با کمک هوش مصنوعی، یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان از همیشه آسان‌تر است

330
برنامه نویسی با کمک هوش مصنوعی

اگر شما هم مثل خیلی‌های دیگر که این روزها به فکر آموزش برنامه نویسی – چه از طریق خودآموزی، چه با تحصیل دانشگاهی و چه از طریق بوت کمپ برنامه نویسی – افتاده‌اند، دوست دارید راه و روش کدنویسی را یاد بگیرید تا برنامه‌ها و اسکریپت‌هایی ساده بنویسید، باید از تمام ابزارهای در دسترس کمک بگیرید. برخی از بهترین ابزارهای امروزی نیز، هوش‌های مصنوعی قدرتمندی مانند ChatGPT و گوگل بارد هستند که می‌توانند مکالماتی انسانی با شما داشته باشند، به سوالات‌تان پاسخ بدهند و هر اطلاعاتی را از سراسر وب گردآوری و ارائه کنند. در واقع اگر به دنبال راهکاری موثر برای خودآموزی می‌گردید، این احتمالا بهترین روش یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان باشد.

هوش‌های مصنوعی مختلف مانند ChatGPT و گوگل بارد، در واقع «مدل‌های زبانی» پیشرفته‌ای هستند که بر مبنای انبوهی از متون اینترنتی آموزش دیده‌اند و طبیعتا بخش قابل توجهی از این متون هم راجع به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا اسکریپت، جاوا، سی پلاس پلاس، سی شارپ، روبی، سوئیفت، تایپ‌اسکریپت، کاتلین و ده‌ها زبان دیگر بوده‌اند.

یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان با هوش مصنوعی

از این ابزارها می‌توان به روش‌های مختلف استفاده کرد. برای مثال ChatGPT می‌تواند برای سوالات شما پاسخ‌های کوتاه یا بلند بنویسد، کدها را ایرادیابی کند، راهکارهایی برای مسائل پیچیده ارائه دهد و اساسا هر زمان که با موانعی در فرایند یادگیری روبه‌رو می‌شوید، به کمک‌تان بیاید. بنابراین اگر تاکنون از ChatGPT، گوگل بارد یا هر دستیار هوش مصنوعی مشابهی استفاده نکرده‌اید، زمانش رسیده که آن‌ها را به دستیارهای شخصی خود تبدیل کنید و همیشه به سریع‌ترین و بهینه‌ترین راهکارها برای چالش‌های بالقوه در مسیر یادگیری دسترسی داشته باشید.

مهم‌ترین نکات برای استفاده حداکثری از توانایی‌های ChatGPT

اولین و مهم‌ترین چیزی که باید راجع به ChatGPT و بسیاری از هوش‌های مصنوعی مشابه آن بدانید این است که گرچه کمک قابل توجهی به یادگیری و کدنویسی می‌کنند، اما لزوما همیشه پاسخ‌هایی دقیق یا به‌روز در اختیارتان نمی‌گذارند. در واقع هوش مصنوعی به این معروف است که گاهی اطلاعات غلط را به‌گونه‌ای ارائه می‌کند که گویی کاملا حقیقت دارند.

از سوی دیگر، اگر مکالماتی بیش از حد پیچیده با آن داشته باشید، ممکن است زنجیره فکری را گم کند یا درک نکند که دقیقا می‌خواهید چه اتفاقی بیفتد. بنابراین لازم است با جملاتی کوتاه و به شکلی مرحله‌به‌مرحله با ChatGPT یا گوگل بارد مکالمه کنید و این فضا را به هوش مصنوعی پشت آن‌ها بدهید که در صورت عدم درک آخرین فرمان‌ها، یک گام به عقب بردارد.

علاوه بر نکات بالا، هنگامی که از ChatGPT برای نوشتن کدها و اسکریپت‌های ساده یا پیچیده خود کمک می‌گیرید، ترفندهای زیر را هم به یاد داشته باشید.

آموزش برنامه‌نویسی با ChatGPT
  • دقیق باشید: هرچه جزییات بیشتری در اختیار هوش مصنوعی بگذارید، بهتر به شما کمک خواهد کرد. برای مثال اگر برای پروژه آموزشی کوچک خود نیاز به چند خط کد دارید، عملکرد کد مورد نظر را به دقیق‌ترین شکل ممکن توصیف کنید. زبان برنامه‌نویسی پروژه را هم به هوش مصنوعی بگویید.
  • زمینه بدهید: اگر می‌خواهید ChatGPT به ایرادیابی کد مشغول شود، بیشترین اطلاعات ممکن را در اختیارش بگذارید. کد مورد نظر را توصیف کنید، پیام خطای کامل را در اختیارش بگذارید و حتی بگویید که پیش‌تر چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید.
  • قالب پرامپت‌نویسی را رعایت کنید: فرمان‌ها یا پرامپت‌هایی که در اختیار هوش مصنوعی می‌گذارید باید از قالب صحیح پیروی کنند تا به بهترین نتایج برسید. مثلا اگر نیاز به تابعی در پایتون دارید، می‌توانید فرمان را این‌گونه شروع کنید که «یک تابع پایتون تعریف کن که…».
  • خواستار توضیح بیشتر شوید: اگر بخشی از کدها را متوجه نمی‌شوید، خیلی ساده از ChatGPT بخواهید که آن را برایتان تشریح کند. برای مثال می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید که کدها را خط به خط ترجمه کند، قواعد نحوی یا سینتکس زبان‌ها را شرح دهد و بگوید منطق پشت هر بخش چیست.
  • به دنبال منابع آموزشی بگردید: این روزها انبوهی منابع آموزشی رایگان و ارزشمند داریم که یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان را آسان‌تر از همیشه کرده‌اند. از هوش مصنوعی بخواهید که بهترین ویدیوهای آموزشی، مقالات، کتاب‌ها، دوره‌ها و هر منبع کارآمدی دیگری را به شما معرفی کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کانال یوتیوب آموزش برنامه نویسی – ۸ کانال برتر برای تازه‌کاران و حرفه‌ای‌ها

چطور از هوش مصنوعی برای یادگیری کدنویسی کمک بگیریم؟

حالا که می‌دانید چطور با هوش مصنوعی گفتگو کنید که به بهترین نتایج برسید، بد نیست که با چند مثال ببینیم که در چه زمینه‌هایی می‌توانید روی این ابزار ارزشمند حساب کنید.

یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان با هوش مصنوعی
  • تشریح مفاهیم: ChatGPT و ابزارهای مشابه آن می‌توانند توضیحاتی ساده و قابل فهم برای انسان بنویسند. برای مثال کافیست خیلی ساده بپرسید «لوپ در برنامه نویسی چیست» یا «توابع چطور کار می‌کنند» و در کسری از ثانیه، پاسخی کامل برای سوال خود دریافت خواهید کرد. البته که به سوالاتی همینقدر ساده محدود نیستید و می‌توانید تشریح هر مفهومی با هر میزان از پیچیدگی را به ChatGPT بسپارید.
  • کمک به درک سینتکس: اگر نمی‌دانید فلان خط از کد دقیقا چطور نوشته نمی‌شود، باز هم می‌توانید از ChatGPT کمک بگیرد. برای مثال می‌توانید بپرسید که «برای ایجاد لوپ در پایتون چه کدی بنویسم؟» یا «سینتکس اعلان یک متغیر در جاوا اسکریپت چیست؟».
  • کمک به ایرادیابی: اگرچه ChatGPT نمی‌تواند کدها را به اجرا در بیاورد، اما براساس خطوط و پیام‌های خطایی که در اختیارش می‌گذارید، پیشنهادات گوناگون ارائه خواهد کرد. برای مثال اگر ارور رایجی مثل «NullReferenceException» در سی شارپ یا «TypeError» در پایتون را دریافت کنید، می‌توانید از ChatGPT بپرسید که دلایل بروز آن چیست و چه راهکارهایی برای برطرف‌سازی‌اش وجود دارد.
  • آشنایی با بهترین رویکردهای کدنویسی: ChatGPT می‌تواند پیشنهاداتی راجع به بهترین رویکردهای برنامه‌نویسی در اختیارتان بگذارد و برای مثال شما را با دیزاین پترن، روش‌های نام‌گذاری، استفاده از کامنت‌ها، کدنویسی تمیز و مواردی از این دست آشنا کند.
  • ارائه کد‌های مثال: از دیگر کاربردهای ChatGPT در فرایند یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان می‌شود به ارائه کد‌های مثال ساده‌ای اشاره کرد که شما را با مفاهیم و زبان‌های گوناگون آشنا می‌کنند. فقط در نظر داشته باشید که گرچه اکثر این کدها صحیح خواهند بود، اما به خاطر ماهیت هوش مصنوعی ممکن است گاهی دچار خطا باشد. بنابراین تا جای ممکن نتایج دریافتی را صحت‌سنجی کنید.

سخن پایانی

اکنون که به پایان مقاله رسیده‌ایم، احتمالا درک بهتری از اثر بالقوه هوش مصنوعی بر فرایند یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان به دست آورده‌اید و می‌دانید چطور باید از آن استفاده کنید که به بهترین نتایج برسید. برای جمع‌بندی باید تاکید کرد که ابزارهای هوش مصنوعی فعلی نمی‌توانند به صورت کامل جایگزین دوره‌های آموزشی و بوت کمپ‌های برنامه‌نویسی باکیفیت شوند. این ابزارها خطاهایی گاه و بیگاه دارند و گاهی از اوقات هم اطلاعاتی قدیمی ارائه می‌کنند. اما مادامی که به ChatGPT و گوگل بارد و دیگر ابزارها به چشم دستیارهایی نگاه کنید که قرار است زندگی را برایتان آسان‌تر کنند، کاربردهای فراوان برای آن‌ها پیدا خواهید کرد.

منبع: Geeky-Gadgets

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments