چگونه تغییر شغل در 40 سالگی را با رضایت و شادی تجربه کنیم؟

160
تغییر شغل در ۴۰ سالگی

تغییر شغل در 40 سالگی از نظر بسیاری از افراد غیرممکن است؛ اما باید بگوییم که ما سال‌های طولانی، با باورهای سخت‌گیرانه و محدودکننده، خودمان را از لذت‌های زیادی محروم کرده‌ایم. ما در عصر اینترنت و هوش مصنوعی، امکانات فراوانی داریم؛ امکاناتی نظیر پلتفرم‌های مهارت‌آموزی مانند کوئرا کالج برای یادگیری برنامه‌نویسی، دوره‌های رایگان و وبینارهای کاربردی. در این عصر ما دچار تغییر روایت‌ها شده‌ایم؛ زیرا به‌سمت درک دقیق‌تری از حرفه‌ و مهارت‌آموزی پیش می‌رویم و رشد شخصی را در اولویت قرار داده‌ایم. 

با تغییر موفقیت‌آمیز شغل در دهه 40 زندگی، گذر از دهه قبلی و ورود به دهه جدید نه‌تنها یک تغییر معقول است، بلکه آغاز یک فصل حرفه‌ای و رضایت‌بخش‌تر نسبت‌به گذشته خواهد بود.

طبق گفته Zippia، افراد بین 35 تا 44 سال تقریبا 2.9 بار شغل خود را تغییر می‌دهند؛ درحالی‌که افرادی با سن‌های بین 45 تا 52 سال، حدودا 1.9 بار شغل‌شان را تغییر می‌دهند. 

در این خبر از کوئرا بلاگ، به‌ معرفی پنج راهکار تغییر شغل در 40 سالگی خواهیم پرداخت تا ثابت کنیم این تغییر موفقیت‌آمیز پیش خواهد رفت؛ به‌شرطی‌که با پیروی از این موارد شروع به اقدام و عمل کنید.

5 راهکار موفقیت‌آمیز برای تغییر شغل در 40 سالگی

راهکارهای پیش‌رو در دنیای واقعی و توسط افراد بسیاری که در این دهه قرار دارند، پیاده‌سازی شده‌اند و اثربخشی خود را به‌اثبات رسانده‌اند.

1. داستان سرایی و نمایش ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود

کارفرمایان و استخدام‌کنندگان به روایت‌های قانع‌کننده توجه زیادی می‌کنند. برند شخصی شما باید یک داستان واضح و الهام‌بخش را دربربگیرد تا ویژگی‌های منحصربه‌فردتان را نشان دهد. این روایت باید گذشته‌تان را به زمان حال پیوند داده و پیشرفت منطقی‌تان را در معرض نمایش قرار دهد.

برای رسیدن به این اهداف، می‌توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

  1. نقاط قوت اصلی خود را بشناسید. با بررسی نقاط قوت شغلی، مهارتی و زمینه‌های تخصصی خود شروع کنید. بازخوردهای کارفرماهای پیشین را درنظر بگیرید و مهارت‌های متمایزکننده خود را با تشریح مزایا برای کسب‌وکارها نشان دهید.
  2. مهارت‌های قابل‌انتقال را تجزیه‌وتحلیل کنید. به مهارت‌های خود از دریچه رشته و شغل جدید موردنظرتان نگاه کنید. مهارت‌های قابل‌انتقال را بشناسید و نحوه استفاده از آن‌ها برای افزایش قوه تحلیل و ارائه راه‌حل در حرفه جدید را یاد بگیرید.
  3. نیازهای صنعت جدید را بشناسید. درمورد صنعت یا شغل مدنظرتان تحقیق کنید. چالش‌ها، ترندها و شکاف‌هایی که وجود دارند را بشناسید و سعی کنید به مهم‌ترین مهارت‌های حوزه مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: برگه تقلب مصاحبه: از اولین تماس تلفنی تا استخدام

2. ایجاد ردپای دیجیتالی

حضور در فضای آنلاین برای تغییر شغل در 40 سالگی

یکی از اجزای ضروری برندسازی شخصی، حضور قوی در فضای آنلاین است. بنابراین ساخت یک وب‌سایت، راه‌اندازی پیج اینستاگرام و تولید محتوا در این پلتفرم‌ها، می‌توانند تصویری جذاب از شما و خواسته‌های‌تان را به‌نمایش بگذارند. روش‌های زیر برای تقویت تاثیرگذاری و دریافت پیشنهادهای شغلی، کمک زیادی به شما خواهند کرد:

  • پروفایل لینکدین خود را بهینه کنید. یک پروفایل بهینه در لینکدین شامل عکس حرفه‌ای، تجربه‌های کاری همراه با جزئیات کامل و Recommendation همکاران و مشتریان است. از کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و حوزه کاری جدید استفاده کنید تا نه‌تنها توسط استخدام‌کنندگان لینکدین، بلکه در موتورهای جست‌وجو هم دیده شوید.
  • به‌طور فعال در پلتفرم‌های حرفه‌ای گفت‌وگو کنید. به‌طور منظم در بحث‌های مرتبط با حرفه جدید مشارکت کنید، محتوای مناسب و کارآمد را به‌اشتراک بگذارید و تلاش کنید یک شبکه حمایتی و حرفه‌ای متشکل از چهره‌های تاثیرگذار صنعت را برای خودتان بسازید.
  • محتوای ارزشمند ایجاد و به‌اشتراک بگذارید. وبلاگی راه‌اندازی و شروع به نوشتن مقاله کنید. درعین‌حال می‌توانید از قدرت محتوای تصویری (مانند اینفوگرافیک) و محتوای ویدیویی هم بهره بگیرید. موضوعات پرتقاضای صنعت و حوزه را شناسایی کنید و محتوای خود را حول محور ارائه بینش و راه‌حل مشکلات رایج در آن بسازید. این روش راهی بسیار موثر برای شناخته شدن شما و تبدیل یک تازه‌نفس به رهبر فکری حوزه به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: سخت‌ترین سؤالات مصاحبه‌‌های کدنویسی FAANG

3. نظارت بر ردپای دیجیتالی خود 

حضور در پلتفرم‌های آنلاین بخشی از فرآیند تغییر شغل در 40 سالگی است. بنابراین به‌طور منظم و هفتگی آمارها را بررسی کنید و برای نظارت بر هرکدام، در یک فایل دیجیتالی (مانند سندی در نرم‌افزار Word یا Google Docs) به‌ثبت برسانید. شیوه‌های نظارت بر ردپای دیجیتالی با روش‌های زیر ممکن خواهند بود:

  • بررسی منظم نتایج موتورهای جست‌وجو: هر ماه نام خود را در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل، بینگ و یاهو تایپ و نتایج آن را بررسی کنید. 
  • راه‌اندازی Google Alerts: با استفاده از حساب گوگل، Google Alerts را برای نام خود و هرگونه تغییرات مرتبط با آن فعال و تنظیم کنید. هرزمان که محتوای جدیدی درباره شما به‌صورت آنلاین دردسترس قرار بگیرد، از طریق ایمیل اطلاع داده می‌شود.
  • مرور عملکرد خود در رسانه‌های اجتماعی: به‌طور مکرر پست‌ها، عکس‌ها و نظرات درج‌شده روی پست‌های قبلی را مرور کنید. هرچیزی که با تصویر حرفه‌ای مدنظرتان مطابقت ندارد را حذف یا آرشیو کنید.
  • استفاده از ابزارهای مدیریت شهرت: چندین ابزار و خدمات آنلاین مانند NetReputation و Gadook دردسترس هستند که می‌توانند به شما در نظارت جامع‌تر بر ردپای دیجیتالی‌تان کمک کنند. اگر در فضاهای آنلاین اکانتی به نام یا پروفایل‌تان اشاره کند (Mention)، این ابزارها می‌توانند با یک ایمیل شما را مطلع سازند.

4. ذهن‌آگاهی و برطرف کردن موانع روانی 

یکی از رایج‌ترین ترس‌های مرتبط با تغییر شغل در دهه چهلم زندگی، کمبود وقت و چالش شروع از صفر است. خرد متعارف نشان می‌دهد که متخصصان جوان‌تر با محیط و شرایط جدید سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند و کمتر درگیر مسائل مالی هستند. بااین‌حال، شما یک فرد باتجربه، پخته و دنیادیده هستید که می‌توانید با تکیه بر همین بینش‌ها، مسیر موفقیت و تغییر شغل در 40 سالگی را سریع‌تر بپیمایید.

مهارت‌های نرم مانند حل مسئله، رهبری و مدیریت زمان اغلب در طول سال‌ها تمرین حرفه‌ای تقویت می‌شوند و در هر صنعتی خواستار بسیاری دارند. با تشخیص ارزش تجربیات انباشته‌شده فردی، می‌توانید روایت جذابی بسازید و نشان دهید که چگونه پیشینه‌تان شما را به کاندید مناسبی برای شغل جدید تبدیل کرده است. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید راه‌حل‌های زیر را به‌کار ببرید:

  1. استفاده از ابزارهای ارزیابی شخصیت. ابزارهای خودارزیابی مانند تست‌های شخصیت و ارزیابی هوش هیجانی می‌توانند بینش‌هایی را در مورد نقاط قوت و ارزش‌های زندگی‌تان ارائه دهند. این ابزارها اطلاعاتی درباره فرآیند تصمیم‌گیری‌تان در اختیار می‌گذارند و با تایید مجدد استعدادهایتان، اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش می‌دهند.
  2. ایجاد ذهنیت رشد. این کار می‌تواند دیدگاه شما را نسبت‌به تغییر اصلاح کند. پذیرش دیدگاه‌هایی مانند توسعه مهارت‌ها در دهه چهلم زندگی و اشتباهات عجین‌شده با فرآیند یادگیری، می‌توانند میزان نگرانی و اضطراب ناشی از تغییر شغل را به‌حداقل برسانند.
  3. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی. یک تغییر شغلی موفق در دهه 40 زندگی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌گذاری واقع‌بینانه است. پس نقشه راه روشن طراحی کنید و به فرآیندهای بدون نظم و ساختار، چهارچوب و هویت ببخشید.
  4. تغییر نگرش نسبت‌به فرآیند تغییر. جابه‌جایی بین دو حرفه را به‌جای مجموعه گام‌های کوچک، یک جهش عظیم ببینید. هر موفقیت، هرچند جزئی، شما را به هدفتان نزدیک‌تر خواهد کرد. با روند مسیر خودتان صبورانه برخورد و همراهی کنید.

5. ایجاد رویکردهای کل‌نگر

اهمیت به جنبه‌های مختلف زندگی برای تغییر شغل در 40 سالگی

یک تغییر شغلی موفق مستلزم رویکردی چندبعدی است که نه‌تنها حوزه‌های حرفه‌ای، بلکه حوزه‌های شخصی و عاطفی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حفظ سلامت جسمی در دوران گذار بسیار مهم است؛ زیرا در این حالت استرس و اضطراب به میزان بالایی افزایش پیدا می‌کنند. ورزش، تغذیه سالم و خواب کافی مجموعه‌ای از مراقبت‌های جسمانی و ذهنی هستند. درنتیجه می‌توانید با خیال راحت به خودتان اتکا و شروع کنید. 

فاکتور بسیار مهم دیگری که باید برای این دوران درنظر بگیرید، برنامه و مدیریت منابع مالی است. سرمایه‌گذاران و رهبران دنیای تجارت، بهترین راه پس‌انداز را ذخیره پول برای مخارج سه الی شش ماه زندگی هر فرد می‌دانند. این پس‌انداز باید هزینه‌های ضروری شما را دربربگیرد و آرامش خاطرتان را فراهم کند. درنهایت می‌توانید با اطمینان خاطر روی چالش‌های جدید و غیرقابل پیش‌بینی تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: سرگرمی‌هایی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی برنامه‌نویسان

جمع‌بندی

تغییر شغل فقط یک تلاش برای جابه‌جایی در تجارت یا حرفه جدیدی نیست؛ بلکه اغلب تجربه‌های شخصی را دربرمی‌گیرد و نگرش انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در میان‌سالی، ریسک‌ها بیشتر احساس می‌شوند و سوال‌هایی مانند «چه می‌شد اگر»، به دفعات زیادی به روان و ذهن افراد فشار می‌آورند. بنابراین یافتن راه‌حل برای این موانع بسیار مهم است و می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. به یاد داشته باشید که محدودیت تغییر شغل به‌دلیل بالا رفتن سن، یک محدودیت واقعی نیست؛ افراد بسیاری در 50 و 60 سالگی کسب‌وکار خود را راه انداختند و به موفقیت‌های حرفه‌ای و فردی با صرف زمان کمتری رسیدند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments