9 وبسایتی که هر برنامه نویس باید بشناسد

1032
وبسایت یادگیری برنامه نویسی برای برنامه نویسان

با فراگیر شدن اینترنت و دسترسی به اپلیکیشن و وب‌سایت‌های فراوان، آموزش برنامه نویسی نیز دچار تقاضای روزافزون شد؛ چراکه کدنویسی در حال تبدیل شدن به یک مهارت ضروری در دنیای مدرن ما است و افراد بیشتری به دنبال یادگیری آن هستند. برنامه‌نویسی مشاغل و  امکانات متنوعی را در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار می‌دهد که همین موضوع آن را به یکی از جذاب‌ترین شغل‌های 2023 تبدیل و ترافیک بیشتری به سمت انواع وبسایت یادگیری برنامه نویسی روانه کرده است.

چه بخواهید توسعه نرم‌افزار را یاد بگیرید و چه به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مشغول به‌کار باشید، به برخی از مهارت‌های برنامه‌نویسی نیاز دارید که باید آن‌ها را از منابع معتبر دریافت کنید. وب‌سایت‌های مطرح و جامعی در حال فعالیت هستند که با دنبال کردن درس‌های آن‌ها، در مدت زمان کم قادر به یادگیری برنامه‌نویسی خواهید بود.

در این مقاله از کوئرا بلاگ، شش وب‌سایت‌ آموزش برنامه‌نویسی و سه هوش مصنوعی برای برنامه نویسان را معرفی خواهیم کرد که هرکدام نقطه شروع خوبی برای یادگیری این مهارت ضروری هستند.

وبسایت‌های یادگیری برنامه نویسی 

امروزه وبسایت های یادگیری برنامه نویسی فراوانی در دسترس هستند که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر با خرید اشتراک یا دوره‌های پولی به آموزش می‌پردازند. این وب‌سایت‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن مباحث را توضیح داده و تکه کدها را تشریح می‌کنند. در ادامه به شش وبسایت یادگیری برنامه نویسی اشاره خواهیم کرد.

وب‌سایتمناسب سطوح:پشتیبانی از زبان‌ و فریم‌ورک‌های:
کوئرامبتدی، متوسط، پیشرفته– HTML
– CSS
– C++
– C
– Python
– PHP
– NoSQL
– Typescript
– Django
– Golang
– Laravel
W3Schoolsمبتدی– HTML
– CSS
– Bootstrap
– Javascript
– React
– Java
– SQL
– MySQL
– Python
– Django
– PHP
– C
– C++
– C#
– jQuery
Codecademyمبتدی و متوسط– HTML
– CSS
– Python
– Javascript
– Ruby
– C
– C++
– PHP
– Java
– SQL
– Swift
– R
MDN Web Docsمتوسط و پیشرفته– HTML
– CSS
– Javascript
Udemyمبتدی، متوسط و پیشرفته– PHP
– Python
– C++
– Ruby
– Flutter
– R
– Swift
– Kotlin
– Unity
– C#
– SQL
– Postman
Code.orgمبتدی– Blockly
– Javascript
– HTML
– CSS
– Java
– Python
جدول شش وبسایت برای یادگیری برنامه نویسی

1. کوئرا

وبسایت یادگیری برنامه نویسی کوئرا

کوئرا پلتفرم ایرانی و وب‌سایتی برای برنامه‌نویسان تازه‌وارد، متوسط و حرفه‌ای است که کار خود را از سال 1394 آغاز کرد. تاکنون بیش از 300000 کاربر به این پلتفرم مطرح ایرانی پیوسته‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها توسط آموزش‌های کوئرا موفق به استخدام و درآمدزایی از این حرفه شده‌اند. در وبسایت کوئرا می‌توانید آموزش زبان‌ها و فریمورک‌های معروفی همچون لاراول، جاوااسکریپت، PHP و Python را بیابید. آموزش برنامه‌نویسی در این پلتفرم توسط بوت‌کمپ و دوره‌ها ارائه می‌شود. کوئرا فرآیند جذب و استخدام نیروهای فنی را هم برای کارفرما و هم برای کارجو تسهیل می‌کند تا شرکت‌های مطرح با پیچیدگی کمتری فرد مستعد را بیابند.

بیشتر بخوانید: کاربران کوئرا شب‌ها موفق‌ترند یا روزها؟

ویژگی‌ها و امکانات کوئرا

کوئرا در تمام این سال‌ها تلاش زیادی برای شناسایی چالش‌های برنامه‌نویسی کرده و اکنون توانسته در جهت رفع برخی از آن‌ها قدم‌های موثری بردارد. در ادامه به ویژگی‌ها و امکانات کوئرا اشاره خواهیم کرد.

سامانه کمک آموزشی برنامه‌نویسیتوسط این سامانه اساتید و مدرسان برنامه‌نویسی قادر به برگزاری کلاس‌ها، مدیریت آن‌ها و ارائه تمرین به مهارت‌آموزان خواهند بود.
برگزاری مسابقات آنلاینمسابقات آنلاین برنامه‌نویسی در کوئرا با حمایت شرکت‌های مطرح حوزه IT برگزار می‌شوند تا کدآموزان بتوانند در محیطی سالم و پویا، مهارت‌ها و تسلط خود را آزمایش کنند. پس از موفقیت در این مسابقات، نفرات برتر به شرکت‌های حامی معرفی خواهند شد.
سامانه کاریابیدر کوئرا جابز بیش از ۱۲,۹۳۶ فرصت شغلی برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلف وجود دارد. این سامانه با برخورداری از امکاناتی همچون سیستم مدیریت رزومه (ATS)، مهارت‌سنجی و بانک رزومه، فرآیند جذب و استخدام را برای کارفرمایان تسهیل کرده است.
کوئرا کالجدر کوئرا کالج می‌توانید دوره‌های باکیفیت، پروژه‌محور و مطابق با بازار کار را بیابید که با تمرین‌های کاربردی، شما را برای ورود به این حوزه آماده می‌کنند. این دوره‌ها برای افراد نوپا، متوسط و همچنین افرادی که در فرآیند استخدام دچار چالش شده‌اند، طراحی و ارائه شده است.
جونیوراپایه‌واساس جونیورا برای کودکان و نوجوانان طراحی و ارائه شد؛ اما در سال‌های اخیر کوئرا با گسترش دروس این سیستم تلاش دارد برنامه‌نویسی را به افرادی که هیچ آشنایی با آن ندارند، به ساده‌ترین شکل ممکن آموزش دهد. در جونیورا مدرسان باتجربه و برگزیدگان دانشگاه‌های برتر محتوای مسئله‌محور را آموزش می‌دهند. در نهایت هر مهارت‌آموز پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره، گواهی معتبر دریافت می‌کند.
بوت‌کمپبوت‌کمپ‌های کوئرا دوره‌های آموزشی فشرده‌ای هستند که در مدت زمان هفت الی 12 هفته برگزار شده و در نهایت مهارت‌آموزان برتر به شرکت‌های مطرح حوزه IT معرفی می‌شوند. در بوت‌کمپ‌های کوئرا، منتورهای باتجربه مسئول ارائه دروس و رفع اشکال کدآموزان هستند و در طی دوره فرآیند مصاحبه را شبیه‌سازی کرده و بازخورد ارائه می‌دهند.
سیستم کوئرا جاجدر سیستم داوری کوئرا یا Quera Judge کدهای مهارت‌آموزان توسط تست‌کیس‌های متفاوت بررسی شده و نمره‌ای بین 0 تا 100 به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در این سیستم شما تکه کد خودتان که پاسخ مسئله است را ارسال می‌کنید و سیستم پس از بررسی، صحیح یا غیرصحیح بودن آن را مشخص می‌کند. این سیستم می‌تواند بازخورد مناسبی درخصوص عملکرد صحیح کدتان ارائه دهد.
ویژگی‌ها و امکانات کوئرا

بیشتر بخوانید: آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان با جونیورا

معایب کوئرا

کوئرا به‌عنوان یک پلتفرم ایرانی تلاش دارد دوره‌ها و امکانات کارآمدی ارائه دهد و پیوسته به‌دنبال تامین نیازهای برنامه‌نویسان و کارفرمایان است؛ اما مانند هر سیستم دیگری، معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

دوره‌های محدودکوئرا آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی محدودی را ارائه می‌دهد. در این پلتفرم می‌توانید تنها دوره‌های آموزشی زبان‌های Python، PHP، C، C++، C# و فریم‌ورک‌های تایپ‌اسکریپت و لاراول و برخی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی پرتقاضا را بیابید. 
منابع کمیادگیری در کوئرا تنها با گذراندن دوره و شرکت در بوت‌کمپ‌ها امکان‌پذیر است و مستنداتی در اختیار کدآموزان قرار ندارد. اما دوره‌های آموزشی در این پلتفرم توسط اساتید باتجربه و فعال حوزه IT ارائه می‌شوند که در تمام مسیر یادگیری در کنار شما خواهند بود.
معایب کوئرا

2. W3Schools

وبسایت یادگیری برنامه نویسی w3schools

یکی از مشهورترین و کامل‌ترین منابع رایگان، وب‌سایت W3Schools است. تمام محتوای W3Schools به‌صورت 100% رایگان ارائه می‌شود. این سایت ویرایشگر زنده را در اختیارتان قرار می‌دهد که بلافاصله پس از اجرای کد درون آن، می‌توانید خروجی را مشاهده کنید.

با پیشرفت در آموزش‌های این وبسایت یادگیری برنامه نویسی، به‌تدریج یک سایت واقعی خواهید ساخت که می‌توانید به‌عنوان نمونه کار از آن استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – فهرست ۱۲ زبان پرتقاضا و پول‌ساز

ویژگی‌ها و امکانات W3Schools

 این وبسایت برای برنامه نویسان ویژگی‌ها و امکانات زیادی فراهم کرده است، از جمله:

منابعW3Schools منابع جامعی برای انواع زبان‌های برنامه‌نویسی و فناوری‌های توسعه وب ارائه می‌دهد. این منابع شامل راهنماهای سینتکس (Syntax)، توضیحات Property و نمونه کد است.
ایجاد یک وب‌سایتW3Schools Spaces یک پلتفرم آنلاین رایگان است که در آن کاربران می‌توانند وب‌سایت های خود را بدون نیاز به راه‌اندازی روی سرور ایجاد کنند.
تمرین‌هااین وبسایت یادگیری برنامه نویسی تمرین‌های مختلفی را برای کمک به برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد. تمرین‌ها با هدف به‌کارگیری مهارت‌های برنامه‌نویسی تدوین شده‌اند و طیف وسیعی از سطوح دشواری، از مبتدی تا پیشرفته را پوشش می‌دهند.
آزمون‌هاW3Schools آزمون‌های مختلفی دارد تا به کدآموزان کمک کند دانش خود را در مورد مفاهیم برنامه‌نویسی آزمایش کنند. آزمون‌ها موضوعات مختلفی را دربرمی‌گیرند، از سینتکس‌های اولیه تا مفاهیم پیشرفته‌تر.
دریافت گواهینامهاین پلتفرم رایگان گواهینامه‌ دوره‌های مختلف را  ارائه می‌دهد تا کدآموزان بتوانند با ارائه مدرک دانش خود را اثبات کنند.
ویدیوهاW3Schools ویدیوهای متنوعی را در مورد موضوعات مختلف برنامه‌نویسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا درک مفاهیم ساده و پیچیده همواره آسان باشد.
Color Pickerاین وبسایت یادگیری برنامه نویسی یک پالت رنگی آنلاین و رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید برای طراحی سایت‌های خود از آن بهره بگیرید.
ویژگی‌ها و امکانات W3Schools

معایب W3Schools

هر وب‌سایت به موازات مزایا و امکانات خود دارای معایبی هم است. در ادامه به معایب پلتفرم W3Schools اشاره خواهیم کرد.

توضیحات سطحیآموزش‌های W3Schools اغلب توضیحات سطحی مفاهیم را ارائه می‌دهند که می‌توانند کدآموزان را با درک محدودی از مطالب مواجه کنند.
محتوای قدیمیبرخی از محتوای W3Schools قدیمی هستند که می‌تواند چالشی برای کدآموزانی که سعی در یادگیری آخرین شیوه‌های کدنویسی دارند، بسازد.
فقدان مثال‌های واقعیدرس‌های این پلتفرم اغلب فاقد مثال‌های واقعی هستند. این موضوع درک نحوه استفاده از مفاهیمی که فرا گرفته شدند را دشوار می‌کند.
بازخورد محدوددر فرآیند یادگیری، کدآموز بازخوردی در مورد کد خود دریافت نمی‌کند که این ویژگی تشخیص و تصحیح اشتباهات کدها را برای افراد دشوار می‌کند.
معایب W3Schools

3. Codecademy

وبسایت یادگیری برنامه نویسی codecademy

Codecademy یک وبسایت یادگیری برنامه نویسی بر پایه محیطی تعاملی است. این آموزش‌ها زبان‌های گوناگونی از جمله HTML، CSS، JavaScript، Python و Ruby را پوشش می‌دهند. علاوه‌براین، زبان‌هایی را که متخصصان توسعه وب استفاده می‌کنند، مانند PHP، Ruby on Rails و Swift توسط این پلتفرم آموزش داده می‌شوند. استفاده از Codecademy رایگان است؛ اما با نسخه Premium آن به ویژگی‌های اضافی و دوره‌های پیشرفته‌تری دسترسی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مدت زمان یادگیری پایتون چقدر است؟

ویژگی‌ها و امکانات Codecademy

بهترین بخش در مورد این وبسایت این است که شما به‌جای خواندن مقاله یا تماشای ویدیو در مورد نحوه عملکرد کد، با انجام کار آن را یاد می‌گیرید.

از ویژگی‌ها و امکاناتی که Codecademy ارائه می‌دهد، علاوه‌بر تمرین‌های تعاملی، چالش‌ها و پروژه‌های دنیای واقعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوره‌های تعاملیپیشنهاد اصلی Codecademy مجموعه‌ای از دوره‌های تعاملی است که طیف گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی، فناوری‌های توسعه وب و مفاهیم علم داده را پوشش می‌دهد. این دوره‌ها همراه با دستورالعمل‌های گام‌به‌گام، چالش‌های کدنویسی و پروژه‌های دنیای واقعی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جذاب و عملی باشند.
Skill Pathsاین وبسایت برای برنامه نویسان نقشه راهی طراحی کرده که توسط آن می‌توانند چیزی خاص بسازند (مثلا یک سایت) یا به یک هدف کوتاه مدت برسند (مثلا استفاده از SQL در محل کار). هر Skill Path شامل فهرستی از درس‌ها، آزمون‌ها، ویدیوها و پروژه‌هایی است که در عرض دو تا سه ماه شما را آماده به‌کارگیری آن مهارت می‌کنند.
راهنمای شغلیاین وبسایت یادگیری برنامه نویسی منابع راهنمایی شغلی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا آمادگی کافی در رزومه‌نویسی و مصاحبه‌های شغلی را کسب کنند. این منابع شامل راهنماهای شغلی، مشاوره رزومه و نکات آماده شدن برای مصاحبه است.
انجمن یادگیریCodecademy یک انجمن یادگیری حمایتی دارد که افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین و از طریق گروه‌های بحث و گفت‌وگو به تعامل و رفع اشکال بپردازند. 
ویژگی‌ها و امکانات Codecademy

معایب Codecademy

Codecademy یکی از بهترین و مشهورترین وبسایت ها برای برنامه نویسان است؛ اما به‌دلیل برخی معایب می‌تواند غیرجذاب به‌نظر برسد. این معایب عبارتند از:

پوشش محدود مباحثدوره‌های Codecademy به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها مباحث مقدماتی را پوشش می‌دهند و یک نمای کلی از زبان برنامه‌نویسی یا مفهوم در اختیار کدآموز می‌گذارند. همین ویژگی این وب‌سایت را به یک گزینه ناکارآمد برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای تبدیل می‌کند.
فقدان پروژه‌های دنیای واقعیدوره‌های کدکادمی در درجه اول بر آموزش سینتکس و مفاهیم کدنویسی از طریق تمرین‌های ساده تمرکز دارند. اگرچه این تمرین‌ها می‌توانند برای مبتدیان مفید باشند، اما ممکن است به اندازه کافی در معرض پروژه‌های برنامه‌نویسی دنیای واقعی قرار نگیرند.
ایجاد احساس ناامیدی در تمرین‌هاتمرین‌های تعاملی Codecademy گاهی اوقات خسته‌کننده هستند، به‌خصوص اگر اشتباهی مرتکب شوید و نتوانید نحوه رفع آن را بیابید.
معایب Codecademy

4. MDN Web Docs 

وبسایت یادگیری برنامه نویسی MDN Web Docs

MDN یک منبع آنلاین رایگان و جامع برای یادگیری فناوری‌های توسعه وب، مانند HTML، CSS و جاوااسکریپت است. این سایت با همکاری جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان ساخته شده و توسط موزیلا، سازمانی که مرورگر فایرفاکس را توسعه داده است، حمایت می‌شود. 

بیشتر بخوانید: یادگیری برنامه‌نویسی به روش جانکی

ویژگی‌ها و امکانات MDN Web Docs

این پلتفرم امکانات و ویژگی‌های کارآمدی را ارائه می‌دهد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مستندات دقیقآموزش‌های MDN Web Docs اسناد، سینتکس، دستورالعمل‌های استفاده، سازگاری مرورگر و نمونه‌های کد را پوشش می‌دهد و درک کاملی از هر فناوری ارائه می‌دهد. 
ابزارهای یادگیری تعاملیاین وبسایت برای برنامه نویسان ابزارهای یادگیری تعاملی مانند MDN Learning Area را ارائه می‌دهد که فرآیند یادگیری را به بازی تبدیل می‌کند و به کدآموزان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را در یک محیط سرگرم‌کننده و جذاب تمرین کنند. 
انجمن حمایتیMDN دارای انجمن‌ها و گروه‌های فعال است تا کاربران تازه‌وارد و کم‌تجربه بتوانند با سرعت بیشتری پیشرفت کنند. کدآموزان می‌توانند با توسعه‌دهندگان باتجربه ارتباط برقرار کنند، سوال بپرسند، به‌دنبال کمک باشند و دانش خود را به اشتراک بگذارند. 
به‌روزرسانی‌های منظمMDN Web Docs به‌طور مداوم به‌روز می‌شود تا آخرین پیشرفت‌ها را در فناوری‌های وب پوشش دهد و از این طریق دانش مخاطبان خود را به‌روز نگه دارد. 
AI Help (بتا)این وبسایت یادگیری برنامه نویسی در حال حاضر یک قابلیت بسیار جذاب اضافه کرده است که با نام AI Help شناخته می‌شود؛ قابلیتی که کمک و پشتیبانی لحظه‌ای را برای کدآموزان فراهم می‌کند. AI Help می‌تواند در عیب‌یابی مشکلات و اصلاح کدها به مهارت‌آموزان کمک کند. 
مشارکت به‌صورت Open-SourceMDN Web Docs یک پروژه منبع باز است که از مشارکت جامعه توسعه‌دهندگان استقبال زیادی می‌کند. این رویکرد برای بسیاری از توسعه‌دهندگان مهم و جذاب است؛ چراکه منابع مرتبط، دقیق و همسو با نیازهای در حال تحول آنان را فراهم می‌کند.
ویژگی‌ها و امکانات MDN Web Docs

معایب MDN Web Docs

درحالی‌که MDN Web Docs یک منبع ارزشمند برای توسعه‌دهندگان وب است، اما برای کسانی که از آن به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار یادگیری استفاده می‌کنند، دارای معایبی است. در ادامه به برخی از رایج‌ترین انتقادات در مورد این پلتفرم اشاره می‌کنیم.

دشواری آموزش‌ها برای مبتدیانعمق و جزئیات ارائه‌شده در مستندات این پلتفرم می‌تواند برای مبتدیان کاملا طاقت‌فرسا و پیچیده باشد. یادگیرندگان ممکن است احساس گمراهی و سردرگمی کنند، به‌خصوص آن‌هایی که تجربه قبلی در کدنویسی ندارند.
ساختار پیچیدهحجم عظیم اطلاعات موجود در MDN می‌تواند یافتن آنچه را که به‌دنبال آن هستید، دشوار کند. ساختار و لینک‌های صفحات ممکن است به‌صورت متن خام و غیرقابل درک باشند که منجر به ناامیدی کاربر در جابه‌جایی بین آن‌ها می‌شود.
عدم برخورداری از محیط تمریناگرچه MDN Web Docs اطلاعات جامعی را ارائه می‌دهد، اما فاقد تمرین‌های محیط واقعی برای کدآموزان است. این موضوع می‌تواند سنجش پیشرفت را دشوار و تجربه یادگیری را غیرجذاب کند.
تمرکز بر کاربران متوسط و پیشرفتهMDN یک وبسایت برای برنامه نویسان متوسط و حرفه‌ای است که بیشتر تمرکز خود را روی این افراد بنا نهاد. 
معایب MDN Web Docs

5. Udemy

وبسایت یادگیری برنامه نویسی udemy

Udemy یک پلتفرم محبوب و بسیار مشهور برای یادگیری طیف وسیعی از مهارت‌ها، از جمله کدنویسی است. هزاران دوره برنامه‌نویسی در این وبسایت وجود دارد که هرکدام توسط مهارت‌آموزان قبلی نقد شده و رتبه دارند. در این وبسایت یادگیری برنامه نویسی می‌توانید آموزش‌ زبان‌هایی همچون Javascript، Angular، Python، Flutter، C++ و بسیاری از زبان‌های دیگر را بیابید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ باور غلط درمورد برنامه نویسی که شما را از یادگیری منصرف می‌کنند

ویژگی‌ها و امکانات Udemy

امکانات متعدد یودمی از جمله تمرین‌های عملی، بسیاری از کاربران سراسر جهان را به خود جذب می‌کنند که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم.

دوره‌های گوناگون برای سطوح مختلفUdemy دارای مجموعه گسترده‌ای از دوره‌های برنامه‌نویسی است که طیف وسیعی از زبان‌ها، فریم‌ورک‌ها و فناوری‌ها را پوشش می‌دهد. چه یک مبتدی  و چه یک توسعه‌دهنده باتجربه باشید که به‌دنبال گسترش تخصص خود است، Udemy یک دوره آموزشی متناسب با سطح مهارت و علایق شما دارد.
پروژه‌های واقعیبسیاری از دوره‌های برنامه‌نویسی یودمی به کدنویسان فرصت به‌کار گرفتن مهارت‌های خود در سناریوهای عملی را می‌دهند. این پروژه‌ها چالش‌ها و وظایفی را که برنامه‌نویسان واقعی با آن مواجه می‌شوند را شبیه‌سازی می‌کنند تا از این طریق مهارت‌آموزان با برنامه‌های واقعی روبه‌رو شوند.
گواهی‌پس از اتمام برخی از دوره‌های یودمی، دانش‌آموزان گواهی پایان کار را دریافت می‌کنند که به‌عنوان گواهی موفقیت آن‌ها شناخته می‌شود و می‌تواند به درخشش کارنامه یا رزومه افراد کمک کند.
ویژگی‌ها و امکانات Udemy

معایب Udemy

از نظر برخی افراد پلتفرم جامع Udemy دارای برخی معایب است؛ اما به این نکته توجه کنید که این اشکالات ممکن است جهان‌شمول نباشند؛ بدین‌معناکه برخی از کاربران دوره‌های یودمی را متناسب با نیازهای خود می‌دانند. در ادامه به معایب این وبسایت برای برنامه نویسان اشاره خواهیم کرد.

کیفیت متفاوتدوره‌های Udemy توسط مربیان مستقل طراحی و ساخته می‌شوند. به‌همین‌دلیل کیفیت دوره‌ها می‌توانند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشند. برخی از دوره‌ها ساختار خوبی دارند و توسط متخصصان باتجربه تدریس می‌شوند، در‌حالی‌که برخی دیگر ممکن است فاقد عمق کافی یا سرفصل‌های ضعیف باشند.
عدم جامعیتبرخی از آموزش‌های Udemy ممکن است درک جامعی از یک زبان برنامه‌نویسی یا موضوع ارائه ندهند. در این صورت فراگیران نیاز به منابع دیگر برای یادگیری و تکمیل دانش خود خواهند داشت.
دوره‌های گراناغلب پلتفرم‌ها اکانت رایگان در اختیار کدآموز قرار می‌دهند تا او امکان آزمایش دوره و بررسی کیفیت آن را داشته باشد؛ درحالی‌که این امکان در یودمی فراهم نیست و برای مشاهده بسیاری از دوره‌ها باید هزینه کامل آن را بپردازید.
عدم وجود فروم برنامه‌نویساناین وبسایت برای برنامه نویسان فروم ویژه‌ای در نظر نگرفته است. در یودمی فروم‌های گفت‌وگو را می‌توانید بیابید، اما مانند وب‌سایت‌های Codecademy و MDN نمی‌توانید با سایر برنامه‌نویسان به بحث و تبادل نظر بپردازید.
معایب Udemy

6. Code.org

وبسایت یادگیری برنامه نویسی code.org

ایده اصلی این وب‌سایت براساس آموزش برنامه‌نویسی به کودکان بنا نهاده شد؛ اما به مرور زمان بزرگسالان دوره‌های این وبسایت را کارآمد ارزیابی کردند؛ به‌طوری‌که امروزه نقطه قوت و وجه تمایز پلتفرم، آموزش برنامه‌نویسی با ساده‌ترین ادبیات است. Code.org آموزش‌های خود را برای کودکان 10 تا 18 ساله و سنین بالاتر ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نقشه راه یادگیری هوش مصنوعی – در سال ۲۰۲۳ و برای مبتدیان

ویژگی‌ها و امکانات Code.org

امکانات این وبسایت برای برنامه نویسان کمی متفاوت از دیگر سایت‌ها است که در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد.

کدنویسی مبتنی بر بلوکCode.org از یک محیط برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک، شبیه به Scratch استفاده می‌کند تا یادگیری در یک محیط بصری فراهم باشد.
آموزش مبتنی بر بازیبسیاری از فعالیت‌های Code.org مبتنی بر بازی هستند تا یادگیری جذاب‌تر و تعاملی‌تر شود. کدآموزان می‌توانند از طریق حل کردن پازل، ساختن انیمیشن و بازی‌های ساده مباحث برنامه‌نویسی را فرا بگیرند.
منابع کارآمد برای مدرساناین وبسایت منابعی را برای مدرسان برنامه‌نویسی فراهم می‌کند؛ از جمله برنامه درسی، آموزش‌ها و فرصت‌های توسعه شغلی. 
فعالیت‌های آفلاینبرخی از فعالیت‌های موجود در این پلتفرم را می‌توان به‌صورت آفلاین انجام داد؛ به‌گونه‌ای‌که مهارت‌آموزان امکان دسترسی به دروس و اشتراک تمرین‌های خود را بدون اتصال به اینترنت خواهند داشت.
پیگیری پیشرفتمربیان می‌توانند پیشرفت مهارت‌آموزان خود را از طریق پلتفرم پیگیری کنند. این ویژگی به ارزیابی دستاوردهای فردی و سطح کلاس کمک می‌کند.
ویژگی‌ها و امکانات Code.org

معایب Code.org

Code.org پلتفرمی محبوب برای یادگیری برنامه‌نویسی است؛ اما با این حال محدودیت‌ها و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پشتیبانی محدود از زبان‌های برنامه‌نویسیCode.org در درجه اول از یک محیط برنامه‌نویسی مبتنی بر بلوک استفاده می‌کند که ممکن است قرار گرفتن در معرض زبان‌های کدنویسی مبتنی بر متن را محدود کند. 
عدم جذابیت آموزش‌هااین پلتفرم نخست برای دانش‌آموزان سنین 4 ساله طراحی شد. درحالی‌که این موضوع یک ویژگی جذاب است، اما آموزش‌ها می‌توانند برای افراد بزرگسال که پیچیدگی‌های بیشتری را درک می‌کنند، غیرجذاب باشند.
معایب Code.org

سه هوش مصنوعی برای برنامه نویسان

برنامه‌نویسی ستون فقرات توسعه نرم‌افزارهای مدرن است که برنامه‌ها و سیستم‌های نوآورانه را شکل می‌دهد؛ اما فرآیند کدنویسی چنین برنامه‌هایی پیچیده و چالش‌برانگیز است و به توسعه‌دهندگانی نیاز دارد که در سینتکس‌های پیچیده، مدیریت پایگاه‌های داده بزرگ و عیب‌یابی خطاها مهارت کافی داشته باشند. هوش مصنوعی برای برنامه نویسان تسهیل فرآیند عیب‌یابی را فراهم می‌کند و زمان زیادی برای این افراد می‌خرد. در ادامه به سه وبسایت هوش مصنوعی برای برنامه نویسان اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: راه های کسب درآمد از هوش مصنوعی – ۱۴ راه برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها

1. ChatGPT

هوش مصنوعی chatgpt برای برنامه نویسان

ChatGPT یکی از قدرتمندترین محصولات OpenAI و پرسروصداترین هوش مصنوعی 2023 بوده که ویژگی‌های مختلفی را برای برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد. 

امکانات ChatGPT

این هوش مصنوعی OpenAI امکانات جذابی برای برنامه‌نویسان دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری کدنویسی
  • تکمیل کدهای ناقص
  • ترجمه کد از زبانی به زبان دیگر
  • خطایابی
  • مستندسازی
  • ارائه ایده جهت بهبود کدهای فعلی

کدهای تولیدشده توسط ChatGPT گاهی دچار اشکالات، خطاها و آسیب‌پذیری‌هایی هستند؛ بنابراین حتما پیش از به‌کار بردن آن‌ها، صحیح بودن و کارایی هر تکه کد را بررسی کنید.

2.  CodiumAI

هوش مصنوعی codium برای برنامه نویسان

CodiumAI یک ابزار پرطرفدار است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای بهبود تجربه کدنویسی خود با کمک هوش مصنوعی استفاده کنند. در مقایسه با سایر ابزارها، CodiumAI مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی؛ آیا هوش مصنوعی جای برنامه نویسان را می‌گیرد؟

امکانات CodiumAI

امکانات این هوش مصنوعی همه‌کاره شامل موارد زیر می‌شود:

  • پیشنهاد docstrings، مدیریت exception
  • توضیح کد
  • تولید خودکار Test Case
  • زیرنظر گرفتن رفتار کد
  • پشتیبانی از زبان‌ها و IDEهای مختلف
  • تبدیل کد زبان مبدا به زبان مقصد

3. Tabnine

هوش مصنوعی tabnine برای برنامه نویسان

Tabnine لذت برنامه‌نویسی را با تکمیل هوشمند کد، تشخیص و رفع خطا، کمک به بازسازی و مستندسازی کد به‌صورت خودکار افزایش می‌دهد و به توسعه‌دهندگان در نوشتن برنامه‌ها و وب‌سایت‌های کارآمد و باکیفیت کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای یادگیری ماشین

امکانات Tabnine

Tabnine یکی از برترین دستیاران برنامه‌نویسان امکانات جذاب و جالبی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به بازآفرینی کد
  • Code Linting
  • داکیومنت‌نویسی خودکار کد
  • تکمیل هوشمند کد
  • ساخت تابع براساس دستورالعمل دریافتی
  • کمک به Refactor کردن کدها
  • تبدیل کدهای یک زبان برنامه‌نویسی به زبانی دیگر

آنچه در وب سایت هایی برای برنامه نویسان آموختیم

ده‌ها وبسایت برای برنامه نویسان وجود دارد که فرآیند یادگیری نحوه کدنویسی را آموزش می‌دهند؛ اما تشخیص بهترین آن‌ها می‌تواند دشوار باشد، به‌خصوص اگر در زمینه برنامه‌نویسی تازه‌وارد باشید. از همین‌رو در این نوشته پنج سایت محبوب را معرفی کردیم و در بخش بعدی (سوالات متداول) بهترین آن‌ها را نام برده‌ایم.

اگر از تازه‌واردان به برنامه‌نویسی هستید، به ما بگویید که وجود چه ویژگی‌هایی در یک سایت برایتان اهمیت بیشتری دارد؟ چنانچه این مسیر را طی کرده‌اید، خوشحال می‌شویم منابعی که مورد استفاده قرار داده‌اید را با ما به اشتراک بگذارید تا مسیر برای سایر کاربران هموار شود.

سوالات متداول

بهترین وبسایت یادگیری برنامه نویسی چیست؟

اگر کاربر مبتدی هستید می‌توانید با منابع ساده‌تر مانند کوئرا، W3Schools و Codecademy شروع کنید و در مسیر حرفه‌ای شدنتان از مراجع غنی‌تر مثل MDN Web Docs بهره بگیرید.

جذاب‌ترین و بهترین بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی کدامند؟

کوئرا، مرجع تخصصی برنامه‌نویسی بوت‌کمپ‌های کاربردی و جذابی ارائه می‌دهد که شرکت در آن‌ها با مزیتی مانند همکاری با شرکت‌های بزرگ IT همراه است. 

بهترین راه یادگیری برنامه‌نویسی چیست؟

پیشنهاد ما برای مبتدیان که هیچ‎گونه آشنایی با کدنویسی ندارند، شرکت در دوره‌ها و بوت‌کمپ‌ها است تا با همراهی یک منتور در سریع‌ترین زمان به نتایج دلخواهشان برسند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رضا
رضا
3 ماه قبل

سایت programiz رو جا انداختید