راهنمای جامع استخدام برنامه نویس پایتون

1502
استخدام برنامه نویس پایتون

پایتون نه‌تنها یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر جهان است، بلکه یکی از خوش‌آتیه‌ترین فرصت‌های شغلی را نیز فراهم می‌کند. پایتون در بسیاری از صنایع به یک راه‌حل تبدیل شده است. بنابراین بخش زیادی از آگهی‌های استخدام برنامه نویس، مربوط به استخدام برنامه نویس پایتون است. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پر‌تقاضا با آینده‌ای روشن است.

آیا پایتون یک حوزه‌ی در حال رشد است؟

محبوبیت و تقاضا برای استخدام برنامه نویس پایتون با سرعت ثابتی در حال رشد است. این افزایش تقاضا تا حدودی به‌دلیل محبوبیت زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

با توجه به شاخص TIOBE که محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر جهان را بررسی می‌کند، پایتون در حال حاضر محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی و یکی از زبان‌هایی است که به‌سرعت در حال رشد است. طبق نظرسنجی سالانه Stack Overflow، پایتون در سال‌های اخیر یکی از پرتقاضاترین فناوری‌ها بوده است.

یکی دیگر از نشانه‌های محبوبیت پایتون این است که 41 سازمان بزرگ در سراسر جهان، در مدت زمان بسیار کوتاهی پایتون را به عنوان زبان برنامه‌نویسی اصلی خود انتخاب کرده‌اند. برخی از شرکت‌های بزرگی که اکنون بیشتر کدهای خود را با پایتون می‌نویسند عبارتند از: Quora ،Facebook ،YouTube ،Netflix ،Dropbox ،Pinterest ،Reddit.

چه‌چیزی موجب محبوبیت بالای پایتون شده است؟

دلایل زیادی برای محبوبیت رو‌به‌رشد پایتون وجود دارد. اول اینکه، پایتون دارای سینتکس و خوانایی نسبتاً آسانی است که یادگیری زبان را برای مبتدیان بسیار آسان می‌کند. این سهولت به این معنی است که توسعه‌دهندگان می‌توانند زمان بیشتری را برای پیاده‌سازی و زمان کمتری را برای ساختن برنامه‌های پیچیده صرف کنند.

دوم اینکه، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره، با قابلیت‌های تحلیلی عالی و طیف وسیعی از کتابخانه‌ها از جمله Matplotlib ،Numpy ،Pandas و… است که آن را برای بسیاری از کاربردها از جمله توسعه‌ی بک‌اند، توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها، علم داده، یادگیری ماشین و به‌ویژه هوش مصنوعی مناسب می‌کند.

ویژگی‌های پایتون مانند کدهای تک‌خطی و تایپ‌سیستم پویای آن، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را با تعداد خطوط بسیار کمتری نسبت به سایر زبان‌ها بنویسند. این امر باعث می‌شود که پایتون حتی برای مبتدیان و تازه‌کارها یک زبان برنامه‌نویسی بسیار آسان برای یادگیری باشد.

در نهایت، پایتون رایگان و متن‌باز است و مهم‌تر از همه، یک زبان چند‌پلتفرمی است؛ به این معنی که می‌توان با یک کدبیس واحد آن را بر روی Mac ،Windows ،Linux و Raspberry Pi اجرا کرد.

آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون مربوط به چه صنایعی هستند؟

Python در خارج از صنعت نرم‌افزار و IT نیز تقاضا و استفاده بسیاری دارد. صنایعی که بیشترین نیاز را به استخدام برنامه نویس پایتون دارند، عبارت‌اند از:

  • بیمه
  • امور مالی
  • بانکداری خرد
  • بهداشت و درمان
  • هوافضا
  • خدمات کسب‌و‌کار
  • سخت‌افزار

چه مشاغلی را می‌توان با پایتون به‌دست آورد؟

پایتون در توسعه‌ی وب، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، محاسبات علمی و تحقیقات آکادمیک استفاده می‌شود. محبوبیت آن را می‌توان به جامعه‌ی روبه‌رشدِ علمِ داده (Data Science) که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کند، مرتبط دانست. صنایعی همچون آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و امور مالی نیز از برنامه‌های ایجاد شده با پایتون استفاده می‌کنند.

یک برنامه‌نویس پایتون می‌تواند چندین عنوان شغلی از جمله توسعه‌دهنده‌ی پایتون، دانشمند داده و مهندس یادگیری ماشین داشته باشد. وظایف و مسئولیت‌های یک برنامه نویس پایتون به عنوان شغلی و صنعت مورد‌نظر بستگی دارد، اما اساساً از برنامه‌نویسی پایتون برای ساختن سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها یا کار با داده‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

استخدام برنامه نویس پایتون

همان طور که گفتیم شرح وظایف یک برنامه نویس پایتون بستگی زیادی به صنعت و عنوان شغلی دارد. در ادامه توضیحاتی در مورد عناوین شغلی و شرح وظایفی که معمولاً در آگهی‌های استخدام برنامه نویس پایتون ذکر می‌شوند، آورده شده است:

توسعه‌دهنده پایتون

تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده‌ی پایتون، سرراست‌ترین کار برای کسی است که به زبان برنامه‌نویسی پایتون مسلط است. یک توسعه‌دهنده‌ی وب پایتون مسئول نوشتن منطق سمت سرور برنامه‌های وب است. توسعه‌دهندگان وب پایتون معمولاً اجزای بک‌اند را توسعه می‌دهند، برنامه را به سایر خدمات وب شخص ثالث متصل می‌کنند و با یکپارچه‌سازی المان‌های فرانت‌اند با برنامه‌ی پایتون، از توسعه‌دهندگان فرانت‌اند پشتیبانی می‌کنند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

  • نوشتن کدهای پایتون قابل‌استفاده مجدد، آزمون‌پذیر و کارآمد
  • تست و دیباگ کردن
  • ادغام و یکپارچه‌سازی المان‌های فرانت‌اند با زیرساخت بک‌اند
  • طراحی و اجرای برنامه‌هایی کارآمد با زمان پاسخگویی پایین و دسترس‌پذیری بالا
  • اجرای امنیت و حفاظت از داده‌ها

تحلیل‌گر داده

تحلیل‌گران داده (Data Analyst)، به منظور ایجاد اطلاعات کاربردی، داده‌ها را جمع‌آوری، سازماندهی و تفسیر می‌کنند. برای انجام این کار، تحلیل‌گران داده باید حجم زیادی از داده‌ها را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را غربال کنند و مجموعه داده‌های کلیدی را براساس معیارها یا اهداف موردنظر فراهم آورند. یک تحلیل‌گر داده از کتابخانه‌های پایتون برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و ارائه بصری یافته‌ها به روشی که برای سازمان مفید باشد، استفاده می‌کند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

  • تجزیه‌و‌تحلیل نتایج
  • گزارش نتایج به اعضای تیم کسب‌وکار
  • شناسایی الگوها و روندها در مجموعه داده‌ها
  • کار با تیم‌های داخلی کسب‌وکار یا تیم مدیریت برای تعیین نیازهای کسب‌وکار
  • تعریف فرایندهای جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های جدید

دانشمند داده

دانشمندان داده (Data Scientist) مجموعه مهارت‌های پیچیده‌تری نسبت به تحلیل‌گران داده دارند و علوم کامپیوتری، ریاضیات و آمار و مدل‌سازی را با درکی عمیق از کسب‌وکار و صنعت ترکیب می‌کنند تا بتوانند فرصت‌ها و استراژی‌های جدید را کشف کنند. دانشمندان داده نه‌تنها مسئول تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها هستند، بلکه اغلب از یادگیری ماشین، توسعه مدل‌های آماری و طراحی ساختار داده نیز برای پیشنهاد استراتژی‌ها استفاده می‌کنند.

وظایف و مسئولیت‌ها:

  • شناسایی منابع داده باارزش و خودکارسازی فرایند جمع‌آوری آن‌ها
  • انجام پیش‌پردازش داده‌های ساختار‌یافته و بدون ساختار
  • تجزیه‌و‌تحلیل حجم زیادی از اطلاعات برای کشف روندها و الگوها
  • ایجاد مدل‌های پیش‌بینی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین
  • ترکیب مدل‌ها از طریق مدل‌سازی جمعی (ensemble modeling)
  • ارائه اطلاعات با استفاده از تکنیک‌های مصورسازی داده
  • پیشنهاد راهکار و استراتژی برای چالش‌های کسب‌وکار
  • همکاری با تیم‌های مهندسی و توسعه‌ی محصول

مهندس تضمین کیفیت

موقعیت شغلی مهندس تضمین کیفیت (Quality Assurance)، یکی دیگر از راه‌های ورود به صنعت IT است؛ مخصوصاً اگر آشنایی و تسلط خوبی به زبان پایتون داشته باشید. در واقع مهندسان تضمین کیفیت برنامه یا نرم‌افزاری ایجاد نمی‌کنند، بلکه فقط مسئول آزمایش آن‌ها هستند و به همین دلیل است که پایتون برای دست یافتن به این موقعیت شغلی بسیار اهمیت دارد. قدرت و توانایی فوق‌العاده‌ی پایتون برای تمام امور مرتبط با خودکارسازی، آن را به زبانی فراگیر در فرایند تست نرم‌افزار تبدیل کرده است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

  • ایجاد test plan و test case‌ها
  • توسعه و اجرای اسکریپت‌های خودکارسازی با استفاده از ابزارهای متن‌باز
  • مستندسازی و ردیابی باگ‌های نرم‌افزاری
  • نظارت بر نتایج فرایند دیباگ
  • آشنایی با بهترین روش‌های تست نرم‌افزار
  • توانایی و تمایل به به‌روز بودن در مورد روش‌های تست نرم‌افزار

مهندس یادگیری ماشین

یک مهندس یادگیری ماشین، ماشین‌ها، برنامه‌ها و سایر سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر را ساخته و به آن‌ها آموزش می‌دهد تا دانشی که یاد گرفته‌اند را برای پیش‌بینی به‌کار گیرند. آن‌ها همچنین مسئول به‌دست آوردن مدل‌های تئوری علم داده و توسعه‌ی آن‌ها به مدل‌های سطح تولید هستند. توانایی پایتون برای خودکارسازی داده‌ها و الگوریتم‌ها، آن را به یک زبان برنامه‌نویسی ایدئال برای استفاده در یادگیری ماشین تبدیل کرده است.

وظایف و مسئولیت‌ها:

  • انتخاب مجموعه داده‌های مناسب و طراحی سیستم‌های یادگیری ماشین
  • تحقیق و پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و ابزارهای یادگیری ماشین
  • شناسایی تفاوت‌ها در توزیع داده‌ها که بر عملکرد مدل تأثیر می‌گذارد
  • بررسی کیفیت داده‌ها و انجام تحلیل‌های آماری
  • اجرای تست‌های یادگیری ماشینی
  • استفاده از نتایج برای بهبود مدل‌ها
  • آموزش و بازآموزی سیستم‌ها در صورت نیاز
  • گسترش کتابخانه‌های یادگیری ماشینی

چگونه می‌توانم بدون سابقه کار، برنامه نویس پایتون شوم؟

زبان برنامه‌نویسی پایتون دارای ویژگی‌های زیادی است که به آن نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برتری می‌دهد. به عنوان مثال، سینتکس و خوانایی آسان پایتون یادگیری آن را بسیار آسان کرده و به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را سریع‌تر تقویت کنید. برای ورود به این زمینه، راه‌های مختلفی وجود دارد. با این حال، همه چیز با مجموعه‌ای از مهارت‌ها و به‌طور خاص‌تر، تسلط بر زبان برنامه‌نویسی پایتون شروع می‌شود.

قدم اول: یادگیری پایتون

از آنجایی که یادگیری پایتون برای برنامه‌نویسان تازه‌کار نسبتاً آسان و شهودی است، یک دوره‌ی آموزش پایتون می‌تواند به شما کمک کند تا در مدت زمان بسیار کوتاهی کدنویسی به این زبان را یاد گرفته و احساس حرفه‌ای بودن کنید.

قدم دوم: انجام پروژه‌ها برای توسعه مهارت‌های خود

یکی از راه‌های مطمئن برای توسعه‌ی مهارت‌های خودتان در زبان برنامه‌نویسی پایتون این است که روی پروژه‌هایی کار کنید. انجام پروژه‌ها مهارت‌های برنامه‌نویسی شما را افزایش داده و شما را برای مواجهه با چالش‌های آینده آماده می‌کند. در دوره آموزش پایتون کوئرا کالج، در کنار درسنامه‌ها، چندین پروژه جذاب تهیه شده است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید در جنبه‌های مختلف تجربه عملی کسب کنید.

قدم سوم: ایجاد یک پورتفولیو از پروژه‌های تکمیل‌شده

همچنان که در کار با زبان برنامه‌نویسی پایتون تجربه کسب می‌کنید، مهم است که یک پورتفولیو از پروژه‌هایی که انجام می‌دهید نیز تهیه کنید تا بتوانید توانایی‌های خود را به نمایش بگذارید. شما می‌توانید پروژه‌های خود را به GitHub خود اضافه کرده و به این ترتیب، مهارت‌های کدنویسی خود را به استخدام‌کنندگان نشان دهید.

یک راه دیگر این است که در یک دوره آموزش پایتون شرکت کنید. به این ترتیب، نمونه‌کارهای خود را تحت نظارت و سرپرستی یک متخصص که دقیقاً می‌داند کارفرمایان به دنبال چه چیزی هستند، توسعه خواهید داد.

درآمد برنامه نویس پایتون

توسعه‌دهندگان پایتون از پردرآمدترین برنامه‌نویسان در بازار هستند؛ به ویژه در دیتا ساینس، یادگیری ماشین و توسعه وب. البته حقوق دریافتی برنامه نویس پایتون بر اساس تجربه، مهارت، شهر و عنوان شغلی بسیار متفاوت است. شما با استفاده از ماشین حساب حقوق برنامه نویسان کوئرا می‌توانید تخمین خوبی از میزان درآمد یک برنامه نویس پایتون داشته باشید.

جمع‌بندی

شما بدون سابقه کار هم می‌توانید به یک توسعه‌دهنده‌ی پایتون تبدیل شوید، اما همان‌طور که گفتیم، تنها راه برای دستیابی به چنین هدفی کسب مهارت‌های مناسب و سپس نشان دادن این مهارت‌ها به استخدام‌کنندگان است.

شروع کردن مسیر شغلی با انجام پروژه‌های مستقل، راه دیگری است که می‌توانید بدون تجربه‌ی قبلی، به مرور جا پای خود را باز کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که شروع به ساختن نمونه‌کارها و ایجاد ارتباط با صنایع کنید. پیشنهاد دیگر این است که بر روی پروژه‌های متن‌باز مشارکت داشته باشید. می‌توانید ریپازیتوری افراد دیگر را در GitHub جست‌وجو کرده و در پروژه‌های آن‌ها مشارکت کنید. این کار نشان‌دهنده‌ی این است که شما توانایی انجام کار گروهی را دارید و می‌توانید به پروژه‌‌ها ارزش اضافه کنید.

در نهایت، می‌توانید برای کسب اعتبار و توجه، یک وبلاگ راه‌اندازی کنید. می‌توانید در مورد طی مسیر خود به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی پایتون، پروژه‌هایی که روی آنها کار می‌کنید و یا روش‌هایی که برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنید، مطلب بنویسید. این کار به استخدام‌کنندگان فرصتی می‌دهد تا در مورد سبک کدنویسی شما اطلاعات کسب کنند.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

با سلام
گام اول که مشخصه : آموزش و یادگیری، لطفا در خصوص گام های دوم و سوم بیشتر توضیح بدید، ممنون.

سعید
سعید
2 سال قبل
پاسخ به  کوئرا بلاگ

سلام.این کاری که شما شروع کردید خیلی عالی هستش و منتظر رودمپ های زبان ها و شاخه های مختلف برنامه نویسی هستیم