کم کردن حجم عکس

1985
کم کردن حجم عکس

سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت نقش مهمی در رتبه گرفتن آن و رضایت کاربر دارد. هر صفحه متشکل از چندین المان است که یکی از آن‌ها تصاویر هستند. معمولا حجم تصاویر بیش از سایر المان‌های یک صفحه وب‌سایت است و همین موضوع منجر به افت سرعت می‌شود. 

گاهی اوقات، حجم بالای تصاویر سرعت بارگذاری وب‌سایت‌های مختلف یا ایمیل‌ها را با کندی چشم‌گیری مواجه می‌کند که نتیجه آن چیزی جز نارضایتی کاربر نخواهد بود. 

دلیل چنین موضوعی این است که تصاویر دیجیتال داده‌های زیادی را در خود نگه می‌دارند و از رنگ‌ها و عناصر گرافیکی بسیار زیادی برخوردارند. 

برای افزایش سرعت وب‌سایت، انتقال سریع تصاویر و ذخیره‌سازی آن‌ها در کامپیوتر، کاهش حجم عکس بسیار مهم است. در این مقاله از کوئرا بلاگ به بررسی انواع فرمت عکس‌ها و بهترین نرم‌افزارهای کم کردن حجم عکس خواهیم پرداخت تا سرعت بارگذاری وب‌سایت و سیستم‌عامل خود را افزایش دهید.

انواع فرمت عکس‌ها

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چه زمانی باید از فرمت PNG و چه زمانی از فرمت JPEG استفاده کنید؟ شاید هم در تلاش هستید تا تصاویری با فرمت INDD را در لپ‌تاپتان باز کنید. شناخت انواع فرمت عکس‌ها به درک شما از ماهیت تصویر، پوشش‌دهی رنگ‌ها و خروجی مناسب گرفتن کمک می‌کند. این موضوع به‌ویژه زمانی‌که یک طراح گرافیک باشید اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در این بخش به توضیح هریک از انواع فرمت عکس‌ها خواهیم پرداخت تا با شناخت کامل، بتوانید خروجی‌های مناسب از تصاویرتان بگیرید.

JPEG

تصویر JPEG و ویژگی‌های آن

JPEG (Joint Photographic Experts Group) رایج‌ترین فرمت تصویری است که در بسیاری از وب‌سایت‌ها و فایل‌های PDF یافت می‌شود. تصاویر JPEG به‌دلیل فشرده‌سازی “Lossy” خود شناخته می‌شوند؛ به‌ این‌ معنی‌ که کاهش کیفیت تصویر ارتباط مستقیمی با کاهش اندازه فایل خواهد داشت و همچنین با کاهش حجم عکس، برخی جزئیات آن از بین خواهند رفت.

می‌توانید از JPEG برای پروژه‌های وب، تدوین و طراحی اسناد مجموعه Microsoft Office و همچنین پروژه‌هایی که نیاز به چاپ با وضوح بالا دارند، استفاده کنید. فرمت JPEG بهترین انتخاب برای ذخیره عکس‌هایی است که جزئیات زیادی دارند.

JPEG و JPG

هیچ تفاوتی بین پسوندهای JPG و JPEG وجود ندارد؛ درواقع JPEG به JPG کوتاه شده است تا محدودیت سه نویسه را در نسخه‌های اولیه ویندوز رعایت کند. درحالی‌که امروزه چنین نیازی وجود ندارد، JPG به‌عنوان استاندارد و پیش‌فرض در بسیاری از نرم‌افزارهای تصویری باقی مانده است.

PNG 

تصویر PNG و ویژگی‌های آن

PNGها (Portable Network Graphics) برای اسناد و صفحه‌های تعاملی مانند صفحات وب عملکرد بهتری نسبت به JPEG دارند؛ اما برای چاپ مناسب نیستند. دلیل استفاده از PNG در اکثر وب‌سایت‌ها این است که می‌توانید تصویر خود را با رنگ‌های بیشتری در پس‌زمینه شفاف ذخیره کنید. این کار باعث می‌شود تصویری بسیار واضح‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید. PNGها از فشرده‌سازی “Lossless” استفاده می‌کنند؛ به این معنی که می‌توانید آن‌ها را بدون از دست دادن کیفیت فشرده‌ کنید. PNG بهترین فرمت برای تصاویر حاوی متن، لوگو و سایر عناصری که جزئیات دقیقی دارند، است.

GIF 

تصویر GIF و ویژگی‌های آن

GIFها (Graphics Interchange Format) به‌دلیل متحرک بودنشان مشهور و رایج هستند. تصاویر Giphy (یکی از بزرگترین مراجع تصاویر متحرک) بارزترین نمونه عکس‌هایی با این فرمت است. GIF‌ها به‌صورت پایه حداکثر ۲۵۶ رنگ در فضای رنگی RGB را پوشش می‌دهند. با توجه به تعداد محدود رنگ در این پسوند از انواع فرمت عکس‌ها، حجم فایل به‌شدت کاهش می‌یابد. GIF یک نوع فایل رایج برای صفحات وب‌سایت است که در آن یک تصویر باید خیلی سریع بارگذاری شود. گیف‌ها می‌توانند یک انتخاب منطقی برای ذخیره لوگوها و آیکن‌ها باشند.

TIFF 

تصویر TIFF و ویژگی‌های آن

TIF (Tagged Image File Format) یک فایل بُرداری (Vector) بزرگ است که در صورت کاهش یا افزایش حجم، کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. این نوع فایل از فشرده‌سازی “Lossless” استفاده می‌کند. به‌همین‌دلیل داده‌های تصویر اصلی بدون توجه به اینکه چند بار ممکن است فایل اصلی را کپی، ذخیره یا فشرده‌ کنید، حفظ می‌شوند. استفاده از این فرمت در وب‌سایت پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا زمان بارگذاری به‌دلیل جزئیات فراوان و حجم بسیار زیاد عکس به‌شدت افزایش می‌یابد؛ اما می‌تواند یک انتخاب مناسب برای عکس‌های گرفته‌شده با دوربین و چاپ تصاویر باشد.

PSD 

تصویر PSD و ویژگی‌های آن

PSDها (Photoshop Document) فایل‌هایی هستند که در ادوبی فتوشاپ، محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش تصاویر گرافیکی، ایجاد و ذخیره می‌شوند. این نوع فایل حاوی لایه‌ها و ماسک‌ها است که تغییر تصویر را بسیار آسان‌تر می‌کنند. بزرگترین نقطه ضعف PSDها این است که تنها می‌توان با فتوشاپ آن‌ها را تغییر داد. ضعف این نرم‌افزار این است که تنها با تصاویر رستر یا شطرنجی (Raster) کار می‌کند. عکاسان و طراحان تصاویر گرافیکی بیشترین استفاده را از این فرمت می‌برند.

PDF 

تصویر PDF و ویژگی‌های آن

فایل‌های PDF (Portable Document Format) توسط Adobe با هدف جمع‌آوری و بررسی اطلاعات از هر برنامه‌، در هر کامپیوتر، با هر کس و در هر مکانی اختراع شدند. یکی از موفق‌ترین انواع فرمت عکس‌ها این فرمت بوده که به‌راحتی قابل جابه‌جایی و مشاهده است. اگر طراح لوگو را با فرمت PDF ذخیره کند، می‌توانید آن را بدون هیچ نرم‌افزار ویرایش تصویر مشاهده کنید (به‌شرطی‌که PDF Reader روی سیستم یا  گوشی‌تان نصب باشد).

EPS 

تصویر EPS و ویژگی‌های آن

EPS (Encapsulated Postscript) یک فایل برداری (Vector) است که در زمینه تولید گرافیک با وضوح بالا برای چاپ به‌کار می‌رود. تقریبا هر نوع نرم‌افزار طراحی می‌تواند EPS را ایجاد کرده و نمایش دهد. پسوند EPS برای طراحانی که ترجیح می‌دهند از محصولات Adobe استفاده نکنند و درعوض به نرم‌افزارهای Corel Draw یا Quark تمایل دارند، بهترین گزینه است. این فرمت برای ذخیره لوگو، نقاشی‌های دیجیتال و تصاویری که از خطوط و شکل‌های ساده استفاده می‌کنند، به‌کار می‌رود.

AI 

تصویر AI و ویژگی‌های آن

AI (Adobe Illustrator Document)، فرمت تصویری مورد علاقه طراحان و قابل‌اعتمادترین فایل برای استفاده در انواع پروژه‎ها، از وب‌سایت تا چاپ است. Adobe Illustrator جزو اولین نرم‌افزارهای استاندارد برای ایجاد آثار هنری (Artwork) به‌شمار می‎رود؛ بنابراین احتمال دارد اولین لوگوهای شما در این برنامه طراحی شده باشند. تصاویر AI مشابه عکس‌های EPS هستند؛ با این تفاوت که این فرمت قادر به ذخیره داده‌های رستر هم است. بنابراین اگر تصاویرتان تلفیقی از داده‌های وکتور و رستر هستند، بهترین انتخاب فرمت AI است.

INDD 

تصویر INDD و ویژگی‌های آن

INDDها (Adobe InDesign Document) فایل‌هایی هستند که در نرم‌افزار Adobe InDesign ایجاد و ذخیره می‌شوند. InDesign معمولا برای ایجاد نشریات بزرگ مانند روزنامه‌ها، مجلات و کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

فایل‌های Adobe Photoshop و Illustrator را می‌توان در InDesign ترکیب کرد تا طرح‌های غنی از محتوا ساخت که دارای تایپوگرافی پیشرفته، گرافیک‌های تصویری، محتوای متنی، اطلاعات فرمت‌بندی المان‌های صفحه و سایر گزینه‌های پیچیده مرتبط با چیدمان هستند.

RAW 

تصویر RAW و ویژگی‌های آن

یک تصویر RAW کم‌پردازش‌ترین نوع تصویر در این لیست است؛ بدین معنا که هیچ پردازشی روی این تصاویر انجام نشده و کاملا خام هستند. وقتی با دوربین خود عکسی می‌گیرید، بلافاصله در قالب فایل RAW ذخیره می‌شود. این فایل‌ها اغلب حجیم‌تر از فایل‌هایی با فرمت JPEG و TIFF هستند؛ اما دلیل این حجم بیشتر ذخیره اطلاعات و جزئیات بیشتر در تصویر است. زمانی‌که تصویری با فرمت RAW را به دستگاه جدیدی منتقل و آن را با استفاده از نرم‌افزار ویرایش می‌کنید، خروجی نهایی با یکی از فرمت‌هایی که پیش‌تر نام بردیم ذخیره می‌شود. فرمت RAW از محبوب‌ترین فرمت‌ها برای عکاسانی است که مایلند کنترل زیادی روی تصاویر داشته باشند.

تصاویر RAW باارزش هستند؛ زیرا همه عناصر یک عکس را بدون پردازش و از دست دادن جزئیات بصری ثبت می‌کنند. با این حال، در نهایت، ما آن‌ها را پس از ویرایش در انواع فرمت عکس‌ها نظیر JPEG، PNG و… ذخیره می‌کنیم تا بتوانیم برای اهداف مختلفی استفاده کنیم و اندازه‌شان را تغییر دهیم.

همانطور که در تصویر این بخش می‌بینید، چندین فرمت تصویر خام وجود دارد که دوربین‌های عکاسی استفاده می‌کنند. بسیاری از این فرمت‌ها تنها در دوربین‌های خاص استفاده می‌شوند (و ده‌ها فرمت دیگر که از نمایش آن‌ها صرف‌نظر کرده‌ایم). در ادامه توضیح مختصری از این چهار فرمت خام ارائه خواهیم داد.

  • CR2: این پسوند تصویری مخفف Canon RAW 2 و توسط Canon برای عکس‌هایی که با دوربین‌های دیجیتال این برند گرفته شده است، ایجاد شد. اساس این فرمت TIFF است که باعث بالا بردن کیفیت آن‌ها می‌شود.
  • CRW: این پسوند قبل از وجود CR2 توسط Canon ساخته شد.
  • NEF: NEF مخفف Nikon Electric Format و یک نوع فایل RAW است که توسط دوربین‌های نیکون ایجاد می‌شود. این فرمت تصویری درواقع امکان ویرایش گسترده بدون تغییر نوع فایل را فراهم می‌کند، مشروط‌براینکه ویرایش با استفاده از دستگاه نیکون یا افزونه نیکون برای فتوشاپ انجام شود.
  • PEF: این پسوند مخفف Pentax Electronic Format، یک نوع فایل تصویری RAW است که توسط دوربین‌های دیجیتال پنتاکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا کم کردن حجم عکس‌ها اهمیت دارد؟

به گفته Cloudflare، فشرده‌سازی عکس فرآیندی است که در طی آن از حجم فایل‌های تصویری کاسته می‌شود. کم کردن حجم عکس اغلب یا با حذف بایت‌های اطلاعات از تصویر یا با استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی به‌گونه‌ای عمل می‌کند که تصاویر فضای ذخیره‌سازی کمتری را اشغال کنند. کاهش حجم عکس روشی موثر برای اطمینان از بارگذاری سریع تصویر هنگام تعامل کاربر با یک وب‌سایت یا برنامه است که درواقع بخش مهمی از بهینه‌سازی سرعت محسوب می‌شود.

در پاسخ به پرسش «چرا کم کردن حجم عکس‌ها اهمیت دارد؟» باید بگوییم که تصاویر فشرده (کم‌حجم) سریع‌تر از تصاویر غیرفشرده (حجم زیاد) بارگذاری می‌شوند. این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا سرعت بارگذاری صفحات وب و برنامه‌ها تاثیر زیادی بر سئو، نرخ تبدیل، تجربه کاربر و سایر معیارهای مهم می‌گذارد. به‌طورکلی، فشرده‌سازی تصویر و کم کردن حجم عکس اغلب یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رفع کندی وب‌سایت و صفحه است.

روش‌های کاهش حجم عکس

روش‌های کاهش حجم عکس به دو شیوه Lossless و Lossy انجام می‌شود که در ادامه به تفصیل آن‌ها را شرح خواهیم داد.

Lossy

فشرده‌سازی به روش Lossy با حذف دائمی اطلاعات نه‌چندان مهم تصویر، به‌ویژه داده‌های اضافی، اندازه فایل را کاهش می‌دهد. کم کردن حجم عکس به این شیوه می‌تواند اندازه فایل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد؛ اما همچنان می‌تواند کیفیت آن را تا به‌طور چشم‌گیری پایین آورد، به‌خصوص در زمان‌هایی که تصویر بیش‌ازحد فشرده می‌شود. با تمام این شرایط، زمانی‌که فشرده‌سازی Lossy به‌درستی انجام شود، کیفیت را می‌توان حفظ کرد. 

یکی از چالش‌های کم کردن حجم عکس به روش مذکور این است که امکان بازگشت تصویر به حالت اولیه وجود ندارد. اگر فشرده‌سازی Lossy به‌طور مکرر روی یک تصویر اعمال شود، دیگر نمی‌توان انتظار حفظ جزئیات را داشت. 

همانطور که گفته شد، تجربه کاربران و نظر کارشناسان نشان داده که کاهش حجم عکس به این شیوه یک استراتژی مناسب برای صفحات وب است، جایی که اغلب می‌توان مقدار متوسطی از تخریب تصویر را نادیده گرفت. 

رایج‌ترین نمونه فشرده‌سازی Lossy تصاویر JPEG هستند؛ تصاویری که جزئیات مناسبی را نگه می‌دارند و درعین‌حال حجم کمتری نسبت به تصاویر TIFF و RAW دارند. 

Lossless

روش دیگر فشرده‌سازی یا کم کردن حجم عکس روش Lossless نامیده می‌شود. این شیوه فشرده‌سازی را بدون حذف داده‌های حیاتی یا کاهش کیفیت تصویر انجام می‌دهد، خروجی آن اغلب بدون تخریب خواهد بود که امکان بازگشت به حالت اولیه را فراهم می‌کند. بااین‌حال، فشرده‌سازی Lossless اندازه فایل را مانند روش Lossy کاهش نمی‌دهد و از نظر فضای ذخیره‌سازی، پهنای باند شبکه یا سرعت دانلود، مزیت کمتری دارد. کاهش حجم عکس به این روش معمولا در شرایطی استفاده می‌شود که کیفیت تصویر مهم‌تر از فضای دیسک یا عملکرد شبکه است؛ مانند تصاویر محصول یا نمایش آثار هنری.

یکی از رایج‌ترین تصاویر Lossless فرمت PNG است. اگرچه فایل‌های PNG عموما حجیم‌تر از فایل‌های JPEG هستند، اما وب‌سایت‌ها در مواقعی که به جزئیات بیشتری مانند لوگوها، نمادها، اسکرین‌شات‌ها یا تصاویر متنی نیاز دارند، از این فرمت استفاده می‌کنند. 

یکی دیگر از فرمت‌های Lossless آشنا، BMP است؛ فرمتی که به‌طور اختصاصی توسط مایکروسافت معرفی شده و عمدتا برای محصولات این کمپانی، به‌ویژه کامپیوترهای ویندوزی استفاده می‌شود.

GIF فرمت دیگری است که در دسته‌بندی Lossless قرار می‌گیرد؛ اگرچه همچنان در مورد اینکه آیا Lossy است یا Lossless سردرگمی وجود دارد؛ زیرا تصاویر GIF محدود به 256 رنگ هستند؛ بنابراین تبدیل یک تصویر با رنگ‌های بیشتر به GIF منجر به افت کیفیت خواهد شد که گاهی اوقات به فشرده‌سازی Lossy نسبت داده می‌شود. از طرفی الگوریتم‌های کاهش حجم عکس که در تصاویر GIF استفاده می‌شوند جزو Lossless هستند. 

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس

در این بخش به سراغ معرفی بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس خواهیم رفت تا پس از شناخت آن‌ها و ویژگی‌هایشان بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. 

1.Adobe Photoshop

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس adobe photoshop

Adobe Photoshop مادر نرم‌افزارهای ویرایش تصویر و کاهش حجم عکس به‌شمار می‌رود. هنگام کار با تصاویر اختیارات زیادی در فتوشاپ خواهید داشت از جمله: برش، روتوش، فشرده‌سازی و موارد دیگر. این نرم‌افزار همه‌فن‌حریف در ویندوز و مک قابل نصب و اجرا است.

ویژگی‌های Adobe Photoshop:

  • امکان انتخاب اندازه نهایی تصویر و کیفیت موردنظر 
  • مشاهده عکس و امکان تنظیم میزان فشرده‌سازی
  •  پشتیبانی از تصاویر JPG، TIFF، PSD و PNG
  • امکان افزودن واترمارک به تصاویر فشرده‌شده
  • پشتیبانی از الگوریتم‌های Lossy و Lossless
  • امکان کم کردن حجم عکس به‌صورت گروهی
  • ارائه چندین فرمت هنگام خروجی گرفتن (Export) از تصاویر فشرده‌شده

UniConverter.2

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس uniconverter

دومین انتخاب ما نرم‌افزار Wondershare UniConverter است که تصاویر را بدون از دست دادن کیفیت فشرده می‌کند. از این نرم‌افزار روی دو سیستم‌عامل ویندوز و مک می‌توانید استفاده کنید.

ویژگی‌های UniConverter:

  • پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از فرمت‌های تصویری مانند JPEG، PNG، BMP، TIFF، HEIC، PSD، RAW، CR2، WebP و…
  • استفاده از الگوریتم Lossless
  • پردازش دسته‌ای تصاویر
  • ویرایش و پردازش سریع 
  • امکان انتخاب فرمت خروجی
  • امکانات بیشتر نظیر تبدیل فرمت‌های ویدیویی و ویرایش جزئی تصاویر

3.Caesium Image Compressor

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس caesium

نرم‌افزار Caesium Image Compressor تنها قابل نصب روی ویندوز است که به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد. توسط این نرم‌افزار می‌توانید تصاویر PNG، JPEG و BMP را کم حجم و میزان فشرده‌سازی را تعیین کنید. همچنین این ابزار به شما مقدار فضایی که از طریق فشرده‌سازی ذخیره کرده‌اید را نمایش می‌دهد.

ویژگی‌های Caesium Image Compressor:

  • پشتیبانی از فرمت‌های JPEG، PNG و WebP
  • استفاده از الگوریتم Lossless برای کم کردن حجم عکس
  • امکان مشاهده پیش‌نمایش تصویر اصلی و فشرده‌شده درون نرم‌افزار

4.Compress JPEG

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس compress  jpeg

نرم‌افزار Compress JPEG مبتنی‌بر ویندوز به شما امکان می‌دهد تصاویر JPEG را فشرده  و میزان تغییرات را تنظیم کنید. می‌توانید پیش‌نمایش تصویر اصلی و فشرده‌شده را درون نرم‌افزار ببینید و چندین فایل را در یک زمان Compress کنید. 

ویژگی‌های JPEG Compressor:

  • پشتیبانی تنها از فرمت JPEG
  • استفاده از موتور پیشرفته فشرده‌سازی JPEG برای کم کردن حجم عکس
  • امکان ویرایش و تصحیح تصویر 

5.PNGGauntlet

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس pnggauntlet

برنامه PNGGauntlet تنها برای ویندوز در دسترس است و امکان کم کردن حجم عکس‌های PNG را بدون افت کیفیت فراهم می‌کند. این ابزار از تکنیک‌های PNGOUT، DeflOpt و OptiPNG برای فشرده‌سازی فایل‌های PNG به کوچک‌ترین اندازه ممکن بهره می‌برد. 

ویژگی‌های PNGGauntlet:

  • امکان تبدیل تصاویر GIF، JPEG، TIFF و BMP به PNG
  • کاهش حجم عکس با کمترین زحمت
  • مقایسه تصاویر درون برنامه
  • پشتیبانی از فشرده‌سازی تنها برای تصاویر PNG
  • تنظیمات محدود

بهترین وبسایت‌های کاهش حجم عکس

بهترین وبسایت‌های کم کردن حجم عکس به‌دلیل دسترسی‌پذیری از هر مکان و سیستم‌عامل گزینه مناسب‌تری نسبت به نرم‌افزارها هستند. عملکرد این ابزارها مانند نرم‌افزارها بوده و همزمان با کاهش حجم عکس، کیفیت را از دست نخواهید داد. در ادامه به بهترین وبسایت‌های کاهش حجم عکس اشاره خواهیم کرد.

1.TinyPNG

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس tinypng

TinyPNG یکی از معروف‌ترین وبسایت های کم کردن حجم عکس است. استفاده از آن رایگان بوده و امکان فشرده‌سازی تصاویر را در فرمت‌های محبوب JPEG، PNG و WebP فراهم می‌کند. این ابزار پردازش حداکثر 20 تصویر در یک زمان با حداکثر اندازه 5 مگابایت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همزمان با فشرده‌سازی، رمزگذاری بهینه هم روی تصاویر اعمال می‌شود تا سرقت اطلاعات آن غیرممکن شود. رابط این ابزار پس از اتمام فرآیند، میزان فضای ذخیره‌شده از طریق فشرده‌سازی را نشان می‌دهد. 

ویژگی‌های TinyPNG:

  • امکان دانلود تصاویر پس از اتمام کاهش حجم یا ذخیره روی Dropbox
  • کاهش حجم عکس تا 90% بدون افت قابل‌توجه کیفیت
  • امکان کشیدن عکس درون سایت (Drag and Drop) و شروع فرآیند
  • ارائه API به توسعه‌دهندگان 
  • امکان فشرده‌سازی 500 تصویر در ماه به‌صورت رایگان
  • امکان فشرده‌سازی مجدد در صورت عدم تطابق تصویر با نیازهای کاربر
  • عدم امکان انتخاب پارامترهای کیفیت یا اندازه

2.Compress Now

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس compress now

یک وب‌سایت کاربردی که از فرمت‌های تصویری زیادی پشتیبانی می‌کند، Compress Now است. این ابزار آنلاین نیازی به ایجاد حساب کاربری و ارائه اطلاعات شخصی ندارد؛ تنها کافیست تصاویر خود را به درون آن بکشید، میزان فشرده‌سازی مدنظرتان را انتخاب و فرآیند کم کردن حجم عکس را شروع کنید.

ویژگی‌های Compress Now:

  • فشرده‌سازی حداکثر ده تصویر در یک زمان 
  • پشتیبانی از فرمت‌های PNG، GIF و JPEG 
  • پشتیبانی از حجم تصویر تا 9 مگابایت 
  • قابلیت تنظیم سطح فشرده‌سازی
  • امکان دانلود تصاویر فشرده‌شده به‌صورت جداگانه یا در قالب یک فایل فشرده zip

3.Kraken.io

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس kraken.io

Kraken.io یکی از بهترین وبسایت‌های کاهش حجم عکس است؛ زیرا از تکنیک‌های فشرده‌سازی Lossy و Lossless استفاده می‌کند.

برترین ویژگی این ابزار آنلاین، امکان کم کردن حجم عکس های یک URL خاص است؛ بدین‌صورت‌که می‌توانید آدرس یک صفحه وب‌سایت را به آن بدهید و تصاویرش را فشرده کنید. 

ویژگی‌های Kraken.io:

  • ارائه API به توسعه‌دهندگان
  • کتابخانه رسانه‌ای غنی و ماژول‌های آماده برای استفاده
  • امکان آپلود فایل zip 
  • تنظیمات تغییر اندازه و بهینه‌سازی تصویر
  • پشتیبانی از فرمت‌های SVG، GIF، JPEG و PNG
  • امکان ذخیره‌سازی تصاویر روی فضای Cloud
  • پلاگین‌های وردپرس و مجنتو
  • محدودیت آپلود تصاویر تا اندازه 100 مگابایت

4.Compressor.io

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس compressor.io

Compressor.io یکی از بهترین ابزارهای فشرده‌سازی تصویر است که می‌توانید از آن برای کاهش اندازه تا 95٪ استفاده کنید. توسط این وب‌سایت می‌توانید بین فشرده‌سازی Lossless که کیفیت تصویر را کاهش نمی‌دهد و فشرده‌سازی Lossy که تاثیر کمی بر کیفیت دارد، اما فشرده‌سازی بهینه‌ای ارائه می‌دهد، یکی را انتخاب کنید.

فرآیند کم کردن حجم عکس توسط این ابزار بسیار ساده است: کافیست تصویر موردنظرتان را درون صفحه بکشید تا فشرده‌سازی به‌طور خودکار آغاز شود.

ویژگی‌های Compressor.io:

  • پشتیبانی از فرمت‌های PNG، JPG، BMP، GIF، SVG، WEBP و PSD
  • امکان ذخیره تصاویر در Dropbox و Google Drive
  • تنظیم ابعاد و اندازه تصاویر برای صفحه‌نمایش‌های متفاوت
  • امکان دانلود تصاویر
  • تغییر خودکار نام فایل پس از فشرده‌سازی
  • امکان فشرده‌سازی 50 تصویر با اندازه 10 مگابایت و بیشتر در روز به‌صورت رایگان

5.Optimizilla 

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس optimizilla

Optimizilla یکی از بهترین وبسایت‌های کاهش حجم عکس است که عکاسان و طراحان حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. رابط کاربری ساده این وب‌سایت امکان کشیدن تصاویر و فشرده‌سازی آن‌ها را تنها با چند کلیک در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ویژگی‌های Optimizilla:

  • فشرده‌سازی تصاویر PNG، JPEG و GIF بدون افت کیفیت 
  • پشتیبانی از Drag and Drop
  • کم کردن حجم عکس به‌صورت خودکار و بدون نیاز به کلیک کاربر
  • فشرده‌سازی حداکثر 20 تصویر به‌طور همزمان 
  • پیش‌نمایش تصاویر در یک اسلایدر 
  • تنظیم میزان فشرده‌سازی جداگانه برای هر تصویر
  • امکان آپلود گروهی تصاویر و دانلود آن‌ها به‌صورت یکجا

کم کردن حجم عکس در آیفون

کاهش حجم عکس در موبایل به‌دلیل سادگی و در دسترس بودن محبوبیت زیادی دارد. در این بخش اپ‌های مورداستفاده برای کم کردن حجم عکس در آیفون را معرفی خواهیم کرد.

1.Resize Photos

کم کردن حجم عکس در آیفون با برنامه resize photos

Resize Photos یک برنامه تخصصی‌ آیفون است که برای تغییر اندازه و فشرده‌سازی تصاویر به‌کار می‌رود. این برنامه به شما امکان می‌دهد اندازه عکس‌ها را به ابعاد خاصی تغییر دهید و میزان فشرده‌سازی را به‌صورت دستی تنظیم کنید. 

ویژگی‌های Resize Photos:

  • پشتیبانی از چندین فرمت تصویری JPEG، PNG، TIFF، GIF، BMP، HEIF و HEIC
  • پردازش گروهی تصاویر
  • استفاده از الگوریتم‌های هوشمند بهینه‌سازی تصاویر و حفظ جزئیات
  • امکان تنظیم رزولوشن 
  • امکان نصب روی آیفون، آیپد و آیپاد
  • رابط کاربری ساده و جذاب

2.PhotoShrinker

کم کردن حجم عکس در آیفون با برنامه photoshrinker

PhotoShrinker یکی از برنامه‌های ساده و موثر برای کم کردن حجم عکس در آیفون است. این برنامه می‌تواند تصاویر را تا 90% فشرده کند. PhotoShrinker دارای یک بهینه‌ساز EXIF داخلی است که می‌تواند متاداده‌های غیرضروری را از تصاویر حذف کند. این اپلیکیشن برای اندروید هم در دسترس است.

ویژگی‌های PhotoShrinker:

  • پشتیبانی از فرمت‌های JPEG، PNG و TIFF
  • پردازش و کم کردن حجم تصاویر به‌صورت گروهی
  • به‌کارگیری الگوریتم‌های Lossy و Lossless

3.Image Compressor for iPhone 

کم کردن حجم عکس در آیفون با برنامه image compressor for iphone

Image Compressor for iPhone فشرده‌سازی تصاویر برای اینستاگرام را به‌سادگی ممکن می‌سازد. در این برنامه می‌توانید اندازه تصویر را تا 50% کاهش دهید و در عین حال کیفیت آن را حفظ کنید. کاهش حجم و تغییر اندازه در این اپلیکیشن به‌طورخاص باتوجه به استانداردهای اینستاگرام انجام می‌شود و به‌همین‌دلیل اپلیکیشنی کاربردی برای بهینه‌سازی تصاویر و استفاده در این شبکه اجتماعی است.

ویژگی‌های Image Compressor for iPhone:

  • پشتیبانی از تصاویر JPEG، PNG، HEIF و HEIC
  • پردازش و فشرده‌سازی گروهی تصاویر
  • کم کردن حجم عکس با توجه به محدودیت‌های اندازه تصویر در اینستاگرام
  • حذف اطلاعات EXIF غیرضروری به‌صورت خودکار
  • به‌روزرسانی‌های منظم

کم کردن حجم عکس در اندروید

کم کردن حجم عکس در اندروید یک کار حیاتی برای آزادسازی فضای حافظه و بهبود عملکرد برنامه‌ها است. با کاهش اندازه تصاویر بدون کاهش کیفیت آن‌ها، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های کاربردی کارآمدتر و کاربرپسندتری بسازند. چندین تکنیک و ابزار برای فشرده‌سازی تصاویر در اندروید وجود دارد که برخی از معروف‌ترین آن‌ها را در ادامه به‌همراه ویژگی‌هایشان نام خواهیم برد.

1.Compress Images Free

کم کردن حجم عکس در اندروید با برنامه compress images free

این برنامه رایگان یک گزینه عالی در زمینه فشرده‌سازی تصاویر و بهینه‌سازی آن‌ها برای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل است. اپلیکیشن Compress Images Free قابلیت کم کردن حجم عکس را تا 70% دارد و درعین‌حال کیفیت آن را حفظ می‌کند. 

ویژگی‌های Compress Images Free:

  • پشتیبانی از فرمت‌های JPEG، PNG و GIF
  • امکان آپلود و فشرده‌سازی تصاویر به‌صورت گروهی
  • استفاده از الگوریتم Lossless
  • به‌روزرسانی‌های منظم و مداوم

2.Compressor: Photos & Images

کم کردن حجم عکس در اندروید با برنامه compressor: photos & images

یک اپلیکیشن رایگان با رابط کاربری بسیار ساده و بدون پیچیدگی که می‌تواند تصاویر شما را تا 80% بدون افت کیفیت فشرده کند.

ویژگی‌های Compressor: Photos & Images:

  • امکان فشرده‌سازی تصاویر با فرمت JPEG، PNG و TIFF
  • بهره‌گیری از الگوریتم Lossy
  • تنظیمات پیشرفته 
  • امکان تعیین میزان فشرده‌سازی
  • حذف خودکار اطلاعات غیرضروری EXIF
  • امکان ذخیره تصاویر در گوشی، Dropbox و Google Drive

3.Image Compressor For Instagram

کم کردن حجم عکس در اندروید با برنامه image compressor for instagram

توسط این برنامه می‌توانید تصاویر را مطابق با استاندارد عکس در اینستاگرام فشرده کنید. کاهش حجم عکس بدون از دست دادن کیفیت از مزیت برجسته این اپلیکیشن به‌حساب می‌آید.

ویژگی‌های Image Compressor For Instagram:

  • امکان آپلود و فشرده‌سازی تصاویر با فرمت‎‌های JPEG، PNG، HEIC و HEIF 
  • کم کردن حجم عکس تا 50%
  • امکان آپلود، فشرده‌سازی و ذخیره تصاویر به‌صورت گروهی
  • حذف اطلاعات غیرضروری EXIF
  • پیش‌نمایش تصاویر فشرده‌شده پیش از ذخیره آن‌ها 
  • امکان تنظیم سطح فشرده‌سازی
  • به‌روزرسانی‌های مداوم

آنچه در کم کردن حجم عکس آموختیم

کار با تصاویر بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول فکر می‌کنید. بسیاری از عکس‌ها و آثار هنری از چندین لایه تشکیل شده‌اند، کیفیت چشم‌گیری ارائه داده و تمام جزئیات را به نمایش می‌گذارند. این جزئیات و همچنین رنگ‌های متنوع منجر به افزایش حجم می‌شود که سرعت بارگذاری سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را با کندی مواجه می‌کنند. به‌همین‌دلیل کم کردن حجم عکس یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای بهینه‌سازی سایت است. این موضوع امروزه در سرعت بارگذاری اپلیکیشن‌های موبایل هم اهمیت زیادی دارد و بر همین‌ اساس ابزارها و نرم‌افزارهای بسیاری برای کاهش حجم عکس تولید شده‌اند.

سوالات متداول

بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس کدامند؟

دو مورد از بهترین نرم‌افزارهای کاهش حجم عکس در ویندوز و مک، فتوشاپ و پس از آن UniConverter است.

بهترین وبسایت‌های کاهش حجم عکس کدامند؟

از بهترین وبسایت‌های کاهش حجم عکس می‌توان به TinyPNG و Kraken.io اشاره کرد.

بهترین برنامه کاهش حجم عکس در موبایل کدام است؟

بهترین برنامه کاهش حجم عکس در اندروید Compressor: Photos & Images و در IOS PhotoShrinker است.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا
علیرضا
17 روز قبل

سلام
در مورد رمزگذاری تصویر با هدف کاهش حجم تصویر هم میشه