بهبود سبک زندگی برنامه‌ نویس‌ ها

418
راهکارهایی برای بهبود سبک زندگی برنامه‌نویس‌ ها

زندگی حرفه‌ای برنامه نویسان بسیار پویا و همیشه در حال تغییر است و این افراد با ابزارها، روش‌ها و مسائل رایانه‌ای پیچیده و متعددی سروکار دارند. این واقعیت باعث می‌شود زندگی شخصی و کاری آن‌ها درگذر زمان تحت تأثیر قرار گیرد. مهم‌ترین مشکلی که برنامه نویسان با آن مواجه هستند، بار تحمل فشار کاری بالا و زمان کم برای مراقبه و رسیدن به زندگی شخصی است. همچنین، سایر مسائل، ازجمله راندمان، چالش‌ها و مشکلات برنامه‌نویسی، نیز تأثیر زیادی بر زندگی آن‌ها دارد؛ بنابراین در این مقاله، به بررسی راهکارهایی که برای بهبود سبک زندگی برنامه نویس ها می‌پردازیم و تکنیک‌ها و روش‌هایی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تأثیر برنامه‌نویسی در زندگی: بررسی مزایا و معایب برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی مانند هر شغل دیگر مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه به هرکدام می‌پردازیم.

فواید برنامه‌نویسی

به‌طورکلی، برنامه‌نویسی می‌تواند به‌عنوان یک ورزش برای مغز و ذهن در نظر گرفته شود. همچنین برنامه نویسان اغلب جایگاه اجتماعی خوبی دارند و اگر در کار خود تسلط داشته باشید به درامد بالا و رضایت بخشی دست می‌یابید.

معایب برنامه‌نویسی

اگر از علاقه‌مندان این حوزه کاری هستید و تصمیم دارید شروع به آموزش برنامه نویسی کنید؛ بهتر است معایب آن را هم در نظر داشته باشید. نیاز به مهارت‌های ویژه، تنش زیاد، رقابت بالا در بازار کار، مشکلات جسمی از معایب شغل برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند.

روش‌های بهبود سبک زندگی برنامه‌نویس‌ها

با توجه به حجم کاری بالا و ضرورت به‌روز بودن اطلاعات، زندگی و برنامه روزانه یک برنامه‌نویس ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد؛ بنابراین در ادامه به بررسی روش‌هایی برای بهبود سبک زندگی برنامه نویسان می‌پردازیم.

یادگیری مداوم و منظم

یادگیری مداوم و منظم

به‌عنوان یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و سطح بالا از شما انتظار می‌رود که همیشه به‌روز باشید و به حل مسئله بپردازید؛ بنابراین برای اینکه با این چالش بهتر مواجه شوید بهتر است به‌طور مداوم و به‌صورت مرحله‌ای تکنیک‌ها و مسائل جدید را بیاموزید و در کار خود نظم داشته باشید تا با بحران مواجه نشوید؛ زیرا به‌عنوان یک برنامه‌نویس شما به میزانی از دانش فنی و اجرایی در کنار مهارت‌های قوی ارتباطی، سازگاری و حل مسئله نیاز دارید؛ بنابراین برای تقویت یا آموزش تک تک این مهارت‌ها زمان کافی بگذارید. امروزه یک برنامه‌نویس این فرصت را دارد که به بسیاری از محتواهای رایگان آنلاین دسترسی داشته باشد و بیشترین بهره را از آن ببرید.

بیشتر بخوانید: چگونه بر اهمال‌کاری غلبه کنیم؟

به تعطیلات بروید: رسیدگی به روح و روان

برنامه‌نویس‌ها برای داشتن زندگی باکیفیت و بهبود سبک زندگی، نیاز به تعطیلات و تفریح نیز دارند که آن‌ها را از کار روزانه دور نگه دارد؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای تعطیلات می‌تواند کمکی برای بهبود سبک زندگی برنامه‌ نویس‌ ها باشد. برنامه‌نویسان با ساعات کار طولانی، ضرب‌الاجل‌های نامنظم و برنامه کاری فشرده برای تحویل پروژه‌ها روبرو هستند. آن‌ها اغلب سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، با توجه به این‌که باید ساعت‌های متمادی را پشت میز کامپیوتر سپری کنند ممکن است با مشکلات جسمی روبرو شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که همه ابعاد مراقبت از خود را بسنجند و محیطی مناسب برای کار خود ایجاد کنند. به‌عنوان برنامه‌نویس، در محیطی با نور مناسب کار کنید و به مراقبه و توجه به روح و روان خود بپردازید تا از چالش‌هایی مانند افسردگی و گوشه‌گیری در امان بمانید.

ورزش منظم و وضعیت جسمانی برنامه‌نویس‌ها

ورزش منظم و وضعیت جسمانی برنامه‌نویس‌ها

ورزش منظم برای برنامه‌نویسانی که ساعات متمادی مشغول کد زدن هستند، اهمیت بالایی دارد.انجام ورزش به فرد انرژی می‌دهد و سلامتی روح و روان را نیز تقویت نموده و به بهبود خلاقیت و تفکر پویا نیز کمک می‌کند. بهتر است برنامه نویسان بعد از چند ساعت کد زدن، به چشمان خود استراحت دهند و حرکات تقویتی برای مچ دست خود را انجام دهند. حفظ حالت صحیح در نشستن طولانی پشت کامپیوتر مهم است.

شاید علاقه‌مند باشید: یوگا برای برنامه‌نویسان ؛ ۸ حرکت یوگا که هر برنامه‌نویسی باید انجام دهد

زندگی اجتماعی برنامه‌نویس‌ها

یکی از ابعاد مهم توسعه مهارت‌هایی برای بهبود سبک زندگی برنامه‌نویس ها، جنبه زندگی اجتماعی آن‌هاست. برای داشتن زندگی بهتر و پیشرفت در همه ابعاد زندگی باید مهارت‌ها و آداب اجتماعی را نیز فرابگیرید؛ زیرا بعضی از برنامه نویسان نه‌تنها روابط اجتماعی قدرتمندی دارند، بلکه مدیران بسیار موفق و خوبی هستند و این امر تأثیر مثبتی بر روی بعد شخصی و حرفه‌ای زندگی آن‌ها دارد.

استراحت‌های منظم و خواب کافی

استراحت‌های منظم و خواب کافی برای بهبود سبک زندگی برنامه نویس ها

بهتر است در فواصل منظم به استراحت بپردازید و در زمان معینی از صفحه‌نمایش خود فاصله بگیرید. همچنین از کار کردن چندین روز متوالی و ساعات طولانی خودداری کنید، زیرا بدن شما برای شارژ مجدد و تمرکز، به زمان نیاز دارد. بدن یک انسان بالغ به 8 ساعت خواب روزانه نیاز دارد. خواب خوب و به‌اندازه، باعث بالا رفتن راندمان کاری فرد می‌شود. در مقابل کم‌خوابی عملکرد انسان را مختل کرده و در کیفیت زندگی تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.

بااین‌حال برخی از برنامه نویسان ترجیح می‌دهند شب‌ها مشغول به کار شوند، زیرا از دید آن‌ها شب فرصت خوبی برای تمرکز روی کار است. بسیاری از برنامه نویسان ترجیح می‌‎دهند زمانی که بقیه خواب هستند کارشان را شروع کنند تا کمترین میزان حواس‌پرتی را داشته باشند. درهرصورت خود را از خواب و استراحت کافی محروم نکنید.

شاید علاقه‌مند باشید: کاربران کوئرا شب‌ها موفق‌ترند یا روزها؟

تغذیه سالم

تغذیه سالم برای بهبود سبک زندگی برنامه نویس ها

غذاهای سالم دو برابر خلاقیت شمارا افزایش می‌دهد. برنامه نویسان ممکن است به علت کمبود وقت به استفاده مداوم از غذای فوری و غذاهای ناسالم رو بیاورند. این ممکن است در مدت طولانی تأثیر مخربی بر روی سلامتی شما داشته باشد. به‌علاوه، خوردن غذاهای سالم می‌تواند برای رفع خستگی و بهبود روحیه نیز و درنتیجه برای بهبود سبک زندگی برنامه‌نویس‌ها مؤثر باشد.

اگر از عادات غذایی برنامه نویسان مطلع باشید احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند قهوه است. برنامه‌نویس‌های زیادی در روز قهوه می‌نوشند و کافئین یک بخش جدانشدنی از زندگی برنامه‌نویس‌ها است؛ اما توصیه می‌شود بیش‌ازحد قهوه ننوشید. به‌جای قهوه می‌توانید آب کافی بنوشید و دچار کم‌آبی و مشکلات پس‌ازآن نشوید.

بیشتر بخوانید: 10 عادت ساده که به تقویت حافظه کمک می‌کنند

بهداشت فردی

شاید رعایت کردن بهداشت فردی برای بعضی افراد مسئله زمان‌بر و پیش‌پاافتاده‌ای باشد؛ اما از مهم‌ترین مسائل در بهبود سبک زندگی برنامه‌نویس ها است؛ زیرا بر روی سلامت جسم و روح تأثیرگذار است؛ بنابراین سعی کنید دوش مداوم بگیرید و به زیبایی و نظافت خود بپردازید. زیرا با ظاهر مرتب و آراسته روحیه بهتری خواهید داشت.

توصیه بزرگان و افراد موفق در برنامه‌نویسی

بیشتر افراد برجسته درزمینهٔ برنامه‌نویسی از ابتدا موفق نبوده‌اند و زمان زیادی را برای موفقیت خود سپری کرده‌اند. اگر مایل هستید برنامه‌نویس تأثیرگذاری باشید وزندگی شخصی خود را نیز حفظ کنید، بهتر است برای خود چارچوب‌هایی درزمینهٔ کاری  خود تعیین و آن را رعایت کنید.

توجه به کاربرد برنامه‌‌نویسی در زندگی

درآمد بالا در مقایسه با ساعات و سختی شغل یکی از مزایایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در ضمن فراموش نکنید برای یک برنامه‌نویس، همیشه کار هست. پیشرفت تکنولوژی در همه‌ی جنبه‌های زندگی باعث شده است تا نیاز به برنامه‌نویسی به‌قدری افزایش یابد که بتوانید دستمزدتان را حتی فراتر از تصور خود افزایش دهید. همچنین از کاربردهای برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت حل مسئله
  • به‌روز بودن
  • خلاقیت
  • تمرکز حواس
  • پیاده‌سازی ایده
  • قدرت تصمیم‌گیری

مدیریت زمان برای برنامه‌نویسان

مدیریت زمان برای برنامه نویسان

برنامه‌نویسی یکی از حرفه‌های پردرآمد اما پرمشغله است؛ بنابراین ممکن است برنامه نویسان به دلیل شکست در مدیریت زمان، با مشکلات و بحران‌هایی مواجه شوند. تمام مواردی که برای بهبود سبک زندگی برنامه نویسان گفته شد به آخرین توصیه یعنی مدیریت زمان بستگی دارد؛ زیرا بدون داشتن زمان و برنامه‌ریزی مناسب ممکن است قادر نباشید حتی یک مورد را به‌درستی انجام دهید. برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و نظم باعث می‌شود در شرایط سخت نیز حق انتخاب داشته باشید و به‌تمامی وظایف و اهداف تنظیم‌شده خود برسید.

شما می‌توانید از روش پومودورو استفاده کنید. پومودورو به شما مؤثر بودن و داشتن زمان کافی برای استراحت آموزش می‌دهد. در این تکنیک شما باید ۲۵ دقیقه به شکل متمرکز و تنها روی یک موضوع مشغول باشید و بعد از 25 دقیقه، پنج دقیقه به خودتان استراحت ‌دهید؛ بنابراین هر 25 دقیقه یک پومودورو محسوب می‌شود. توصیه می‌شود بعد از سه پومودورو، بازه زمانی طولانی‌تری برای استراحت داشته باشید.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین مسائل برای بهبود سبک زندگی برنامه نویسان و حتی باقی افراد، بهبود عادت‌هاست. اگر عادت‌های بد خود را با عادت‌های مثبت جایگزین کنید، تاثیرش را به وضوح می‌توانید در بالا رفتن کیفیت زندگی خود ببینید.

من یک برنامه‌نویس عالی نیستم؛ من یک برنامه‌نویس خوب با عادت‌های عالی هستم.

Kent Beck

نتیجه‌گیری

با توجه به تمام مواردی که برای بهبود سبک زندگی برنامه نویس ها معرفی کردیم، شغل برنامه‌نویسی دارای مزایا و معایبی است؛ بنابراین بهتر است قبل از انتخاب این مسیر و حرفه کاملاً به‌تمامی ابعاد خوب و بد آن آشنایی داشته باشید؛ زیرا یک برنامه‌نویس هرچقدر هم جایگاه اجتماعی بالایی داشته باشد و درامد قابل‌توجهی کسب کند، با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که اگر بدون آمادگی با این چالش‌های روبه‌رو شود، ممکن است این چالش‌ها به بحران تبدیل شوند.

برنامه نویسان به دلیل مشغله و ساعات طولانی و نشستن ممتد باید در سبک زندگی خود تجدیدنظر کنند. استراحت و خواب کافی، تحرک و ورزش، تفریح و مسافرت می‌تواند برای روحیه و جسم برنامه نویسان مفید باشد. همچنین برای این‌که به‌عنوان برنامه‌نویس از استرس به دورباشید، بهتر است روش‌های بالا بردن نظم و تقویت ذهن و مراقبه را بیاموزید و هرروز گامی کوچک اما مؤثر برای بهبود کیفیت زندگی خود بردارید. امیدواریم مطالب این مقاله به شما کمک کند تا به جسم، روح و روان خود استراحت بدهید و شادی و نشاط بیشتری را به زندگی خود تزریق کنید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
زهرا فغانی

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا
علیرضا
6 ماه قبل

مقاله خوبی بود

reyhaneh karami
ادمین
6 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

خوشحالیم که دوست داشتید

reyhaneh karami
ادمین
6 ماه قبل
پاسخ به  علیرضا

خوشحالیم که براتون مفید بوده