محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های فرانت‌اند

1990
فریم ورک های فرانت اند

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند مسئول پیاده‌سازی طرح‌ها و مفاهیم صفحات وب هستند و ابزار‌های اصلی آن‌ها HTML ،CSS و JavaScript است. HTML چیدمان اصلی را ارائه می‌کند، از CSS برای طراحی آرایش بصری و از JavaScript برای تعاملی‌کردن آن‌ها استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان از کتابخانه‌ها و فریم ورک های فرانت اند نیز برای سهولت توسعه استفاده می‌کنند. این بسته‌های نرم‌افزاری برای ساخت سریع‌تر و آسان‌تر رابط‌های کاربری، کدهای استانداردِ از‌پیش‌نوشته‌شده و قابل‌استفاده‌ی مجددی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند.

فریم ورک های فرانت اند زیادی وجود دارد که اکثر آن‌ها بر روی JavaScript به‌عنوان زبان مبدأ اجرا می‌شوند. در ادامه قصد داریم تعدادی از محبوب‌ترین فریم ورک های فرانت اند را معرفی کنیم.

React

فریم ورک های فرانت اند

React یکی از محبوب‌ترین فریم ورک های فرانت اند است که توسط فیس‌بوک توسعه پیدا کرد و در سال 2013، به یک کتابخانه‌ی متن‌باز – که آن را کمی از تعریف فریم‌ورک متفاوت می‌کند – تبدیل شد. React اکنون یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک های فرانت اند است که به‌راحتی قابل یادگیری است و دارای یک جامعه‌ی بزرگ از توسعه‌دهندگان است. به لطف پذیرش گسترده‌ی React، توسعه‌دهندگان می‌توانند به پروژه‌های متن‌باز بسیاری دسترسی داشته باشند.

این فریم‌ورک برای ساخت رابط‌های کاربری استفاده می‌شود و به‌دلیل عملکرد و انعطاف‌پذیری خود در بین توسعه‌دهندگان شناخته شده است. یکی از عوامل مهمی که React را نسبت به سایر فریم‌ورک‌ها متمایز می‌کند، DOM مجازی آن است که به‌روزرسانی صفحات را بدون بارگذاری مجدد آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند. همچنین در React کامپوننت‌ها می‌توانند به‌راحتی مورد استفاده‌ی مجدد قرار بگیرند. React یک فریم‌ورک ایدئال برای کسانی است که ترافیک بالایی را پیش‌بینی می‌کنند و به یک پلتفرم پایدار برای مدیریت آن نیاز دارند.

محبوبیت React همچنان در حال افزایش است. بنابراین تا سال‌های آینده در فهرست محبوب‌ترین فریم ورک های فرانت اند باقی خواهد ماند. React یکی از ساده‌ترین فریم‌ورک‌ها برای یادگیری به شمار می‌رود، با این حال به‌دلیل استفاده از سینتکس JSX، برای توسعه‌دهندگانی که مهارت کدنویسی با JavaScript را ندارند، انتخاب چندان مناسبی نیست.

بیشتر بخوانید: چرا باید React را بیاموزید، چه چیزی React را سریع کرده است

Angular

فریم ورک های فرانت اند

Angular تنها فریم‌ورک مبتنی بر TypeScript در این لیست است که اولین بار در سال 2009 توسط گوگل معرفی و به‌طور رسمی در سال 2016 عرضه شد.

Angular ویژگی‌های مفیدی را ارائه می‌کند؛ از جمله دستورالعمل‌ها، فیلترها، اتصال داده دو طرفه و تابع تزریق وابستگی سلسله‌مراتبی. به علاوه، در این فریم‌ورک برای حفظ عملکرد بالا در پلتفرم‌های مختلف و پشتیبانی از رندر سمت سرور، می‌توانید به معماری MVVM آن تکیه کنید. شما همچنین می‌توانید برنامه‌هایی مستقل از پلتفرم ایجاد کنید و به کاربران امکان دهید تا آن‌ها را بر روی تلفن همراه، رایانه‌های دسکتاپ و وب اجرا کنند. به علاوه Angular ابزارهای توسعه‌ی بسیاری را برای تصحیح سینتکس و دیباگ و آزمایش کد در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

Angular به‌عنوان فریم‌ورکی بهینه برای ایجاد برنامه‌های بزرگ و در مقیاس سازمانی تنظیم شده است. این فریم‌ورک به‌دلیل سهولت استفاده، جامعه‌ی گسترده و مستندات جامع در بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب شده است. بسیاری از سرویس‌های گوگل با Angular توسعه یافته‌اند. کمپانی‌های معروف دیگری همچون Forbes ،LEGO ،Autodesk ،BMW نیز از این فریم‌ورک برای توسعه‌ی وب‌سایت‌های خود استفاده کرده‌اند.

استفاده از Angular برای ساخت اپلیکیشن‌های ساده یا در تیم‌های کوچک، می‌تواند سخت و پیچیده باشد و احتمالاً انتخاب یک فریم‌ورک ساده‌تر منطقی است. همچنین در پروژه‌هایی که سئو اهمیت دارد، باید به دنبال جایگزینی برای Angular بود. اگرچه منابع بی‌شماری برای یادگیری Angular در دسترس است، اما یادگیری آن در مقایسه با React آسان نیست.

Vue.js

فریم ورک های فرانت اند

Vue.js یک فریم‌ورک متن‌باز JavaScript است که توسط Evan You، فردی که در ساخت Angular نیز نقش داشت، برای ایجاد رابط‌های کاربری تعاملی ایجاد و در سال 2014 منتشر شد. از آن زمان تاکنون جامعه‌ی قابل‌توجهی از توسعه‌دهندگان را به خود جذب کرده و محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. 

Vue مبتنی بر معماری MVVM است و نماهای مستقلی را برای منطق و لایه‌ی گرافیکی برنامه ارائه می‌کند. این فریم‌ورک بر اساس اصول HTML ،CSS و JavaScript ساخته شده است، از نظر اندازه کوچک است و اتصال داده دو‌طرفه، DOM بصری و برنامه‌نویسی مبتنی بر مؤلفه را ارائه می‌کند.

Vue بسیار ساده و سرراست است و در از‌بین‌بردن پیچیدگی‌هایی که توسعه‌دهندگان Angular با آن مواجه هستند بسیار خوب عمل کرده است. این فریم‌ورک همه‌منظوره در ساخت انواع برنامه‌ها کاربرد دارد و می‌تواند فرایندهای ساده و پویا را به‌راحتی انجام دهد. Vue همچنین انجام تست‌های واحد را آسان می‌کند، بسیار منعطف است و شروع کار با آن آسان است. این فریم‌ورک روال سختگیرانه‌ای را تحمیل نمی‌کند، بلکه به شما اجازه می‌دهد تا در‌مورد آنچه می‌خواهید بسازید تصمیم بگیرید.

از آنجایی که Vue یک فریم‌ورک نسبتاً جدید است، برای پروژه‌های بزرگ به‌خوبی کار نمی‌کند، زیرا نمی‌تواند سطح مناسبی از ثبات، پشتیبانی و حل سریع مشکلات را تضمین کند. اما برای ساخت اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای یا پروژه‌های نسبتاً کوچک، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

Svelte

فریم ورک های فرانت اند

Svelte یکی از جدیدترین فریم ورک های فرانت اند است است که در سال 2017 برای ایجاد رابط‌های کاربری کارآمد طراحی شد. این فریم‌ورک به‌سرعت در بین توسعه‌دهندگان محبوبیت پیدا کرد و در حال حاضر به یکی از بهترین فریم ورک های فرانت اند تبدیل شده است.

این فریم‌ورک برخلاف سایر فریم‌ورک‌ها که کد را در زمان اجرا کامپایل می‌کنند، فرایند کامپایل را در زمان ساخت کد انجام می‌دهد و این ویژگی، آن را به یکی از سریع‌ترین فریم ورک های فرانت اند تبدیل کرده است. علاوه بر این کدهای کامپایل‌شده در بیت‌های کوچک‌تر و ماژول‌های JavaScript قرار دارند، بنابراین مرورگر کار کمتری انجام می‌دهد و محتوای صفحات سریع‌تر بارگذاری می‌شوند. Svelte برخلاف فریم‌ورک‌های سریع دیگر، از DOM مجازی استفاده نمی‌کند، بسیار واکنش‌گرا است و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا پروژه‌های خود را با کدنویسی بسیار کمتری نسبت به سایر فریم‌ورک‌ها انجام دهند.

این فریم‌ورک یک انتخاب مناسب برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کوچک است. همچنین می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مبتدیان باشد؛ زیرا از سینتکس ساده‌ای برخوردار است و نیازی به دستکاری DOM ندارد. بنابراین اگر به یک برنامه کوچک و سریع نیاز دارید که توسط تیم کوچکی از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند، به‌ویژه توسعه‌دهندگان مبتدی، توسعه یابد، Svelte انتخاب خوبی است. Svelte به‌دلیل محدودیت ابزار و جامعه‌ی خود ممکن است فریم‌ورک ایدئالی برای پروژه‌های بزرگتر نباشد.

jQuery

فریم ورک های فرانت اند

با وجود اینکه jQuery یکی از قدیمی‌ترین فریم ورک های فرانت اند است، اما همچنان به‌عنوان یکی از بهترین فریم ورک های فرانت اند شناخته می‌شود. یکی از مزایای jQuery رویکرد حداقلی آن برای کدنویسی‌های پرزحمت JavaScript است و این ویژگی به مدیریت آسان کد و ادغام آسان آن در منطق JavaScript کمک می‌کند. همچنین به‌دلیل استفاده گسترده از این فریم‌ورک در طول این سال‌ها، جامعه‌ی بزرگی پیرامون آن ساخته شده است و منابع یادگیری زیادی برای آن وجود دارد.

jQuery هنوز هم در بسیاری از شرایط توسعه‌ی مدرن کارایی دارد و می‌تواند یک ابزار بسیار کارآمد برای ایجاد برنامه‌های JavaScript مبتنی بر دسکتاپ باشد. به‌علاوه پیشرفت‌های اخیر در jQuery Mobile امکان ساخت برنامه‌های تلفن همراه native را با سیستم UI مبتنی بر HTML5 فراهم می‌کند. jQuery همچنین از مرورگرهای مختلف پشتیبانی می‌کند.

jQuery مواردی مثل مدیریت رویداد، Ajax، انیمیشن، پیمایش اسناد، دستکاری و تعامل بین کد JavaScript و عناصر HTML و CSS را آسان‌تر و سازگارتر می‌کند و به وب‌سایت‌ها امکان تعامل و پویایی بیشتری می‌دهد. این فریم‌ورک برخلاف بسیاری از فریم‌ورک‌های مدرن، فاقد لایه داده است، بنابراین شما باید همیشه مستقیماً به DOM دسترسی داشته باشید و آن را دستکاری کنید. به همین دلیل اگر در حال ساخت رابط‌های کاربری پیچیده هستید، بهتر است به‌جای jQuery، برخی از فریم‌ورک‌های مدرن را انتخاب کنید.

Ember.js

فریم ورک های فرانت اند

Ember در سال 2011 به‌عنوان یک فریم‌ورک مبتنی بر MVVM منتشر شد و از آن زمان به سطح قابل‌توجهی از محبوبیت دست یافته است. این فریم‌ورک یک انتخاب ایدئال برای ایجاد برنامه‌های وب تک‌صفحه‌ای و پیچیده است. Ember در بین توسعه‌دهندگان وب محبوب است، اما برای ساخت برنامه‌های دسکتاپ و موبایل نیز کاملاً انعطاف‌پذیر است.

این فریم‌ورک برای مدیریت یکپارچه‌ی نیازهای روزافزون فناوری‌های روز طراحی شده است، مبتنی بر کامپوننت است و مشابه Angular اتصال داده‌ی دو‌طرفه را فراهم می‌کند. شما می‌توانید برنامه‌های پیچیده موبایل و وب را با Ember.js توسعه دهید و انتظار داشته باشید که معماری کارآمد آن تمام نگرانی‌های شما را برطرف کند.

Ember می‌تواند برای تیم‌ها و پروژه‌های کوچک و همچنین کارهای جزئی مانند ساخت رابط‌های کاربری ساده یا نوشتن توابع ساده‌ی AJAX بسیار بزرگ به نظر برسد. توسعه‌دهندگان در Ember تنها می‌توانند با ویژگی‌های از‌پیش‌تعریف‌شده‌‌ی معماری فریم‌ورک کار کنند. بنابراین زمانی که به فضای حرفه‌ای‌تری نیاز دارید، این فریم‌ورک کارآمد نخواهد بود.

منحنی یادگیری Ember یکی از معدود کاستی‌های آن است. این فریم‌ورک به‌دلیل ساختار سفت و سخت و سنتی خود به‌عنوان یکی از سخت‌ترین فریم‌ورک‌ها برای یادگیری شناخته می‌شود و جامعه‌ی توسعه‌دهندگان کوچکی دارد.

Backbone.js

Backbone.JS یک فریم‌ورک JavaScript متن‌باز است که توسط Jeremy Ashkenas، نویسنده CoffeeScript، در سال 2010 توسعه یافت. این فریم‌ورک تحت مجوز نرم‌افزار MIT در دسترس عموم قرار دارد.

Backbone از طریق رابط کاربری RESTful JSON به‌خوبی با API ارتباط برقرار می‌کند. این فریم‌ورک با ارائه‌ی مدل‌ها، نماها، رویدادها، روترها، مجموعه‌ها و همچنین مجموعه‌ی بزرگی از افزونه‌ها، توسعه‌ی فرانت‌اند برنامه‌ها را آسان‌تر کرده و به بهبود کیفیت برنامه‌ها کمک می‌کند.

Backbone.js برای ایجاد برنامه‌های وب و موبایل واکنش‌گرا و همچنین سایت‌های ایستا و پویا با مصرف منابع کم استفاده می‌شود. این فریم‌ورک برای ساخت برنامه‌های وب تک‌صفحه‌ای، کوچک و ساده انتخاب خوبی است. با این حال، هنگام کار با پروژه‌های بزرگ‌تر نیز می‌تواند مفید باشد؛ زیرا به جدا نگه داشتن منطق برنامه از رابط کاربری کمک کرده، از کد اسپاگتی جلوگیری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با کد کمتر طراحی بهتری داشته باشید.

به نظر می‌رسد که محبوبیت Backbone.js در حال کاهش است. با این حال، هنوز یک ابزار بسیار کارآمد، انعطاف‌پذیر و قدرتمند است که توسعه‌دهندگان باتجربه می‌توانند از آن استفاده کنند. MasterCard ،Pandora ،Pinterest ،Reddit ،Trello و Walmart از Backbone برای توسعه‌ی برنامه‌های خود استفاده می‌کنند.

Semantic UI

علی‌رغم اینکه Semantic UI یک تازه‌وارد در بازار فریم ورک های فرانت اند است، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین فریم ورک های فرانت اند در سراسر جهان است. این فریم‌ورک در سال ۲۰۱۴ منتشر و در مدت کوتاهی به یکی از برترین پروژه‌های JavaScript در GitHub تبدیل شد. چیزی که آن را از سایر فریم‌ورک‌ها متمایز می‌کند رابط کاربری بصری و سادگی آن از نظر عملکرد و قابلیت استفاده است. علاوه بر این، این فریم‌ورک به لطف ادغام آن با هزاران کتابخانه‌ی شخص ثالث، فرایند توسعه را بسیار ساده کرده است.

سینتکس این فریم‌ورک بسیار گویا و بر اساس زبان طبیعی است. بنابراین برنامه‌نویسان تازه‌کار می‌توانند به‌سرعت این فریم‌ورک را یاد بگیرند. با این حال برای توسعه‌دهندگان و طراحان بی‌تجربه‌ای که مهارت کار با JavaScript را ندارند، گزینه‌ی مناسبی نیست؛ زیرا باید به اندازه‌ی کافی مهارت داشته باشند تا بتوانند بدون وابستگی به توابع آماده، سفارشی‌سازی‌ها را در برنامه انجام دهند.

جامعه Semantic UI بسیار کوچک، اما بسیار وفادار و مشتاق است. پس از انتشار این فریم‌ورک، جامعه‌ی آن هزاران تم و ده‌ها مؤلفه برای رابط کاربری ایجاد و هزاران commit به GitHub ارسال کرده‌اند.


در این مقاله، تعدادی از محبوب‌ترین فریم ورک های فرانت اند معرفی شدند. اگرچه جزئیات و ویژگی‌های هر فریم‌ورک به‌طور جامع بررسی نشد، با این حال امیدواریم توانسته باشیم به شما یک دیدگاه کلی در مورد اینکه کدام یک از این فریم‌ورک‌ها ممکن است مناسب پروژه بعدی شما یا گزینه خوبی برای بررسی بیشتر شما باشد، داده باشیم.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments