12 زبان برنامه‌نویسی برتر که باید در سال 2024 یاد بگیرید + زبان‌های پرتقاضا تا 2030

1585
بهترین زبان برنامه نویسی

به‌عنوان فردی که علاقه‌مند به ثبت‌نام در انواع دوره های آموزش برنامه نویسی است، بررسی ترندها و محبوب‌ترین زبان‌های سال جدید اهمیت ویژه‌ای دارد. به‌همین‌علت ما به سراغ وب‌سایت PWSKILLS رفتیم تا بدانیم محبوب ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی 2024 کدام هستند.

در این مقاله از کوئرا بلاگ، با 12 زبان‌ برنامه‌نویسی محبوب در 2024 آشنا خواهید شد که براساس ترندهای توسعه نرم‌افزار، رشد جامعه و تقاضای کارفرماها لیست شده‌اند. 

12 زبان برنامه نویسی برتر در 2024 با توجه به رشد بازار کار و تقاضا

در بخش‌های بعدی این مقاله، ما زبان‌ های برنامه نویسی محبوب در 2024 را در دسته‌های مختلف از جمله بهترین زبان برنامه نویسی برای درآمدزایی سریع، زبان‌های محبوب از 2025 تا 2030، بهترین زبان‌ برای توسعه هوش مصنوعی در 2024 و غیره گنجانده‌ایم و هرکدام را با توضیحات کوتاهی معرفی کرده‌ایم.

بهترین زبان‌ های برنامه نویسی 2024 برای درآمدزایی سریع

در این بخش شش زبان پرتقاضا که وب‌سایت PWSKILLS معتقد است در سال 2024 افراد را به‌سرعت به درآمد می‌رسانند، معرفی شده‌اند.

1. Python

پایتون به‌دلیل تطبیق‌پذیری بالای خود شناخته شده است و به‌طور گسترده‌ای در توسعه وب، علم داده، هوش مصنوعی و غیره استفاده می‌شود. 

دو ویژگی خوانایی و سهولت استفاده از این زبان، آن را به شماره یک محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی 2024 تبدیل کرده است. 

پایتون محبوبیت فراوانی بین مبتدیان و توسعه‌دهندگان باتجربه دارد؛ زیرا گستردگی این زبان در زمینه‌هایی مانند علم داده، یادگیری ماشین و اتوماسیون باعث افزایش تقاضا در بازار کار شده است که پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های آینده نمودار رشد صعودی را به خود ببیند.

2. JavaScript

جاوااسکریپت برای توسعه صفحات وب و برنامه‌نویسی فرانت‌اند ضروری است؛ زیرا به‌عنوان سنگ‌بنای ساخت برنامه‌های کاربردی وب به‌شکل تعاملی و پویا شناخته می‌شود. 

جاوااسکریپت در کنار استفاده گسترده در مرورگرهای وب، دامنه فعالیت خود را طی سال‌های اخیر به توسعه سمت سرور (Node.js)، توسعه اپلیکیشن موبایل (React Native، Vue Native) و حتی توسعه اپلیکیشن دسکتاپ (Electron) گسترش داده است.

3. Java

علی‌رغم حضور چندین دهه‌ای این زبان پایه، جاوا همچنان یک زبان برجسته و محبوب است؛ به‌ویژه در برنامه‌های کاربردی سازمانی، توسعه اپلیکیشن‌های اندروید و سیستم‌های توزیع‌شده در مقیاس بزرگ. 

بسیاری از موسسات مالی، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و توسعه‌دهندگان برنامه اندروید برای داشتن اپلیکیشن‌هایی امن و کاربردی، به جاوا تکیه می‌کنند. این موضوع تقاضای ثابت بازار کار در زمان حال و آینده را برای توسعه‌دهندگان جاوا نشان می‌دهد.

4. SQL

درحالی‌که SQL یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی مانند پایتون و جاوا نیست، اما برای هرکسی که به کار با پایگاه داده علاقه‌مند است می‌تواند بهترین انتخاب باشد. 

مهارت در کار با SQL برای نقش‌هایی مانند مدیر پایگاه داده، تحلیل‌گر داده‌ها و توسعه‌دهنده زیرساخت برنامه‌ها بسیار مهم است.

5. C#

سی‌شارپ توسط مایکروسافت توسعه یافت و عمدتا برای ساخت برنامه‌های ویندوز، بازی‌های مبتنی بر Unity و برنامه‌های کاربردی سازمانی با فریم‌ورک دات‌نت استفاده می‌شود.

محبوبیت این زبان در دنیای نرم‌افزارهای سازمانی و صنعت بازی، تقاضای روزافزون برای توسعه‌دهندگان C# را تضمین می‌کند.

6. Swift

اگر به توسعه اپلیکیشن‌های موبایل به‌ویژه دستگاه‌های iOS علاقه دارید، Swift یک زبان بسیار عالی برای یادگیری و شروع در سال 2024 است. 

با افزایش محبوبیت دستگاه‌های اپل، امروزه بسیاری از شرکت‌های IT و حتی سازمان‌های فعال در صنایع دیگر، به توسعه‌دهندگان سوئیفت برای ساخت برنامه‌های iOS، macOS، watchOS و tvOS بیش‌ازپیش نیاز دارند.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه هوش مصنوعی در سال 2024

هوش مصنوعی در سال 2023 به محبوبیت انفجاری دست یافت. به‌همین‌علت ما بهترین زبان برنامه نویسی توسعه هوش مصنوعی در سال 2024 را در این بخش معرفی می‌کنیم تا مسیر شغلی خود را کمی شفاف‌تر ترسیم کنید.

1. Lisp

Lisp که از سال 1960 متولد شد، جایگاه خود را عمدتا در حوزه‌های علمی مانند زبان‌های طبیعی، اثبات قضیه و حل مسئله هوش مصنوعی اثبات کرد. 

Lisp که در ابتدا به‌عنوان یک ابزار نشانه‌گذاری مسائل ریاضی طراحی شد، اکنون به یک زبان موردعلاقه در میان توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی تبدیل شده است. 

در ادامه لیست ویژگی‌های منحصربه‌فرد Lisp که آن را به بهترین زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی تبدیل کرده است را آورده‌ایم.

  • ایجاد ساختار نمادین از ورودی‌ها
  • ماکروهای متعدد
  • تسهیل فرآیند پیش‌برد تحقیقات هوش مصنوعی
  • اجرای ساختارهای داده در قالب برنامه نوشته‌شده

2. C++

اگرچه زبان C++ جزو زبان‌های قدیمی محسوب می‌شود، اما به‌دلیل سازگاری با برنامه‌های کاربردی گسترده و همه‌جانبه، همچنان برای توسعه هوش مصنوعی یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این زبان کارایی بسیار زیادی در مدیریت مدل‌های هوش مصنوعی از خود نشان می‌دهد. جنبه‌های قابل توجه C++ برای توسعه AI عبارتند از:

  • توسعه مدل در تشخیص گفتار 
  • استفاده در کتابخانه‌های Deep Learning مانند MapReduce، mlpack و MongoDB
  • C++ Builder برای توسعه سریع برنامه.

3. R

درحالی‌که R به‌صورت مستقیم برای توسعه هوش مصنوعی استفاده نمی‌شود، اما در پردازش مجموعه داده‌های گسترده برتری بیشتری نسبت به سایر زبان‌ها دارد؛ به‌طوری‌که وب‌سایت PWSKILLS این زبان را در لیست 12 زبان برنامه نویسی محبوب در 2024، به‌عنوان جایگزین رقابتی برای پایتون در مقیاس بزرگ قرار می‌دهد. عملکردهای ذاتی R که با ابزارهای مخصوص هوش مصنوعی ادغام شده‌اند، آن را برای وظایف مربوط به AI مناسب می‌کند که موارد زیر را شامل می‌شود:

  • مدل‌های مناسب برای آموزش ماشین
  • فریم‌ورک TM برای متن‌کاوی
  • رابط RODBC

بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب

توسعه وب حوزه بسیار پرتقاضایی که علاوه‌بر درآمد بالا، حوزه آموزش فرانت‌اند و آموزش بک‌اند را هم داغ کرده است. حوزه Web Development به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب را بسازند. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین زبان های برنامه نویسی توسعه وب در 2024 اشاره خواهیم پرداخت که موفقیت شما را تسریع می‌کنند. تسلط بر این زبان‌ها می‌تواند راه را برای موفق شدن به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب هموار کند.

  1. PHP

PHP در میان رقابت با جاوااسکریپت و پایتون، یک زبان برتر برای یادگیری بک‌اند در سال 2024 است. تطبیق‌پذیری PHP در توسعه برنامه‌های کاربردی سمت سرور و همچنین سازگاری بالای این زبان با پلتفرم‌های مک، یونیکس و ویندوز منجر به کسب جایگاه اول آن در طراحی وب‌سایت شده است.

ویژگی‌های کلیدی PHP:

  • مقبولیت توسط جامعه بین‌الملل 
  • کاربردهای گسترده در پلتفرم‌های مطرح مانند فیس‌بوک 
  • فراوانی فریم‌ورک‌ها و فروم‌های پشتیبانی آنلاین
  • اکوسیستم قوی برای آزمایش و استقرار برنامه 
  • پشتیبانی از برنامه‌نویسی تابعی و شیءگرا 
  1. React

ReactJS درواقع یک فریم‌ورک برای زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت است که توسط فیس‌بوک توسعه داده شد. این فریم‌ورک بسیار محبوب به متخصصان امکان ساخت رابط‌های کاربری پویا را با سرعت زیادی می‌دهد. React با ساده‌سازی انتقال بین المان‌های صفحه، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و وب‌سایتی بهینه و کارآمد را ارائه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان بک‌اند بتوانند با خیال آسوده و اختیارات زیاد، آن را به سرور منتقل کنند.

ویژگی‌های کلیدی React:

  • استفاده از محیط DOM برای مقیاس‌پذیری و اجرای کدها در لحظه
  • ارائه کدهای پایدار با اتصال یک‌طرفه داده‌ها
  • فعال کردن رابط کاربری تعاملی برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تحت وب موبایل 
  1. JavaScript

جاوااسکریپت در جایگاه اساس‌وپایه توسعه front-end می‌ایستد و امکان ساخت UIهای همه‌جانبه را فراهم می‌کند. JavaScript طی سال‌های اخیر به حوزه‌هایی مانند سرور و موبایل هم راه پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که اکنون به یک زبان پویا و سطح بالا تبدیل شده و در پلتفرم‌های مختلف، از مرورگرها گرفته تا میکروکنترلرها قابل استفاده است.

ویژگی‌های کلیدی جاوااسکریپت:

  • امکانات بسیار زیاد برای توسعه فرانت‌اند وب‌سایت
  • تسهیل برنامه‌نویسی Event-Driven (رویدادمحور) از طریق Node.js 
  • منابع متعدد یادگیری و فروم‌های پرسش‌وپاسخ آنلاین

بهترین زبان های برنامه نویسی از سال 2025 تا 2030

همان‌طور که در حال نزدیک شدن به 2025 هستیم، صنعت فناوری خود را برای نوآوری‌های پیش‌گامانه آماده می‌کند؛ نوآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، سیستم‌های غیرمتمرکز و توسعه فضای ابری. برای پوشش این فناوری‌ها از زبان‌های متفاوتی استفاده می‌شود که جدول زیر بهترین زبان های برنامه نویسی از 2025 تا 2030 را نشان می‌دهد.

زبان برنامه نویسیاساسی‌ترین کاربرد
Pythonتوسعه وب، هوش مصنوعی، علم داده
JavaScriptتوسعه وب، Front-end و Back-end
Java برنامه‌های کاربردی سازمانی، توسعه اپلیکیشن‌های اندروید
TypeScriptتوسعه وب، بهبود جاوااسکریپت
Go (Golang)رایانش ابری، برنامه‌های کاربردی شبکه
Swiftتوسعه اپلیکیشن‌های iOS
Kotlinتوسعه اپلیکیشن‌های اندروید
Rustبرنامه‌نویسی سیستم، WebAssembly
C#توسعه بازی، برنامه‌های کاربردی ویندوز

جمع‌بندی

درحالی‌که 12 زبان ذکرشده جزو بهترین زبان های برنامه نویسی 2024 هستند، اما باید علایق، اهداف شغلی، صنعت یا دامنه خاصی که هدفتان است را در نظر بگیرید. به‌روز کردن مداوم مهارت‌های خود، اطلاع از ترندهای صنعت موردعلاقه‌تان و نشان دادن تجربیات عملی از طریق پروژه‌ها یا گواهینامه‌ها، می‌تواند آینده شغلی‌تان را بدون در نظر گرفتن زبان برنامه‌نویسی خاصی که انتخاب می‌کنید، به‌طور چشمگیری روشن کند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
همایون
25 روز قبل

یادداشت عمیقی نبود. مطلب، حالت کیفی داشت و نویسنده از آمار و ارقام استفاده نکرده. تیترها و سرتیترها هم متناسب نبودند.

reyhaneh karami
ادمین
15 روز قبل
پاسخ به  همایون

چشم حتما سعی می‌کنیم از آمار و ارقام بیشتری در مقالات آینده استفاده کنیم.
راستش هدف این بود که یک دید کلی نسبت به زبان‌هایی که احتمالا در سال‌های آینده پرتقاضاتر خواهند بود برای خواننده شکل بدیم و قطعا هر کدوم از این موارد میتونن به‌صورت عمیق‌تر بررسی بشن.
در نهایت ممنونم که وقت ارزشمندتون رو گذاشتید و فیدبکتون رو مطرح کردین.