پرامپت نویسی چیست و چطور با هوش مصنوعی حرف بزنیم؟

385
پرامپت نویسی چیست

این روزها که شاهد ظهور انبوهی ابزار هوش مصنوعی – از جمله ChatGPT و گوگل Gemini – هستیم، عبارت «پرامپت نویسی» یا «Prompting» دائما به گوش می‌رسد. پرامپت به معنی هرگونه متن، سوال، اطلاعات و یا کدی است که به شما در برقراری ارتباط با هوش مصنوعی و دریافت پاسخ دلخواه کمک می‌کند.

اما با توجه به اینکه عملکرد هوش مصنوعی معمولا وابستگی کامل به توضیحات ارائه‌شده از سوی شما دارد، با آموزش پرامپت نویسی به صحیح می‌توان به خروجی‌هایی باکیفیت‌تر و سازگارتر با نیازها رسید. در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا بگوییم پرامپت نویسی چیست و چطور می‌توان به ماهرانه‌ترین شکل با ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه کرد.

پرامپت نویسی چیست ؟

پرامپت نویسی به نوشتن هرگونه فرمان یا درخواست برای هوش مصنوعی گفته می‌شود. بسیاری از ابزارهای AI امروزی با استفاده از مدل‌های زبانی پیشرفته ساخته شده‌اند و به شما اجازه می‌دهند با جملات و زبان انسانی، خروجی مد نظر خود را برای هوش مصنوعی توصیف کرد. این تعامل می‌تواند به اشکال گوناگون نیز رخ دهد، مثلا با نوشتن یک سوال، یک پاراگراف از توضیحات ضروری و یا حتی ارائه یک بلوک کد.

پرامپت نویسی چیست

بسته به اینکه پرامپت یا فرمان شما چطور نوشته شده و چه جزییاتی را در بر می‌گیرد، مدل‌های هوش مصنوعی قادر به ارائه خروجی‌های گوناگون خواهند بود. این پرامپت هم می‌تواند خیلی ساده باشد و هم خیلی پیچیده. اگر بخواهیم طوری دیگر بگوییم، پرامپت مثل یک هدف است که در اختیار مدل هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و هرچه حاوی اطلاعات و جزییات بیشتری باشد، دستورالعملی دقیق‌تر به AI می‌دهد و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد.

اهمیت نوشتن پرامپت چیست ؟

با نوشتن پرامپت هوش مصنوعی به طور صحیح می‌شود به گسترده وسیعی از نیازها رسیدگی کرد، برای مثال می‌توان تولید متون را به هوش مصنوعی سپرد، خواستار ترجمه به زبان‌های گوناگون شد و یا پاسخ‌هایی دقیق برای سوالات پیچیده دریافت کرد. در واقع مهم نیست که از چه ابزاری استفاده می‌کنید و چه نیازی دارید، مادامی که پرامپت نویسی را به شکل اصولی پیش ببرید، دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین پاسخ‌ها را از مدل‌های هوش مصنوعی دریافت خواهید کرد.

برخی از مهم‌ترین مزایا پرامپت نویسی صحیح را در ادامه می‌خوانید:

  • افزایش دقت پاسخ‌ها: زمانی که پرامپت هوش مصنوعی را به شکلی موثر می‌نویسید و نیازهای خود را به خوبی به مدل هوش مصنوعی انتقال می‌دهید، پاسخ‌هایی دقیق‌ و کاربردی دریافت خواهید کرد.
  • پرفورمنس بالاتر: وقتی در پرامپت نویسی هوش مصنوعی به مهارت می‌رسید، به شکل قابل توجهی در زمان و منابع خود صرفه‌جویی خواهید کرد. کارها با سرعت بیشتری به پایان می‌رسند و بهره‌وری هرچه بیشتر خواهید داشت.
  • تجربه کاربری بهتر: وقتی دقیقا همان چیزی که می‌خواهید را از هوش مصنوعی دریافت می‌کنید، تجربه کاربری بسیار جذاب‌تری به دست می‌آورید. به این ترتیب، تمایل هرچه بیشتر به استفاده از ابزارهای مشابه خواهید داشت و راهکارهایی سریع و هوشمندانه برای وظایف قدیمی می‌یابید.
  • تصمیم‌گیری موثرتر: بعد از دریافت پاسخ‌هایی دقیق و آنی برای سوالات خود، قادر به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر خواهید بود. به همین خاطر است که طی چند سال اخیر، هم متخصصان و هم سازمان‌های بزرگ تصمیم به استفاده گسترده‌تر از هوش مصنوعی در فرایندهای تصمیم‌گیری خود گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:  آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی؛ آیا هوش مصنوعی جای برنامه نویسان را می‌گیرد؟

پرامپت‌های هوش مصنوعی چطور کار می‌کنند؟

زمانی که پرامپت‌ نویسی می‌کنیم، در واقع دستورالعملی واضح در اختیار مدل هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین قرار می‌دهیم تا شروع به پردازش فرمان و ارائه خروجی مورد نظر کند. در این مرحله، مدل مورد نظر از الگوریتم های گوناگون در پردازش زبان طبیعی و یادگیری عمیق کمک می‌گیرد و اجزای تشکیل‌دهنده فرمان کاربر را شناسایی می‌کند.

هر زمان که پرامپتی جدید در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد، مدل AI شروع به بررسی دوباره الگوهایی می‌کند که با داده‌های آموزشی فرا گرفته است. این داده‌های آموزشی معمولا مجموعه اطلاعاتی بسیار کلان هستند که به AI در پیدا کردن پاسخ‌های مرتبط به ورودی کاربر کمک می‌کنند.

پرامپت‌نویسی برای هوش مصنوعی

به فرایندی که در این مرحله پشت سر گذاشته می‌شود، «استنباط» (Inferemce) گفته می‌شود. در مرحله استنباط، هوش مصنوعی به پردازش احتمالات مرتبط به توالی کلمات و ارتباط معنایی میان هرکدام می‌پردازد و درکی ابتدایی از درخواست کاربر به دست می‌آورد.

برای اینکه پرامپت‌ها نتایجی دقیق به همراه آورند، لازم است به شکلی کاملا دقیق نوشته شوند. برای مثال اگر به هوش مصنوعی بگویید «یک مقاله بنویس»، متنی بسیار ساده و عمومی در اختیارتان می‌گذارد. اما اگر جزییاتی دقیق‌تر – مانند سوژه مقاله، لحن مورد نظر مقاله و تعداد کلمات را – در اختیار هوش مصنوعی بگذارید، نتایجی دقیق‌تر دریافت خواهید کرد. در واقع هرچه پرامپت‌ها واضح‌تر و جزیی‌تر نوشته شوند، احتمال دریافت پاسخ‌های اشتباه یا پرت پایین‌تر می‌آید.

مهم‌ترین مزایا پرامپت نویسی چیست ؟

پرامپت‌نویسی صحیح می‌تواند مزایا متعدد برای کاربران به همراه داشته باشد که تنها برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • بهره‌وری بالاتر: با پرامپت‌نویسی موثر می‌شود پاسخ‌هایی سریع برای انواع سوالات و درخواست‌ها دریافت کرد و فرایند جمع‌آوری اطلاعات را با سرعت بیشتری پشت سر گذاشت. علاوه بر این، اگر به دنبال گردآوری داده از دیتابیس‌ها و منابع داده کلان باشید، پرامپت‌نویسی هوش مصنوعی احتمالا موثرترین نتایج را به همراه آورد.
  • پشتیبانی بهتر از مشتریان: با استفاده از هوش مصنوعی و پرامپت نویسی می‌توان حتی پاسخ‌هایی دقیق‌تر و سریع‌تر به مشتریان ارائه کرد. برای مثال این روزها میلیون‌ها «چت‌بات» (Chatbot) داریم که به سوالات متداول کاربران پاسخ می‌دهند، به نیازهای ساده آن‌ها رسیدگی می‌کنند و سرعت فرایند ثبت سفارش را بالا می‌برند. با این کار نه‌تنها بهره‌وری بالا می‌رود، بلکه تعاملی سازنده‌تر با مشتریان دارید و رضایت آن‌ها را بیش از پیش جلب می‌کنید.
  • سفارشی‌سازی:‌ پرامپت‌های هوش مصنوعی را می‌توان بسته به نیازها برنامه نویسی و شخصی‌سازی کرد. برای مثال نویسندگان می‌توانند لحن، ادبیات، سبک و سوژه مطلب را تعیین کنند و مطلبی سازگار با نیازهای خاص خود داشته باشند.
  • یادگیری هرچیزی: در صورتی که پرامپت‌های صحیح را در اختیار هوش مصنوعی بگذارید، می‌توانید دستورالعمل‌هایی شخصی‌سازی‌شده و سرراست برای یادگیری هرچیزی دریافت کنید. پیدا کردن پاسخ سوالات با AI بی‌نهایت آسان است و امکان دریافت بازخورد آنی هم راجع به آخرین آموزه‌ها وجود دارد.
  • صرفه‌جویی در زمان: با پرامپت‌نویسی صحیح، برقراری ارتباط میان انسان و مدل‌های هوش مصنوعی تسهیل می‌شود و دیگر نیازی به ارائه توضیحات تکراری ندارید. هوش مصنوعی به سرعت مجموعه داده‌ها را کاوش و شما را از ساعت‌ها استخراج داده دستی بی‌نیاز می‌کند.
پرامپت نویسی چیست

چالش‌ها و نگرانی‌های اخلاقی پرامپت‌نویسی

برخی پرامپت‌هایی که ابزارهای هوش مصنوعی به آن‌ها پاسخ می‌دهند، چالش‌ها و نگرانی‌های اخلاقی متعدد ایجاد می‌کنند. البته که شرکت‌های سازنده هوش مصنوعی هم با پایش دائمی پرامپت‌ها، از سوگیری‌ها و سوء استفاده‌های بالقوه جلوگیری می‌کنند. برخی از چالش‌ها و نگرانی‌های اخلاقی را در ادامه آورده‌ایم:

  • محتوای آسیب‌رسان: سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند براساس پرامپت‌های کاربران، هرگونه محتوایی تولید کنند. چنین اتفاقی می‌تواند به انتشار عمدی یا غیرعمدی محتوا دروغین یا آسیب‌رسان منجر شود.
  • خیال‌پردازی هوش مصنوعی: «خیال‌پردازی» زمانی رخ می‌دهد که مدل هوش مصنوعی، اطلاعاتی اشتباه را به عنوان اطلاعاتی صحیح در اختیار شما می‌گذارد. بروز این مشکل به خاطر آن است که ابزارهای هوش مصنوعی – مانند چت جی‌پی‌تی – برای پیش‌بینی توالی کلماتی که بیشترین سازگاری را با پرامپت کاربر دارند طراحی شده‌اند. اما همچنان نمی‌توانند اطلاعات را به صورت منطقی بررسی کنند و ناسازگاری‌های موجود در محتوا ارائه شده را بیابند.
  • ابهام: زمانی که پرامپت هوش مصنوعی حاوی اطلاعات کافی نیست و دستورالعملی واضح ارائه نمی‌شود، هوش مصنوعی ممکن است اطلاعاتی اشتباه یا نامرتبط در اختیارتان بگذارد. همان‌طور که با مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید، کیفیت پرامپت تاثیری مستقیم روی خروجی هوش مصنوعی می‌گذارد. بنابراین نمی‌توان تمام وظایف را کاملا به AI واگذار کرد و همواره نیاز به نظارت انسانی خواهد بود.
  • سوگیری در خروجی‌ها: در صورتی که داده آموزشی حاوی سوگیری‌های فرهنگی و اجتماعی بوده باشد، بازتاب این مسائل در خروجی هوش مصنوعی نیز دیده خواهد شد.
  • پیچیدگی: پرامپت نویسی صحیح می‌تواند کاری واقعا پیچیده و مهارتی واقعی باشد، خصوصا برای افرادی که دانش فنی محدودی در حوزه مد نظر خود دارند.

بیشتر بخوانید: ۹ هوش مصنوعی ساخت لوگو رایگان و پولی برتر که باید بشناسید

بهترین ترفندهای پرامپت نویسی چیست ؟

اگر می‌خواهید پرامپت‌ نویسی هوش مصنوعی را به شکلی جدی پیش ببرید و هوش مصنوعی را به ابزاری روزمره برای افزایش بهره‌وری تبدیل کنید، نیاز به درپیش‌گیری بهترین رویکردها خواهید داشت. فرقی هم ندارد که از ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن-به-متن استفاده می‌کنید یا تبدیل متن-به-تصویر.

پرامپت‌نویسی ChatGPT

حالا که می‌دانید مبانی نوشتن پرامپت چیست موارد زیر را هنگام گفتگو با هوش مصنوعی از یاد نبرید:

  • هدف پرامپت را شناسایی کنید: پیش از اینکه شروع به نوشتن پرامپت کنید، هدف دقیق خود از نوشتن این فرمان را تشخیص دهید و به جزییات ضروری آن فکر کنید. برای مثال اگر نیاز به نوشتن مقاله دارید، به سوژه دقیق آن، داده‌های ضروری و تعداد کلمات فکر کنید.
  • زمینه‌سازی کنید و جملاتی واضح بنویسید: به جای اینکه خواسته‌هایی مبهم مطرح کنید، دستورالعملی کاملا دقیق و واضح در اختیار هوش مصنوعی بگذارید که ویژگی‌ها، اشکال، رنگ‌ها، بافت‌ها، الگوها و یا سبک‌های مورد نظرتان را تشریح کند. علاوه بر این خوب است اندکی زمینه‌سازی و اطلاعاتی مفهومی به AI ارائه کنید. مثلا پرامپت «یک تصویر پس‌زمینه بساز» به اندازه «تصویر پس‌زمینه‌ای از یک کوهستان پوشیده از برف، برکه‌ای آرام و آسمانی که با نورهای گرم خورشید روشن شده بساز» موثر نخواهد بود.
  • استفاده از کلمات و عبارات کلیدی را فراموش نکنید: اگر نیاز دارید هوش مصنوعی در سطح وب جستجو کند و اطلاعاتی دقیق بیابد، استفاده از کلمات کلیدی موثر در «بهینه‌سازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) را از یاد نبرید.
  • پرامپت‌ها را کوتاه و تمیز نگه دارید: بسته به اینکه از کدام ابزار AI کمک می‌گیرید، طول پرامپت متغیر خواهد بود. اگرچه پرامپت‌های طولانی و پیچیده می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در اختیار هوش مصنوعی بگذارند، اما به عنوان یک قاعده کلی، پرامپت‌ها را کوتاه و سرراست نگه دارید و از حداقل ۳ الی ۷ کلمه استفاده کنید.
  • از عبارات متناقض استفاده نکنید: برای اینکه مدل هوش مصنوعی گیج نشود، عباراتی که با یکدیگر در تناقض هستند را در پرامپت نیاورید. برای مثال استفاده همزمان از دو کلمه «انتزاعی» و «واقع‌گرایانه» در یک پرامپت، AI را گیج می‌کند و کیفیت خروجی را پایین می‌آورد.
  • سوالات استدلالی و خلاقانه بپرسید: اگر پرامپت را طوری بنویسید که پاسخ ساده «بله» یا «خیر» داشته باشد، نتایج محدودتری نسبت به سوالات استدلالی دریافت خواهید کرد. برای مثال به جای پرسیدن اینکه «آیا قهوه برای سلامتی مضر است؟»، می‌توانید بپرسید «مزایا و معایب مصرف قهوه برای سلامتی چیست؟».

منبع: TechTarget

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments