راهنمای جامع استخدام برای برنامه‌نویسان تازه‌کار

2336
راهنمای استخدام برنامه نویس

اگر در برنامه نویسی تازه‌کارید و در حال بررسی آگهی‌های استخدام برنامه نویس هستید و قصد دارید به عنوان برنامه نویس استخدام شوید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانید به‌عنوان یک برنامه نویس مبتدی استخدام شوید.


فرقی ندارد برنامه‌نویسی را خودتان یاد گرفته باشید یا دانش‌آموخته دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی، بوت‌کمپ‌ها یا مراکز دانشگاهی باشید، وقتی برنامه‌نویس تازه‌کاری هستید، به‌دست‌آوردن اولین شغل و استخدام شدن به‌عنوان یک برنامه نویس ممکن است پیچیده و دشوار باشد.

شما مهارت برنامه‌نویسی دارید. پرسش این است که چگونه این مهارت‌ها را به استخدام‌کنندگان نشان دهید؟ چگونه در جلسه‌ی مصاحبه، آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهید؟ اصلاً چگونه مطمئن شوید که می‌توانید به مرحله‌ی مصاحبه راه پیدا کنید؟

1. چگونه می‌توانم تجربه برنامه‌نویسی کسب کنم؟

راهنمای استخدام برنامه نویس

این همان مسئله‌ی بغرنج همیشگی است که بسیاری از کارجوها و خیلی از کسانی که شغلشان را تغییر می‌دهند، با آن مواجه می‌شوند. بسیاری از کارفرماها از شما انتظار دارند تجربه‌ی کاریِ مرتبطی داشته باشید، اما بدون داشتن کار چطور می‌توانید تجربه کسب کنید؟

خوشبختانه راه‌های متنوعی برای به‌کار‌گیری و استفاده از مهارت‌های برنامه‌نویسی در پروژه‌های واقعی وجود دارد. در ادامه روش‌هایی را معرفی خواهیم کرد که در آن‌ها می‌توانید قبل از این که رسماً استخدام شوید، برنامه‌نویسی را در عمل تجربه کنید:

در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کنید

شرکت در فعالیت‌های داوطلبانه فرصتی عالی برای دستیابی به تجربه‌ی کار در شرایط واقعی و اضافه‌کردنِ چند پروژه‌ی جالب به نمونه‌کارهایتان است. با این کار نه‌تنها تجربیات ارزشمندی به دست خواهید آورد، بلکه کمی از مسئولیت اجتماعی‌تان در قبال جامعه را هم ادا خواهید کرد: یک فرصت برد-برد!

روی پروژه‌های مستقل کار کنید

وقتی در تلاشید تا به‌عنوان برنامه‌نویسی توانمند خودتان را ثابت کنید، پروژه‌های کوتاه‌مدتِ مستقل (Freelance) به شما کمک می‌کنند تا اعتبار کسب کنید. شاید ارزشش را داشته باشد که به سراغ شرکت‌های کوچک‌ترِ محلی بروید تا ببینید که آیا می‌توانند از شما در پروژه‌های خود استفاده کنند. شاید این کار، پول‌سازترین تلاش شغلی شما نباشد، اما برای کارفرمایان پیامی واضح دارد: شما مهارت‌های لازم برای انجام کار در شرایط واقعی را دارید و آماده‌اید از این مهارت‌ها استفاده کنید.

در پروژه‌های متن‌باز مشارکت کنید

پروژه‌های متن‌باز از کدهای منبعِ حاضروآماده‌ای تشکیل شده‌اند که همه می‌توانند تغییرشان دهند و برای برنامه‌نویسان تازه‌کار هم عالی‌اند. علاوه بر این که مهارت‌هایتان را به کار می‌بندید، پروژه‌های متن‌باز به شما این فرصت را می‌دهند که با دیگر توسعه‌دهندگان همکاری کنید. می‌توانید تنوعی گسترده از پروژه‌های متن‌باز را در GitHub پیدا کنید.

شروع حرفه‌ی برنامه‌نویسی با کارآموزی

بسیاری از شرکت‌های منتشرکننده آگهی استخدام برنامه نویس، با توجه به نیازشان کارآموز برنامه‌نویسی استخدام می‌کنند. فقط لازم است که یک رزومه خوب و دقیق تهیه کرده و در آن مهارت‌ها و پروژه‌های برنامه‌نویسی خود را به‌خوبی توصیف و برای آگهی‌های استخدام کارآموز که مرتبط با حوزه مورد‌علاقه شما هستند، اقدام کنید.

هیچ‌وقت از ساختن دست نکشید

برای اینکه کارفرمایان را متقاعد کنید که شایستگی انجام کار را دارید، فقط باید دست‌به‌کار شوید و مهارت‌هایتان را در عمل به کار ببندید. بنابراین، بسیار مهم است که مدام در حالِ یادگیری و ساختن باشید. هرچه روی پروژه‌های بیشتری کار کنید (فرقی ندارد متن‌باز باشند یا فعالیت‌های داوطلبانه یا پروژه‌های مستقل)، در جلسه مصاحبه حرف بیشتری برای گفتن خواهید داشت.

ادامه‌دادن به انجام پروژه‌ها و امتحان‌کردنِ چیزهای جدید، روشی عالی برای بهبود کیفیت مهارت کدنویسی‌ شما است.

2. کجا باید به دنبال فرصت‌های شغلی استخدام برنامه‌نویس بگردم؟

همین طور که دارید تا جای ممکن تجربیات کار در شرایط واقعی را کسب می‌کنید، لازم است برای جست‌و‌جوی موقعیت شغلی مناسب هم به راهبردی درست‌وحسابی‌ برسید.

برنامه‌نویسی حوزه‌ای فوق‌العاده گسترده است و مسیرهای شغلی بی‌شماری وجود دارد که می‌توانید دنبال کنید. پیش از این که چرخی بین آگهی‌های استخدام برنامه نویس بزنید، لازم است به این فکر کنید که دنبال چه هستید و جست‌وجویتان را بر همین اساس کارآمدتر کنید.

متناسب‌سازی جست‌وجوهای شغلی

جست‌وجوی شما برای یافتن موقعیت‌های کاری باید متناسب با مهارت‌های امروز و اهداف آینده شما باشد. اگر می‌خواهید روی توسعه‌ی فرانت‌اند متمرکز شوید، منطقی است که برای موقعیت‌های شغلی مرتبط با فرانت‌اند درخواست شغلی بفرستید. اما اگر برنامه شما این است که بعداً فعالیت­تان را در حوزه‌ی بک‌اند گسترش دهید، دنبال موقعیت‌هایی باشید که ممکن است به این هدف کمک کنند.

همچنین، به این فکر کنید که کار در چه محیطی را بیشتر دوست دارید. قبل از شروع جست‌وجو، در مورد پرسش‌های زیر فکر کنید:

  • می‌خواهید روی کدام حوزه‌ی خاص از توسعه‌ی‌ وب متمرکز شوید؟
  • آیا در محیط استارتاپی شکوفا می‌شوید یا در شرکت‌های بزرگ احساس راحتی بیشتری می‌کنید؟
  • می‌خواهید عضو تیمی کوچک باشید یا گروهی بزرگ؟
  • کدام صنایع و محصولات بیشتر شما را به وجد می‌آورند؟
  • دورکاری را ترجیح می‌دهید یا کار حضوری یا ترکیبی از هر دو؟
  • آیا تمایل دارید سفر یا نقل‌مکان کنید؟

اگر بدانید که چه می‌خواهید، جست‌وجوی‌های شغلی شما بسیار ثمربخش‌تر خواهد بود.

عناوین شغلی برنامه‌نویسان

جهانِ برنامه‌نویسی پر از اصطلاحات و واژه‌های رایجی است که باید آن‌ها را یاد بگیرید. اما این واژه‌ها به ابزارهای متفاوت و تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی ختم نمی‌شوند؛ تنوع وسیعی از عناوین شغلی هم در این حوزه وجود دارد.

در ادامه چند نمونه از رایج‌ترین عناوین شغلی در آگهی‌های استخدام برنامه نویس را به همراه یک توضیح کلی در مورد آن‌ها به شما ارائه خواهیم کرد.

  • توسعه‌دهنده Front-End

همان طور که از نامش مشخص است، توسعه‌دهنده‌ی Front-End مسئول همه چیز‌هایی است که به کاربر نمایش داده می‌شود. این برنامه‌نویس، رابط کاربری را خلق می‌کند و می‌داند که چگونه آن را به Back-End متصل؛ یعنی با سرویس وب یکپارچه‌اش کند. توسعه‌دهنده Front-End بر روی اینکه محصول نهایی از نظر رابط کاربری چه شکل‌وشمایلی داشته باشد، کار می‌کند.

  • توسعه‌دهنده Back-End

وظایف توسعه‌دهنده‌ی Back-End شامل کدنویسی وب‌سایت، اپلیکیشن، سیستم سمت سرور (server-side system)، خلق واسط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) و سازمان‌دهی ارتباط بین پایگاه‌های داده است.

  • توسعه‌دهنده Full-Stack

Full-Stack به توسعه‌دهنده‌ای اشاره دارد که توانایی انجام وظایف سمت سرور و رابط کاربری را با هم دارد. این فرد باید بتواند سیستم/اپلیکیشن را در سمت سرور بر اساس تکنولوژی تعیین‌شده کدگذاری کند و حواسش باشد که در سمت کاربر رابط به‌طور مناسبی به تصویر درآمده و عمل کند.

  • مهندس نرم‌افزار

ویژگی کلیدی این شغل توانایی طراحیِ راهکارهاست که با کار برنامه‌نویس‌های معمولی تفاوت دارد. مهندس نرم‌افزار مفاهیم را خلق می‌کند و بعضی اوقات توسعه می‌دهد و وظیفه‌اش به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار آنالیزِ شرایط لازم برای تغییرات خواسته‌شده در کدها، پیاده‌سازی و اجرا و نیز تهیه مستندات است.

  • توسعه‌دهنده DevOps

توسعه‌دهندگان DevOps به مدیریت سیستم و نگهداریِ مداوم آن و کنترل نسخه‌ی نرم‌افزار (software version control) می‌پردازند. آن‌ها ارتباط بی‌وقفه‌ی بین همه‌ی تیم‌های فنیِ شرکت که مسئول خلق محصول و تحویل ارزش به مشتری به‌صورت مشترک هستند را فراهم می‌کنند.

  • توسعه‌دهنده iOS / Android

این افراد، برنامه‌نویسانی هستند که در کارِ توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی، چه اپلیکیشن‌های iOS و چه اندروید، مهارت دارند.

در نهایت، وقتی دارید آگهی‌های استخدام برنامه نویس را بررسی می‌کنید، مهم است که یادتان باشد معنای پشت عناوین شغلی ممکن است بسته به صنعت، شرکت و… تغییر کند. به همین علت، حتماً آگهی استخدام برنامه نویس را بررسی کنید تا ببینید کدام تکنولوژی‌ها را می‌خواهند و آن شرکت انتظار انجامِ چه وظایفی را دارد.

استخدام برنامه نویس با کوئرا مگنت

در کوئرا مگنت، فرصت‌های شغلی متنوعی براساس انواع تکنولوژی، شهر، میزان سابقه و نوع سازمان وجود دارد. شما با کمی بررسی، استفاده از فیلترهای مناسب و در‌نظر گرفتن تخصص، تجربه، دانش و مهارت فنی خود، می‌توانید آگهی‌های استخدام برنامه نویس متناسب با توانمندی‌ها و اهداف خود را پیدا کرده و برای آن‌ها اقدام کنید.

3. چطور مطمئن شوم که درخواست شغلی‌ام مورد توجه قرار می‌گیرد؟

راهنمای استخدام برنامه نویس

چالش بعدی در رسیدن به اولین شغلتان به‌عنوان یک برنامه‌نویس به دست آوردن فرصت مصاحبه است.

گرچه غیرمعمول نیست که توسعه‌دهندگانِ باتجربه را روی هوا بقاپند (هرچه باشد خیلی‌ها برنامه‌نویس لازم دارند و قصد استخدام برنامه نویس دارند!)، اما کسانی که تازه پا به این صنعت گذاشته‌اند هنوز باید استخدام‌کنندگان را مجاب کنند. پس چگونه می‌توانید بین ده‌ها یا شاید صدها تقاضانامه‌ی شغلیِ دیگر برجسته و چشمگیر شوید؟ بیایید به چند راهبرد کلیدی نگاهی بیاندازیم.

رزومه و انگیزه‌نامه‌ خود را سفارشی‌سازی کنید

استخدام‌کنندگان از یک کیلومتری درخواست‌های شغلیِ کلی‌گو را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را ندیده دور می‌اندازند. بنابراین ارسال یک درخواست شغلی برای همه موقعیت‌های شغلی به‌ندرت جواب می‌دهد. پس اگر در به‌ دست‌ آوردن شغل برنامه نویسی جدی هستید، باید رزومه و انگیزه‌نامه خود را برای هر موقعیت شغلی سفارشی‌سازی کنید.

به این نکات دقت کنید:

  • کلیدواژه‌‌ها: مسئولان استخدام نگاهی سریع به رزومه‌ی شما می‌اندازند تا کلیدواژه‌هایی خاص را پیدا کنند. مهم‌ترین کلیدواژه‌ها را از توضیحات آگهی شغلی دستچین کرده و رزومه‌تان را بر اساس همان واژه‌ها بهینه‌سازی کنید.
  • بر روی مهارت‌های مناسب تأکید کنید: مهم است که در رزومه و انگیزه‌نامه، بر مهارت‌ها و تجربیاتی که نشان می‌دهند شما برای آن شغل مناسب هستید، تأکید کنید. حتی اگر مجموعه‌ی گسترده‌ای از مهارت‌ها برای تحت‌تأثیر قرار دادن استخدام‌کنندگان دارید، بر آن‌هایی تأکید کنید که برای آن شغل ضروری‌اند.
  • فراهم‌کردن نمونه‌‌های مرتبط: از ادعاهای کلی و حرف‌های سرسری و مبهم دوری کنید. مثلاً به‌جای این که ادعا کنید که در کارهای گروهی عالی عمل می‌کنید، مثال‌هایی عینی از زمان‌هایی که این قابلیت را از خود نشان داده‌اید، بیاورید.

پروفایل‌های آنلاین­ خود را بهینه‌سازی کنید

هنگام پیداکردن کار، حضورتان در دنیای مجازی می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش یا کاهش دهد. این روزها بیشترِ مسئولان استخدام در فضای اینترنت درباره‌ی شما جست‌وجو می‌کنند، پس مطمئن شوید که تأثیر خوبی روی آن‌ها می‌گذارید.

با بهینه‌سازی پروفایل‌های حرفه‌ای‌تان در سایت‌هایی مثل لینکدین شروع کنید. مطمئن شوید همه‌ی اطلاعاتِ مهارت‌ها و تجربیات و قابلیت‌هایتان به‌روز است و عکسی حرفه‌ای هم آپلود کنید. به‌علاوه، مهارت‌هایتان را با عنوانی کوتاه و گیرا که در یکی دو جمله ویژگی‌های شما را جمع‌بندی می‌کند، متقاعدکننده‌تر کنید. مثلاً:

«توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند ماهر در کار با JavaScript و HTML و CSS، با تجربه فراوان در حوزه‌ی تکنولوژی پرداخت»

در اینجا هم باید حواستان به کلیدواژه‌ها باشد: مسئولان استخدام ممکن است در جست‌وجوی اصطلاحاتی خاص، پروفایل‌ها را نگاه کنند؛ پس واژگان­تان را متناسب با مشاغلی که دنبالشان هستید، انتخاب کنید.

در نهایت، مطمئن باشید پروفایل شما در شبکه‌های اجتماعی، یا خصوصی هستند یا عاری از هر محتوایی هستند که ممکن است استخدام‌کنندگان را منصرف کند.

شما همچنین می‌توانید با تکمیل و به‌روزرسانی پروفایل عمومی برنامه‌نویسان کوئرا، تمام افتخارات، تکنولوژی‌ها، مهارت‌های نرم، فعالیت‌ها و مسابقات، سؤالات و گواهی‌های خود را در کنار تجارب کاری و تحصیلی به کارفرمایان حوزه IT نمایش دهید.

پورتفولیوی خود را بهبود ببخشید

یکی از بخش‌های حیاتی مجموعه‌ی تقاضانامه‌ی شغلی شما، پورتفولیوی (نمونه‌کارهای) شماست. پورتفولیو (Portfolio) وب‌سایتی شخصی است که:

  • شما را به کارفرماها، مشتری‌ها و رابط‌های احتمالی معرفی می‌کند
  • مهارت‌ها و حوزه‌های تخصصی شما را به‌طور خلاصه بیان می‌کند
  • پروژه‌های شما را به نمایش می‌گذارد
  • راه‌های ارتباط با شما را شامل می‌شود
  • لینک پروژه‌های شما در GitHub و حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود

قبل از این که برای آگهی استخدام برنامه نویس درخواست بفرستید، پورتفولیوی خود را با جدیدترین و بهترین پروژه‌هایتان و نیز اطلاعات تماسِ درست به‌روزرسانی کنید.

و یادتان باشد: وب‌سایتِ نمونه‌کارهای شما فقط پلتفرمی برای میزبانی پروژه‌های شما نیست؛ بلکه خودش هم یک نمونه‌کار محسوب می‌شود. پس هرچه در چنته‌ دارید را در کیفیتی شگفت‌انگیز رو کنید و نشان دهید که به‌عنوان توسعه‌دهنده چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

کدهایتان را در GitHub به اشتراک بگذارید

راه دیگری هم وجود دارد که به کارفرماها نشان دهید چندمرده حلاجید: به‌اشتراک‌گذاشتنِ کدهایتان در GitHub.

ساخت اکانت GitHub و مشارکت مستمر در پروژه‌های دیگران، به کارفرماهای احتمالی نشان می‌دهد که از مجموعه‌ی مهارت‌هایتان فعالانه استفاده می‌کنید و آن‌ها را گسترش می‌دهید. البته فقط همین نیست: کارفرماها می‌خواهند ببینند که چقدر تمیز و مرتب کدنویسی می‌کنید.

4. چگونه می‌توانم شبکه ارتباطاتم را در این صنعت گسترش دهم؟

شبکه‌سازی برای هر کسی که می‌خواهد وارد حرفهٔ برنامه‌نویسی شود یک اصل کلیدی محسوب می‌شود. البته شبکه‌سازی فقط برای یافتن فرصت‌های شغلی نیست. هم برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار و هم برای توسعه‌دهندگان باتجربه، شبکه‌سازی می‌تواند منبعی عالی برای حمایت، مشاوره و تبادل دانش باشد. با گسترش شبکه ارتباطات خود در این صنعت، طبیعتاً درهای بیشتری را به روی دنیای حرفه‌ای خود خواهید گشود.

اگر در این حوزه کاملاً تازه‌وارد هستید، شبکه‌سازی می‌تواند کاری بسیار ترسناک به نظر برسد؛ اما نگران نباشید. روش‌های فراوانی برای ملاقات با برنامه‌نویسان همکار و شبکه‌سازی وجود دارد:

در هکاتون‌ها شرکت کنید

هکاتون‌ها (Hackathon) فرصتی عالی فراهم می‌کنند تا مهارت‌هایتان را به کار بگیرید و افراد جدیدی را ملاقات کنید. هکاتون در اصل مسابقه‌ی سرعتی طراحی برای برنامه‌نویسان است که بسیاری از توسعه‌دهندگان را گرد هم می‌آورد تا برای انجام پروژه‌های متنوع با هم همکاری کنند. شما هم به‌عنوان عضوی از تیم کار خواهید کرد، پس هم‌زمان با این که از افراد دوروبرتان چیزهای زیادی یاد می‌گیرید، به‌راحتی فرصت‌هایی به دست خواهید آورد تا با دیگران ارتباط برقرار کنید.

به گردهمایی‌های اهالی تکنولوژی بروید

شما می‌توانید در گردهمایی‌های اهالی تکنولوژی نیز حاضر شوید. شرکت در این گردهمایی‌ها همچنین روشی عالی برای کشف دامنه‌ی وسیع‌تری از علاقه‌مندی‌هایتان است؛ چه طراحی وب باشد، چه واقعیت مجازی، بازی‌های رایانه‌ای یا چیزی کاملاً متفاوت از این حوزه‌ها.

شبکه‌سازی در دنیای واقعی

برای بسیاری از ما فکرکردن به این که معذب در اتاقی پر از غریبه‌ها بایستیم، در حالی که تلاش می‌کنیم گفت‌وگویی را آغاز کنیم، دقیقاً همان مصداقِ کابوس است. برای همین است که وقتی نوبت به شبکه‌سازی حضوری می‌رسد، مهم است که با ذهنیت درست وارد عمل شوید. تلاش نکنید که روی این ایده متمرکز شوید که آنجا هستید تا توانایی‌های خود را به نمایش بگذارید. در عوض، روی موضوعی که پیش می‌آید متمرکز شوید و از آن برای پیداکردن زمینه‌های مشترک بین خودتان و کسانی که در اطرافتان هستند، استفاده کنید. موضوع این نیست که با پیشنهاد کاری از آن جلسه بیرون بیایید؛ شبکه‌سازی را بهتر است به چشم یک استراتژی بلندمدت ببینید. با افراد روابطی صادقانه برقرار کنید و با گذشت زمان، شبکه‌ی شما و فرصت‌های حرفه‌ای‌تان به‌طور طبیعی گسترده‌تر خواهد شد.

به جوامع آنلاین بپیوندید

معلوم است که فرصت‌های شبکه‌سازی فراوانی نیز در دنیای آنلاین وجود دارند، آن هم وقتی StackOverflow ،WebDeveloper.com ،GitHub ،CodeProject و Bytes را در میان معروف‌ترین پاتوق‌های توسعه‌دهندگان داریم. وارد بحث‌ها شوید، کارهایتان را به اشتراک بگذارید، از آخرین خبرهای این حوزه عقب نمانید و در این مسیر روابط ارزشمندی هم بسازید.

5. چگونه استخدام‌کنندگان را در جلسه‌ مصاحبه تحت‌تأثیر قرار دهم؟

راهنمای استخدام برنامه نویس

تجربیاتِ عملی کسب کرده‌اید، سخت‌کوشانه شبکه‌سازی کرده‌اید و درخواست شغلی برجسته‌ای فرستاده‌اید و بالاخره به مصاحبه رسیده‌اید! حالا در خانِ آخر باید در مصاحبه‌های استخدام برنامه نویس عالی عمل کنید و اولین شغلتان به‌عنوان برنامه‌نویس را به دست بیاورید.

وقتی حرف از داشتن مصاحبه‌ای خوب می‌شود، یعنی لازم است مصاحبه‌کننده را راضی کنید که مهارت‌های مناسب برای آن شغل را دارید و می‌توانید به‌سرعت کارتان را شروع کنید. هم‌زمان باید شور و اشتیاقی واقعی را برای داشتن آن شغل و یادگیری نشان دهید.

در ادامه می‌گوییم که چگونه می‌توانید در مصاحبه، بهترین عملکرد را داشته باشید:

برای چالش کدنویسی یا آزمون فنی آماده شوید

احتمالش بسیار زیاد است که از شما بخواهند به‌عنوان بخشی از فرایندِ مصاحبه در یک چالش کدنویسی یا آزمون فنی شرکت کنید. کارفرماها می‌خواهند ببینند که شما دست‌کم با تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی کاملاً راحت هستید، پس آماده باشید تا این موضوع را نشان دهید.

هم‌زمان، درباره‌ی آنچه می‌دانید و آنچه نمی‌دانید صادق باشید. اگر قرار است برای اولین بار در عمرتان به‌عنوان برنامه نویس استخدام شوید، از شما انتظار نمی‌رود که همه‌چیز را بدانید. بر این حقیقت تأکید کنید که با اینکه فلان و بهمان را هنوز نمی‌دانید، سریع یاد می‌گیرید و مشتاق هستید که آن‌ها را بیاموزید. این کار برای شما اعتبار بیشتری به همراه دارد تا این که تظاهر کنید که در همه‌چیز مهارت دارید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: سخت‌ترین سؤالات مصاحبه‌‌های کدنویسی FAANG

تحقیق کنید

به نظر می‌رسد این مورد واضح‌ترین توصیه برای مصاحبه باشد: درباره‌ی آن شرکت تحقیق کنید و بدانید چه کاری انجام می‌دهند. اگرچه، معنایش این نیست که نگاهی گذرا به صفحه‌ی «درباره‌ی ما» در سایتشان بیندازید و بتوانید محصولات و خدماتشان را از حفظ بگویید. کارفرماها می‌خواهند ببینند که شما درک کرده‌اید که شرکت­شان چه کار می‌کند؛ و مهم‌تر از همه، نقش شما به‌عنوان برنامه‌نویس کجای این ماجرا قرار می‌گیرد.

مطمئن شوید که می‌توانید با اعتمادبه‌نفس و آگاهی کامل درباره‌ی اهداف آن‌ها و این که چگونه می‌توانید در انجام آن‌ها کمکشان کنید، حرف بزنید. پاسخ‌هایتان را در چارچوب زمینه‌ی کاری شرکت ببرید و سؤال‌هایی بپرسید که نشان دهد به فعالیت‌های آن‌ها علاقه‌مند هستید.

کار گروهی را فراموش نکنید

بخش بزرگی از حرفه‌ی برنامه‌نویسی، کار گروهی است. قرار نیست فقط پشت کامپیوتر بنشینید و کدنویسی کنید. لازم است با طراحان، سایر توسعه‌دهندگان، بازاریاب‌ها، صاحبان محصولات و حتی مدیرعامل همکاری داشته باشید.

در میان همه‌ی جنبه‌های فنی، مهارت‌های برقراری ارتباط خوب و داشتن روحیه‌ی کار تیمی برای شما امتیاز مثبت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. کارفرماها می‌خواهند مطمئن شوند که شما با دیگران به‌خوبی کار خواهید کرد و نگرش و رفتار مثبتی را به محیط کارتان خواهید آورد. این موضوع را در مصاحبه‌‌‌ی خود نشان دهید تا درست در مسیرِ رسیدن به آن شغل قرار بگیرید.

حقوق درخواستی

مشاغل برنامه‌نویسی تقاضا و درآمد بالایی دارند، اما عوامل مختلفی مانند تخصص، تجربه، مهارت و موقعیت مکانی بر میزان درآمد یک برنامه نویس تأثیرگذار است. بنابراین، بیان یک عدد دقیق به‌عنوان حقوق درخواستی بسیار دشوار است. شما با استفاده از ماشین حساب حقوق برنامه نویسان کوئرا می‌توانید تخمین خوبی از میزان درآمد یک برنامه نویس براساس تخصص، تکنولوژی، تجربه و شهر موردنظر داشته باشید.

سخن پایانی

این هم خدمت شما: راهنمای جامع استخدام برنامه نویس های تازه‌کار در اولین شغل­شان. امیدواریم حالا درباره‌ی مسیری که لازم است در آن قدم بگذارید و همچنین درباره‌ی این که چگونه باید به هدف خود برسید، احساس بهتری داشته باشید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Ramin
Ramin
7 ماه قبل

besyar mofid