جذاب‌ترین فیلم‌های حوزه هک و امنیت که باید در سال 2024 ببینید

377
فیلم‌های حوزه هک و امنیت

پس از گذشت مدتی از شروع پیدایش اینترنت، بحث آموزش هک و امنیت سیستم‌های کامپیوتری و کلاینت‌های شبکه بسیار داغ شد؛ به‌طوری‌که هکرها و اسرار رمزآلود آن‌ها به کانون توجه هالیوود تبدیل شدند. تهدیدات سایبری درحال‌حاضر یک واقعیت غیرقابل‌انکار در فضای آنلاین هستند. به‌همین‌علت جهان نیاز مبرم به متخصصانی دارد که بتوانند ذهن رمزآلود خود را برای محافظت از فضای دیجیتال ما به‌کار ببندند.

اهمیت این موضوع ما را به نوشتن این مقاله در کوئرا بلاگ سوق داد؛ محتوایی که در آن 15 مورد از جذاب‌ترین و بهترین فیلم‌های حوزه هک و امنیت را بررسی می‌کنیم که می‌توانند کنجکاوی‌تان را قلقلک دهند و شما را به تحقیق و مطالعه درباره اهمیت امنیت سایبری بکشانند.

15 فیلم حوزه هک و امنیت 

در این بخش به معرفی جذاب‌ترین فیلم‌های حوزه هک و امنیت می‌پردازیم و شرح کوتاهی از داستان آن‌ها را نقل می‌کنیم. این لیست براساس بالاترین امتیاز IMDB تا پایین‌ترین آن مرتب شده است.

1. Mr. Robot (2015)

Mr. Robot| فیلم‌های حوزه هک و امنیت

کارگردان: Sam Esmail

امتیاز (IMDB) : 8.5/10

با درخشندگی: Rami Malek، Christian Slater و Carly Chaikin

سریال Mr. Robot یک نمایش درام با صحنه‌های واقعی کدنویسی و هک است. در این فیلم هکر باهوش اقدام به حمله‌های زیادی می‌کند؛ حمله از طریق بلوتوث، اینترنت و غیره.

داستان حول محور شخصیتی به‌نام الیوت آلدرسون (Elliot Alderson) می‌چرخد. الیوت یک هکر بااستعداد و متخصص امنیت سایبری است که از اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی شدید رنج می‌برد. 

زمانی‌که آقای ربات از او دعوت می‌کند تا به گروه هکران نفوذی بپیوندد، زندگی‌اش زیرورو می‌شود. این گروه ماموریتی در جهت نابودی بزرگترین شرکت مالی جهان را طراحی کرده است.

اجازه دهید یک نکته بسیار جالب را بیان کنیم: تمام صحنه‌های هک در این سریال بسیار واقعی هستند؛ زیرا تکنیک‌ها، کدها و ابزارهای واقعی توسط الیوت استفاده می‌شوند. 

2. V for Vendetta (2005)

 V for Vendetta| فیلم‌های حوزه هک و امنیت

کارگردان: James McTeigue

امتیاز (IMDB): 8.2/10

با درخشندگی: Hugo Weaving، Natalie Portman و Rupert Graves

این فیلم درواقع یک تریلر سیاسی است که به تشریح فرآیند سوءاستفاده از قدرت نظارتی دولت می‌پردازد. داستان نمایش V for Vendetta درباره یک جامعه اقتدارگرای آینده است که به ویروس کشنده‌ای آلوده می‌شود. دولت پس از این واقعه، مقررات منع رفت‌وآمد را تنظیم می‌کند. سپس به‌بهانه ایجاد امنیت، دسترسی به اطلاعات شخصی افراد را شروع می‌کند تا مخالفان را پیدا و سرکوب کند. 

“V for Vendetta” فیلمی قابل‌تامل است که اهمیت شفافیت در عملیات دولت و نیاز به اقدامات موثر امنیت سایبری را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 13 فیلمی که هر برنامه نویس باید ببیند

3. The Bourne Ultimatum  (2007)

The Bourne Ultimatum

کارگردان: Paul Greengrass

امتیاز (IMDB): 8/10

با درخشندگی: Matt Damon، Edgar Ramírez و Joan Allen

این فیلم در ژانر اکشن تولید شده است که به‌شکل هیجان‌انگیزی زندگی یک قاتل سابق سیا را به نمایش می‌گذارد. قاتل داستان درحال فرار و انجام ماموریتی است که هدف پر کردن شکاف‌های حافظه‌ او را دنبال می‌کند. 

برنامه‌ای در سازمان سیا به‌نام “Blackbriar” برای جمع‌آوری اطلاعات تهدیدی برعلیه امنیت ملی طراحی شده است؛ اما این برنامه برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی هم استفاده می‌شود و حقوق خصوصی آن‌ها را زیرپا می‌گذارد. 

فیلم بورن اولتیماتوم اهمیت ایجاد تعادل بین حریم خصوصی، امنیت و تهدیدات احتمالی ناشی از سوءاستفاده از قدرت را نشان می‌دهد. این فیلم نمایشی از اهمیت افشاگران است؛ اشخاصی که در افشای سوءاستفاده‌های دولت از قدرت نقش به‌سزایی دارند. این افشاگر در فیلم بورن اولتیماتوم، شخصی به‌نام پاملا لندی است که سوءاستفاده‌های برنامه Blackbriar را فاش می‌کند.

4. The Girl with the Dragon Tattoo  (2011)

The Girl with the Dragon Tattoo

کارگردان: David Fincher

امتیاز (IMDB): 7.8/10

با درخشندگی: Daniel Craig، Rooney Mara و Christopher Plummer

فیلم «دختری با تتو اژدها» براساس رمانی سوئدی به همین نام ساخته شده است که داستانی را با موضوعات متعدد دنبال می‌کند. در این فیلم، روزنامه‌نگاری به‌اسم میکائیل بلومکویست توسط یک تاجر ثروتمند استخدام می‌شود. ماموریت میکائیل بررسی علت ناپدید شدن خواهرزاده‌ تاجر است. 

در این داستان، میکائیل سعی می‌کند با کمک یک هکر کامپیوتری به‌نام «سالاندر» که گذشته‌ آشفته‌ای داشته است، ماموریت خود را شروع کند. هکر با مهارت‌های چشم‌گیرش بررسی پرونده گم‌شده را آغاز می‌کند. بااین‌حال، در پی فعالیتش متوجه تهدیدات هکرهای دیگر می‌شود. هکرهای این گروه به‌دنبال سوءاستفاده از مهارت‌های او برای رسیدن به منافع خود هستند.

این فیلم به آسیب‌پذیری سیستم‌های کامپیوتری و داده‌های شخصی دربرابر جرایم سایبری، تاثیر آزارواذیت سایبری، اهمیت حریم خصوصی داده‌ها و خطرات مربوط به نظارت بر این اطلاعات می‌پردازد.

5. Who am I (2014)

Who am I| فیلم‌های حوزه هک و امنیت

کارگردان: Baran bo Odar

امتیاز (IMDB): 7.4/10

با درخشندگی: Tom Schilling، Elyas M’Barek و Wotan Wilke Möhring 

بنجامین، یک جوان آلمانی و شیفته کامپیوتر است که از جامعه طرد و در خودش گم می‌شود. این جوان یک ماسک بر صورت می‌گذارد و به هکر دیجیتالی تبدیل می‌شود. در طول داستان، او برای پیوستن به یک گروه هکری خراب‌کار دعوت می‌شود؛ جایی‌که وعده موردتوجه واقع شدن در سراسر جهان را دریافت می‌کند.

نام CLAY (Clowns Laughing at You)برای این گروه اخلال‌گر آنلاین درنظر گرفته می‌شود (دلقک‌هایی که به شما می‌خندند)؛ جامعه‌ای که ماموریت دارد شرکت‌های بزرگ را هک و تحقیر کند.

شعار این فیلم برگرفته از امنیت پایین فضای آنلاین است: «هیچ سیستمی امن نیست؛ حتی یک انسان هم قابل‌هک است.»

این شعار و داستان روایت‌شده فیلم «من چه کسی هستم؟» دیدگاه ما درباره امنیت فضای آنلاین را به چالش می‌کشد.

6. Snowden (2016)

Snowden| فیلم‌های حوزه هک و امنیت

کارگردان: Oliver Stone

امتیاز (IMDB): 7.3/10

با درخشندگی: Joseph Gordon-Levitt، Shailene Woodley و Melissa Leo

فیلم «اسنودن» یک تریلر بیولوژیکی است که به بررسی افشای اطلاعات سازمان سیا می‌پردازد. در این فیلم، چگونگی افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آژانس امنیت ملی آمریکا به تصور کشیده شده است. مسئول این افشا آقای ادوارد اسنودن، پیمان‌کار سابق NSA بود. 

این فیلم خطرات نظارت دولتی و اهمیت حفاظت از حریم خصوصی و شخصی را روشن می‌کند. اسنودن تصویری فوق‌العاده‌ از برنامه‌های نظارتی دولت است؛ برنامه‌هایی که می‌توانند تهاجمی و گسترده باشند و مقادیر زیادی از داده‌های شخصی افراد را بدون اطلاع یا رضایت آن‌ها جمع کنند. 

این فیلم ایده‌ای جالب را مطرح می‌کند؛ این‌که چه‌طور در دنیای امروز، نظارت دولتی و حفظ حریم خصوصی داده‌ها به‌طور چشم‌گیری بااهمیت‌تر شده است. از سوی دیگر، اسنودن نگرانی فزاینده انسان‌ها و متخصصان امنیت سایبری درباره حفاظت از اطلاعات آنلاین را توجیه می‌کند.

7. (1998) 23

23| فیلم‌های حوزه هک و امنیت

کارگردان: Hans-Christian Schmid

امتیاز (IMDB): 7.2/10

با درخشندگی: August Diehl، Fabian Busch و Dieter Landuris

23 براساس یک داستان واقعی است که زندگی کارل کخ (Karl Koch)، متهم به هک چرنوبیل را روایت می‌کند. این فرد یکی از هکران بسیار مشهور در بین نفوذگران و متخصصان امنیت سایبری است.

زمانی‌که کارل دانشجو بود، در یک کلوپ کامپیوتری دانش‌آموزی را ملاقات می‌کند که با او بر سر مسائل عدالت اجتماعی، اعتقادات مشترک دارد. این دو شبکه جهانی داده را هک و برای KGB جاسوسی می‌کنند.

کارل در ادامه زندگی‌اش، عادت بدی به مواد مخدر پیدا می‌کند. او عقلش را از دست می‌دهد، به‌طور وحشتناکی دچار توهم می‌شود و نظم خوابش برهم می‌خورد. به‌همین‌علت حملات سایبری کارل آشکار می‌شوند و درنهایت با عواقب اعمالش روبه‌رو می‌شود.

زندگی او مانند سایر هکرهایی که آزادی مشروط می‌گیرند یا به‌سمت روان‌شناس هدایت می‌شوند، خاتمه نمی‌یابد؛ زیرا در سال 1945 تیرباران می‌شود و جهان را با بسیاری از سوالات بی‌پاسخ رها می‌کند.

کارل در طول زندگی خود درگیر چند هک دیگر هم بود. بعضی پژوهش‌گران می‌گویند که ممکن بود در ابتدا نیت خوبی از این حملات داشته باشد؛ اما در طرف دیگر منتقدانی داریم که معتقدند انگیزه او پول بوده است؛ زیرا کدهایی که از شرکت‌ها دزدیده بود را در بازار سیاه دارک وب فروخت. 

8. Code Rush (2000)

Code Rush| فیلم‌ های حوزه هک و امنیت

کارگردان: David Winton

امتیاز (IMDB): 7.2/10

با درخشندگی: Scott Collins، Stuart Parmenter و Jamie Zawinski

«کد سریع» یک مستند برپایه زندگی مهندسان Netscape در سال 1998 است. این مستند انتخابی عالی برای علاقه‌مندان به فیلم های حوزه هک و امنیت است. همچنین انتخابی مناسب برای مشتاقان شرکت در دوره های آموزش برنامه نویسی، مهندسی نرم‌افزار و مدیریت پروژه به‌نظر می‌آید.

داستان کد سریع ارتباطات جمعی از مهندسان نرم‌افزار در سال 1998 را نشان می‌دهد؛ زمانی‌که کنترل دسکتاپ کاربران اینترنت توسط مایکروسافت فاش شد. این فیلم پنجره‌ای روبه‌امید است؛ دقیقا جایی‌که به‌نظر می‌رسد همه امیدها درحال محو شدن هستند، گروهی از توسعه‌دهندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا یک نسخه با امنیت بالا را بسازند.

9. Sneakers (1992)

Sneakers

کارگردان: Phil Alden Robinson

امتیاز (IMDB): 7.1/10

با درخشندگی: Robert Redford، Dan Aykroyd و Sidney Poitier

گروهی از هکرهای سابق برای سرقت یک دستگاه رمزگذاری قدرت‌مند استخدام می‌شوند؛ اما به‌زودی به راز عجیبی پی می‌برند: آن‌ها توسط یک سازمان مرموز با انگیزه‌های پنهان درحال رصد شدن هستند. 

فیلم «کفش‌های کتانی» به عنوان یکی از فیلم‌های حوزه هک و امنیت، پیامدهای بالقوه نقض داده‌ها، نیاز به هکرهای کلاه سفید و متخصصان امنیت سایبری برای جلوگیری از چنین حوادثی را برجسته کرد.

10. The Great Hack (2019)

The Great Hack

کارگردانان: Jehane Noujaim و Karim Amer

امتیاز (IMDB): 7/10

با درخشندگی: Brittany Kaiser، David Carroll و Paul-Olivier Dehaye

«هک عظیم» یک فیلم مستند است که رسوایی بدنام کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) و تاثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده را به نمایش می‌گذارد. این فیلم یک هشدار بیداری برای کل جهان بود تا به فوریت و اهمیت پیاده‌سازی سیستم‌های امنیت سایبری بیشتر فکر کنند. 

هک عظیم نشان می‌دهد که چگونه اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک توسط یک شرکت داده‌ای مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. این سرقت برای مقاصد تجاری و ایجاد کمپین‌های سیاسی بسیار هدفمند انجام شد. هکران پس از دستیابی به اطلاعات، از آن‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی سوءاستفاده کردند. 

هک عظیم با تمرکز روی اجزای حیاتی حریم خصوصی داده‌ها، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های سیاسی، آسیب‌پذیری فضای آنلاین را به رخ همگان کشید. این فیلم نشان داد که داده‌های شخصی در عصر دیجیتال تا چه میزان آسیب‌پذیر هستند و چه‌قدر می‌توانند مستعد نفوذ و تهدید غیرقانونی باشند. 

11. The Italian Job (2003)

The Italian Job

کارگردان: F. Gary Gray

امتیاز (IMDB): 7/10

با درخشندگی: Donald Sutherland، Mark Wahlberg و Edward Norton 

مورد بعدی از فیلم‌های حوزه هک و امنیت، فیلم The Italian Job است. فیلمی مهیج و متشکل از ستاره‌های مشهور که به روایت داستان یک دزدی می‌پردازد. در این سرقت بزرگ، مقدار زیادی طلا از یک گاوصندوق امن در ونیز ایتالیا توسط گروهی از سارقان دزدیده می‌شود. آن‌ها برای اجرای نقشه سرقت‌شان، از مهارت‌های هکری خود استفاده می‌کنند تا به سیستم‌های امنیتی دسترسی پیدا و آن‌ها را قطع کنند. 

«شغل ایتالیایی» نشان می‌دهد که چگونه کارشناسان مختلف امنیت سایبری می‌توانند گرد هم آیند. درکنار این گردهمایی‌ها، نحوه همکاری آن‌ها برای ارائه راه‌کار چالش‌های بزرگ به تصویر کشیده می‌شود. این فیلم اهمیت ترکیب مهارت‌ها و تخصص را نشان می‌دهد؛ تاثیر شگرفی که ترکیب این دو می‌تواند بر حل مسائل پیچیده امنیت سایبری و ایجاد اقدامات قوی و موثر بگذارد.

بیشتر بخوانید: یادگیری ماشین در امنیت سایبری

12. Swordfish (2001)

Swordfish| فیلم‌های حوزه هک و امنست

کارگردان: Dominic Sena

امتیاز (IMDB): 6.5/10

با درخشندگی: John Travolta، Hugh Jackman  و Halle Berry 

بازیگر نقش اصلی به‌دلیل ارتکاب به جرم هک سایبری – آلوده کردن یک برنامه FBI به ویروس کامپیوتری – در دوران آزادی مشروط است. به‌همین‌دلیل حق استفاده از کامپیوتر و اینترنت را ندارد. 

استنلی (Stanley) پس از شروع همکاری با گابریل (Gabriel)، خود را وسط یک ماموریت هک می‌بیند. گابریل بعدا به او میلیون‌ها دلار پیشنهاد داد تا یک کرم کامپیوتری با نام «hydra» را با هدف سرقت 9.5 میلیارد دلار از دولت برنامه‌‌نویسی کند.

اما استنلی بعدا متوجه شد که می‌توانست از این هک، مبلغ هنگفت و بیشتری دریافت کند. این دوراهی بین تصمیم درباره ادامه همکاری یا قطع آن به ضرر استنلی خاتمه یافت؛ زیرا با اتمام این شراکت، دخترش ربوده و او به‌خاطر مرگ همسر سابقش متهم شد.

13. Hackers (1995)

فیلم Hackers

کارگردان: Iain Softley

امتیاز (IMDB): 6.2/10

با درخشندگی: Jonny Lee Miller، Angelina Jolie و Jesse Bradford

جاناتان روزنبام (Jonathan Rosenbaum)، منتقد و فیلم‌نامه‌نویس در توصیف این فیلم می‌گوید: «هکرها یک نمایش فانتزی و هیجان‌انگیز استثماری جذاب و پرجنب‌وجوش است. این فیلم با شفافیت هرچه‌تمام هکرهای کامپیوتری را نمایش می‌دهد که با روحیه آنارشیستی خود تقریبا در همه‌چیز موفق هستند.» 

«هکرها» با درخشندگی مشهورترین بازیگران هالیوود از جمله آنجلینا جولی ساخته شده است. این فیلم در زمانی عرضه شد که هک بیشتر یک اقدام زیرزمینی بود که در آن شهرت و عملکرد با یکدیگر ادغام می‌شدند. 

قسمت هیجان‌انگیز این فیلم، سال ساخت آن یعنی 1995 است. آن سال زمانی بود که مودم‌های Dial-Up و تلفن‌های عمومی در تمام خانه‌ها و سرتاسر شهر پیدا می‌شدند. هکرها دوره‌ای از زندگی را نشان می‌دهد که با فناوری‌های آن زمان، جرایم سایبری تقریبا غیرممکن بود.

Hackers نشان داد که یک فرد با تغییر برنامه‌های تلویزیونی یا سرقت کارت‌های بانکی، چه‌قدر می‌تواند مزاحمت ایجاد کند. این تنها نمایش ارئه‌شده در فیلم نبود؛ بلکه صحنه‌ها وقایع حقیقی و بینش روشنی از شدت جنایات را به تصویر کشیدند.

14. Blackhat (2015)

فیلم Blackhat

کارگردان: Michael Mann

امتیاز (IMDB): 5.5/10

با درخشندگی: Chris Hemsworth، Viola Davis و Tang Wei

«کلاه‌سیاه» داستان جذاب دیگری است که زندگی یک هکر ماهر به‌نام نیک را دنبال می‌کند. نیک کدی را ساخته که با تهدید امنیتی جهانی درباره تروریسم ارتباط دارد. او در تلاش برای کمک به سازمان‌های مجری قانون است؛ اما ناگهان با درگیری‌های بین چین و آمریکا مواجه می‌شود. 

Blackhat واقعیت‌های جرایم سایبری و پیچیدگی‌های تحقیقات در زمینه امنیت فضای آنلاین را نشان می‌دهد. همچنین این فیلم یادآوری می‌کند که محافظت از سیستم‌های کامپیوتری دربرابر حملات فیشینگ چه‌قدر حیاتی است. کلاه‌سیاه مصداق خوبی برای به‌تصویر کشیدن پیچیدگی حملات سایبری در دنیای مدرن بود که با چندین لایه رمزگذاری و بدافزار انجام می‌شوند.

15. WarGames: The Dead Code (2008)

فیلم WarGames: The Dead Code

کارگردان: Stuart Gillard

امتیاز (IMDB): 4.5/10

با درخشندگی: Matt Lanter، Amanda Walsh و Colm Feore

این فیلم داستان هکری به‌نام ویل فارمر (Will Farmer) را دنبال می‌کند. ویل درحین انجام یک بازی آنلاین، به‌طور تصادفی با برنامه کامپیوتری بسیار پیشرفته مواجه می‌شود. برنامه‌ای که او کشف کرده است، پتانسیل ایجاد یک جنگ هسته‌ای جهانی را دارد.

فیلم «بازی جنگ» خطر وابستگی شدید به فناوری و پیامدهای احتمالی حملات سایبری را روشن می‌کند. WarGames بر اهمیت حمایت و همکاری جامعه بین‌الملل در مواجهه با تهدیدات امنیت سایبری تاکید زیادی دارد.

آنچه در بهترین فیلم های حوزه هک و امنیت خواندیم

اغلب فیلم‌های حوزه هک و امنیت دید واقع‌بینانه‌ای از جامعه هکرها ارائه نمی‌دهند؛ اما با این وجود، ارزش صرف زمان و تماشا را دارند. در این لیست 15تایی، به معرفی فیلم‌های هیجان‌انگیزی پرداختیم تا در کنار لذت بردن از زمان آزادتان، آگاهی و بینش‌تان را افزایش دهید.

برخی از این فیلم‌ها ممکن است شما را نگران کنند و اضطراب حضور در فضای آنلاین را در ذهنتان شکل دهند؛ اما برخی دیگر الهام‌بخش هستند. درهرصورت مهم‌ترین موضوع این است که باید تلاش کنید دانش خود را در زمینه سازوکار اینترنت و امنیت سایبری بالا ببرید.

سوالات متداولی که درباره فیلم های حوزه هک و امنیت می‌پرسید

بهترین فیلم‌های حوزه هک و امنیت کدامند؟

بهترین فیلم های حوزه هک و امنیت، Mr. Robot، 23 و The Italian Job هستند.

فیلم های حوزه هک و امنیت چه اطلاعاتی در اختیارم می‌گذارند؟

اغلب نمایش‌های ساخته‌شده در این ژانر دیدگاه کلی راجع‌به اهمیت حفظ حریم خصوصی، حفاظت از داده‌های آنلاین و کوتاهی عموم نسبت‌به اطلاعات حساس می‌دهند.

چرا اهمیت به مباحث مرتبط با امنیت سایبری تا این میزان پررنگ شده است؟

گسترش شبکه‌های اجتماعی، دسترسی افراد به اینترنت و افزایش حساب‌های آنلاین، مباحث مرتبط با امنیت سایبری را بیش‌ازپیش پررنگ کرده است؛ زیرا درصورتی‌که دانش کمی داشته باشیم و وارد فضای آنلاین شویم، احتمال سرقت اطلاعات مهم و حساس مانند شماره شناسنامه، کارت بانکی و رمزهای عبور بالا می‌رود.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments