12 توصیه‌ برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی + بهینه‌سازی لینکدین

100
12 توصیه‌ برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

شغل برنامه‌نویسی از آن دسته مشاغل پیش‌تاز در سال‌های آینده خواهد بود؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود مشاغل در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات تا سال 2032 رشد زیادی کنند. طبق بررسی‌های اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، شرکت‌ها به‌طور متوسط، سالانه 377500 متقاضی را در فرآیند استخدام برنامه نویس قرار می‌دهند. این شرایط فرصتی عالی برای فارغ‌التحصیلان تازه‌نفس و متخصصان فراهم می‌کند تا وارد نقش جدیدی از این رشته پردرآمد شوند. اما موفقیت در جلسه مصاحبه پر از توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی است که اغلب برنامه‌نویسان تازه‌وارد نسبت‌به آن‌ها آگاهی ندارند.

به‌همین دلیل ما در این مقاله از کوئرا بلاگ، توصیه‌هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی ارائه می‌دهیم تا احتمال دریافت یک موقعیت مناسب را افزایش دهیم. 

12 توصیه برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

برنامه نویسی مهارتی پرتقاضا و پول‌ساز است که در ایران، کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی خواهان زیادی دارد. در این رشته، افرادی موفق به دریافت شغل می‌شوند که ترکیبی از مهارت‌های فنی، شبکه‌سازی و رویکردی پیش‌گیرانه برای جست‌وجوی شغل داشته باشند. در ادامه 12 توصیه برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی ارائه خواهیم داد که برای تمام مهندسان نرم‌افزار – مبتدی، متوسط و باسابقه – راه‌گشا خواهند بود و امنیت شغلی آن‌ها را تضمین خواهند کرد.

1. تقویت مهارت‌های کدزنی

مهم‌ترین مورد از توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی، تقویت مهارت‌های کدزنی است.شما می‌توانید این کار را بدون مدرک دانشگاهی یا همکاری در تیم‌های بزرگ انجام دهید. اگرچه هر دو روش مذکور راه‌های عالی برای یادگیری و سرعت دادن به تقویت این مهارت هستند. 

منابع آنلاین و رایگان زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در یادگیری این مهارت کمک کنند؛ از جمله بوت‌ کمپ‌ های برنامه نویسی، مقالات، انجمن‌های فعال و رسانه‌های اجتماعی. در هریک از این کانال‌ها، عده‌ای برنامه‌نویس باتجربه و حاذق گرد هم می‌آیند و به دیگران کمک می‌کنند. هدف آن‌ها نشر و گسترش دانش است تا از این راه برنامه‌نویسان تازه‌نفس زودتر به اهداف خود برسند. 

اگر بتوانید به شرکتی ثابت کنید که مهارت‌های کدنویسی قوی‌ای دارید، احتمال استخدام شما بالاتر خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: ۸ راه واقعی برای کسب درآمد دلاری با برنامه نویسی که باید بشناسید

2. ایجاد پورتفولیو و رزومه

ساخت رزومه برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

پورتفولیو برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از پروژه‌هایی است که درطول آموزش و یادگیری خود به اتمام رسانده‌اید. داشتن یک نمونه کار آماده و واقعی که بتوان به‌راحتی دراختیار کارفرما قرار داد، روشی مرسوم و توجه‌برانگیز است؛ زیرا به آن‌ها نشان می‌دهید که مهارت‌های لازم را برای این موقعیت شغلی دارید، حتی اگر تجربه کمی داشته باشید. 

تلاش کنید تا حد امکان نمونه‌‌های کد خود را در یک فایل داشته باشید تا کارفرماها بتوانند سوابق عملکردی‌تان را به‌صورت یک‌پارچه ببینند. یکی از بهترین پلتفرم‌ها، گیت‌هاب است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد پروژه‌ها و کدهای منبع آن‌ها را روی سرور بارگذاری کنند و تنها با درج لینک در رزومه، آن را در معرض نمایش قرار دهند.

3. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

بسیاری از مصاحبه‌کنندگان نام یک فرد را به‌صورت آنلاین جست‌وجو می‌کنند. این عمل زمانی‌که درخواست استخدام می‌دهید، متداول‌تر است. حضور آنلاین شما باید با ارائه اطلاعات ارزشمند همراه باشد تا کارفرماها و استخدام‌کنندگان به‌سرعت انتخابتان کنند. 

راه‌اندازی یک وبلاگ یا وب‌سایت شخصی راهی مرسوم و پسندیده است تا کارفرمایان بالقوه بتوانند در موردتان اطلاعات بیشتری کسب کنند. 

بیشتر بخوانید: 25 روش‌ کسب درآمد از برنامه نویسی در ایران که همین حالا می‌توانید امتحان کنید

4. شبکه‌سازی با سایر برنامه‌نویسان

احتمالا شبکه‌سازی را در میان انواع توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی خوانده‌اید. یک شبکه حرفه‌ای و گسترده می‌تواند برای برنامه‌نویسان مزایای بسیاری به‌همراه داشته باشد؛ زیرا این افراد اغلب دانش و اطلاعات مربوط به مشاغل احتمالی را به‌اشتراک می‌گذارند. با شرکت در جلسات، کنفرانس‌ها یا گروه‌های آنلاین می‌توانید به‌راحتی با سایر برنامه‌نویسان آشنا شوید. 

ممکن است افرادی را بیابید که بتوانند به شما در بهبود مهارت‌های کدزنی کمک کنند و بهترین توصیه های کاریابی برای برنامه نویسان را دراختیارتان قرار دهند. یک شبکه حمایتی و همکاری پس از دریافت شغل، همچنان ارزشمند است؛ زیرا می‌توانید به همکاری با دوستان برنامه‌نویس خود در پروژه‌های چالش‌برانگیز ادامه دهید.

5. دریافت مدارک دوره‌های آموزشی و تکمیلی

اگر تجربه کاری به‌عنوان برنامه‌نویس یا مدرک معتبری ندارید، می‌توانید با کسب گواهی‌نامه دوره‌های مرتبط، درخواست شغلی‌تان را منحصربه‌فرد کنید. گواهی‌نامه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تخصص شما را در کار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف یا نرم‌افزارهای خاص ثابت کنند. 

برای مثال، گواهی‌نامه دوره مبانی برنامه‌نویسی و تفکر الگوریتمی در کوئرا کالج همراه با مدرک معتبر ارائه می‌شود که می‌توانید به کارفرما ارائه دهید. مدارک حرفه‌ای از نظر هزینه، طول دوره و پیش‌نیازها متفاوت هستند. بنابراین جزئیات گزینه‌های مختلف را بررسی کنید تا دوره‌ای که تناسب بیشتری با نیاز شما دارد را بیابید.

6. شرکت در مسابقات و چالش‌های برنامه‌نویسی

شرکت در مسابقه برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

شیوه‌ای نوین در لیست توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی، شرکت در چالش‌ها و مسابقات است. چالش‌ها و مسابقات برنامه نویسی زیادی برای مهندسان نرم‌افزار وجود دارد. در کوئرا این مسابقات به‌همراه اعطا جوایز مختلفی اجرا می‌شوند و اغلب با استخدام افراد برتر به پایان می‌رسند. برخی از شرکت‌های مشهور ایرانی در این مسابقات همراه کوئرا هستند و بر اجرای فرآیندها و عملکرد افراد نظارت دارند. 

شرکت در این چالش‌ها یک فرصت عالی دیگر برای تمرین مهارت‌های کدزنی و بهبود کدنویسی هر فرد است. همچنین می‌توانید در این فضا، به شبکه‌سازی با سایر برنامه‌نویسان بپردازید و از فرصت‌های استخدامی پیش‌رو مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان برنامه نویسی برای مهاجرت – فهرست ۱۰ زبان پرتقاضا و پردرآمد

7. ساخت یک رزومه قوی 

یک رزومه قوی همیشه شانس پذیرش کاندید را افزایش می‌دهد. درعین‌حال این موضوع برای افرادی با تجربه کم یا بدون تجربه اهمیتی دوچندان می‌یابد. رزومه ساده و سرراست بسازید که هریک از مهارت‌ها، تجربه‌ها و دستاوردهای شما را نشان می‌دهد. 

این خرده جزئیات می‌توانند مواردی همچون زبان‌های برنامه‌نویسی که می‌شناسید، گواهی‌نامه‌هایی که کسب کرده‌اید، دوره‌هایی که گذرانده‌اید یا چالش‌های کدنویسی و مسابقاتی باشند که در آن‌ها جایگاه خوبی کسب کرده‌اید. اگر وب‌سایت شخصی دارید، URL آن را در رزومه بنویسید و فرآیند بازدید از تجارب کاری‌تان را در وب‌سایت به ساده‌ترین شکل ممکن درآورید.

8. به‌روزرسانی رزومه

رزومه شما اولین برداشت از سابقه فعالیت‌های‌تان برای کارفرمایان بالقوه است. بنابراین باید با به‌روزرسانی‌های مداوم، نسخه‌ای معتبر و قابل اعتماد به آن‌ها ارائه دهید. پس مهارت‌ها و تجربیات مرتبط خود را قید کنید و درصورت لزوم، میزان پیشرفت‌تان در طول زمان را نشان دهید. 

از یک قالب ساده و مختصر استفاده کنید تا ارزیابی آن توسط سیستم‌های اتوماتیک و یافتن کلمات کلیدی آسان باشد. کلمات کلیدی مرتبط با شرح شغلی موقعیت را در این فایل بگنجانید؛ کلماتی که با مهارت‌های شما مطابقت دارند. 

از لیست‌های نشانه‌دار (Bullet Lists) برای توصیف مسئولیت‌ها و دستاوردهای‌تان در هر نقش استفاده کنید. عبارات کلی یا مبهم مانند «مسئول واحد» یا «کار روی پروژه سازمانی» را در رزومه به‌کار نبرید. درعوض، از افعال عملی – مانند موقعیت را تشریح کردم، راه‌حل مشکل را یافتم و تیم ساختم – استفاده کنید و نتایج را در قالب داده‌های کمی در معرض نمایش قرار دهید.

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – فهرست ۱۲ زبان پرتقاضا و پول‌ساز

9. ساخت پروژه‌های متعدد

درحین یادگیری کدنویسی و جست‌وجوی شغل، پروژه‌های کوچک را با موفقیت به اتمام برسانید. این موقعیت یک فرصت عالی برای بهبود مهارت‌های کدنویسی از طریق تمرین هستند و می‌توانید از آن‌ها در پورتفولیو خود استفاده کنید. 

پروژه‌های کدنویسی می‌توانند مهارت شما را نشان دهند و توانایی‌تان را در نوشتن کد برای یک برنامه یا وب‌سایت ثابت کنند. پروژه‌ها نیازی به پیچیدگی زیاد یا زمان‌بر بودن اجرای فرآیندها ندارند؛ اما کیفیت آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

10. مشارکت در پروژه‌های منبع باز

از میان برترین مورد در لیست توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی، مشارکت در پروژه‌های منبع باز جزو پرچم‌داران است. علاوه‌بر ساخت پروژه‌های خود، می‌توانید مهارت برنامه‌نویسی‌تان را با مشارکت در پروژه‌های منبع باز به‌نمایش بگذارید. شما می‌توانید این پروژه‌ها را با جست‌وجوی آنلاین، صحبت با برنامه‌نویسان دیگر یا حضور فعال در جوامع برنامه‌نویسی که در آن افراد ممکن است درباره پروژه‌های پرتقاضا پست‌هایی به‌اشتراک بگذارند، پیدا کنید. 

مشارکت در پروژه‌های منبع باز اغلب شامل نوشتن کد یا آزمایش کدهایی است که شخص دیگری نوشته است. این‌ موقعیت‌ها می‌توانند فرصت‌های خوبی برای بهبود مهارت‌های فردی و یادگیری تکنیک‌های سایر برنامه‌نویسان با مشاهده کار آن‌ها باشند.

11. پذیرش مشاغل فریلنسری

درحالی‌که به‌دنبال یک شغل برنامه‌نویسی تمام وقت هستید، می‌توانید شانس خود را در پلتفرم‌های فریلنسری و ارسال رزومه به شرکت‌های محبوب‌تان هم امتحان کنید. این موقعیت‌ها معمولا مشاغل یک‌بار مصرفی هستند که با انجام یک پروژه، وظایف شما در آن کسب‌وکار به پایان می‌رسد. فرصت‌های فریلنسری شامل پروژه‌های کوچک‌تری نسبت‌به مشاغل تمام وقت می‌شوند. 

بسیاری از افراد، از جمله صاحبان آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، دارندگان وب‌سایت‌های شخصی و غیره از متقاضیان برنامه‌نویسان فریلنسر هستند. کارهای آزاد و فریلنسری راهی عالی برای به‌دست آوردن تجربه برنامه‌نویسی، ساختن نمونه کار و ارتقا مهارت‌های فردی به‌شمار می‌روند.

12. آمادگی برای مصاحبه

مصاحبه بخش مهمی از فرآیند استخدام برنامه‌نویسان است. شما باید برای سوالات فنی، مهارتی و رفتاری آماده شوید. این مصاحبه‌ها برای تخمین دانش، مهارت و شخصیت شما اجرا می‌شوند. 

آماده شدن برای سوالات فنی از طریق تمرین در پلتفرم‌های آنلاین مانند LeetCode، HackerRank یا Codewars امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید اصول ساختار داده، الگوریتم‌ها و الگوهای طراحی را فرا بگیرید. 

آماده شدن برای سوالات رفتاری از تحقیق درباره شرکت، نقش و فرهنگ سازمانی آن شروع شده و در طول مسیر با تطابق تجربیات خودتان و موارد مهم و برجسته برای سازمان، می‌توانید شانس پذیرش را به حداکثر برسانید.

آمادگی برای مصاحبه‌های برنامه‌نویسی را در بخش‌های بعدی و با عنوان «سه نکته بسیار مهم در مصاحبه برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی» زیر ذره‌بین قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: 7 راز موفقیت در مصاحبه‌های برنامه‌نویسی از زبان یکی از توسعه‌دهندگان فیس‌بوک

5 مهارت‌ ضروری برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

در کنار توصیه هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی، یادگیری برخی مهارت‌ها موضوعی بسیار مهم است. در ادامه مهارت های ضروری برای هر برنامه نویس را لیست و تشریح کرده‌ایم.

1. خودانگیختگی

بسیاری از برنامه‌نویسان به‌طور انفرادی روی پروژه‌ها کار می‌کنند یا نقش‌های مستقلی در یک تیم دارند. در هر دو مورد، برای یک برنامه‌نویس خودانگیختگی موضوعی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا با این مهارت می‌توانند پروژه‌ای را بدون ترس و نیاز به حضور دیگران شروع کنند. همچنین خودانگیختگی یک ویژگی فردی مهم برای به‌دست آوردن شغل بدون سابقه کار است؛ زیرا یادگیری کدنویسی و سایر مهارت‌های ضروری برنامه‌نویسی را آسان‌تر می‌کند.

2. حل مسئله

مهارت حل مسئله ضرورتی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

مهم‌ترین آیتم در لیست توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی، قطعا تقویت مهارت حل مسئله است. بسیاری از افرادی که در زمینه برنامه‌نویسی مشغول فعالیت هستند تقریبا به‌صورت روزانه از مهارت‌های حل مسئله خود بهره می‌برند. برنامه‌نویسان اغلب با نرم‌افزارها، برنامه‌های کاربردی و سایر فناوری‌های جدید کار می‌کنند که ممکن است دارای خطا یا اشکالات فراوان باشند. همچنین ممکن است به‌عنوان پشتیبان سیستم‌های نرم‌افزاری در شرکت مشغول به‌کار باشند. در چنین شرایطی که باید به‌صورت فوری به کمک مردم بشتابند، مهارت حل مسائل، به‌ویژه مسائل فنی اهمیت بسیاری پیدا خواهد کرد. برنامه‌نویسان از مهارت‌های حل مسئله برای ارزیابی خطاهای تکنولوژیکی، ردیابی منبع این مسائل و ساختن راه‌حل استفاده می‌کنند.

4. استمرار و پشتکار

پشتکار یک مهارت بسیار ارزشمند برای برنامه‌نویسان است؛ زیرا کار این متخصصان اغلب با پیچیدگی و صرف زمان زیاد همراه است. به‌عنوان مثال، یک برنامه‌نویس باگی پیچیده را در کد آزمایشی خود می‌یابد. در این حالت باید زمان زیادی صرف کند تا منبع آن را بیابد. گاهی در طول این مسیر، ممکن است او با باگ‌های دیگری هم روبه‌رو شود. در این حالت باید چندین راه‌حل را آزمایش کند تا درنهایت به راه‌حل قطعی و کارساز برسد. سناریویی که در چنین شرایطی بروز می‌یابد، رخ دادن باگ دیگر یا بدتر شدن شرایط کلی کد خواهد بود. اگر یک برنامه‌نویس استمرار و پشتکار کافی داشته باشد، حل این چالش‌ها و یافتن راه‌حل‌ها آسان‌تر خواهد بود.

5. نظم و سازمان‌دهی

معمولا برنامه‌نویسان روی پروژه‌های متعدد با مهلت‌های زمانی متفاوت کار می‌کنند. هر پروژه ممکن است قسمت‌های زیادی را شامل شود. اگر مهارت‌های سازمان‌دهی مهندس نرم‌افزار به‌اندازه‌ای که باید قوی نباشد، انجام موفقیت‌آمیز این بخش‌ها دشوار خواهد بود. سازمان‌دهی و نظم برای یک برنامه‌نویس به‌معنای داشتن برنامه مشخص جهت رعایت کردن ددلاین‌ها (آخرین فرصت تحویل پروژه) و تعیین اولویت‌های وظایف است؛ اما این مهارت دسته‌بندی فایل‌ها و کدها را هم شامل می‌شود. یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ منظم، پیدا کردن فایل‌های مورد نیاز را برای برنامه‌نویسان آسان‌تر می‌کند. درنتیجه برنامه‌نویس می‌تواند به‌سادگی کدهای خود را به‌صورت مرتب و منظم در ساختار یک‌پارچه ببیند و اصلاح کند.

6. مهارت‌های تحلیلی

درمیان مهارت‌های ضروری در لیست توصیه‌ هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی، مهارت‌های تحلیل درخشش به‌خصوصی دارد. علاوه‌بر مهارت‌های حل مسئله و تفکر خلاقانه، یک برنامه‌نویس باید به مهارت‌های تحلیلی هم مسلط باشد. توانایی استفاده از منطق و روش‌های علمی برای حل مسائل در دنیای کدنویسی حیاتی است. این موضوع در بخش‌های عیب‌یابی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا منبع خطاها اغلب نیازمند توانایی جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر مقادیر زیادی از داده‌های سازمان‌یافته است. 

ذهنیت‌ها و روش‌های منطقی به‌عنوان باارزش‌ترین و مهم‌ترین دارایی‌های شغل برنامه‌نویسی تلقی می‌شوند. علاوه‌بر این مهارت‌ها، کدنویسی شامل درک و تکرار توالی‌ها، الگوها و گاهی اوقات معادلات پیچیده است. درک دقیق حل مسائل در ریاضی و فرآیند علمی در این موقعیت‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کنند.

7 روش کلیدی بهینه‌ سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان

حضور در رسانه‌های اجتماعی یکی از راه‌های پیدا کردن شغل برنامه نویسی است. لینکدین پلتفرمی شناخته‌شده و بسیار مشهور برای کاریابی است که فرصت‌های کم‌نظیری در اختیار هر فرد قرار می‌دهد. در ادامه روش‌ های بهینه سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان را تشریح خواهیم کرد.

1. فعال‌سازی نمایش به‌روزرسانی‌های پروفایل

اولین اقدام در بهینه سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان، نمایش به‌روزرسانی‌های انجام‌شده در پروفایل است. اگر بخواهید به شبکه‌های خود در لینکدین اطلاع دهید که در حال ارسال رزومه و درخواست کار هستید، باید این گزینه را فعال کنید. با مراجعه به بخش Settings و فعال‌سازی گزینه Share profile updates with your network، امکان مشاهده وضعیت شغلی خود را در اختیار دیگران قرار خواهید داد.

2. استفاده از تصاویر باکیفیت برای پروفایل و کاور

عکس پروفایل شما و همچنین تصویر کاور نقش مهمی در پذیرش شغلی از لینکدین ایفا می‌کنند. برای تصویر پروفایل، بهترین عکس، نمای تمام‌رخ شما را همراه با بالاتنه دربرمی‌گیرد. اگر پیش‌زمینه عکس مناسب نیست و کمی به‌هم‌ریخته به‌نظر می‌رسد، با نرم‌افزارهایی مانند Canva آن را تار (Blur) کنید.

عکس کاور باید مرتبط با کار شما باشد. اگر تصویر اختصاصی طراحی کنید یا در قالب نوشته‌های کوتاه مزایای مهارتتان را ذکر کنید، شانس خود را در دریافت پیشنهاد شغلی بالاتر خواهید برد. طراحی کاور برای پروفایل لینکدین امکان دیگری است که اپلیکیشن و وب‌سایت Canva در اختیارتان قرار می‌دهد.

3. نوشتن هدلاین خلاقانه و چشم‌گیر

هدلاین از دیگر موارد مهم در بهینه سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان است. بهترین روش برای نوشتن هدلاین، ارائه ارزش پیشنهادی شما به کارفرما است. باید شغلتان را در قالب ارزشی که به کسب‌وکار کارفرما منتقل می‌کنید، در معرض نمایش قرار دهید.

4. توصیف مسیر شغلی در بخش مربوطه

پیدا کردن شغل برنامه نویسی از طریق نوشتن مسیر شغلی در لینکدین

لینکدین بخشی با نام “About” دارد که می‌توانید در آن 2600 کاراکتر بنویسید. بخش «درباره» در بهینه سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان، باید با گنجاندن کلمات کلیدی حوزه مربوطه تکمیل شود. قابلیت جست‌وجو در لینکدین مشابه گوگل عمل می‌کند. بنابراین با جست‌وجو عناوین شغلی مانند “Python Developer”، “Data Scientist” یا “Programmer”، مشاهده آگهی‌های شغلی و استخراج کلمات پرتکرار در آن‌ها، کلمات کلیدی مناسب برای گنجاندن در این بخش را بیابید.

5. بهینه‌سازی بخش About

بهترین روش نوشتن بخش “About” یا «درباره»، براساس فرمول زیر است:

[Compelling Action Word] [Insert Job Title Keyword] with X+ years of experience in [Insert Field / Job Title]. I help companies do [Insert Pitch or Value Proposition With Metrics or Social Proof].

Some examples include:

  • Case Study #1
  • Case Study #2
  • Case Study #3

I get excited about opportunities where I [Insert Specifics About What You’re Looking For in A New Role].

I love connecting with new people. So you can reach me at [email].

6. افزودن 5 مهارت کاربردی

همان‌طور که در بخش قبل توصیف کردیم، مهارت‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای استخدام برنامه‌نویسان است. اگر بخواهیم از میان انبوه توصیه‌های کاریابی برای برنامه نویسان تنها یکی را برگزینیم، قطعا چیزی جز «نمایش مهارت‌ها» را انتخاب نخواهیم کرد. 

در بهینه سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان، بخشی با نام “Skills” وجود دارد که باید این بخش را با پنج مهارت کلیدی پر کنید. به آگهی‌های شغلی مرتبط با حوزه کدزنی خود مراجعه کرده و چند مهارت آن را بردارید. فقط مهارت‌هایی را لیست کنید که از دیگران تاییدیه یا “Endorsement” گرفته‌اند. برای دریافت این تاییدیه می‌توانید از اعضای خانواده، همکاران یا دوستان خود در لینکدین تقاضا کنید.

7. سفارشی‌سازی آدرس پروفایل لینکدین

اگر پروفایل خود را در لینکدین بسازید، معمولا یک آدرس تصادفی که حاوی اعداد و کاراکترها است، ساخته می‌شود. این آدرس را باید به دو دلیل بهینه کنید:

  1. امکان ایندکس شدن توسط موتورهای جست‌وجو مانند گوگل
  2. امکان درج آدرس کوتاه در رزومه

برای سفارشی‌سازی این آدرس، کافیست با لپ‌تاپ یا کامپیوتر وارد این شبکه اجتماعی شوید و در پنل سمت راست، روی مداد بخش “Public Profile and URL” کلیک کنید. 

3 نکته بسیار مهم در مصاحبه برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی

بخش مهمی از دریافت پیشنهاد یا جایگاه شغلی در حوزه برنامه‌نویسی، فرآیند مصاحبه و پذیرش است. در ادامه با اتکا به توصیه استخدام‌کنندگان شرکت‌های برتر مانند گوگل و آمازون، مهم‌ترین نکات مصاحبه برای برنامه نویسان را توضیح خواهیم داد.

1. نشان دهید بهترین کاندید برای این جایگاه هستید

پیدا کردن شغل برنامه نویسی از طریق ارائه مهارت کلامی

با استفاده از یک عبارت بسیار ساده، می‌توانید اشتیاق و برجستگی خودتان را نسبت‌به سایر کاندیدهای شغلی نشان دهید. این عبارت با بیان یک جمله ساده منتقل می‌شود:

«چیزی که من را در مورد این نقش هیجان‌زده می‌کند این است که…».

با استفاده  از این عبارت، درعین‌حال سه ویژگی برتر فردی خود را نشان خواهید داد:

  1. اعتمادبه‌نفس و خودباوری 
  2. تفکر صحیح و باز گذاشتن مسیر ارتباط با مصاحبه‌کننده
  3. نمایش تحقیق عمیق شما درباره شرکت و نیازهای آن

2. سوالات کلیدی برای شناخت شرکت بپرسید

برخی سوالات نشان می‌دهند که شما فرد حرفه‌ای هستید که اهمیت تخصص و مهارت‌های‌تان را می‌شناسید. چهار سوال زیر راهی برای نشان دادن این اهمیت و ارزش‌آفرینی برای مصاحبه‌کننده هستند:

  1. چه اهدافی از تشکیل تیم برنامه‌نویسی دارید؟
  2. چرا موقعیت فعلی خالی است؟
  3. آیا برنامه‌های آموزشی خاصی برای اعضای تیم درنظر دارید؟
  4. فرهنگ یادگیری در این شرکت چیست؟

3. از عبارت‌های ممنوعه در جلسه مصاحبه استفاده نکنید

برخی عبارات را به‌هیچ‌عنوان نباید در جلسه مصاحبه به‌کار ببرید. پنج نمونه متداول آن شامل لیست زیر است:

  1. من هر کاری انجام خواهم داد. این عبارت یک خط قرمز در مصاحبه‌های شغلی برای برنامه نویسان است. پروژه‌های برنامه‌نویسی پیچیدگی‌های فراوانی دارند که با جدیدترین تکنولوژی‌ها ادغام شده‌اند. بنابراین نمی‌توانید تضمین دهید که به تمام تکنولوژی‌ها و پیچیدگی‌ها مسلط هستید. عبارت جایگزین برای این جمله می‌تواند به این شکل باشد: «من به نقش/وظیفه خاص در این موقعیت علاقه دارم و معتقدم که می‌توانم در آن به‌خوبی عمل کنم؛ اما برای وظایف و نقش‌های دیگر خودم را آماده خواهم کرد.»
  2. شرکت شما چه کاری انجام می‌دهد؟ این مورد هم از دیگر خط قرمزها در توصیه‌هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی است. این عبارت نشان می‌دهد که کنجکاوی یا تحقیق کافی ندارید. از طرفی دیگر، نشان می‌دهد که آداب مصاحبه را نمی‌شناسید. جمله بهتر می‌تواند این باشد: «از نظر من، شرکت شما روی این ابعاد و اهداف تمرکز دارد. آیا می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد اهداف جدید که مرتبط با نقش من هستند در اختیارم بگذارید؟»
  3. من هیچ نقطه ضعفی ندارم. گفتن این جمله به‌معنای خودآگاهی بسیار پایین شما است. هیچ‌کس نمی‌خواهد با برنامه نویسی کار کند که خود را بی‌نقص می‌داند. در عوض بگویید: «چالش‌های فردی که در محیط‌های قبلی با آن‌ها مواجه شده‌ام این موارد هستند؛ اما فعالانه با استراتژی‌های X، Y و Z روی آن‌ها کار می‌کنم.»
  4. از کارفرمای قبلی‌ خود متنفر هستم. این هم یکی دیگر از نبایدها در توصیه‌هایی برای پیدا کردن شغل است. این جمله ناتوانی شما در حفظ روابط حرفه‌ای یا مدیریت تعارض را نشان می‌دهد. پس بگویید: «من با کارفرمای قبلی خود نظرات متفاوتی داشتم؛ اما درمورد ارتباطات و کار گروهی از ایشان و سایر همکارانم چیزهای زیادی یاد گرفتم.»
  5. نمی‌دانم. صداقت بسیار ارزشمند است؛ اما در جلسه مصاحبه باید تمایل و اشتیاق خود را نشان دهید. این پاسخ نشان می‌دهد که نمی‌توانید بدون نظارت یا راهنمایی مشکل را حل کنید. بنابراین بگویید: «براساس آنچه می‌دانم، در این موقعیت به روش‌های X، Y و Z برخورد می‌کنم؛ اما برای کشف اطلاعات بیشتر در این زمینه، تحقیق می‌کنم و نتایج را با شما در میان می‌گذارم.»

آنچه در توصیه هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی آموختیم

توصیه هایی برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی برای آن‌دست از برنامه‌نویسان تازه‌نفس و کم‌تجربه ضروری است؛ زیرا بینش‌های ارزشمندی ارائه داده و پنجره جدیدی به‌سمت جلسات مصاحبه برای آن‌ها باز خواهد کرد. بهینه‌سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان، توجه به عباراتی که در طول جلسه مصاحبه استفاده می‌کنیم و 12 توصیه‌ای که در این مقاله تشریح کردیم، احتمال موفقیت شما در گرفتن یک موقعیت شغلی را افزایش خواهد داد. 

ما در این مقاله تلاش کردیم مهم‌ترین عنوان‌ها را پوشش داده تا بتوانید در مصاحبه و مذاکره خوش بدرخشید. حال مایل به دریافت نظر شما هستیم؛ آیا مورد دیگری وجود دارد که بخواهید به لیست بیفزایید؟

سوالات متداولی که شما می‌پرسید

1. بهترین توصیه ها برای پیدا کردن شغل برنامه نویسی چیست؟

ساختن پروژه‌های شخصی، مشارکت در پروژه‌های منبع باز یا شرکت در مسابقات برنامه نویسی و ارزیابی میزان تسلط بر مهارت‌ها، از بهترین توصیه های پیدا کردن شغل برنامه نویسی هستند.

2. علاوه بر تجربه، چه چیز دیگری را می‌توانم در رزومه‌ خود بنویسم تا کارفرما را تحت تاثیر قرار دهم؟

گواهینامه‌های پایان دوره، جوایز یا نام بردن از مسابقات کدنویسی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید، از راه‌های تاثیرگذار روی پذیرش رزومه و کاندید هستند.

3. در چه پلتفرم‌هایی می‌توانم شغل برنامه نویسی موردنظرم را بیابم؟

لینکدین از بهترین پلتفرم‌های کاریابی، به‌ویژه برای برنامه‌نویسان است. بنابراین با به‌کارگیری 7 روش کلیدی بهینه‌ سازی پروفایل لینکدین برای برنامه نویسان که در این مقاله توصیف شدند، شانس دریافت پیشنهاد شغلی در لینکدین را بالا ببرید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

از اسفند 99 مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم؛ با این هدف که خوب بنویسم و این چشم‌انداز که کمک‌های موثری کنم. بعداز گذشت سه‌ سال و مطالعه زیاد در زمینه‌های گوناگون بازاریابی ازجمله رفتارشناسی مخاطب آنلاین، حالا تلاش می‌کنم محتوایی بنویسم که شما بخونی، لُب‌کلام رو متوجه بشی، لذت ببری و با دست پر صفحه رو ترک کنی؛ شایدم بقیه نوشته‌هام رو بخونی :)

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments