پایتون از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون در دست توسعه بوده و بهبودهای گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است. در واقع طی چند دهه اخیر شاهد عرضه نسخه‌های مختلفی از پایتون بوده‌ایم و جدیدترین نسخه، پایتون ۳.۰ است که از سال ۲۰۰۸ به بعد به‌روزرسانی‌هایی دائمی دریافت کرده است.

زبان پایتون چیست
  • در سال ۱۹۹۱ میلادی، پایتون نسخه ۰.۹.۰ برای نخستین بار در دسترس عموم قرار گرفت.
  • در سال ۱۹۹۴، پایتون ۱.۰ از راه رسید و به‌روزرسانی‌هایی مهم به همراه آورد. به عنوان مثال قابلیت‌هایی جدید و گسترده برای برنامه‌نویسی تابعی داشت و به همین خاطر، جایگزینی معرکه برای Perl به حساب می‌آمد که محبوب‌ترین زبان اسکریپت‌نویسی آن روزها بود.
  • در ماه اکتبر سال ۲۰۰۰، پایتون ۲.۰ عرضه شد و اعضای اصلی تیم توسعه آن، سازمان BeOpen PythonLabs را تشکیل دادند. این نسخه برای اولین بار امکان لیست‌سازی، پشتیبانی از یونیکد و سیستم جمع‌آوری زباله (برای مدیریت خودکار حافظه کامپیوتر) را با خود به همراه به آورد.
  • اواخرسال ۲۰۰۸، پایتون ۳.۰ (که تحت عناوین Python 3000 یا Py3K نیز شناخته می‌شود) از راه رسید. این نسخه از پایتون هدفی بزرگ داشت: برطرف‌سازی تمام ایرادات اساسی ورژن‌های ۲.۰ و پایبندی به قواعد بنیادین پایتون که به نام Zen of Python شناخته می‌شوند. برخی قابلیت‌ها هم به کل حذف شدند تا پایتون عاری از هرگونه پیچیدگی غیر ضروری باشد.

با از راه رسیدن پایتون ۳.۰، بسیاری از رویه‌های قبلی تغییر کردند. این نسخه دیگر با نسخه‌های قبلی سازگاری نداشت و این یعنی کدهایی که با ورژن ۳ پایتون نوشته می‌شوند، با پایتون ۲ کار نمی‌کنند. همین باعث شد در گذر زمان پایتون ۳ جایگاه مهم‌تری پیدا کند و عمر پایتون ۲.۰ در ماه ژانویه ۲۰۲۰ رسما به پایان رسید.

با تمام این اوصاف می‌شود گفت که زبان پایتون هیچ فرقی با زبان‌های انسانی و زنده جهان ندارد. زبان‌های انسانی در گذر زمان و با از راه رسیدن واژگان تازه، به تکامل می‌رسند و روش‌های قدیمی گفتگو، منسوخ می‌شوند. پایتون نیز دقیقا همین مسیر را پشت سر گذاشته و می‌گذارد.

معایب استفاده از پایتون چیست؟

با وجود تمام مزیت‌های زبان پایتون که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد، استفاده از این زبان معایبی هم به همراه می‌آورد که است آن‌ها را در ذهن خود نگه داریم تا دچار توقعات غیر واقعی نشویم.

معایب زبان Python

برخی از معایب پایتون را در ادامه می‌خوانید:

  • سرعت کم: همان طور که پیش‌تر گفتیم، پایتون یک زبان مفسری‌ است و نه یک زبان کامپایلی. زبان‌های مفسری هنگام اجرای برنامه، کدهای برنامه را خط‌به‌خط می‌خوانند و تفسیر می‌کنند، در حالی که زبان‌های کامپایلی کدهای برنامه را به زبان ماشین ترجمه می‌کنند و سپس اجرای برنامه امکان‌پذیر می‌شود. این تفاوت باعث می‌شود که زبان‌های مفسری در اجرای برنامه‌ها کندتر از زبان‌های کامپایلی ظاهر شوند.
  • مصرف بالای حافظه: با توجه به ویژگی‌های خاص پایتون، مانند تایپ‌دهی خودکار و مدیریت خودکار حافظه، این زبان ممکن است مقدار زیادی از حافظه را اشغال کند. اگر برنامه شما برای پردازش داده‌های بزرگ طراحی شده باشد، نیاز به مقادیر زیادی از حافظه دارید، چرا که به سرعت با محدودیت‌های حافظه روبه‌رو می‌شوید. بنابراین اگر بهینگی در مصرف حافظه یکی از اولویت‌های اصلی پروژه شما است، بهتر است به سراغ زبانی دیگر بروید.
  • خطاهای زمان اجرا (Runtime Errors): پویایی زبان پایتون باعث می‌شود که به وفور به این خطا برخورد کنیم. از جمله دلایل بروز این خطا می‌توان به نادرست بودن نوع داده، خطا در ترتیب ورودی‌ها و خطا در قواعد نحوی کد اشاره کرد.
  • به مشکل خوردن در کار با سایر زبان‌ها: استفاده از پایتون، غرق شدن در انبوه کتابخانه‌های آن و کار با قواعد نحوی ساده‌اش می‌تواند جذاب و حتی اعتیاد آور باشد. دقیقا همین موضوع باعث می‌شود افرادی که برای مدتی طولانی از پایتون استفاده کرده‌اند به سختی بتوانند با زبان‌های دیگر کار کنند و هنگام کدنویسی با سینتکس‌های پیچیده‌تر دچار مشکل شوند.

مزایای استفاده از پایتون چیست ؟

قبلاً تعدادی از مزایای Python را به‌عنوان ویژگی‌های اصلی آن بیان کردیم. حالا در این بخش، به شکلی مفصل‌تر به مزایای این زبان خواهیم پرداخت.

  • یادگیری آسان: فهم و یادگیری Python برای افراد مبتدی نسبتاً آسان است. به لطف سینتکس ساده آن که بسیار شبیه به زبان انگلیسی است، افراد مبتدی به‌جای تمرکز بر روی پیچیدگی‌های ساختار زبان، روی اصول برنامه‌نویسی، مفاهیم بنیادین و کدنویسی تمیز تمرکز می‌کنند و در نتیجه، به‌سرعت چارچوب فکری یک توسعه‌دهنده را فرا می‌گیرند.
  • سرعت توسعه بالا: سینتکس واضح و ساده پایتون نه‌تنها یادگیری آن، بلکه روند ساخت نرم‌افزار با آن را تسریع می‌کند. به‌علاوه، کتابخانه‌ استاندارد پایتون بسیاری از قابلیت‌های بنیادین را به صورت پیش‌فرض در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که با تلاش کمتری با پروتکل‌های اینترنتی، مدیریت سیستم‌عامل، دستکاری داده‌ها یا یکپارچه‌سازی سرویس‌های وب سر و کله بزنند. ناگفته نماند برنامه‌‌های پایتون نسبت به زبان‌های Java یا ++C، نیاز به خطوط کمتری از کد خواهند داشت. این مسئله پایتون را به گزینه‌ای مطلوب برای ساخت نسخه پروتوتایپ نرم‌افزارها تبدیل می‌کند.
زبان Python
  • حمل‌پذیری و توسعه‌پذیری به سایر زبان‌ها: پایتون زبانی به اصطلاح Platform-Agnostic است، به این معنا که می‌توانید سورس کدی واحد را روی سیستم‌ عامل‌های مختلف، از macOS گرفته تا Windows و Linux، اجرا کنید. این حمل‌پذیری به لطف استفاده از بایت‌کدها و ماشین مجازی پایتون امکان‌پذیر شده است. علاوه بر این، پایتون با استفاده از افزونه‌هایی نظیر Cython برای C و Gython برای Go و Jython برای Java، به‌ راحتی با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی یکپارچه‌سازی می‌شود. این افزونه‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند کارکردی که در تکنولوژی مقصد وجود ندارد را به راحتی به آن اضافه کنند و کدهای خارجی را در اپلیکیشن خود به اجرا درآورند.
  • جامعه وسیع مخاطبان: Python متن‌باز بوده و به صورت رایگان در دسترس همه – حتی آن‌هایی که مصارف تجاری دارند – قرار گرفته است. بنابراین جای تعجبی ندارد که جامعه‌ای وسیع از توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها از آن استفاده کنند. همین موضوع باعث شده شاهد انبوهی محتوای آموزشی رایگان برای فراگیری پایتون باشیم و به راحتی به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.
  • چندمنظورگی و گستردگی ابزارهای در دسترس: علاوه بر توسعه نرم‌افزار، از پایتون می‌توان برای انجام طیف گسترده‌ای از امور استفاده کرد. تعداد کتابخانه‌های پایتون به حدوداً ۱۳۷۰۰۰ می‌رسد و این یعنی تقریبا برای هر نیازی، انبوهی کتابخانه و ابزار کاربردی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جاوا چیست و چه کاربردی دارد؟ – هرچه باید راجع به زبان برنامه‌نویسی Java بدانید

بهترین فریم‌ورک‌های پایتون چیست ؟

فریم‌ورک به مجموعه از کتابخانه‌ها، ابزارها، قالب‌ها و الگوهای طراحی گفته می‌شود که برای توسعه برنامه‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مجموعه ابزارها و کتابخانه‌ها به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را با سرعت بیشتری توسعه دهند و پیاده‌سازی کنند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین و بهترین فریم‌ورک‌های پایتون را خواهید شناخت.

پایتون و جنگو
  • جنگو (Django): جنگو در حال حاضر معروف‌ترین فریم‌ورک پایتون است. جنگو فریم‌ورکی متن‌باز و پرطرفدار برای توسعه وب‌سایت‌های پایتون به حساب می‌آید که با هدف تسهیل توسعه وب‌سایت‌های مبتنی بر پایتون ساخته شده است.
  • فلسک (Flask): یکی دیگر از فریم‌ورک‌های محبوب پایتون، Flask نام دارد. این فریم‌ورک را برای توسعه وب‌سایت‌های کوچک و متوسط طراحی کرده‌اند و یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایش این است که از کد کمتری نسبت به سایر فریم‌ورک‌های وب بهره می‌گیرد و در عین حال به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد به راحتی وب‌سایت‌های پویا و تعامل‌پذیر بسازند.
  • باتل (Bottle): فریم‌ورک Bottle فریم‌ورکی سبک و ساده برای توسعه وب‌سایت‌های پایتون است. این فریم‌ورک را با هدف تسهیل توسعه وب‌سایت‌های کوچک و ساده طراحی کرده‌اند و معماری آن شباهت زیادی به Flask دارد. با این حال، Bottle اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های ساده خود را با کدهایی حتی کمتر از Flask پیاده‌سازی کنید.
  • پایلانز (Pylons): فریم‌ورک Pylons برای توسعه سریع وب‌ طراحی شده و شرکت Pylons Project توسعه آن را برعهده داشته است. این فریم‌ورک با همه نسخه‌های پایتون سازگار است.

بهترین IDE‌‌ پایتون چیست؟

محیط توسعه یکپارچه (Integrated Development Environment | IDE) فضایی برای تسهیل توسعه نرم‌افزار از سوی توسعه‌دهندگان است که با ترکیب کردن ابزارهای مختلف، امکان نوشتن، کامپایل و عیب‌یابی کد را فراهم می‌کند. بیشتر محیط‌های توسعه از اکثر زبان‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما برخی از زبان‌ها نیز IDEهای اختصاصی خود را دارند. در فهرست معروف‌ترین و بهترین IDE پایتون، چنین نام‌هایی به چشم می‌خورد:

  • Visual Studio Code(VS Code)
  • PyCharm
  • Eclipse
  • PyDev
  • Sublime Text
  • Atom

چگونه پایتون را یاد بگیریم؟

برای افراد تازه‌کار، بهترین روش یادگیری پایتون این خواهد بود که به دانلود و نصب آن روی سیستم و سپس آزمون و خطا با قابلیت‌های متعددش بپردازد. به این ترتیب، ظرف مدتی کوتاه برای فراگیری مفاهیم پیچیده‌تر آماده خواهید شد. بسیاری از کامپیوترهای مدرن به صورت پیش‌فرض از پایتون بهره می‌برند، اما اگر این‌طور نبود، پیش‌تر «نصب پایتون از ۰ تا ۱۰۰» را در کوئرا بلاگ آموزش داده‌ایم که فرایند کاملا رایگان و آسان است.

بعد از نصب برنامه و انتخاب یک محیط توسعه یکپارچه برای کدنویسی پایتون، خوب است که به سراغ کتابخانه استاندارد پایتون بروید و یا به آزمون و خطا با کدهای نمونه مشغول شوید.

یادگیری Python

اگر کاملا با برنامه‌نویسی ناآشنا هستید، شرکت در دوره‌های آموزشی رایگان و پولی، مانند آموزش پایتون مقدماتی در کوئرا کالج می‌تواند یادگیری مفاهیم اولیه را بسیار آسان کند. از سوی دیگر وب‌سایت رسمی پایتون هم انبوهی محتوای آموزشی دارد که شما را مرحله به مرحله با موارد گوناگون آشنا می‌کنند.

در این بین، بد نیست که شروع به تعامل با سایر برنامه‌نویسان کنید و وارد جوامع مختلف شوید. خبر خوب اینکه حتی در مراحل نخست نیازی به حضور در جوامع فیزیکی نیست و پلتفرم‌های آنلاین مانند Python Internet Relay Chat و Stack Overflow نه‌تنها برقراری ارتباط با سایر برنامه‌نویسان را آسان می‌کنند، بلکه اجازه می‌دهند به سرعت پاسخی برای سوالات گوناگون خود به دست آورید.

بیشتر بخوانید: نکات یادگیری پایتون برای مبتدیان – 10 نکته برای آموزش آسان‌تر

یادگیری پایتون چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان یادگیری پایتون به چندین فاکتور بستگی داشته و نمی‌توان بازه زمانی دقیقی برای آن ارائه کرد. به طور کلی سرعت یادگیری انسان‌ها با هم متفاوت است و هدف هرکس از یادگیری پایتون نیز می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. اما اگر می‌خواهید ذهنیتی کلی راجع به موضوع داشته باشید، با نگاهی به دوره مقدماتی کوئرا کالج می‌بینیم که با طی کردن مدت‌زمان ۱۰۲ ساعت می‌توان به این مفاهیم مسلط شد. این یعنی اگر هفته‌ای تنها ۶ ساعت به یادگیری پایتون مشغول شوید، تقریبا در مدت‌زمان ۴ ماه تسلط خوبی بر پایتون خواهید یافت.

بازار کار پایتون چیست و چگونه است؟

به دلیل کاربردهای متعدد پایتون در صنایع مختلف، فرصت‌های شغلی زیادی برای برنامه‌نویسان پایتون به چشم می‌خورد و بازار کار آن‌ها نیز بسیار گسترده و پویاست. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در زمینه‌های مختلف همچون توسعه نرم‌افزار، توسعه وب، بازی‌سازی، علم داده، هوش مصنوعی، شبکه‌های کامپیوتری و غیره فعالیت می‌کنند، این روزها به دنبال استخدام برنامه‌نویس پایتون هستند.

بازار کار پایتون چیست

اگر می‌خواهید با مشاغل گوناگونی که به نوعی به برنامه‌نویسی پایتون مربوط می‌شوند آشنا شوید، فهرست پایین ذهنیتی واضح به شما خواهد داد:

  • توسعه‌دهنده بک‌اند (سمت سرور)
  • توسعه‌دهنده فرانت‌اند (سمت کلاینت)
  • توسعه‌دهنده فول‌استک (هم سمت کلاینت و هم سمت سرور)
  • مهندس یادگیری ماشین
  • دانشمند داده
  • تحلیلگر داده
  • مهندس داده
  • مهندس DevOps (عملیات‌های توسعه)
  • مهندس نرم‌افزار
  • توسعه‌دهنده بازی
  • متخصص سئو

علاوه بر این، خوب است بدانید که بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان نیز به برنامه‌نویسان پایتون نیاز دارند. اگرچه فهرست کردن تمام این شرکت‌ها غیرممکن است، در ادامه تنها با برخی از بزرگ‌ترین موارد آشنا می‌شویم:

  • گوگل
  • اینتل
  • IBM
  • ناسا
  • پی‌پل
  • نتفلیکس
  • یوتیوب
  • ردیت
  • اینستاگرام
  • فیسبوک
  • اسپاتیفای
  • دراپ‌باکس
  • اوبر
  • آمازون

بیشتر بخوانیدپایتون یا PHP ؟ – مقایسه پایتون و پی اچ پی به زبان ساده

درآمد Python در ایران

آمار دقیقی برای میزان درآمد برنامه‌نویسان پایتون در ایران وجود ندارد اما می‌توان میانگین درآمد آن‌ها را حدودا بین ۸ تا ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفت. البته فراموش نکنید که با پشت سر گذاشتن مسیر رشد و توسعه مهارت‌ها، یک برنامه نویس پایتون می‌تواند چند برابر این مقدار هم درآمد داشته باشد.

درآمد Python در جهان

در ادامه آماری که سایت Indeed از میانگین درآمد برنامه‌نویسان پایتون منتشر کرده است را مشاهده می‌کنید. بر اساس این گزارش، میانگین درآمد سالانه یک برنامه‌نویس پایتون در کانادا، آلمان و آمریکا به شرح زیر است:

  • کانادا: ۸۷ هزار دلار
  • آمریکا: ۱۱۷ هزار دلار
  • آلمان: ۸۳ هزار یورو

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول

در این مقاله تلاش کردیم تا علاوه بر بررسی این که پایتون چیست و چه کاربردی دارد، به بررسی چالش‌ها و سوالات مختلفی که ممکن است برای خواننده وجود داشته باشد بپردازیم. در نهایت نیز کار را با پاسخ دادن به برخی دیگر از سوالات متداول کاربران به پایان می‌رسانیم.

آیا یادگیری پایتون برای ورود به بازار کار کافی است؟

اگر خیلی خوش‌شانس باشید، ممکن است کارآفرینی را پیدا کنید که صرفا به دنبال یک برنامه‌نویس پایتون و نه چیزی بیشتر می‌گردد. اما در اکثریت مواقع نیازمند مهارت‌هایی دیگر، مانند آشنایی با زبان‌های HTML ،CSS ،SQL و جاوا اسکریپت نیز خواهید بود. علاوه بر این، مهارت‌های نرم گوناگون مانند کار تیمی و تفکر تحلیلی هم از دیگر موارد ضروری به حساب می‌آیند.

مهم‌ترین کاربردهای روزمره زبان پایتون چیست ؟

در حال حاضر که این مقاله را می‌خوانید، پایتون به عنصری مهم و ثابت در بسیاری از صنایع مرتبط به تکنولوژی تبدیل شده است و رد پای آن را در انواع حوزه‌ها مانند اینترنت اشیا، بازی‌سازی، امور مالی، بلاچین و حتی هوافضا مشاهده خواهید کرد.

منبع: FutureLearn و Aloa و DataCamp و CareerFoundry

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments