15 روش عملی برای برنامه نویسی با گوشی بدون نیاز به کامپیوتر

1061
15 روش عملی برای برنامه نویسی با گوشی بدون نیاز به کامپیوتر

اغلب ما در ویدیوها و دوره‌های آموزش برنامه نویسی، عده‌ای را می‌بینیم که درحال کدنویسی با لپ‌تاپ یا کامپیوتر هستند. به‌همین‌دلیل ممکن است برنامه نویسی با گوشی تعجب شما را برانگیزد؛ زیرا به‌ندرت تصاویر و ویدیوهای کدزنی با موبایل را دیدیم. در کنار تمام این سناریوها، باید بگوییم که کدنویسی با این همراهان همیشگی ممکن است.

در این مقاله از کوئرا بلاگ همراه ما باشید تا روش‌های برنامه نویسی با گوشی را آموزش دهیم. این روش‌ها تنها با نصب اپلیکیشن‌های کم‌حجم یا استفاده از سایت‌های کامپایلر، شما را به هدفتان می‌رسانند.

برنامه نویسی با گوشی چه پیش‌نیازهایی دارد؟

برنامه نویسی با گوشی را می‌‌توانید تنها با داشتن یک موبایل، نصب اپلیکیشن یا استفاده از ویرایش‌گر آنلاین کد شروع کنید. اپ‌های کدنویسی در موبایل در دنیای مهندسی نرم‌افزار، با نام‌هایی مانند IDE و ویرایش‌گر کد هم شناخته می‌شوند. توسط این برنامه‌ها، امکاناتی مانند نوشتن، ویرایش و اجرای کد را خواهیم داشت.

راه دیگر برنامه نویسی با موبایل، استفاده از وب‌سایت‌های مرتبط است. در این حالت نیازی به نصب اپلیکیشن نخواهید داشت؛ فقط کافیست به سایت مدنظرتان مراجعه و در محیط ورود کدها، نوشتن را شروع کنید. 

این سایت‌ها یک ویرایش‌گر آنلاین کد را دردسترس عموم قرار می‌دهند تا افراد بتوانند کدهای خود را بنویسند، از فیلترها و آزمایش‌های متعدد عبود دهند و پس از نهایی شدن اثربخشی آن‌ها، به پلتفرمی جامع‌تر منتقل کنند.

9 اپلیکیشن برنامه نویسی با گوشی

اپلیکیشن های کدنویسی، امکان برنامه نویسی در موبایل را با استفاده از انواع زبان‌ها از جمله پایتون، سی‌شارپ، جاوا، جاوااسکریپت و غیره فراهم کردند. در ادامه هریک از این اپ‌ها را با جزئیات کامل معرفی خواهیم کرد.

1.Quoda

Quoda اپلیکیشن بسیار معروفی است که محیطی مانند Notepad++ دارد. پشتیبانی از زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی از جمله جاوا، پایتون، PHP، C# و غیره از مهم‌ترین امکان این اپ است. ذخیره کدها در اپ Quoda روی فضاهای ابری دراپ‌باکس و گوگل درایو انجام می‌شود تا کدنویسان بتوانند از هر مکان و دستگاهی، به‌راحتی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند. 

طیف گسترده امکانات این اپ به شکل زیر است:

  • تکمیل خودکار کدها
  • تطبیق پایان‌دهنده کد با زبان موردنظر
  • تشخیص متد رمزنگاری بهینه برای هر زبان 
  • رمزگذاری خودکار روی کدها
  • امکان ساخت اپ‌های اندرویدی با زبان جاوا

بیشتر بخوانید: جاوا چیست و چه کاربردی دارد؟ – هرچه باید راجع به زبان برنامه‌نویسی Java بدانید

2. Pydroid 

Pydroid یک ویرایش‌گر کد برای پایتون است. برخی از کاربران این اپلیکیشن توانستند با این IDE برنامه و بازی بسازند. کاربران دیگری هم میزبانی وب سرور توسط این ویرایش‌گر کد را گزارش دادند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های این اپلیکیشن را در لیست زیر خلاصه کردیم:

  • پیش‌بینی کد
  • اعمال تورفتگی خودکار به کدها
  • تجزیه‌وتحلیل کد به‌صورت لحظه‌ای و بلادرنگ
  • هایلایت سینتکس‌ها و الگوهای موجود در کد
  • تب‌های متعدد برای تسلط بر جنبه‌های مختلف برنامه
  • راهنمایی برای نوشتن کدهای پیشرفته

بیشتر بخوانید: نکات یادگیری پایتون برای مبتدیان – 10 نکته برای آموزش آسان‌تر

3. ArduinoDroid

برای علاقه‌مندان به برنامه نویسی با گوشی در حوزه رباتیک، ArduinoDroid یک محیط ایده‌آل برای نوشتن به زبان Arduino فراهم کرده است. پس از اتمام کدنویسی، می‌توانید خروجی را روی برد آردوینو خود آپلود کنید؛ جایی‌که اتصال سخت‌افزار به گوشی ممکن شده است. این کار را تنها با استفاده از یک کانکتور USB انجام خواهید داد. 

بیشتر بخوانید: 13 فیلمی که هر برنامه نویس باید ببیند

4. Dcoder

Dcoder یک اپ بسیار محبوب و همه‌چیز تمام برای برنامه نویسی با موبایل است؛ چراکه کامپایلرهای قدرتمند آن به هر گوشی هوشمندی اجازه می‌دهند تا پروژه‌هایی را روی فریم‌ورک‌های مختلف بسازند؛ Reactjs و Angular تنها دو مورد از فریم‌ورک‌های پشتیبانی‌شده توسط این اپلیکیشن هستند.

زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله پایتون، جاوااسکریپت، روبی، R و غیره در پکیج این اپلیکیشن گنجانده شدند. این برنامه را به یک دلیل دیگر هم جزو بهترین‌ها می‌دانیم؛ می‌توانید اکانت git خود را به آن متصل و پروژه را به‌صورت مستقیم روی حساب خود آپلود کنید.

Dcoder امکانات دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • هایلایت بخش‌های مختلف کد
  • دیباگ کد و یافتن خطاهای آن
  • امکان ساخت سایت و برنامه‌های تک‌صفحه‌ای با زبان‌های HTML و CSS

5. DroidEdit Free

DroidEdit Free محیطی ساده و یک‌پارچه را در اختیار کدنویسان قرار می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ، هر کدی را نوشته و ویرایش کنند. این اپ از ابزارهای Emmet پشتیبانی می‌کند؛ ابزارهایی که کدنویسی به زبان‌های HTML و CSS را راحت می‌کنند. بنابراین می‌توان با این قابلیت، عبارت‌های ساده را به کدهای HTML به‌شکل خودکار تبدیل کرد.

6. Android IDE (AIDE)

توسط این IDE معروف برای سیستم‌عامل اندروید، هر کاربری می‌تواند برنامه‌های اندروید، جاوا و Phone Gap را با استفاده از زبان‌های C++، جاوااسکریپت، HTML، CSS و غیره بنویسد. ویژگی جالب‌توجه این اپلیکیشن، ابزار Visual Designer است؛ محیطی که با کمک آن می‌توانید بدون استفاده از کدهای XML، یک رابط کاربری حرفه‌ای برای اپلیکیشن خود بسازید.

از ویژگی‌های AIDE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی خطا و اشکالات کدها به‌صورت لحظه‌ای 
  • تکمیل خودکار کد 
  • پیشنهاد عبارات و کدها متناسب با دستورهای نوشته‌شده

بیشتر بخوانید: ۱۱ پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل بدون نیاز به دانش کدنویسی

7. Spck Editor for NodeJS

این اپ برای نوشتن، ویرایش و خطایابی کدهای جاوااسکریپت طراحی شده است. بنابراین می‌توانید کدهای برنامه خود را در محیط این برنامه بنویسید، آن‌ها را تغییر دهید و از خروجی نهایی استفاده کنید.

اتصال به مخزن‌های مهم گیت از جمله Github، Gitlab، Bitbucket، AWS codeCommit و Azure DevOps قابلیت دیگر اپلیکیشن Spck Editor است.

البته این ویرایش‌گر کد از زبان‌های HTML و CSS هم پشتیبانی می‌کند تا کاربران بتوانند در یک محیط، به پیش‌نمایش صفحات وب، تجزیه‌وتحلیل سینتکس‌ها و تکمیل خودکار کد بپردازند.

8. TrebEdit – Mobile HTML Editor

TrebEdit آیتم دیگری در لیست پیشنهادی ما برای برنامه نویسی با موبایل است. در این اپلیکیشن، کدهای خود را به زبان HTML، CSS و جاوااسکریپت می‌نویسید و نتیجه را در مرورگر گوشی می‌بینید. مزیت بسیار مهم این اپلیکیشن، امکان ذخیره‌ کردن پروژه پس از اتمام کدنویسی است. کنسول داخلی جاوااسکریپت و یادگیری برنامه‌نویسی درون‌برنامه‌ای، از مزایای TrebEdit به‌شمار می‌روند.

9. Termux

این اپ در دنیای متفاوتی سیر می‌کند؛ دنیای هک و امنیت شبکه. Termux یک برنامه ترمینال اندروید و محیط لینوکسی است که ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد:

  • امکان استفاده از شل‌های bash و zsh 
  • ویرایش فایل‌ها با nano و vim
  • دسترسی به سرورها از طریق SSH
  • کامپایل کد با gcc و cang
  • استفاده از کنسول پایتون به‌عنوان یک ماشین حساب جیبی 
  • بررسی پروژه‌های git و subversion 
  • اجرای بازی‌های مبتنی‌بر متن با frotz

6 سایت برنامه نویسی با گوشی

با جست‌وجوی عبارت “Online Compiler”، می‌توانیم وب‌سایت‌هایی که نقش کامپایلر را ایفا می‌کنند را بیابیم. 

کامپایلر محیطی است که کدهای سطح بالا (کدهایی که نزدیک به زبان انسان هستند) را به کدهای سطح پایین (کدهای نزدیک به زبان کامپیوتر و صفر و یک‌ها) تبدیل می‌کند. 

این بخش را به معرفی 6 سایت برنامه نویسی با موبایل اختصاص دادیم تا بتوانید بدون نیاز به نصب برنامه، کدهای خود را آزمایش و ذخیره کنید.

1. W3Schools

وب‌سایت W3Schools در زمینه آموزش برنامه نویسی بسیار معروف است؛ اما می‌دانستید که توسط این پلتفرم می‌توانید برنامه نویسی با گوشی را هم شروع کنید؟

ویرایش‌گر آنلاین کد یکی از امکانات این سایت است که دردسترس تمام افراد قرار دارد. شما هم برای کدنویسی با موبایل، دقیقا به یک ویرایش‌گر کد نیاز دارید. 

کامپایلر آنلاین این سایت با نام “W3Schools Spaces” دردسترس علاقه‌مندان است تا بتوانند سایت یا برنامه‌های کاربردی برای وب بسازند.

این پلتفرم نمونه‌های آماده از سایت‌های حرفه‌ای را دراختیارتان قرار می‌دهد. امکان به‌اشتراک‌گذاری کدها، استفاده از هوش مصنوعی بومی پلتفرم با نام kAI و پیاده‌سازی سایت روی هاست داخلی W3Schools، از قابلیت‌های ویژه و منحصربه‌فرد این پلتفرم جامع آموزشی هستند.

اجرای کدها روی سرور پایتون یا سرور PHP – در کنار دیگر زبان‌ها – در این سایت فراهم شده است تا هر کدنویس بتواند برنامه‌های خود را به‌راحتی توسعه داده و میزبانی کند.

تغییر ظاهر وب‌سایت فعلی و نحوه عملکرد آن به‌شکل آنلاین، از مزایای W3Schools Spaces هستند.

بیشتر بخوانید: 9 وبسایتی که هر برنامه نویس باید بشناسد

2. Programiz

یکی از معروف‌ترین وب‌ سایت های برنامه نویسی با گوشی، سایت Programiz است.

در بخش “Practice with our Online Compilers” می‌توانید انواع کامپایلرها و محیط‌های برنامه نویسی با موبایل را ببینید. این محیط‌ها برای زبان‌های SQL، جاوا، پایتون، سی‌شارپ، R، PHP و سایر زبان‌های محبوب توسعه داده شدند.

3. IdeOne

Ideone یکی از گزینه‌های محبوب برنامه نویسی با موبایل است که از 60 زبان پشتیبانی می‌کند. این ویرایش‌گر کد و اشکال‌زدای آنلاین به شما امکان کامپایل و اجرای کدها را با ورودی‌های سفارشی می‌دهد. به‌علاوه‌که می‌توانید هر بخش از کد را به‌صورت ایمن و رمزگذاری‌شده به اشتراک بگذارید و برنامه نوشته‌شده را ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نمونه از معروف‌ترین وب‌سایت‌هایی که از PHP استفاده می‌کنند!

4. OnlineGDB

سایت OnlineGDB از دیگر پلتفرم‌های مناسب برنامه نویسی با گوشی است. این وب‌سایت یک کامپایلر و دیباگر آنلاین قدرتمند برای زبان‌های مختلف از جمله C، C++، Python، Java و زبان‌های توسعه وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت ارائه می‌دهد. 

پس از اتمام کدنویسی، می‌توانید خروجی نهایی را با دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید یا آن را روی گوشی ذخیره کنید. علاوه‌بر این، زیباسازی کدها و جدا کردن پارامترها و کلیدواژه‌های زبان موردنظر از کدهای نوشته‌شده در این پلتفرم فراهم شده است. دیباگر تعبیه‌شده OnlineGDB برای مقابله با اشکالات پیچیده طراحی شده تا کاربران موبایل با خیال راحت از خروجی نهایی استفاده کنند.

5. Codepen

Codepen.io از دیگر سایت های برنامه نویسی با گوشی است که عمر و شهرت زیادی دارد. این پلتفرم فقط برای طراحی، توسعه و برنامه‌نویسی سایت استفاده می‌شود؛ زیرا فقط از زبان‌های HTML، CSS و JavaScript پشتیبانی می‌کند.

در codepen می‌توانید کل سایت را به‌صورت یک‌جا بسازید. علاوه‌بر این، جداسازی کد برای آزمایش ویژگی‌ها و انیمیشن‌های هر بخش، از قابلیت‌های دیگر این پلتفرم هستند که کار را با سرعت بیشتری پیش می‌برند.

در codepen، بیش‌از 1.8 میلیون طراح و توسعه‌دهنده سایت فعالیت دارند. این خبر خوبی برای تازه‌واردان به دنیای برنامه‌نویسی سایت است؛ زیرا می‌توانند با آن‌ها درارتباط بوده و از طرح‌ها و پیشنهادات‌شان استفاده کنند.

6. GeeksforGeeks IDE

GeeksforGeeks یک پلتفرم پیشرو در آموزش برنامه‌نویسی است. در این سایت، هر کاربر به منابع عظیم در حوزه‌های علوم کامپیوتر و چالش‌های کدنویسی دسترسی دارد. همچنین منابعی در راستای آمادگی برای مصاحبه و آزمون‌های متعدد هم توسط وب‌سایت GeeksforGeeks در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

Geeksforgeeks IDE جایی برای تمرین کدنویسی به زبان‌های C، C++، جاوا، PHP، Golang و غیره خواهد بود. هر مهارت‌جو می‌تواند در محیط IDE این وب‌سایت، کدهای خود را اجرا کند و به‌صورت لحظه‌ای خطاهای آن را ببیند. ویژگی‌های حائز اهمیت این پلتفرم شامل موارد زیر هستند:

  • ابزارهای اشکال‌زدایی
  • به‌اشتراک‌گذاری کدها
  • کنسول تعاملی برای نمایش خروجی و ورودی‌های کاربر

4 محدودیت‌ برنامه نویسی با گوشی

4 محدودیت برنامه نویسی با گوشی

محدودیت برنامه نویسی با موبایل چند موضوع مهم را دربرمی‌گیرد؛ اما جای نگرانی نیست؛ زیرا این محدودیت‌ها دست‌وپای کدنویسان را نمی‌بندد. در ادامه به این محدودیت‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. کاربرد عملی محدود

برنامه نویسی با موبایل نقطه شروع خوبی برای تمرین کدنویسی و درک منطق نرم‌افزار است؛ اما برای توسعه برنامه‌ها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پیچیده و بزرگ، قطعا کم می‌آورند؛ زیرا کدنویسی اغلب به ابزارهای پیچیده، کامپایلرها و کتابخانه‌های متعدد نیاز دارد. هیچ‌کدام از این امکانات را نمی‌توان روی موبایل داشت.

2. نداشتن عمق و زمینه

برخی از موضوعات و جنبه‌ها در این روش کدنویسی ممکن است بیش‌ازحد ساده یا ناپدید شوند. درنتیجه، مهارت‌آموزان با شکاف‌های عمیق دانشی مواجه خواهند شد.

3. تجربه عملی کم

کدنویسی اغلب به تجربه عملی در محیط‌های توسعه واقعی نیاز دارد؛ جایی‌که یادگیرندگان می‌توانند مفاهیم را آزمایش کنند، عیب‌یابی اصولی را انجام دهند و پروژه‌های کاربردی و قابل‌ارائه بسازند. 

عدم وجود صفحه کلید مجزا، صفحه نمایش کوچک و عدم امکان اجرای کدها در سیستم‌عامل‌های مختلف، از ضعف‌های برنامه نویسی با موبایل هستند.

4. حواس‌پرتی و عدم تمرکز 

گوشی‌های همراه به‌دلیل پتانسیل‌ ذاتی خود برای منحرف کردن حواس کاربران، گزینه خوبی برای برنامه‌نویسی طولانی‌مدت نیستند. این حواس‌پرتی با اعلان‌ها، پیام‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌ها رخ می‌دهد. 

آنچه در مطلب برنامه نویسی با گوشی خواندیم

 موبایل‌ها در قرن 21، به یک ابزار ضروری و جدانشدنی از انسان تبدیل شدند. از همین رو، بسیاری از مهارت‌آموختگان حوزه تکنولوژی و مهندسی نرم‌افزار، به‌دنبال راهی برای برنامه نویسی با گوشی هستند. دلیل دیگر این موضوع، امکان ورود به دنیای توسعه بدون نیاز به لپ‌تاپ و صرف هزینه مازاد است. ساخت اپلیکیشن‌، وب‌سایت‌ و برنامه‌های کوچک با این روش ممکن خواهد بود؛ به‌شرطی‌که از اپ‌های کاربردی یا وب‌سایت‌های همه‌فن‌حریف استفاده کنید. البته این روش با محددودیت‌هایی مانند حواس‌پرتی، امکانات محدود و محیطی کوچک نسبت‌به نرم‌افزارهای کامپیوتری روبه‌رو است.

سوالات متداولی که شما می‌پرسید

1. آیا برنامه نویسی با گوشی ممکن است؟

بله. برنامه نویسی با موبایل به‌راحتی انجام می‌شود؛ اما محدودیت‌های عملیاتی و اندازه صفحه نمایش متوجه آن است.

2. پیش‌نیازهای برنامه نویسی با موبایل چیست؟

پیش نیازهای برنامه نویسی با گوشی، اتصال به اینترنت یا نصب اپلیکیشن‌های ویرایش کد است.

3. آیا می‌توان به‌وسیله برنامه نویسی با گوشی اپلیکیشن یا سایت طراحی کرد؟

بله. این‌کار تا حدودی ممکن است؛ اما برای کنترل تمام جنبه‌های برنامه یا سایت و همچنین توسعه آن‌ها، استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ گزینه بهتری خواهد بود.

4. بهترین اپ‌های اندروید برای برنامه نویسی با موبایل چیست؟

اپلیکیشن‌های Dcoder و AIDE از بهترین اپ های برنامه نویسی با موبایل هستند.

5. چگونه بدون نصب اپلیکیشن روی گوشی می‌توانم کدنویسی را تمرین کنم؟

استفاده از سایت های رایگان مانند W3Schools و IdeOne انتخاب خوبی برای تمرین کدنویسی بدون نصب برنامه روی گوشی است.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی آنلاین ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments