بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی – ۸ کانال برتر برای تازه‌کاران و حرفه‌ای‌ها

755
بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی

در سراسر اینترنت می‌توان برای یادگیری تقریبا هرچیزی، منابع آموزشی گوناگون پیدا کرد. اما همین تنوع بالای محتوای آموزشی باعث می‌شود به سختی بتوانیم محتوایی که کمترین هزینه و بالاترین کیفیت را به همراه می‌آورد، شناسایی کنیم. برای مثال اگر به دنبال آموزش برنامه نویسی باشید، انبوهی محتوای متنی و ویدیویی پیدا می‌کنید که برخی مفاهیم را به سختی آموزش می‌دهند، برخی نیاز به اختصاص دادن زمان فراوان دارند و برخی هم کاملا شما را از مسیر صحیح منحرف می‌کنند. اما برخی دیگر از منابع مانند برترین کانال‌های یوتیوب آموزش برنامه نویسی می‌توانند مسیری واضح برایتان ترسیم کنند و به فرایند خودآموزی، سرعت بدهند. در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا با برخی از این کانال‌های محبوب آشنا شوید.

آیا کانال‌های یوتیوب آموزش برنامه نویسی به یادگیری موثر کمک می‌کنند؟

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی معمولا بیشتر از چیزیست که عموم مردم تصورش را می‌کنند و برای ورود سریع به بازار کار، باید در زمانی کم با چند زبان برنامه‌نویسی مختلف، ریاضیات پایه و انبوهی مفاهیم مختلف آشنا شوید. خودآموزی با کانال یوتیوب یا هر منبع دیگری در اینترنت معمولا کندترین مسیر ممکن برای آموزش برنامه‌نویسی به حساب می‌آید و علاوه بر این، نیازمند دیسیپلین فردی نیز بوده و معمولا این خودتان هستید که باید انگیزه یادگیری را در وجود خود نگه دارید.

بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی

رویکرد بهتر برای علاقه‌مندان به یادگیری برنامه‌نویسی – به خصوص افرادی که می‌خواهند تازه وارد این حوزه شوند و یا مسیر شغلی خود را عوض کنند – شرکت در یک بوت کمپ برنامه نویسی است. بوت کمپ به دوره‌های آموزشی متنوعی گفته می‌شود که معمولا بین ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشند و علاوه بر پوشش دادن تمام مفاهیم بنیادین، شما را به ساخت پروژه‌هایی ترغیب می‌کنند که به کمک آن‌ها به تجربه و رزومه لازم برای ورود به مشاغل واقعی دست خواهید یافت.

با این اوصاف، اگرچه آموزش برنامه‌نویسی با یوتیوب هیچ ایرادی ندارد و می‌تواند کاملا موثر واقع شود، اما اگر به دنبال سریع‌ترین و بهینه‌ترین روش ممکن برای یادگیری باشید، بوت‌کمپ‌ها انتخابی بهتر به حساب می‌آیند. برخی از مهم‌ترین مزایای شرکت در بوت‌کمپ، در قیاس با خودآموزی برنامه‌نویسی را در ادامه آورده‌ایم:

  • یادگیری مباحث فنی و بنیادین طی تنها چند هفته
  • امکان پیاده‌سازی صفر تا صد پروژه‌های گوناگون
  • دسترسی به منتورها و مدرسان و جلسات رفع اشکال
  • دسترسی به تمرین‌های متنوع و مرتبط به دروس آموزشی
  • کسب تجربه کار به صورت تیمی
  • دسترسی به برنامه‌های شبیه‌سازی مصاحبه شغلی و دریافت بازخورد
  • دسترسی به کارگاه‌های رزومه‌نویسی و مهارت‌های نرم
  • آمادگی برای ورود به بازار کار در انتهای دوره بوت‌کمپ

اگر با تمام این تفاسیر، همچنان به یادگیری با کانال‌های یوتیوب علاقه‌مند هستید، به مطالعه ادامه دهید تا با بهترین کانال‌های فعلی آشنا شوید.

کانال Academind

کانال Academind با بیش از ۹۰۰ هزار سابسکرایبر، یکی از بهترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری توسعه وب به حساب می‌آید و ویدیوهایی راجع به مهارت‌های گوناگون مانند پایتون، گیت‌هاب و فریم‌ورک بوت‌استرپ نیز دارد.

کانال Academind

ویدیوهای Academind معمولا بین ۱ تا ۴ ساعت هستند و هم به پوشش موضوعات مورد نیاز تازه‌کاران می‌پردازند و هم سوژه‌های پیشرفته‌تر. از سوی دیگر شاهد آپلود ویدیوهایی کوتاه‌تر راجع به موضوعات خاص نیز هستیم، مثلا:

دو برنامه‌نویس پشت این کانال، گاهی راجع به آخرین ترندها، ابزارها و مهارت‌های صنعت کدنویسی هم صحبت می‌کنند و شما را در جریان تازه‌ترین وقایع قرار می‌دهند.

کانال CS Dojo

برنامه‌نویسی که مدیریت کانال یوتیوب CS Dojo را برعهده دارد، پیش‌تر توسعه‌دهنده نرم‌افزار در شرکت گوگل بوده است. او اکنون تجارب خود را با نزدیک به ۲ میلیون سابسکرایبر به اشتراک می‌گذارد، آن هم از طریق آموزش‌های گام به گام و ساده‌ای که معمولا روی وایت‌برد به نمایش درمی‌آیند.

بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی

این کانال ۹ پلی‌لیست مختلف دارد که به شکلی واضح و کاربردی دسته‌بندی شده‌اند تا مهارت مورد نظر خود را انتخاب و فرایند یادگیری را شروع کنید. از جمله پلی‌لیست‌های کانال می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

اگر کاملا تازه‌کار هستید، ویدیوهایی مانند «چطور کدنویسی یاد بگیریم – بهترین منابع و نحوه انتخاب پروژه» و همین‌طور «کدام زبان برنامه‌نویسی را اول یاد بگیریم» می‌توانند به برخی از پرتکرارترین سوالات‌تان پاسخ بدهند.

کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی Derek Banas

در کانال یوتیوب Derek Banas، ویدیوهایی راجع به انبوهی از موضوعات مختلف پیدا می‌کنید، اما تخصص اصلی او، برنامه‌نویسی، طراحی وب و توسعه موبایل است. اولین ویدیوهای این کانال عمدتا روی مهارت‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی بنیادین مانند HTML ،CSS و SQL متمرکز بودند. اما این روزها او به سراغ دوره‌های آموزشی پیشرفته‌تر مانند ریاضیات پشت یادگیری ماشین، آموزش Ruby on Rails و آموزش بازی‌سازی می‌رود.

کانال Derek Banas

درک باناس ضمنا ویدیوهایی راجع به جبر، دیفرانسیل و مثلثات هم ساخته که هم به درد برنامه‌نویسان تازه‌کار می‌خورند و هم آن دسته از کدنویسان باتجربه‌تری که می‌خواهند مهارت‌های ریاضیاتی خود را تقویت کنند.

  • بهترین گزینه برای: کدنویسان باتجربه و هرکسی که می‌خواهد مهارت‌های ریاضیاتی خود را تقویت کند.
  • پربازدیدترین ویدیو: برنامه‌نویسی پایتون

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی با پایتون و کتابخانه PyGame – از ابتدا تا انتها

کانال FreeCodeCamp

سازمان غیرانتفاعی FreeCodeCamp در سایت و کانال یوتیوب خود انبوهی محتوای مناسب برای خودآموزی کدنویسی دارد. نکته مهم‌ اینکه خیلی از ویدیوهای این کانال، کاملا بر مبنای دوره‌های آموزشی پولی ساخته شده‌اند و شما را با ابعاد گوناگون کار آشنا می‌کنند.

بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی

برخلاف سایر کانال‌های این لیست، FreeCodeCamp ویدیوها را با ترتیب و برنامه‌ریزی مشخص منتشر می‌کند تا مخاطبان در طول زمان، مهارت‌های قبلی را صیقل دهند و به مهارت‌های جدید دست یابند. از طرف دیگر شاهد دوره‌های آموزشی مستقلی نیز هستیم که عمدتا کمتر از دو ساعت طول می‌کشند، اما در برخی موارد به ۱۰ یا ۱۵ ساعت هم می‌رسند.

سوژه‌های این کانال بسیار گسترده است و نه‌تنها مباحث بنیادین را پوشش می‌دهد، بلکه موضوعات پیشرفته‌تر مانند «لینوکس برای هکرهای اخلاق‌مدار» یا «کدنویسی بازی مار با پایتون و Pygamr» را هم در بر می‌گیرد.

کانال Joshua Fluke

جاشوا فلوک نام یوتیوبر و توسعه‌دهنده نرم‌افزاری است که خودش را کارآفرین و تولیدکننده محتوا برای کمک به افرادی که تازه وارد صنعت تکنولوژی شده‌اند، معرفی می‌کند. او معمولا دوره‌های آموزشی پولی می‌سازد، اما در عین حال کانال یوتیوب فعالی نیز دارد و منابع آموزشی رایگان را از طریق آن در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

کانال Joshua Fluke

در کانال او پلی‌لیست‌های مختلف پیدا می‌شود که به شما در زمینه‌های گوناگون مانند یادگیری پایتون، انگیزه گرفتن برای کدنویسی و یا نحوه ورود به مشاغل مختلف کمک می‌کنند. فلوک ضمنا به صحبت راجع به حوزه‌های دیگر تکنولوژی هم علاقه دارد و تجاربی ارزشمند مانند نحوه اجتناب از مشاغل استثمارگونه، مزایای دورکاری و نحوه دستیابی به موفقیت از طریق کار فریلنس را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

کانال Syntax

کانال Syntax از سال ۲۰۱۳ که شروع به کار کرد و پیش‌تر LevelUpTuts نام داشت، یکی از بهترین منابع آموزشی رایگان برای علاقه‌مندان به توسعه وب به حساب می‌آید. این کانال توسط دو برنامه‌نویس حرفه‌ای مدیریت می‌شود که تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا ویدیوهایی با ساختار بسیار ساده و در عین حال ارزشمند تولید کنند. در این کانال نزدیک به ۱۰۰۰ ویدیوی رایگان پیدا می‌کنید و برخی از آن‌ها، روی موضوعات بسیار خاص دست می‌گذارند.

بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی

نکته مهم‌تر اینکه بخش اعظمی از ویدیوهای Syntax کمتر از ۱۰ دقیقه هستند و موضوعات به شکلی ماهرانه بخش‌بندی شده‌اند تا هم تحت فشار زمانی قرار نگیرید و هم تمام نکات را به شکل اصولی یاد بگیرید.

کانال Life of Luba

لوبا یوداسینا مهندس نرم‌افزار و مدیر محصولی اهل بلاروس است که پیش‌تر در شرکت‌های بزرگی مانند Airbnb و Yelp فعالیت کرده است. او اکنون در کانال خود به نام Life of Luba، ویدیوهایی منتشر می‌کند که معمولا به کارآفرینی در حوزه تکنولوژی ارتباط دارند.

کانال Life of Luba

در میان این ویدیوها، آموزش‌هایی جذاب برای تازه‌کاران هم پیدا می‌شود و برای مثال می‌توان به این دو ویدیوی خاص اشاره کرد:

جذابیت اصلی ویدیوهای Life of Luba این است که به صورت همزمان روی مسائل فنی و همینطور تجارب دنیای واقعی دست می‌گذارند. برای مثال او راجع به تجارب خود در سیلیکون ولی می‌گوید، توضیح می‌دهد که چطور موفق به کسب فرصت کارآموزی در Yelp شد و چطور توانسته رزومه‌ای چشمگیر در حوزه مهندسی نرم‌افزار برای خود پدید آورد. نکته‌های افزایش بهره‌وری، پیشنهاد کتاب برای کارآفرینان و نظم دیجیتال هم از دیگر موضوعات قابل توجه این کانال هستند.

کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی The Coding Train

دنیل شیفمن، مدیر کانال یوتیوب The Coding Train می‌گوید این کانال «به صورت خاص بر چالش‌ها و آموزش‌های کدنویسی خلاقانه و مناسب برای افراد تازه‌کار» تمرکز دارد. او رویکردی بازیگوشانه در آموزش مباحث مختلف دارد و معمولا از عناصر گرافیکی جذاب و ساختارهای متفاوت کمک می‌گیرد.

بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی

از برجسته‌ترین سوژه‌های این کانال می‌شود به مبانی متغیرها در برنامه‌نویسی، شروط، لوپ‌ها، توابع و موارد خاص‌تر مانند ساخت بات برای توییتر اشاره کرد. شیفمن ضمنا گاهی به برگزاری لایو استریم مشغول می‌شود و از سایر متخصصان دعوت می‌کند که به گفتگو با او بپردازند.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات متداول پیرامون کانال‌های یوتیوب آموزش برنامه نویسی

در حال حاضر که به پایان مطلب رسیده‌ایم، با بهترین کانال‌های یوتیوب آموزش برنامه نویسی آشنا شده‌اید و زمان آن رسیده که بهترین گزینه را برای خود انتخاب و یادگیری را شروع کنید. تمام کانال‌های این فهرست محتوایی باکیفیت، موثر و از همه‌ مهم‌تر قاعده‌مند در اختیارتان می‌گذارند تا فرایند یادگیری را به شکلی سریع و آسان پشت سر بگذارید. در نهایت نیز کار را با پاسخ دادن به برخی از سوالات متداول کاربران تمام می‌کنیم.

آموزش کدنویسی در یوتیوب را از کجا شروع کنیم؟

در ابتدا همه‌چیز به این بستگی دارد که به چه حوزه‌ها و موضوعاتی علاقه دارید. برای شروع می‌توانید به سراغ کانال‌های یوتیوب موجود این فهرست بروید، اما در گذر زمان بد نیست که خودتان هم به دنبال کانال‌هایی باشید که سبک آموزشی مورد علاقه شما را در پیش گرفته‌اند.

آیا می‌شود برنامه‌نویسی را بدون دوره‌های آموزشی پولی و بوت‌کمپ یاد گرفت؟

بوت‌کمپ‌ها بهترین روش یادگیری برنامه‌نویسی به حساب می‌آیند که شما را ظرف چند ماه با تمام موارد ضروری آشنا و برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. اما اگر به هر دلیلی مایل به صرف هزینه یا مراجعه به کلاس‌های حضوری نیستید، می‌توانید برنامه‌نویسی را خودآموزی نیز کنید. برای اینکه این رویه واقعا جواب دهد، نیاز به انگیزه فراوان و دیسیپلین خواهید داشت. برای آموزش صحیح، باید حداقل به مدت ۶ تا ۱۲ ماه، روزانه ۵ ساعت روی یادگیری و تمرین برنامه‌نویسی وقت بگذارید.

چه روش‌های دیگری برای خودآموزی برنامه‌نویسی وجود دارد؟

علاوه بر کانال‌های یوتیوب آموزش برنامه نویسی می‌توانید انبوهی منابع دیگر نیز برای خودآموزی پیدا کنید. برای مثال می‌توانید به سراغ دوره‌های آموزشی رایگان، کتاب‌ها، آموزش‌های تعاملی و بازی‌های کدنویسی آنلاین بروید یا اینکه به کمک منابع متنی و ویدیویی، پروژه‌هایی کوچک را پیش ببرید و تجربه کسب کنید.

منبع: Best College و WeAreDevelopers

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
safari
safari
2 ماه قبل

تشکر برای کانالیه خوبی که در یوتوب معرفی کردید