نقشه راه فرانت اند – چطور می‌توانیم فرانت اند کار شویم؟

91
نقشه راه فرانت اند

توسعه‌دهندگان فرانت اند را می‌توان یکی از پردرآمدترین متخصصان در دنیای نرم‌افزار به حساب آورد. این‌ها افرادی هستند که از دانش و استعداد خود در طراحی سایت و اپلیکیشن‌های جذاب و کاربرپسند کمک می‌گیرند. خبر خوب اینکه برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده فرانت اند لزوما نیازی به مدرک دانشگاهی ندارید و صرفا با درک مبانی فرانت اند، زبان‌های برنامه نویسی و فریم ورک های فرانت اند می‌توانید وارد بازار کار شوید.

در ادامه با کوئرا بلاگ همراه باشید تا هم نقشه راه فرانت اند را برایتان ترسیم کنیم و هم از این بگوییم که باید کدام مهارت‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی را بیاموزید.

آیا فرانت اند کار شدن دشوار است؟

با توجه به اینکه دسترسی به دوره‌ها و منابع آموزشی فرانت اند از همیشه آسان‌تر شده، هرکسی می‌تواند با صرف تلاش، انرژی و گاهی هزینه کافی، به جمع توسعه‌دهندگان فرانت اند بپیوندد. هیچ شرکتی انتظار ندارد که فرانت اند را لزوما با تحصیل دانشگاهی یا پشت سر گذاشتن بوت کمپ برنامه نویسی بیاموزید و حتی افرادی که خودآموزی کرده‌اند هم فرصت‌هایی بی‌نظیر برای ورود به مشاغل فرانت اند خواهند داشت.

توسعه‌دهنده فرانت اند دقیقا چه می‌کند؟

«فرانت اند» به آن بخشی که از هر سایتی گفته می‌شود که محتوای بصری و گزینه‌های تعاملی را در اختیار کاربران می‌گذارد. دقیقا به همین خاطر، گاهی از اوقات از عبارت «توسعه سمت مشتری/کلاینت» هم برای توصیف همین شغل استفاده می‌شود. گذشته از فرانت اند، بخشی به نام «بک اند» نیز داریم که به معنی اجزای غیر قابل مشاهده سایت و اپلیکیشن‌ها – مانند سرور و دیتابیس – است.

وظیفه توسعه‌دهنده فرانت اند، طراحی و توسعه عناصری است که مقابل چشم کاربر قرار می‌گیرند. او راجع به ساختار کلی سایت، نحوه ناوبری کاربران در بخش‌های مختلف و همینطور نحوه چینش تصاویر، عکس‌ها و انیمیشن‌ها کنار یکدیگر (با هدف رساندن پیامی مشخص) تصمیم‌گیری می‌کند.

نقشه راه فرانت اند در ۱۰ گام

با دنبال کردن گام‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، می‌توانید در بازه زمانی شش الی ۱۲ ماه تبدیل به توسعه‌دهنده فرانت اندی نسبتا با تجربه و آماده برای ورود به بازار کار شوید.

نقشه راه فرانت اند

یادگیری مبانی مهندسی نرم‌افزار

اولین گام در نقشه راه فرانت اند ما احتمالا بهترین کاری باشد که می‌توانید برای ورود به این حوزه انجام دهید. پیش از هر چیز خوب است از دوره‌های آموزشی آنلاین و ارزان‌قیمت (یا رایگان) برای یادگیری مبانی و مفاهیم مهندسی نرم‌افزار (Software Engineering) کمک بگیرید. این فرایند معمولا بین ۴ تا ۶ هفته زمان می‌برد،‌ اما در عوض شما را با تمام مهارت‌ها و مبانی کدنویسی مورد نیاز در حوزه فرانت اند آشنا می‌کند.

انتخاب مسیر و نحوه یادگیری

برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده فرانت اند باید فونداسیونی برای خود بنا کنید که در ادامه آن قادر به رشد و صیقل دادن مهارت‌های خود باشید. روش‌های متعددی برای یادگیری توسعه فرانت اند وجود دارد و برخی از رایج‌ترین موارد را در ادامه آورده‌ایم.

تحصیلات دانشگاهی

یکی از رایج‌ترین مسیرهای آموزش توسعه فرانت اند، تحصیلات رسمی و کسب مدارک دانشگاهی است. این روش یادگیری معمولا بیشترین انرژی و هزینه را می‌برد، اما شانس خوبی برای ورود به فرصت‌های شغلی در اختیارتان می‌گذارد.

با کسب مدارک گوناگون می‌توان تبدیل به توسعه‌دهنده فرانت اند شد. برای مثال با تحصیل در زمینه علوم کامپیوتر به گستره وسیعی از مهارت‌های ضروری تسلط می‌یابید، زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون را می‌آموزید، با نظریه پردازش اطلاعات آشنا می‌شوید و مفاهیم ریاضیاتی مرتبط را فرا می‌گیرید. بنابراین بخش اعظمی از پیش‌نیازهای مشاغل فرانت اند را برآورده خواهید کرد.

علاوه بر این می‌توانید در زمینه طراحی هم تحصیل کنید و به سراغ دوره‌هایی بروید که طراحی تجربه کاربری (UX Design)، گرافیک دیزاین و طراحی تعاملات را می‌آموزند. البته مهارت‌های طراحی کفایت نخواهند کرد و برای به دست آوردن سمت‌های شغلی ارزشمند باید مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را نیز صیقل دهید.

بوت کمپ

بوت کمپ‌ها یکی از روش‌های مدرن یادگیری مهارت‌های گوناگون – از جمله برنامه‌نویسی و توسعه فرانت اند – به حساب می‌آیند و نقشه راه فرانت اند را به شکلی ساختارمند و هدفمند برای شما ترسیم می‌کنند. بوت کمپ‌ها ضمنا تاکید فراوان روی به دست آوردن مهارت‌های ضروری در دنیای واقعی دارند و به شما اجازه می‌دهند با پروژه‌سازی و کسب تجربه، سریع‌تر وارد مشاغل مرتبط شوید.

اگر می‌خواهید به توسعه‌دهنده فرانت اند تبدیل شوید، لازم است شرکت در بوت کمپ برنامه‌نویسی و بوت کمپ‌های مشابه را به صورت جدی بررسی کنید. بزرگ‌ترین مزیت این روش یادگیری آن است که به راحتی بوت‌کمپ‌های سازگار با برنامه زمانی و دیگر نیازهای خود را پیدا خواهید کرد.

بوت‌کمپ‌ یادگیری Frontend

خودآموزی

اگر می‌توانید مهارت‌های تازه را به تنهایی بیاموزید، در آن صورت اینترنت بهترین دوست شما برای دنبال کردن نقشه راه فرانت اند خواهد بود. این روزها انبوهی دوره آموزشی و ویدیوی رایگان در پلتفرم‌های گوناگون یافت می‌شود که تمام دانستنی‌های مربوط به برنامه‌نویسی فرانت اند را به شما می‌آموزند.

بزرگ‌ترین مزیت خودآموزی این است که می‌توانید با سرعت مناسب خودتان پیش بروید و ابتدا با موضوعاتی شروع کنید که بیشترین علاقه را به آن‌ها نشان می‌دهید. از طرف دیگر اما باید انرژی زیادی را صرف پیدا کردن پاسخ سوالات خود کنید و دائما به خودتان انگیزه بدهید.

یادگیری کدنویسی

برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده فرانت اند باید تسلطی قابل توجه بر چند زبان برنامه‌نویسی به‌خصوص داشته باشید. این زبان‌ها توسط شمار زیادی از توسعه‌دهندگان استفاده می‌شوند و بنابراین در مصاحبه‌های شغلی باید به سوالات مربوط به آن‌ها پاسخ دهید.

زبان HTML

زبان Hypertext Markup Language (یا HTML) را می‌توان استخوان‌بندی اینترنت به حساب آورد. توسعه‌دهندگان فرانت با HTML به مرورگرهای وب می‌فهمانند که چه عناصری – مانند تگ‌ها، دکمه‌ها و متون – باید با چه ساختاری روی صفحه به نمایش درآید. بنابراین باید آشنایی کامل با ساختار کدنویسی HTML داشته باشید و بدانید رایج‌ترین تگ‌های HTML دقیقا چه نیازهایی را برطرف می‌کنند.

نقشه راه فرانت اند

زبان CSS

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است. درحالی که از HTML برای قرار دادن عناصر صفحات وب استفاده می‌شود، CSS بر سبک و استایل همان عناصر اثر می‌گذارد. در واقع تمام فونت‌ها، ابعاد متون، رنگ‌ها، تصاویر و موارد این چنینی به کمک CSS پیاده‌سازی می‌شوند. زمانی که با مبانی CSS آشنا شدید، می‌توانید به سراغ برخی فریم‌ورک‌های این زبان – مانند Bootstrap و Tailwind – بروید و از آن‌ها برای رنگ‌ولعاب دادن به عناصر HTML کمک بگیرید. 

زبان JavaScript

از زبان جاوا اسکریپت برای افزودن قابلیت‌های پویا به صفحات وب استفاده می‌شود. برای مثال می‌شود پویایی بصری را از طریق انیمیشن‌ها بالا برد. اما این پویایی به ابعاد بصری محدود نمی‌شود و می‌توان از آن برای اتصال عناصر فرانت اند به بک اند و دیتابیس هم کمک گرفت. در مجموع جاوا اسکریپت به ما اجازه می‌دهد کاربردهای گوناگون برای کاربر تعریف کنیم و برای مثال، پیامی مشخص را هنگام کلیک روی دکمه‌ای مشخص در سایت، به نمایش درآوریم. 

یادگیری سیستم‌های کنترل ورژن

کنترل ورژن (Version Control) به معنی نگهداری تاریخچه و سوابق تمام نسخه‌های کدنویسی‌شده از یک برنامه است. این کار از آن جهت اهمیت دارد که می‌توانید تمام کدها را درون مخزنی واحد مدیریت کنید و در عین حال، آن را در اختیار دیگر اعضای تیم خود بگذارید. به صورت مشابه، دسترسی دائمی به نسخه‌های گوناگون برنامه خواهید داشت و می‌توانید در هر زمان، تغییرات ضروری را در هر ورژن پیاده‌سازی کنید. 

Git محبوب‌ترین سیستم کنترل ورژن در صنعت نرم‌افزار است و توسعه‌دهندگان فرانت اند بیش از هر ابزار دیگری از گیت کمک می‌گیرند. با این حال گیت نقش یک مخزن عمومی برای کتابخانه کدهای شما را نیز ایفا می‌کند و می‌توانید از آن برای نمایش رزومه خود به کارفرمایان نیز بهره ببرید.

شرکت در چالش‌های کدنویسی

چالش‌ها و مسابقات برنامه‌نویسی، انتخابی معرکه برای صیقل دادن مهارت‌ها و سرعت دادن به فرایند یادگیری به حساب می‌آیند. خبر خوب اینکه این روزها انبوهی پلتفرم آنلاین داریم که دائما مسابقات کدنویسی برگزار می‌کنند و برای مثال می‌شود به HackerRank و Codeforces و LeetCode اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم به محض یادگیری مهارت‌های بنیادین در توسعه فرانت اند، شروع به شرکت در چنین چالش‌ها و مسابقاتی کنید.

توسعه‌دهنده Front-End

مشارکت در پروژه‌های متن‌باز، فریلنسری و یا داوطلبانه

اگر می‌خواهید مشاغل فرانت اند را به دست بیاورید، نیاز به سوابق کاری متعدد و به اصطلاح «پورتفولیو» خواهید داشت تا کار خود را به دیگران نشان دهید. روش‌های گوناگونی برای ساخت پورتفولیو وجود دارد. اولین روش، مشارکت در پروژه‌های متن‌باز یا Open-Source است. این دسترس‌پذیرترین روش برای شروع کار به حساب می‌آید، زیرا صرفا باید روی کدهای از پیش‌ نوشته‌شده کار کنید و مسئولیت تمام پروژه بر دوش‌تان نیست.

یک راه دیگر، کار داوطلبانه است. برای مثال می‌توانید با کسب‌وکارهای کوچک و محلی یا شرکت‌های غیرانتفاعی ارتباط بگیرید و برای مدت دلخواه خود، کار داوطلبانه کنید. این روش نیازمند اندکی جستجو است، اما سرعت یادگیری و کسب تجربه را در نقشه راه فرانت اند بالا می‌برد.

روش پایانی نیز کار به صورت فریلنسری روی پروژه‌های واقعی است. اگر احساس می‌کنید تحصیلات کافی را پشت سر گذاشته‌اید و تجربه کافی به دست آورده‌اید، می‌توانید به سراغ پروژه‌های فریلنسری کوچک بروید و آموخته‌های خود را تمرین کنید.

صیقل دادن مهارت‌های فنی و نرم

دنیای توسعه فرانت اند دائما در حال تغییر و تکامل است و همواره شاهد انواع رابط‌های کاربری و استانداردهای تازه‌ای خواهید بود که باید آن‌ها را بشناسید. با این اوصاف، لازم است به صورت مداوم مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم خود را بهبود دهید تا در این صنعت رو به رشد دوام بیاورید.

مهارت‌های فنی ضروری:

  • طراحی کنش‌گرا (Responsive Design)
  • کنترل ورژن (Version Control)
  • تست و ایرادیابی (Testing and Debugging)
  • بهینه‌سازی عملکرد وب (Web Performance Optimization)
  • پیش‌پردازنده‌های CSS
  • فریم‌ورک‌های توسعه فرانت اند

مهارت‌های نرم ضروری:

  • برقراری ارتباط موثر
  • کار تیمی
  • تطبیق‌پذیری
  • حل مساله
نقشه راه فرانت اند

علاوه بر این، آشنایی با موارد زیر هم کمک قابل توجهی به مسیر حرفه‌ای شما خواهد کرد:

  • آشنایی با بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization | SEO)
  • گرافیک دیزاین با اپلیکیشن‌هایی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور و GIMP
  • مهارت‌های میان‌فردی
  • آشنایی با وب‌سرویس‌های RESTful و رابط‌های برنامه‌نویسی
  • سیستم‌های مدیریت محتوا (Content Management Systems)

شبکه‌سازی

اگر در مراحل پایانی یادگیری باشید و بخواهید به موقعیت‌های شغلی گوناگون دست پیدا کنید، لازم است به شبکه‌سازی مشغول شوید. در ادامه موثرترین روش‌های شبکه‌سازی در نقشه راه فرانت اند را آورده‌ایم:

لینکدین

پلتفرم لینکدین (Linkedin) ابزاری بی‌نهایت ارزشمند برای یافتن کارفرمایان و فرصت‌های شغلی بالقوه است. هنگام استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانید با سایر توسعه‌دهندگان و یا شرکت‌های جالب توجه ارتباط بگیرید. بعد از این نیز نوبت به برقراری ارتباط موثرتر با توسعه‌دهندگان و کارفرمایان می‌رسد، برای مثال می‌توانید با پست‌های آن‌ها تعامل کنید و پیام‌های صمیمانه برای آن‌ها بفرستید.

جوامع آنلاین

این روزها انبوهی جامعه آنلاین پیدا می‌کنید که به صورت خاص برای توسعه‌دهندگان فرانت اند ساخته شده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند پست‌های دیگران را ببینند و برای آن‌ها کامنت بگذارند. برای شروع، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ جوامعی بروید که در آن‌ها با چالش‌های فرانت اند سر و کار خواهید داشت و می‌توانید ارتباط مداوم و سازنده با سایر کاربران برقرار کنید.

کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها

گاهی از اوقات، شبکه‌سازی را باید به صورت حضوری پیش برد تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. توسعه‌دهندگان فرانت اند کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های خاص خود را دارند که فضایی معرکه برای آشنایی با متخصصان و حرفه‌ای‌ها به حساب می‌آیند. مزیت دیگر کنفرانس‌ها، امکان شرکت در سخنرانی‌هایی است که شما را با مهارت‌ها و تجارب جدید آشنا می‌کنند.

طراحی فرانت-اند

کارآموزی در حوزه توسعه فرانت اند

گاهی از اوقات نمی‌توانید درست به محض اتمام فرایند آموزش در دانشگاه یا بوت‌کمپ، وارد مشاغل فرانت اند شوید. در چنین اوقاتی، کارآموزی می‌تواند یک نقطه شروع عالی باشد و به شما اجازه خواهد داد علاوه بر فراگیری مهارت‌ها و تجارب دنیای واقعی، آموخته‌های خود را در محیطی حرفه‌ای و رسمی به کار ببندید.

خیلی از شرکت‌هایی که به استخدام برنامه نویس فرانت اند می‌پردازند، برنامه‌های کارآموزی نیز دارند. برای شناسایی این شرکت‌ها می‌توانید به جستجوی آنلاین مشغول شوید و یا اینکه مستقیما با واحد منابع انسانی شرکت‌ها ارتباط بگیرید و راجع به شرایط کارآموزی پرس‌وجو کنید.

در نهایت باید گفت که رزومه‌سازی با پروژه‌های فرانت اند می‌تواند کمک قابل توجهی به فرایند موفقیت شما در نقشه راه فرانت اند کند. بنابراین حتی اگر در پیدا کردن فرصت‌های کارآموزی موفق نبودید، پروژه‌هایی شخصی بسازید و اطلاعات مربوط به آن‌ها را در هر جایی که امکان‌پذیر است – مثلا پروفایل لینکدین یا رزومه شخصی – قرار دهید.

ساخت رزومه و آماده شدن برای مصاحبه‌های شغلی

با ساخت یک رزومه موثر، شانس بسیار بسیار بیشتری برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی خواهید داشت. بنابراین مهارت‌های رزومه‌سازی برای برنامه‌نویسان را بیاموزید و از قالب‌های آماده برای الهام گرفتن استفاده کنید. از سوی دیگر لازم است به جستجو برای سوالات رایج در مصاحبه‌های شغلی کدنویسی بپردازید و کاملا برای مصاحبه‌های بالقوه آماده باشید.

سوالات متداول پیرامون نقشه راه فرانت اند

وظایف توسعه‌دهنده فرانت اند چیست؟

توسعه‌دهنده فرانت اند وظیفه ساخت بخشی از اپلیکیشن و سایت را برعهده دارد که مقابل چشم مخاطب قرار می‌گیرد. او باید سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی بسازد که همه‌چیز را برای کاربر آسان کنند. در غایی‌ترین حالت، او بر طراحی، پیاده‌سازی تکنولوژی‌های زیرین و برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های بهینه تمرکز می‌کند.

مهم‌ترین مهارت‌های توسعه‌دهنده فرانت اند چیست؟

توسعه‌دهندگان فرانت اند نظارت کامل بر رابط کاربری سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها دارند و از سوی دیگر نیازمند مهارت‌های منطقی نیز هستند. از مهم‌ترین مهارت‌های چنین توسعه‌دهندگانی می‌شود به تسلط بر زبان‌های HTML ،CSS و جاوا اسکریپت، آشنایی با دستکاری DOM (یا DOM Manipulation) و مهارت‌های حل مساله اشاره کرد.

تبدیل شدن به توسعه‌دهنده فرانت اند چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان یادگیری مهارت‌های ضروری فرانت اند بسته به توانایی‌های هر فرد متفاوت است. اما به عنوان یک قاعده کلی، نیاز به ۶ الی ۱۲ ماه آموزش خواهید داشت تا تجربه کافی کسب کنید و وارد بازار کار کنید.

نقشه راه فرانت اند چه شمایلی دارد؟

نقشه راه فرانت اند و تبدیل شدن به توسعه‌دهنده فرانت اند، مراحل گوناگونی مانند یادگیری مبانی کامپیوتر و اینترنت، آموزش زبان‌ها و فریم‌ورک‌های HTML ،CSS و جاوا اسکریپت و همینطور یادگیری کار با سیستم‌های کنترل ورژن دارد. بعد از یادگیری این مفاهیم می‌توانید شروع به پروژه‌سازی کنید تا هم آموخته‌ها را به کار ببندید، هم تجربه کسب کنید و هم برای خود رزومه بسازید.

منبع: Springboard و GeeksforGeeks

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
شایان ضیایی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments