25 روش‌ کسب درآمد از برنامه نویسی در ایران که همین حالا می‌توانید امتحان کنید

2718
کسب درآمد از برنامه نویسی

فراگیر شدن دوره‌های آموزش برنامه نویسی افراد زیادی را به فکر فرو برده است. تبلیغات گسترده در این زمینه و آینده درخشان برنامه‌نویسان، علاقه‌مندان را به این حوزه جذب می‌کند. در این میان، تازه‌واردان یا برنامه‌نویسانی که بیش از دو سال سابقه کار دارند، همواره در پی یافتن راه‌های کسب درآمد از برنامه نویسی و افزایش درآمدشان هستند. برنامه‌نویسی حرفه‌ای فوق‌العاده و همه‌کاره است؛ اما مانند سایر مشاغل، مهارت‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد؛ مهارت‌های پول‌سازی که قادر به افزایش کانال‌های درآمدتان هستند. درآمد بیشتر می‌تواند آزادی مالی و رهایی از مشکلات اقتصادی را رقم بزند.

خوشبختانه گزینه‌های زیادی برای کدنویسان وجود دارد؛ از فریلنسری و آموزش آنلاین تا کسب درآمد از پروژه‌های منبع باز. در این مقاله از کوئرا بلاگ، به پرسش «چطور از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟» پاسخ خواهیم داد. در ابتدا 18 روش که به‌صورت مستقیم درآمدزا هستند و سپس 7 روش غیرمستقیم را معرفی خواهیم کرد.

18 روش کسب درآمد از برنامه نویسی به‌صورت مستقیم

در این بخش به 18 روش کسب درآمد از برنامه نویسی اشاره خواهیم کرد که هیچ مغایرتی با شغل کارمندی و تمام وقت نداشته و قدرت مالی شما را افزایش می‌دهند.

1. فریلنسری

کسب درآمد از برنامه نویسی با فریلنسری برای برنامه‌نویسانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، یک روش مناسب و اولین پیشنهاد ما است. در این روش می‌توانید دستمزدتان را خودتان تعیین و روی پروژه‌های موردعلاقه‌تان کار کنید. فریلنسری پورتفولیو یا رزومه شما را پروپیمان و موقعیت‌های بهتری را فراهم می‌کند. پلتفرم‌های فریلنسری مانند Fiverr و Upwork و نمونه‌های مشابه ایرانی همچون پونیشا و انجام می‌دم، موقعیت‌های دورکاری متناسب با مهارت‌های گوناگون و شرح شغلی‌های متنوع را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: فریلنسر کیست و فریلنسری چیست؟ – معرفی 12 سایت فریلنسری ایرانی و خارجی

2. مشاوره 

مشاوره به‌صورت حضوری یا از راه دور یکی دیگر از روش‌ های کسب درآمد از برنامه نویسی است. در این روش امکان تعیین نرخ و برگزاری جلسات ساعتی را دارید و به مشتریان در رفع نیازهایشان کمک می‌کنید. همچنین این گزینه یک راه عالی برای برقراری ارتباط با سایر متخصصان و شبکه‌سازی است.

بیشتر بخوانید: راه های کسب درآمد از هوش مصنوعی – ۱۴ راه برای مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها

3. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

کسب درآمد از برنامه نویسی با فعالیت در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره بسیاری از افراد شده است. بنابراین می‌توانید به‌طور هدفمند در این فضاها حضور یافته و از امکانات آن‌ها برای معرفی خود و خدماتتان استفاده کنید. بهترین شبکه اجتماعی برای دریافت پروژه و درآمدزایی، لینکدین است که مزایای دیگری همچون شبکه‌سازی، استفاده از تجربه‌های سایر متخصصان و برگزاری لایو را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: 15 ابزار هوش مصنوعی که کیفیت عکس را بالا می‌برند

4. آموزش آنلاین برنامه‌نویسی

یکی از روش های کسب درآمد از برنامه نویسی، آموزش به‌صورت آنلاین است که توسط وب‌سایت‌ شخصی یا پلتفرم‌های واسط می‌توانید انجام دهید. در این روش شما یک دوره آموزشی ضبط می‌کنید و در وب‌سایت خودتان یا پلتفرم موردنظر، با قیمت مشخصی قرار می‌دهید. ضبط دوره یک‌بار انجام می‌شود؛ اما می‌توانید آن‌ را به هزاران و میلیون‌ها متقاضی و علاقه‌مند بفروشید.

بیشتر بخوانید: پردرآمدترین زبان برنامه نویسی چیست؟ – فهرست ۱۲ زبان پرتقاضا و پول‌ساز

5. آموزش در کانال یوتیوب

 در این روش، یک کانال یوتیوب راه‌اندازی و آن را Monetize می‌کنید. یوتیوب برای درآمدزایی از پلتفرم خود شرایط و قوانین ساده‌ای دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید درآمد دلاری داشته باشید. اگر بازدید از ویدیوهایتان به تعداد مشخصی برسد، یوتیوب مبلغی را به حسابتان واریز می‌کند. این روش مستلزم تلاش و استمرار است که در ماه‌های اولیه به‌کندی پیش می‌رود؛ اما با فعالیت مداوم و بهینه‌سازی ویدیوهایتان به مرور زمان در سراشیبی قرار می‌گیرید.

6. آموزش برنامه‌نویسی در آموزشگاه‌ها

این سبک از آموزش با رونق اینترنت محبوبیت زیاد خود را تا حدی از دست داده است؛ اما همچنان بسیاری از افراد تمایل دارند در دوره‌های حضوری آموزشگاه‌ها شرکت کنند تا مربی بر عملکرد آن‌ها نظارت کند، در کلاس با هم‌کلاسی‌ها مشارکت و یک فضای دوستانه را تجربه کنند. شرکت در دوره‌های حضوری برای افرادی که با برنامه‌نویسی کاملا ناآشنا هستند یا شخصیت برون‌گرایی دارند، توصیه می‌شود.

7. فروش کتاب آموزشی

کسب درآمد از برنامه نویسی با فروش کتاب

اگر در استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی حرفه‌ای هستید، می‌دانید که چگونه سرفصل‌ها را بچینید و مطالب را به‌شکلی ساده ارائه دهید، احتمالا وقت آن رسیده است که کتاب الکترونیکی بنویسید. بسیاری از برنامه‌نویسان نوپا و حتی حرفه‌ای چنین کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنند؛ زیرا آن‌ها را مفیدتر و قابل دسترس‌تر از دوره‌ها می‌دانند. فروش کتاب در آمازون، eBay یا Bookfinder درآمد دلاری در پی خواهد داشت و از طرفی تمایز و تسلط شما را نسبت به سایر برنامه‌نویسان نشان می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: کتاب‌هایی که باید هر چه زودتر مطالعه کنیم

8. ساخت اپ‌های رایگان و پرداخت درون‌برنامه‌ای

بسیاری از افراد به شما پیشنهاد می‌کنند که با مهارت‌های برنامه‌نویسی خود، اپ‌های رایگان برای موبایل بسازید و آن را روی پلتفرم‌هایی مانند بازار قرار دهید. این روش می‌تواند مفید باشد؛ اما درآمد بسیار کمی رقم خواهد زد. مخاطب چنین برنامه‌هایی اندک هستند و اغلب نمی‌توان از این روش کسب درآمد کرد. پیشنهاد ما توسعه یک اپ برای جامعه خاصی از مخاطبان و اعمال پرداخت درون‌برنامه‌ای است. از این راه شما مخاطبان وفادار خود را دارید که برنامه‌تان را کارآمد دیده و حاضر به پرداخت مبلغی برای دریافت خدمات و امکانات بیشتر هستند.

بیشتر بخوانید: 9 وبسایتی که هر برنامه نویس باید بشناسد

9. ساخت بازی

اگر برنامه‌نویس زبان‌های C++، C# یا Objective C هستید، پیشنهاد می‌کنیم یک بازی توسعه داده و پرداخت درون‌برنامه‌ای آن را فعال کنید. بازی ایرانی منچرز نمونه‌ای موفق در این زمینه است که گرافیک و عملکرد ساده‌ای داشته و به‌روزرسانی‌های مداومی ارائه می‌دهد. فروش بازی یا ویژگی‌ها و امکانات بیشتر آن می‌تواند کانال درآمدزایی مستقیمی برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت بازی مار با پایتون در ۸ مرحله – تصویری و آسان

10. تست نرم‌افزار

اگر یک برنامه‌نویس جزءنگر هستید، تست نرم‌افزار یک روش عالی برای کسب درآمد از برنامه نویسی است. در این موقعیت شما مسئول یافتن باگ‌ها و خطاها در برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها قبل از انتشار عمومی‌شان خواهید بود. این روش در کنار افزایش درآمدتان، برای شرکت‌ها هم مفید است؛ زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا محصولاتشان را با کیفیت بالایی عرضه کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم‌ افزارهای برنامه نویسی

11. نویسندگی

نویسندگی و تولید محتوای متنی شغل مستقلی است که در رشته روزنامه‌نگاری و بازاریابی دیجیتال جای می‌گیرد؛ اما شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس می‌توانید درمورد زبان‌ها و ابزارهایی که به آن‌ها تسلط دارید، راهنماهای کاربردی بنویسید و درآمد داشته باشید. وبلاگ‌های زیادی حاضر به پرداخت مبالغ خوب به افراد متخصص هستند؛ کافیست اصول نگارش، قواعد دستوری و گرامر زبان مقصد را بدانید. به مرور و با استمرار در این مسیر، مهارت نوشتاری‌تان ارتقا پیدا کرده و متن‌های اصولی‌تری خواهید نوشت. تولید محتوا یکی از مهارت‌های ارزنده و پرتقاضا در سال 2023 است که هم در ایران و هم در بازار بین‌الملل تقاضای زیادی دارد.

12. ساخت تم‌ و افزونه‌‌های سفارشی

اگر خلاقیت شما نامحدود است و مشتاق پروژه‌هایی هستید که از این ویژگی‌تان به بهترین شکل استفاده می‌کنند، پس همین حالا ساخت تم و افزونه‌های سفارشی را شروع کنید. شما می‌توانید تم‌ و افزونه‌های منحصربه‌فردی را طراحی کنید که متناسب با نیازهای هر مشتری باشد و در این فرآیند هم درآمد کسب کنید. این کار فرصتی برای نمایش مهارت‌ها و کشف استعدادتان فراهم می‌کند.

13. ساخت نرم‌افزار سفارشی

برخی شرکت‌ها به‌طور مشترک به‌دنبال یک نرم‌افزار هستند تا انجام وظایفشان را ساده کنند. اگر توسعه چنین برنامه‌هایی می‌تواند در روتین روزانه‌تان جا بگیرد، زمان را هدر ندهید و همین حالا دست‌به‌کار آن شوید. کسب درآمد از این راه به چهار شکل انجام می‌شود: پرداخت درون‌برنامه‌ای، فروش ویژگی‌های بیشتر، دریافت هزینه در قبال توسعه ماژول‌ها و فروش نرم‌افزار. 

14. مدیریت پروژه‌ها

اگر در رزومه خود تجربه مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری یا یک تیم را دارید، می‌توانید مدیریت این برنامه‌ها و تیم‌ها را همین حالا به برنامه کسب درآمد از برنامه نویسی خود بیفزایید. ارائه راهنمایی، بررسی میزان پیشرفت پروژه، اختصاص وظایف متناسب با مهارت‌های هر فرد و نظارت بر مشتریان جزو مسئولیت‌های شما در این زمینه به‌حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های یک مدیر فنی نرم‌افزار فوق‌العاده

15. مربی برنامه‌نویسی

اگر برنامه‌نویس باتجربه‌ای هستید و فکر می‌کنید می‌توانید چراغ راه علاقه‌مندان باشید، منتورینگ یکی از پیشنهادهای ما برای شما است. منتور به شخصی اطلاق می‌شود که مسیری را پیموده، با چالش‌های آن آشنایی داشته و می‌داند چگونه راه‌حل بیابد یا بسازد. اگر به فکر تیم‌سازی یا راه‌اندازی کسب‌وکارتان هستید، این روش به‌واسطه آشنایی با افراد مشتاق، شما را به‌سرعت به هدفتان می‌رساند.

16. توسعه پلتفرم آموزشی

Khanacademy، Codecademy، W3Schools و… پلتفرم‌های بسیار مشهور در زمینه آموزش برنامه‌نویسی هستند. شما هم می‌توانید چنین پلتفرمی توسعه و با پوشش نقاط ضعف این وب‌سایت‌ها، مزیت رقابتی ارائه دهید. پلتفرم‌های آموزش برنامه‌نویسی اندکی در ایران مشغول فعالیت هستند؛ به‌همین‌خاطر احتمال موفقیت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

17. توسعه امکانات هوش مصنوعی

اگر برنامه‌نویس پایتون هستید، می‌توانید به دل توسعه امکانات هوش مصنوعی رخنه کرده و به این جامعه بزرگ بپیوندید. رونق بازار هوش مصنوعی از سال 2023 شروع شد و روزبه‌روز به محبوبیت و تقاضای آن افزوده می‌شود. پس فرصت را غنیمت شمرده و دست‌به‌کار شوید. این زمینه امکان درآمدزایی دلاری را برای شما فراهم می‌کند و می‌تواند برند شخصی قوی‌ای برایتان بسازد.

بیشتر بخوانید:  آینده برنامه نویسی با هوش مصنوعی؛ آیا هوش مصنوعی جای برنامه نویسان را می‌گیرد؟

18. تحلیل داده

مهندسان علوم داده یا Data Science که وظیفه استخراج داده‌های خام از پایگاه‌های عظیم را دارند، می‌توانند در کنار کارمندی یا فریلنسری، پروژه‌های تحلیل داده را شروع کنند. درخواست تحلیل داده توسط شرکت‌های بزرگ که به اطلاعات کاربرانشان نیاز دارند، مطرح می‌شود. هدف از این کار شناخت کاربر، نیازها و خواسته‌های او است تا کسب‌وکار بتواند هم‌راستا با این موارد پیش برود و محصولات خود را بسازد.

7 روش غیرمستقیم برای کسب درآمد از برنامه نویسی

در این بخش به هفت روش که منجر به درآمدزایی غیرمستقیم از برنامه‎‌نویسی می‌شوند، اشاره خواهیم کرد. هریک از آن‌ها مستلزم صرف انرژی و یادگیری مداوم است؛ اما در طول زمان نتایج درخشانی را به‌همراه دارند که گاه از 18 روش یادشده در بخش قبل، پردرآمدتر هستند.

1. توسعه برند شخصی

در ساده‌ترین تعریف، برند شخصی یعنی صحبت از حوزه برنامه‌نویسی که به میان می‌آید، نامتان در ذهن مخاطبان تداعی شود. یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه برند شخصی و ارتباط با سایر متخصصان، شبکه اجتماعی لینکدین است. فعالیت در این پلتفرم به مرور زمان کارفرماها را به سمت شما کشانده و پروژه‌های پرسودی به‌همراه دارد. برخی از کاربران لینکدین شاهد دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرمایان اروپایی و کانادایی بوده‌اند و اظهار داشته‌اند که در پروفایل خود، تمام تجربه‌ها، دستاوردها و مهارت‌هایشان را قید کرده‌اند. توسعه برند شخصی در طول زمان تصویر ماندگاری از شما در ذهن مخاطبان ساخته و همواره کارفرماها را به سمت شما جذب می‌کند.

2. مشاوره رایگان و محدود

افراد بسیاری مایلند از کمک متخصصان حرفه‌ای استفاده کنند؛ اما اغلب بودجه کافی برای جلسات مشاوره در اختیار ندارند. اگر به درآمد خوبی رسیده‌اید و به یک یا چند زبان برنامه‌نویسی مسلط هستید، یک‌بار در ماه به یک کسب‌وکار باپتانسیل مشاوره ارائه دهید. در طول جلسه راه‌حل‌هایی پیشنهاد بدهید که کارفرما یا تیم می‌توانند به‌سرعت از آن‌ها استفاده کنند. در این صورت نتایج سریعی دریافت می‌کنند و نام شما در ذهنشان ثبت می‌شود. از سوی دیگر، می‌توانید با ثبت این کار در رزومه خود به‌عنوان کارهای داوطلبانه، مهارت، تسلط، دغدغه‌مندی و استعداد خودتان را برجسته کنید و در میان سایر برنامه‌نویسان بدرخشید.

3. شرکت در ایونت‌های تخصصی

کسب درآمد از برنامه نویسی با شرکت در ایونت ها

ایونت‌های تخصصی در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان برگزار می‌شوند و افراد متخصص در حوزه‌های مختلف از جمله بازاریابی دیجیتال، فروش، گرافیک، معماری، مکانیک و… را گردهم می‌آورد. هر ایونت قواعد و روند خود را دارد و افراد حاضر در آن تجربه‌هایشان را به اشتراک گذاشته و تخصصشان را نشان می‌دهند. معمولا در این ایونت‌ها هر شخص پیج‌ لینکدین خود را در اختیار سایر افراد قرار می‌دهد و این می‌تواند شروع شبکه‌سازی و توسعه برند شخصی باشد. شرکت در ایونت‌ها شما را با مشتری و کارفرما آشنا کرده و موقعیت‌های شغلی را پیش‌رویتان قرار می‌دهد.

4. شبکه‌سازی

شبکه‌سازی به‌معنای ایجاد ارتباط و تبادل نظرات است. این اتفاق می‌تواند در بسترهای رسمی یا غیررسمی و در تعامل با افراد دارای حرفه مشترک یا متفاوت رخ دهد. افراد حاضر در شبکه‌تان می‌توانند شما را به کارفرماها معرفی کنند یا خودشان پروژه‌ای را به دستتان بسپارند. درآمدزایی از راه شبکه‌سازی مسیری طولانی همراه با فرازونشیب‌های متعدد است. گاه در این مسیر شکست می‌خورید و گاه آشنایی با یک تیم، دیدگاه و خواسته‌های شما را به‌سرعت تغییر و بهبود می‌دهد. تنها راه موفقیت در این زمینه اقدام و استمرار و بهترین بستر برای این‌کار هم لینکدین است.

5. مشارکت در فروم‌های برنامه‌نویسی

استعداد و پتانسیل ایرانی‌های زیادی در فروم‌هایی نظیر Stackoverflow کشف و در نهایت به پیشنهاد شغلی و درآمدهای بالا ختم شد. پس شما هم می‌توانید این مسیر را بروید؛ اما مانند مسیرهای دیگر که به‌طور غیرمستقیم منجر به کسب درآمد می‌شوند، مشارکت در فروم‌ها هم نیاز به صرف زمان و استمرار دارد. در بحث‌های تخصصی مربوط به حیطه کاریتان ورود کنید و جواب کامل ارائه دهید. اگر جواب را نمی‌دانید کلیدواژه‌ها را جست‌وجو و پاسخ را پیدا کنید. شما یک برنامه‌نویس هستید که به‌سرعت از کدهای پیچیده و داده‌ها سردرمی‌آورید. خواندن پاسخ‌های حاضر و توصیف آن به زبان ساده برای شما راحت است؛ اما گاه برای کاربر تازه‌وارد و ناآشنا واضح نیست.

6. راه‌اندازی وب‌سایت شخصی

کسب درآمد از برنامه نویسی با وب سایت شخصی

این روش برای افرادی که توسعه‌دهنده Full Stack هستند و دستی بر قلم دارند، بسیار مناسب است؛ زیرا از این راه می‌توانند هم مهارت‌های خود را در معرض نمایش قرار دهند و هم به‌واسطه وبلاگشان، ورودی زیادی به سمت سایت خود جذب کنند. البته توسعه‌دهندگان Front-End و Back-End هم می‌توانند از این راه کسب درآمد کنند؛ کافیست بخشی که می‌توانند را راه‌اندازی کنند و سایر بخش‌ها را به همکار خود بسپارند. داشتن وب‌سایت شخصی هم به برند شخصی کمک کرده و هم راه ارتباطی مستقیم با کارفرما خواهد بود. وب‌سایت برای هر برنامه‌نویسی لازم است؛ به‌ویژه اگر توسعه‌دهنده Front-End، Back-End یا Full-Stack باشید؛ زیرا سایت مانند کسب‌وکاری کوچک در فضای اینترنت است که به تخصص شما جلوه‌ای نسبتا رسمی می‌بخشد. 

7. کسب درآمد از پروژه‌های منبع باز

به‌عنوان یک برنامه‌نویس می‌توانید ابزارها و ماژول‌های Data Science و Machine Learning را با زبان‌هایی مانند Python و C++ بسازید و توسعه دهید. پس از ساخت و توزیع این ابزارها، می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان افزونه‌های منبع باز برای نرم‌افزار خاصی مانند Excel، Tableau یا Microsoft PowerBI معرفی کنید. این روش به‌طور مستقیم درآمدزایی نخواهد داشت؛ اما اگر ایده‌تان منحصربه‌فرد و پتانسیل جذب تقاضای بالا را داشته باشد، امکان کسب درآمد هم فراهم می‌شود. 

آنچه در 25 روش‌ کسب درآمد از برنامه نویسی آموختیم

  • بیش از 20 روش کسب درآمد از برنامه نویسی برای افرادی با سابقه کاری بالا وجود دارد.
  • هر روش به موازات افزایش درآمد، منجر به پیشرفت مهارت‌های برنامه‌نویس و پربار کردن رزومه‌اش می‌شود.
  • یکی از موثرترین روش‌ های کسب درآمد از برنامه نویسی، توسعه برند شخصی است که در طولانی‌مدت تصویر ماندگاری در ذهن مخاطبان ساخته و پروژه‌های فراوانی را به سمت برنامه‌نویس هدایت می‌کند.
  • فریلنسری راهی کم‌دردسرتر و سریع‌تر برای رسیدن به درآمد بیشتر در برنامه‌نویسی است.
  • وب‌سایت شخصی معادل یک شرکت کوچک برای برنامه‌نویسان است که داشتن آن به توسعه‌دهندگان فرانت‌اند، بک‌اند و فول‌استک پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول

مراحل افزایش درآمد از برنامه‌نویسی چگونه است؟

1) انتخاب روش، 2) تعیین اهداف به‌طور شفاف، 3) تحقیق در مورد بازار و پتانسیل‌های آن، 4) توسعه برند شخصی و 5) شروع مسیر.

چطور از برنامه نویسی پول در بیاوریم؟

راه‌هایی مانند فریلنسری، منتورینگ، آموزش در یوتیوب و تست نرم‌افزار راه‌های مستقیم کسب درآمد از برنامه نویسی هستند. 

چگونه بهترین روش کسب درآمد از برنامه نویسی را پیدا کنیم؟

به فاکتورهایی مانند مهارت‌های خودتان، تعداد تقاضاهای موجود و ترندهای صنعت توجه کنید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
نگین فاتحی

نزدیک به سه سالی هست که مشغول گشت‌وگذار در دنیای کلمات هستم. از خوندن و نوشتن لذت زیادی می‌برم و تلاش می‌کنم جوری بنویسم که خواننده‌ها محتوام رو به‌خوبی متوجه بشن.

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محبوبه
محبوبه
2 ماه قبل

راهنمایی در مورد برنامه نویسی میخوام

trackback

[…] در ادامه این مطلب دقیقا به همین موضوع می‌پردازیم و از روش‌های کسب درآمد از برنامه‌نویسی حین یادگیری می‌گوییم تا بعد از آشنایی با مبانی، به […]