۱۱ پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل بدون نیاز به دانش کدنویسی

145
بهترین پلتفرم ساخت اپلیکیشن موبایل بدون کد

چه صاحب کسب‌وکاری استارتاپی باشید، چه به صورت فریلنس فعالیت کنید و چه به هر شکل دیگری، آن دسته از پلتفرم‌های مدرن که اجازه می‌دهند بدون نیاز به کدنویسی به ساخت اپلیکیشن موبایل و کامپیوتر و وب بپردازید، کمک قابل توجهی به کسب‌وکار شما خواهند کرد. چنین پلتفرم‌هایی تحت عنوان پلتفرم «کم کد و بدون کد» (Low-Code/No-Code | LCNC) شناخته می‌شوند و اگرچه شما را کاملا از آموزش برنامه نویسی بی‌نیاز نمی‌کنند، اما بسیاری از چالش‌های رایج در ساخت اپلیکیشن موبایل و وب را از پیش روی شما برمی‌دارند. در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا با ۱۱ پلتفرم برتر برای ساخت اپلیکیشن کم کد و بدون کد برای موبایل آشنا شوید.

توسعه بدون کد یعنی چه؟

اپلیکیشن‌ها و ابزارهای «بدون کد» (No-Code) به شما اجازه می‌دهند که بدون هیچ‌گونه مهارت در کدنویسی و صرفا با استفاده از عناصر موجود در یک رابط کاربری بصری، نرم‌افزارهای خود را بسازید. پیش از اینکه پلتفرم‌های بدون کد از راه برسند، برای توسعه اپلیکیشن و وب‌سایت باید به سراغ برنامه‌نویسان خبره می‌رفتید. اما در گذر زمان، این مانع بزرگ کنار زده شد و حالا افراد غیرمتخصص هم می‌توانند بدون حتی نوشتن یک خط کد، سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی زیبا و کاربردی بسازند.

پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل

بهترین پلتفرم‌های بدون کد برای ساخت اپلیکیشن موبایل و وب

از ساخت اپلیکیشن‌های موبایل و تحت وب گرفته تا اتوماسیون جریان‌های کاری و توسعه وب‌سایت، پلتفرم‌های بدون کد امروزی می‌توانند گستره وسیعی از نیازهای استارتاپ‌ها و سازمان‌ها را برطرف کنند. در ادامه با ۱۱ پلتفرم بدون کد برتر برای ساخت اپلیکیشن، چت‌بات، فروشگاه‌های آنلاین، جریان‌های کاری و وب‌سایت‌ها آشنا می‌شوید.

پلتفرم Bravo

Bravo یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ساخت اپلیکیشن موبایل بدون کدنویسی است که به شما اجازه می‌دهد طراحی‌های خود در برنامه‌هایی مانند Figma و Adobe XD را به اپلیکیشن‌هایی بومی برای اندروید و iOS تبدیل کنید. زمانی که طراح‌هایتان را در Figma یا Adobe XD نهایی کردید، می‌توانید به یک یا چند دیتابیس و رابط برنامه‌نویسی (API) دلخواه خود نیز متصل شوید.

پلتفرم Bravo

رابط کاربری بصری Bravo، تمام فرایند تبدیل طرح به اپلیکیشنی کاربردی را آسان می‌کند. بعد از این نه‌تنها قادر به تست اپلیکیشن از طریق ابزارهای گوناگون خواهید بود، بلکه می‌توانید به همکاران و دوستان خود نیز دسترسی بدهید تا آن‌ها هم به تست اپلیکیشن بپردازند. زمانی هم که برای انتشار اپلیکیشن خود آماده بودید، می‌توانید به صورت مستقیم و از طریق رابط کاربری Bravo، آن را درون اپ استور اپل و گوگل پلی استور بارگذاری کنید.

پلتفرم Mailchimp

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رشد کسب‌وکارهای کوچک، به دست آوردن درکی جامع راجع به مخاطبان است. پلتفرم Mailchimp تمام ابزارهای لازم برای جمع‌آوری داده، تحلیل شخصیت مشتریان و برقراری ارتباط با آن‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. با این پلتفرم می‌توانید اپلیکیشن‌های وب گوناگون بسازید و اهداف مختلفی مانند برگزاری نظرسنجی، پیاده‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی و همینطور مدیریت دیتابیس مشتریان را داخل آن‌ها پیش ببرید. علاوه بر این امکان یکپارچه‌سازی با نرم‌افزارهایی مانند Square و LiveChat هم وجود دارد تا فرایندهای خود را به سادگی اتوماسیون کنید.

پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل

توجه نشان دادن به خواسته‌ها و نیازهای مشتریان و برقراری ارتباط موثر با آن‌ها، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در ابتدای مسیر انجام دهید، چه این مسیر مدیریت کسب‌وکاری نوپا باشد، چه ساخت اپلیکیشنی که روی موبایل و کامپیوتر به اجرا درمی‌آید. پلتفرم ساخت اپلیکیشن Mailchimp نیز تمام ابزارهای ضروری را در اختیارتان می‌گذارد تا این مسیر را به شکلی سریع و هوشمندانه پشت سر بگذارید.

پلتفرم Parabola

یکپارچه‌سازی داده با فرایندهای خودکار و اپلیکیشن‌های گوناگون می‌تواند واقعا سردردآور باشد. اما Parabola همه‌چیز را برایتان آسان می‌کند و اجازه می‌دهد وظایف گوناگون مانند ساخت اپلیکیشن موبایل و اتصال به رابط‌های برنامه‌نویسی و دیتابیس‌های خارجی را به شکلی سرراست پیش ببرید. تمام این فرایندها نیز به کمک یک رابط کاربری خوش‌ساخت و بصری طی می‌شوند که هیچ مانعی بر سر راه شما نخواهد گذاشت.

پلتفرم Parabola

ابزارهای Parabola به صورت «کشیدن و انداختن» (Drag and Drop) کار می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند فرایندها را اتوماسیون کنید و جریان‌های کاری خاص خودتان را بسازید. بنابراین اگر هنگام ساخت اپلیکیشن‌های خود نیاز به ابزارهای مدیریت داده دارید، Parabola یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسب‌وکارتان خواهد بود.

پلتفرم Voiceflow

تا حدود یک دهه پیش، تصور اینکه تکنولوژی‌های تشخیص گفتار به چه نقاطی می‌رسند واقعا دشوار بود. دستیارهای صوتی مختلف مانند سیری اپل و الکسای آمازون نیز این روزها پیشرفت‌هایی عجیب و غریب داشته‌اند و گستره وسیعی از نیازهای کاربران را برطرف می‌کنند.

پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل

خبر خوب اینکه این روزها دیگر برای ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر صوت و چت، نیازی به دانش برنامه‌نویسی فراوان ندارید. Voiceflow پلتفرمی متکی بر هوش مصنوعی است که به شما اجازه می‌دهد بدون نوشتن حتی یک خط کد، دستیارهای صوتی خاص خودتان را بسازید.

در فرایند ساخت اپلیکیشن صوتی خود، کافی است بلوک‌های سازنده اپلیکیشن را بکشید و کنار یکدیگر قرار دهید و به همین سادگی، منطق و ساختار کلی اپلیکیشن شکل می‌گیرد. سپس با استفاده از رابط کاربری بسیار کاربرپسند این پلتفرم می‌توانید تمام پیچیدگی‌های بالقوه در طراحی اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل اسیستنت یا الکسا را کنار بزنید و انواع دستیارهای صوتی و چت‌بات‌ها را بسازید.

پلتفرم Bubble

Bubble به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به هیچ‌گونه آشنایی قبلی با هر یک از زبان های برنامه نویسی امروزی، اپلیکیشن‌هایی بدون کد بسازید. این پلتفرم مجموعه‌ای غنی از اجزای بصری را در اختیارتان می‌گذارد که با ترکیب کردن و کنار هم گذاشتن آن‌ها، محصولاتی کاملا کاربردی به دست خواهید آورد. تنوع گزینه‌های در دسترس برای سفارشی‌سازی اپلیکیشن هم واقعا بالاست و باعث می‌شود Bubble ابزاری بی‌نظیر برای توسعه نرم‌افزار و ساخت اپلیکیشن، داشبورد، بسترهای مدیریت ارتباط با مشتری، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست باشد.

پلتفرم Bubble

اگر بخواهیم طوری دیگر بگوییم، Bubble به هرکسی اجازه می‌دهد که ایده‌های خود را پیاده کند، نسخه‌های پروتوتایپ بسازد و اپلیکیشن خود را در دسترس عموم مردم قرار دهد. عدم نیاز به کدنویسی باعث می‌شود بتوانید تمام ایده‌های خلاقانه خود را پیاده کنید، آن هم بدون اینکه مهارت‌های چندانی در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشید.

پلتفرم MakerPad

گاهی از اوقات ممکن است با توانایی‌های پلتفرم‌های بدون کد آشنا باشید، اما ندانید که چطور باید با آن‌ها کار کنید و یا شاید خیلی ساده بخواهید دانش و مهارت بیشتری به دست آورید. اینجاست که پلتفرم MakerPad وارد میدان می‌شود. MakerPad انبوهی محتوای آموزشی، پروژه نیمه آماده، ابزار و منابع متنوع دارد که به شما در شناسایی راهکارهای بالقوه برای چالش‌های گوناگون کمک می‌کنند.

پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل

علاوه بر منابع آموزشی، MakerPad سرویسی پولی نیز دارد که با خرید آن، به محتوای آموزشی پیشرفته‌تر و پشتیبانی از استارتاپ‌ها و کارآفرینان دسترسی خواهید یافت. بنابراین اگر به دنبال کالکشنی عظیم از محتوای مربوط به برنامه نویسی بدون کد می‌گردید، به طور یقین باید نیم نگاهی به MakerPad بیندازید.

پلتفرم Landbot

چت‌بات‌هایی که به شکلی ماهرانه ساخته می‌شوند، ابزاری کارآمد برای کسب‌وکارها و مشتریان به حساب می‌آیند. چت‌بات‌ها می‌توانند به استقبال مشتریان کسب‌وکار شما بروند، به آن‌ها در پیدا کردن منابع مورد نیاز کمک کنند و حتی آن را متقاعد کنند که خدمات یا محصولات شما را بخرند. با این حال، چت‌بات‌های از پیش آماده معمولا عملکرد خوبی ندارند و کاربران را راضی نمی‌کنند. دقیقا به همین خاطر، لازم است چت‌بات‌هایی سفارشی بسازید.

پلتفرم Landbot

پلتفرم Landbot به شما اجازه می‌دهد اجزای مختلف چت‌بات‌ خود را بسازید و فرمان‌های بالقوه آن را تنظیم کنید. با توجه به آسان بودن جریان‌های کاری در Landbot، می‌توانید خیلی سریع اجزای مختلف را کنار هم بگذارید و چت‌باتی بسازید که مکالماتی موثر با کاربران خواهد داشت. ناگفته نماند که Landbot از قابلیت یکپارچه‌سازی با اپلیکیشن WhatsApp هم پشتیبانی می‌کند تا مکالمه با مشتریان را در این اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب پیش ببرید.

پلتفرم Thunkable

اگر به دنبال گزینه‌ای دیگر و اندک متفاوت برای ساخت اپلیکیشن موبایل می‌گردید، Thunkable پلتفرمی بی‌نظیر برای توسعه اپلیکیشن بدون کد است که اجازه می‌دهد آثار دیجیتالی خود را به آسانی بسازید و منتشر کنید.

پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل

درست مثل بسیاری از پلتفرم‌های مشابه، تمام فرایندها با کشیدن و انداختن اجزای مختلف پیش می‌روند و Thunkable اجازه می‌دهد قابلیت‌های مختلف را به یکدیگر متصل کنید و جریان‌های کاربری متنوع برای اپلیکیشن خود تدارک ببینید. اپلیکیشن نهایی نیز به صورت پیش‌فرض و بدون نیاز به هیچ‌گونه تنظیمات اضافه، روی پلتفرم‌های اندروید و iOS به اجرا درمی‌آید. این را نیز فراموش نکنیم که Thunkable انبوهی پروژه متن‌باز و رایگان در اختیارتان می‌گذارد تا بدون نیاز به توسعه اپلیکیشن‌ها از ابتدا، پروژه‌های خود را بسازید و در اپ استور و گوگل پلی استور منتشر کنید.

پلتفرم Adalo

Adalo پلتفرمی برای توسعه بدون کد و شدیدا قابل شخصی‌سازی است که اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های موبایل و تحت وب را بدون کدنویسی سنتی بسازید. رابط کاربری Adalo هم با کشیدن و انداختن اجزای مختلف کار می‌کند و بعد از اتمام فرایند ساخت، می‌توانید اپلیکیشن خود را در اپ استور یا گوگل پلی یا هرجای دیگری در سطح وب منتشر کنید.

پلتفرم Adalo

علاوه بر این شاهد قابلیت‌هایی برای تعاملی کردن اپلیکیشن‌ها نیز هستیم و به عنوان مثال می‌توان به قابلیت اتصال به دیتابیس‌های گوناگون و تعریف کردن منطق برای اپلیکیشن اشاره کرد.

پلتفرم Softr

Softr هم ابزاری دیگر برای ساخت اپلیکیشن موبایل و وب است که اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه دانش کدنویسی، از دیتابیس‌های گوناگون استفاده کنید. Softr بیشتر شهرت خود را مدیون رابط کاربری سرراست و سهولت در استفاده است و بنابراین گزینه‌ای عالی برای افرادی به حساب می‌آید که هیچ تجربه‌ای در توسعه اپلیکیشن ندارند. به عنوان مثال می‌توانید داده‌های خود را از طریق نرم‌افزار Airtable به Softr متصل کنید و خیلی سریع، اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی با قابلیت فروش اشتراک‌های ماهانه پولی بسازید.

پلتفرم‌ ساخت اپلیکیشن موبایل

پلتفرم Draftbit

و در نهایت به آخرین گزینه در فهرست بهترین پلتفرم‌های بدون کد برای ساخت اپلیکیشن موبایل می‌رسیم که با رابط کاربری بی‌نظیر خود فرایند طراحی، ساخت، تست و انتشار اپلیکیشن‌های بومی موبایل را بی‌نهایت آسان می‌کند. با این پلتفرم می‌توانید اپلیکیشن‌های موبایل، اپلیکیشن‌های واکنش‌گرای وب و ابزارهای داخلی بسازید و تمام این کار را نیز با بلوک‌ها و اجزای از پیش آماده جلو ببرید. ابزار ساخت اپلیکیشن Draftbit، گزینه‌ای ایده‌آل برای تازه‌کارانی است که می‌خواهند در کمترین زمان، اپلیکیشن‌هایی ساده بسازند و کسب تجربه کنند.

پلتفرم Draftbit

سوالات متداول پیرامون پلتفرم‌های ساخت اپلیکیشن موبایل

اکنون که با بهترین پلتفرم‌های ساخت اپلیکیشن موبایل به صورت بدون کد آشنا شده‌اید، می‌توانید دست به کار شوید و ایده‌های خود را به آثار دیجیتال هنرمندانه تبدیل کنید. در ادامه، به برخی از پرتکرارترین سوالات کاربران راجع به این پلتفرم‌ها پاسخ داده‌ایم.

بزرگ‌ترین محدودیت‌های پلتفرم‌های توسعه بدون کد چیست؟

از مهم‌ترین معایب چنین پلتفرم‌هایی می‌توان به محدودیت‌های متعدد در سفارشی‌سازی اپلیکیشن‌ها، فرایند یادگیری اندک دشوار، محدودیت در یکپارچه‌سازی با سرویس‌های دیگر، مقیاس‌ناپذیری اپلیکیشن‌های پیچیده‌تر و تهدیدات امنیتی مختلف اشاره کرد.

چه زمانی از پلتفرم‌های توسعه بدون کد استفاده کنیم؟

بزرگ‌ترین مزیت این پلتفرم‌ها، دسترس‌پذیری برای افراد کم‌تجربه و همین‌طور کاهش هزینه‌های توسعه اپلیکیشن (در قیاس با توسعه سنتی) است. بنابراین تیم‌های تازه‌کاری که می‌خواهند سریعا وارد بازار شوند و یا واکنشی سریع به ترندهای بازار نشان دهند، بیشترین نفع را از این پلتفرم‌ها و فرایند توسعه بدون کد یا کم کد خواهند برد.

نرم‌افزارهای توسعه اپلیکیشن بدون کد چطور کار می‌کنند

تقریبا تمام این نرم‌افزارها، ابزارهایی ماژولار دارند که با کشیدن و انداختن آن‌ها کنار یکدیگر، اپلیکیشن خود را می‌سازید. در واقع هیچ نیازی به کدنویسی یا اسکریپت‌نویسی نیست و همه‌چیز پیش‌تر به صورت بصری مدل‌سازی شده است. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب اجزای مناسب و کنار هم گذاشتن آن‌هاست.

تفاوت بین پلتفرم‌های بدون کد و پلتفرم‌های کم کد چیست؟

در صورتی که اپلیکیشن خود را به صورت کم کد (Low-Code) توسعه دهید، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به فرایند بدون کد خواهید داشت. در واقع توسعه کم کد در جایی میان توسعه سنتی و توسعه بدون کد قرار می‌گیرد. این یعنی می‌توانید بخش اعظمی از کار را با کشیدن و انداختن اجزای رابط کاربری کنار یکدیگر پیش ببرید، اما در عین حال امکان کدنویسی دستی برای گسترش دادن قابلیت‌های اپلیکیشن نیز وجود دارد.

منبع: Webflow

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments