غلبه بر خستگی در زمان آمادگی برای امتحانات

2732
خستگی امتحان

آیا برای شما پیش آمده است که در زمان مطالعه و آمادگی برای امتحان، احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنید و به‌سختی بتوانید تمرکز کنید؟ خب، قطعاً شما تنها نیستید. همه‌ی ما روزهایی را سپری کرده‌ایم که ذهنمان خسته می‌شود، اما باید درس بخوانیم و برای امتحان آماده شویم.

در ادامه روش‌هایی آزمایش‌شده و کاربردی در مورد چگونگی تمرکز هنگام مطالعه، صرف‌نظر از اینکه چقدر احساس خستگی می‌کنید، آورده شده است.

در نور کافی مطالعه کنید

آماده‌سازی یک محیط مناسب با نور کافی، اولین قدم برای مطالعه مؤثر است. مطالعات نشان داده است که افرادی که در طول روز در معرض نور طبیعی هستند، نسبت به افرادی که در نور مصنوعی فعالیت می‌کنند تا مدت بسیار طولانی‌تری هوشیار و متمرکز باقی می‌مانند.

به‌صورت گروهی مطالعه کنید

مطالعه به‌صورت گروهی روشی عالی برای جذاب‌تر کردن جلسات مطالعه شماست. مطالعه‌ی انفرادی به‌صورت طولانی ممکن است خسته‌کننده باشد. زمانی که به یک گروه مطالعه بپیوندید، یادگیری بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود و در نتیجه انرژی بیشتری برای درس خواندن و یادگیری خواهید داشت.

کوئرا در کمپین شب امتحان فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با دانشجویان دیگری که در حال درس خواندن برای همان دروس هستند، در ارتباط باشید و با یکدیگر در مورد مسائل و مباحث گفت‌وگو کنید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: مطالعه گروهی؛ مزایا و راهکارها

کمی استراحت کنید

بهتر است بعد از هر یک ساعت درس خواندن، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که استراحت‌های منظم در طول مطالعه، حافظه، خلاقیت، سطح انرژی و بهره‌وری را افزایش می‌‌دهد. این کار شما را با‌انگیزه نگه می‌دارد و در عین حال به مغزتان کمی استراحت می‌دهد.

در زمان استراحت می‌توانید به پیاده‌روی بروید، یک میان وعده بخورید یا فقط دراز بکشید و به موسیقی گوش دهید، انتخاب با شماست. شستن صورت، مسواک زدن یا دوش گرفتن نیز ایده‌های خوبی برای زمان استراحت شما هستند و شما را از حالت خواب آلودگی خارج می‌کنند تا با انرژی کافی به درس خواندن ادامه دهید.

آب کافی بنوشید

آب همان چیزی است که بدن شما در زمان خستگی به آن نیاز دارد. کم‌آبی بدن شما را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کند و باعث سردرد شدید و خستگی جسم و ذهن در شما می‌شود. پس یک بطری آب را در نزدیکی خود قرار دهید و هر زمان احساس خستگی کردید، کمی آب بنوشید.

نوشیدنی‌های کافئین‌دار و انرژی‌زا را محدود کنید

مصرف کافئینِِ بیش از حد، اثرات منفی طولانی‌مدت دارد و بر کیفیت و بهره‌وری شما در طول امتحانات تأثیر می‌گذارد. مصرف بیش از حد این محرک‌ها می‌تواند باعث بی‌خوابی، کم‌آبی بدن، ناتوانی در تمرکز، افزایش اضطراب و خستگی شود و ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن شما را مختل کند.

قهوه یا هر نوشیدنی کافئین‌دارِ دیگر، اگر به‌صورت پراکنده استفاده شود و نه یک عادت روزانه، می‌تواند بسیار موثر باشد. پس مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را فقط به صبح‌ها محدود کنید تا کافئین زمان کافی برای عبور از بدن شما را داشته باشد و بر کیفیت خواب شما در شب تأثیر نگذارد.

غذاهای ناسالم و سنگین مصرف نکنید

از غذاهای فرآوری‌شده مانند غلات شیرین، نوشابه‌های گازدار و نودل فوری خودداری کنید. به یاد داشته باشید که قبل از مطالعه، وعده‌های غذایی سنگین که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند را مصرف نکنید. در عوض از مواد غذایی طبیعی و مغذی با پروتئین، کربوهیدرات، سبزیجات و چربی‌های سالم استفاده کنید تا بتوانید سطح انرژی مغز خود را ثابت نگه دارید، تمرکز خود را حفظ کنید و انرژی کافی برای مطالعه در طول روز داشته باشید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: غذاهای تقویت‌کننده ذهن که در یادگیری برنامه‌نویسی به کمکتان می‌آیند

ورزش کنید

ورزش انرژی و تمرکز را برای مطالعه افزایش می‌دهد. پس به‌جای اینکه یک جا بنشینید و زمانی که می‌دانید تمرکز ندارید، خودتان را مجبور به مطالعه کنید، بلند شوید و با انجام چند تمرین کششی کنار میزتان کمی استراحت کنید. ورزش همچنین توانایی تفکر و استدلال را بهبود می‌بخشد، سطح انرژی را افزایش می‌دهد و احساس خستگی را در طول روز کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بهتر بخوابید. 

ممکن است علاقه‌مند باشید: ۸ حرکت یوگا که هر برنامه‌نویسی باید انجام دهد

موضوع مطالعه را تغییر دهید

وقتی احساس خستگی می‌کنید و در ۱۵ دقیقه گذشته چیزی وارد مغزتان نشده است، بهتر است به مرورِ یک موضوع ساده‌تر در سرفصل امتحانی بپردازید. مطالعه و مرور موضوعی آسان‌تر، به حفظ بهره‌وری شما کمک می‌کند و شما را در مسیر برنامه‌ی مطالعه خود نگه می‌دارد. فصل پیچیده‌تر را صبح روز بعد مطالعه کنید؛ زمانی که به‌طور طبیعی در اوج تمرکز خود هستید.

آدامس بجوید

مطالعات نشان داده‌ است که جویدن آدامس در حین مطالعه باعث بهبود حافظه و تمرکز می‌شود. جویدن آدامس برخلاف محرک‌هایی مانند قهوه، بدون اینکه تأثیر منفی بر کیفیت خواب شما داشته باشد و ساعت درونی بدن شما را به هم بریزد به کاهش خستگی و بهبود عملکرد شما منجر می‌شود.

خواب کافی داشته باشید

استراتژی بسیاری از دانشجویان برای کسب نتیجه‌ی مطلوب در امتحانات، ساعات طولانی مطالعه و شب‌بیداری است. ممکن است در ظاهر این تصمیم منطقی به نظر برسد، اما یک چرخه خواب منظم، نه‌تنها به تنظیم دقیق ساعت داخلی بدن شما کمک می‌کند، بلکه به مغز شما استراحت کافی و افزایش ظرفیت ذهنی بعد از یک روز کاری سخت را می‌دهد. به‌علاوه خواب خوب شبانه به میزان قابل‌توجهی سطح استرس و اضطراب شما را در طول امتحانات کاهش می‌دهد. 


شما کدام استراتژی را در کاهش خستگی و افزایش بهره‌وری مطالعه خود مؤثرتر می‌دانید؟ اگر شما هم راهکارهایی برای مقابله با خستگی در دوران امتحانات دارید، خوشحال می‌شویم که آن‌ها را در قسمت نظراتِ این مقاله با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید!

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments