راهنمای استخدام برنامه نویس جنگو

1674

وقتی صحبت از توسعه‌ی وب به میان می‌آید، بسیاری جنگو را انتخاب می‌کنند. قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی جنگو توسعه‌دهندگان را قادر ساخته تا وب‌سایت‌هایی پیچیده را به‌سادگی ایجاد کنند. همین مسئله باعث شده تا بازار استخدام برنامه نویس جنگو داغ باشد. اگر آگهی‌های استخدام برنامه‌نویس را بگردید، به آگهی‌های بسیاری برمی‌خورید که مربوط به استخدام برنامه‌نویس جنگو هستند. این مسئله ما را به فکر آن انداخت که یک مقاله با موضوع «راهنمای استخدام برنامه نویس جنگو» بنویسیم.

ما در این مقاله به موضوعاتی‌ پرداخته‌ایم که برای ورود به بازار کار برنامه‌نویسی جنگو به شما کمک می‌کنند. پس اگر به استخدام‌شدن در این حوز‌ه‌ی پر‌تقاضا فکر می‌کنید، تا پایان همراه کوئرا بلاگ باشید.

علت محبوبیت جنگو

جنگو ابزاری عالی است که این روز‌ها تبدیل به یکی از محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های دنیا شده است. شاید یکی از برترین مزیت‌های جنگو این باشد که کار توسعه‌ی وب‌سایت را از همیشه سریع‌تر کرده است. به لطف جنگو دیگر نیازی نیست که برای ساختن یک وب‌سایت چندین ماه زمان صرف کنید. جنگو امکان این کار را در ظرف چند ساعت برای شما فراهم کرده‌ است.

بعضی دیگر از مزیت‌های جنگو امکان استفاده از دیتابیس‌های مختلف، راه‌اندازی ساده و قابلیت ساخت اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای است. اما از همه مهم‌تر این است که با استفاده از جنگو می‌توانید بی‌آنکه همه‌ چیز را از ابتدا کدنویسی کنید، وب‌اپلیکیشن بسازید.

جنگو batteries-included است و این یعنی این فریم‌ورک قابلیت‌هایی تمام‌و‌کمال دارد. فیچر‌هایی که جنگو در اختیار شما قرار می‌دهد به‌قدری هستند که برای ایجاد هر قابلیت جدید مجبور نباشید چندین و چند خط کد‌ بنویسید. با به‌کار‌گیری جنگو همچنین دیگر نیازی نیست که خودتان را درگیر مسائلی مانند ‌session‌ها‌ و یا دیتابیس‌‌ها کنید. جنگو خودش ترتیب همه‌ی این کار‌ها را می‌دهد. به همین دلیل است که کار توسعه‌ی وب‌سایت با جنگو بسیار ساده‌تر است.

استفاده از یک فریم‌ورک تحت وب که کار‌های تکراری را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد، کمک قابل‌توجهی به شما می‌کند. جنگو با خودکار‌سازی کار‌هایی تکراری مثل میگریشن دیتابیس، در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند. با کمک جنگو می‌توانید وب‌سایت‌هایی بسازید که قادر به انجام کار‌هایی مانند احراز هویت کاربر، مدیریت محتوا و ساختن نقشه‌ی سایت باشند.

مهارت‌های مورد‌نیاز برای توسعه‌دهندگان جنگو

استخدام برنامه نویس جنگو

همان طور که می‌دانید جنگو افزونه‌ای برای زبان پایتون است. از آنجایی که پایتون یک زبان همه‌منظوره است، جنگو نیز موارد استفاده‌ی متعددی دارد. توسعه‌دهندگان هم در حوزه‌ی فرانت‌اند و هم در حوزه‌ی بک‌اند می‌توانند از جنگو استفاده ‌کنند.

در حوزه‌ی فرانت‌اند، توسعه‌دهندگان جنگو باید با تکنولوژی‌های اصلی توسعه‌ی وب یعنی HTML و CSS به‌خوبی آشنا باشند. البته JavaScript نیز اغلب جزئی از این تکنولوژی‌های اصلی محسوب می‌شود، اما زبان پایتون برای اسکریپت‌نویسی کافی خواهد بود. توسعه‌دهندگان جنگو با کمک این تکنولوژی‌ها رابط‌های کاربری گرافیکی زیبایی را برای بازدید‌کنندگان ایجاد می‌کنند و به این صورت بر نرخ تبدیل بازدید‌کننده به لید تأثیر بسزایی می‌گذارند.

در حوزه‌ی بک‌اند نیز توسعه‌دهندگان جنگو باید رابط‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن  (application programming interface) که مانند رابطی در نرم‌افزار عمل می‌کنند را برنامه‌نویسی کنند. برای مثال اگر می‌خواهید ویدئویی را در home page‌ خود بارگذاری کنید، توسعه‌دهندگان جنگو باید میان نرم‌افزارِ ویدئو و برنامه‌نویسیِ صفحه‌ی وب سازگاری ایجاد کنند. برای این کار آن‌ها به API‌ها نیاز دارند.

علاوه بر این، آن دسته از برنامه‌نویس‌های جنگو که در حوزه‌ی بک‌اند فعالیت می‌کنند بسته به حوزه‌ی تخصصی‌شان با شبکه‌، دیتابیس و سرور سر‌و‌کار دارند. معمولاً دیتابیس‌ها از طریق زبان‌های کوئری عمل می‌کنند و این زبان‌ها نیز به نرم‌افزار‌هایی مثل MySQL و PostgreSQL متکی هستند. بنابراین، آشنایی با چنین نرم‌افزار‌هایی برای این برنامه‌نویسان ضروری است.

کاربرد جنگو 

فریم‌ورک تحت وب جنگو برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موارد زیر نمونه‌هایی از آن‌ها هستند:

  •  اپلیکیشن‌های تحت وب مانند: اپلیکیشن‌های سازمانی، وب‌سایت‌های رسانه‌ای، اپلیکیشن‌های مالی و سلامت، تجارت الکترونیک و… 
  • API‌ها
  • پنل‌های مدیریتی برای وب‌سایت‌های بزرگ
  • کارکرد‌های جداگانه برای اپلیکیشن‌های موجود (جنگو در میکروسرویس‌ها عملکرد خوبی دارد)
  • MVP‌های سریع

یادگیری جنگو چقدر زمان می‌برد؟

زمان لازم برای یادگیری جنگو به عوامل متفاوتی بستگی دارد. باید دید که تجربه‌ی قبلی شما از برنامه‌نویسی چقدر است، چه میزانی از تعهد زمانی را برای یادگیری جنگو در نظر دارید و دوست دارید که به چه سطحی برسید. برای مثال خبره‌شدن در جنگو ممکن است سال‌ها زمان ببرد، اما یادگیری جنگو برای را‌ه‌اندازی یک پروژه‌ی ابتدایی در ظرف چند روز هم ممکن است.

یادگیری در سطح مبتدی

اولین قدم برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده‌ی جنگو این است که پایتون را بلد باشید. در صورتی که آشنایی چندانی با دنیای برنامه‌نویسی نداشته باشید، یادگیری پایتون می‌تواند کمی زمان‌بر باشد. با این حال نیازی ندارید که در پایتون حرفه‌ای شوید؛ بلکه تنها دانستن بعضی از مفاهیم و تکنیک‌های ضروری کفایت می‌کند.

برای اینکه شما را برای استخدام برنامه‌نویس جنگو در پوزیشن‌های entry-level در نظر بگیرند، نیاز است که چیزی حدود چند ماه را به یادگیری جنگو اختصاص دهید. در این زمان باید تمرین کنید، یاد بگیرید و پرتفولیوی‌ خود را آماده کنید. همچنین سعی کنید که پروژه‌های کوچکی را در دست بگیرید و یا در پروژه‌های منبع‌باز مشارکت کنید.

حرفه‌ای شدن در جنگو

اگر به خبره‌شدن در جنگو فکر می‌کنید، طبیعتاً باید زمان بیشتری را اختصاص دهید. معمولاً فردی با ۳ تا ۵ سال سابقه‌ی کاری را به‌عنوان یک فرد senior در نظر می‌گیریم. (البته این یک عدد متغیر است و در شرایط خاص می‌توان فردی با یک تا دو سال سابقه و یا فردی با بیش از ده سال سابقه را یک برنامه‌نویس senior دانست.‌)

اما احتمالاً هیچ‌وقت زمانی نمی‌رسد که با خیال راحت بگویید که همه چیز را درباره‌ی جنگو می‌دانید. البته بعد از سال‌ها کار‌کردن با یک تکنولوژی، خیلی از چیز‌ها برای شما آشنا خواهد بود و به همین ترتیب زمان کمتری را به یادگیری اختصاص خواهید داد. اما با وجود تعداد روز‌افزون افزونه‌ها و کتابخانه‌های جنگو، هیچ‌وقت نمی‌توانید روند یادگیری را متوقف کنید.

درادامه این مقاله تحت عنوان «راهنمای استخدام برنامه نویس جنگو»، بهتر است به پاسخ این بپردازیم که برای یک توسعه‌دهنده جنگو، دانستن چه مفاهیمی الزامی‌ست؟

یک توسعه‌دهنده‌ی جنگو باید چه مفاهیمی را بداند؟

طراحی دیتابیس

اگر می‌خواهید جنگو را به‌خوبی یاد بگیرید، ابتدا باید درک خوبی از طراحی دیتابیس داشته باشید. افراد استخدام‌کننده مهارت طراحی دیتابیس شما را می‌سنجند؛ زیرا معتقدند این مهارت تأثیر زیادی بر باقی رزومه‌ی شما دارد.

سیستم احراز هویت

امنیت برای جنگو حرف اول را می‌زند. جنگو مانع بسیاری از اشتباهات امنیتی رایج در میان توسعه‌دهندگان می‌شود. همه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب نیازمند نوعی سیستم احراز هویت هستند و جنگو این سیستم را در درون خود دارد. سیستم احراز هویت جنگو انواع مختلفی دارد که session ،token ،JWT و Allauth بخشی از آن‌ها هستند.

جریان داده

ممکن است عبارت CRUD به گوشتان خورده باشد. این عبارت سرواژه‌ی Create Retrieve Update Delete است. این سرواژه نشان‌دهنده‌ی انواع عمل‌هایی است که در یک وب‌اپلیکیشن اجرا می‌شوند. با استفاده از CRUD می‌توانید viewهای خود را طوری طراحی کنید که به تعدادی از این عمل‌ها اجازه‌ی اجرا شدن بدهد.

برای مثال عمل Create را در نظر بگیرید. برای اجرای این عمل باید فرمی را پیاده‌سازی کنید که داده‌ها را بگیرد و یک منبع ایجاد کند. این کار معمولاً از طریق یک مدل جنگو انجام می‌شود. class-based view‌های جنگو می‌توانند به‌خوبی میزان کد‌های نوشته شده در viewهای CRUD را کاهش دهند. اما آن‌ها قسمت زیادی از منطق کار را هم خلاصه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ کد منبع class-based view‌های عمومی بروید تا متوجه شوید که هر متد چه کاری انجام می‌دهد، ترتیب اجرای این متد‌ها به چه صورت است، و در نهایت اینکه این viewها چطور منطق CRUD را کنترل می‌کنند. 

برای اینکه جریان داده را بفهمیم باید بدانیم که داده‌ چطور بین کاربر و دیتابیس منتقل می‌شود. یعنی باید بفهمیم که داده چطور از دیتابیس بازیابی شده، به view منتقل می‌شود و در تمپلت نمایش داده می‌شود. از سوی دیگر باید بفهمیم که داده چطور به فرم انتقال داده می‌شود، به view ارسال می‌شود و در دیتابیس ذخیره می‌شود.

پیکر‌بندی فایل‌های استاتیک و مدیا

فایل‌های استاتیک و مدیا مباحث چالش‌بر‌انگیزتری هستند. به این خاطر که راه‌اندازی آن‌ها بسته به اینکه در بخش توسعه‌ی native یا در بخش تولید باشید متفاوت است. درک‌کردن تفاوت این دو حائز اهمیت است. پیشنهاد می‌کنم که درباره‌ی پروتکل S3 و اینکه چرا ذخیره‌ی فایل‌ها بر روی سروری جداگانه و با کمک سرویس‌هایی مانند DigitalOcean Spaces سودمند است اطلاعات کسب کنید.

دیپلوی کردن

دیپلوی‌کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌ی وب است. امروزه سرویس‌های بسیاری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید پروژه‌ی جنگوی خود را دیپلوی کنید. اما آنچه مهم است، درکی از اصول اولیه‌ی نحوه‌ی اجرای سرور در تولید است. در شیوه‌ی سنتی Gunicorn و Nginx را به‌صورت دستی روی سرور راه‌اندازی می‌کردند. اما یک رویکرد مدرن‌تر، استفاده از Docker و دیپلوی‌کردن کانتینر داکراست.

به‌طور کلی می‌توان گفت که هر چقدر بیشتر درباره‌ی دیپلوی‌کردن پروژه‌های جنگو بدانید، در چشم کارفرمایان بهتر به نظر می‌آیید.

جست‌و‌جو کردن

اینکه بعضی جواب‌ها را ندانید طبیعی است. ما کامپیوتر نیستیم و قرار نیست که همه چیز را از حفظ باشیم. در عوض مهم است که جست‌و‌جوگر خوبی باشیم. تفاوت توسعه‌دهندگان با تجربه‌تر با افراد تازه‌کار این است که آن‌ها زمانی که به باگ بر‌می‌خورند، می‌دانند که باید در کجا و چه چیزی را سرچ کنند.

تنها راه برای بهتر‌شدن، استمرار در ساختن پروژه‌ها است. هر چه بر روی پروژه‌های بیشتری کار کنید، با مسائل و چالش‌های بیشتری روبرو می‌شوید و مسائل جدید‌تری را یاد می‌گیرید.

تحمل بالا

به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی جنگو گاهی ممکن است در شرایط ناخوشایندی قرار بگیرید. برای مثال، شاید مجبور شوید روی چیزی که به آن علاقه‌مند نیستید کار کنید و یا باگی را برطرف کنید که اصلاً انتظارش را نداشته‌اید. بنابراین مهم است که ظرفیت خود را برای تحمل شرایط ناخوشایند بالا ببرید.

رویکرد پیشنهادی ما برای مواجهه با مسائل این است: نفسی عمیق بکشید، روی مسئله‌ی پیش‌آمده تمرکز کنید، راه‌حل مناسب را جست‌وجو‌ کنید و زیاد از حد به خودتان استرس وارد نکنید.

کارفرمایان در استخدام برنامه نویس جنگو چه ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرند؟

کارفرمایان در استخدام برنامه نویس جنگو به مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم افراد توجه می‌کنند. 

مهارت‌های سختِ لازم با توجه به نیاز‌های کارفرما می‌تواند متفاوت باشد. اما معمولاً دانش Django/Python ،API و دیتابیس‌هایی مانند MongoDB ،PostgreSQL ،SQLite و MySQL در فهرست مهارت‌های مورد نیاز قرار دارد. علاوه بر این، یک توسعه‌‌دهنده‌ی جنگو باید نحوه‌ی استفاده از تکنیک Object Relational Mapping را بداند و درکی ابتدایی از توسعه‌ی فرانت‌اند و تکنولوژی‌هایی مانند CSS ،HTML و JavaScript داشته باشد.

اما اهمیت مهارت‌های نرم نیز کمتر از مهارت‌های سخت نیست. کارفرمایان به دنبال مهارت‌هایی مانند به‌موقع‌رساندن کار‌ها، توانایی ارتباط مؤثر با اعضای تیم و مسئولیت‌پذیری در افراد هستند. اما شاید مهم‌ترین نوع مهارت نرم برای یک توسعه‌دهنده‌ی جنگو مهارت‌ تحلیل و حل مسئله باشد. به هر حال هیچ پروژه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزاری بدون راه‌حل‌های خلاقانه و منطقی پیش نمی‌رود.

راهنمای استخدام برنامه نویس جنگو: چگونه استخدام شویم؟

استخدام برنامه نویس جنگو

پروژه‌های منبع‌باز ایجاد کنید.

پروژه‌هایتان را دست‌کم نگیرید و نگذارید این باور غلط که «پروژه‌ی من ارزش منبع‌باز شدن را ندارد» شما را از به اشتراک گذاشتن آن منصرف کند. بنابراین سعی کنید که پروژه‌هایی که انجام می‌دهید را در GitHub و یا در پلتفرم‌های مشابه قرار دهید.

کارفرمایان در هر صورت تمایل دارند که نمونه کار شما را ببینند. در همین راستا آن‌ها در مصاحبه‌های کاری ایدئال به‌جای پرسیدن سؤالات فرضی، مسائل واقعی کد‌نویسی و تصمیمات معماری را مطرح می‌کنند. شما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن پروژه‌های واقعی خود این امکان را برای کارفرما فراهم کنید که شناخت درستی نسبت شما پیدا کند. همین شناخت باعث می‌شود که امتیازی نسبی در برابر بقیه‌ی کاندیدا‌ها داشته باشید و برگ برنده‌ی شما خواهد بود.

سایت شخصی داشته باشید.

به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی جنگو باید وب‌سایت شخصی خود را داشته باشید. به‌صورتی که اگر شرکتی اسم شما را در گوگل جست‌و‌جو کرد، بتواند وب‌سایت شما را ببیند. 

پس از اینکه و‌ب‌سایتتان آماده شد، در قسمت About آن چیزی بنویسید که تأیید‌کننده‌ی رزومه‌تان باشد. علاوه بر این، سعی کنید که حداقل در چند پست توضیح دهید که در حال یادگیری چه چیزی هستید.

در رویداد‌های جنگو شرکت کنید.

شرکت در رویداد‌ها فرصت مناسبی برای آشنا‌شدن با دیگر توسعه‌دهندگان جنگو است. با شرکت در این رویداد‌ها به سخنرانی‌ها گوش دهید و در صورت امکان خودتان سخنرانی کنید.

در پروژه‌های منبع‌باز جنگو مشارکت کنید.

یک پروژه‌ی منبع‌باز به مشارکت‌کنندگان آن وابسته است. جنگو و فریم‌ورک REST جنگو هم از این قاعده مستثنی نیست. می‌توانید با کار‌های ساده‌تر شروع کنید. برای مثال، گاهی اشکالات کوچکی در مستندات وجود دارد که می‌توانید با گذاشتن زمان اندکی آن‌ها را اصلاح کنید. افرادی که سابقه‌ی مشارکت در جنگو را دارند، در استخدام برنامه نویس جنگو شانس بسیار بالاتری خواهند داشت.

توانایی‌هایتان را بشناسید.

طیفی را در نظر بگیرید که در یک طرف آن فرد به‌هیچ‌وجه به مهارت‌هایش باور ندارد و در طرف دیگر آن فرد اعتماد‌به‌نفس کاذبی درباره‌ی مهارت‌های خود دارد. شما باید جایی در میانه‌ی این طیف باشید. 

به طور کلی، ماهیت فرایند استخدامی به‌گونه‌ای است که می‌توان برای همه دشوار و طاقت‌فرسا باشد. بنابراین مهم است که در این فرایند به توانایی‌هایتان شک نکنید و از نقاط ضعف خود خجالت نکشید. داشتن نقطه‌‌ضعف طبیعی است و حتی سازندگان جنگو هم نمی‌توانند ادعا کنند که هیچ ایرادی به آن‌ها وارد نیست.

اما از سوی دیگر هم نباید توانایی‌های خود را بیش‌برآورد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در جای لازم سؤالات خود را مطرح کنید و از دیگران کمک بگیرید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به عنوان راهنمای استخدام برنامه نویس جنگو، مسیر را برای شما ترسیم کنیم. گفتیم که زمان لازم برای یادگیری جنگو بسته به عواملی مانند اینکه قصد دارید به چه سطحی از مهارت برسید متفاوت است و نیز نمونه‌هایی از کاربرد جنگو را بیان کردیم. همچنین، به مفاهیمی مانند طراحی دیتابیس و سیسیتم احراز هویت و جریان داده اشاره شد که توسعه‌دهندگان جنگو باید خوب با آن‌ها آشنا باشند. به این نکته نیز اشاره کردیم که تنها مهارت‌های سخت برای کارفرمایان کافی نیست و برنامه‌نویسان باید مهارت‌های نرمی مانند مسئولیت‌پذیری را در کارنامه‌ی خود داشته باشند. در نهایت هم مقاله را با روش‌هایی کاربردی به پایان رساندیم که به شما کمک می‌کنند تا در شغل محبو‌بتان استخدام شوید.

به‌طور کلی اگر قصد دارید تا به عنوان توسعه‌دهنده‌ی جنگو قدم به بازار کار بگذارید، تصمیم هوشمندانه‌ای را گرفته‌اید. این فریم‌ورک محبوب با قابلیت‌های فراوانی که در حوزه‌ی توسعه‌‌ی وب دارد، انتخاب اول بسیاری از شرکت‌هاست که همین موضوع مهر تأییدی بر درخشان‌بودن آینده‌‌ی شغلی برنامه‌نویسان جنگو است.

امیدواریم از خواندن مقاله «راهنمای استخدام برنامه نویس جنگو» لذت برده باشید. خوشحال می‌شویم تا نظرات خود را از طریق کامنت، با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
الهام احمدی

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
خسرو پرویز
خسرو پرویز
1 سال قبل

عالی بود. ممنون